Hoorspel, muziek en exposities
in het Watersnoodmuseum
UIT 11
As-
Na de plechtige herdenking vorige
week van de Ramp in 1953 houdt
het Watersnoodmuseum in Ouwer-
kerk zaterdag 8 februari een open
dag met een zeer gevarieerd programma.
In elk caisson worden de bezoekers onthaald
op speciale activiteiten.
Dat begint al om 10.30 uur in de filmzaal van
caisson I. Daar geeft Toneelgroep 'Spelend Le
zen' een presentatie van het hoorspel Water
van letterkundige en journalist Ed Hoornik
(1910-1970).
Verder is er in dit eerste caisson aansluitend
een presentatie van dagboekjes, schriften en
oude brieven waarin over ervaringen tijdens
de watersnoodramp in 1953 is geschreven.
Om 13.00 uur vertelt Jaap Schoof over de
voortgang van het 'Oral history project: 1953,
het verhaal'. Dat gebeurt in combinatie met
het vertonen van een documentaire van
twee studentes over hoe Colijnsplaat in 1953
droog kon blijven.
Vervolgens is er om 14.00 uur een kort mu-
ziekoptreden van Hans Timmer. Hij zingt on
der meer een lied over zijn moeder die om
kwam tijdens de ramp.
In caisson 4 wordt om 15.00 uur de expositie
'Meekrap-rood' van textielkunstenares Clau-
dy Jongstra geopend. Verder zijn er diverse
demonstraties van Waterschap Scheldestro-
men, NOB, Zeeuwse Tong en NPO.
MÊWËSSSËBSÊBËËÊ
WKKÊSÈmnn
De kunstbeurs Art Rotterdam strijkt neer in de
monumentale Van Nellefabriek. Een reden te
meer om naar de havenstad af te reizen.
Een blauw vaatdoekje, een fles
water, een schuursponsje en
daar bovenop een boek, een
weegschaal en een sanseveria.
„Observaties in een nieuwe con
text", verklaart Zoltan Földvari
van galerie Trapéz uit Budapest
het kunstwerk 'Good luck' van Csilla Kle-
nyanszki op de kunstbeurs Art Rotterdam.
Beursdirecteur Fons Hof is persoonlijk ge
charmeerd van nieuwkomer Trapéz, die
twee installaties en vervreemdende stille
vens brengt. „Je ziet een soort scherpte in
de waarneming en die bevalt me. Zeker in
het licht van de toenemende industrialise
ring in de kunst."
Art Rotterdam strijkt bij de 15e editie voor
het eerst neer in de monumentale Van Nel
lefabriek. Alleen al dit rijksmonument uit
1931, dat als schoolvoorbeeld geldt van het
Nieuwe Bouwen, maakt een bezoek aan dit
podium voor actuele kunst de moeite
waard. Hof rekent op 16.000 bezoekers.
De nieuwe locatie is groot genoeg om het
aantal beursdeelnemers uit te breiden tot
114. Dat zijn er twintig meer dan vorig jaar,
toen Art Rotterdam nog op de Cruise Ter
minal bij hotel New York zat.
De Van Nellefabriek biedt een unieke kans
om het vernieuwende 'Art Projections', de
vorig jaar gestarte video- en filmafdeling,
onder hetzelfde dak te brengen. „En dat is
toch iets waarmee we ons onderscheiden
van andere kunstbeurzen", aldus Fons Hof.
De galeriehouders zijn opgetogen. Nieuw
komer Will Lutz: „Alleen van dit gebouw
word ik al enthousiast." Ook Fons Welters,
die bijna geen jaar op Art Rotterdam heeft
overgeslagen, vindt de lichtheid en ruimte
'schitterend'.
Kunstbeurzen worden volgens Hof steeds
belangrijker. „Het zijn graadmeters. Daar
maak je tussen 40 tot 60 procent van je om
zet." Art Rotterdam heeft naast de hoofd
moot van 70 gevestigde galerieën met zeer
uiteenlopend aanbod, ook een selectie van
25 jonge talenten van wie er vier uit Neder
land komen.
Galeriehouder Samy Abraham uit Parijs ex
poseert werk van de Amerikaanse Lisa
Beck, die simpel maar effectief speelt met
schaduw, spiegeling en symmetrie. Het
Berlijnse Grimmuseum valt op met 'The
shop floor', een installatie van Ada van
Hoorebeke, die er 350 kilo vleeskleurige
klei in heeft verwerkt. Door de speciaal ge
componeerde muziek en geluidseffecten er
bij waant de bezoeker zich in een ruimte
waar veel arbeid wordt verricht, met alle as
sociaties vandien.
De interactieve video- en filmsectie, met
19 deelnemers, is een wereld op zich. Zo
trekt de Zuid-Koreaanse Yang Ah Ham aan
dacht met 'Bird's eye view' (2008), een
film zonder geluid waarin het publiek van
uit het perspectief van een vogel een verla
ten stationsgebouw in Seoel beleeft. Dat
geeft een gevoel van beklemming en vrij
heid tegelijk, temeer daar het pand is ge
bouwd tijdens de Japanse bezetting en
symbool staat voor vele trauma's. Te zien
bij de stand van Van Zijll Langhout Con
temporary Art.
Er is meer. Buiten staan de opblaasbare ob
jecten 'Silent city' van Rob Sweere, een oa
se van rust in een drukke stad. Deze instal
latie beleeft op Art Rotterdam haar premiè
re.
Ook het gerenommeerde Atelier Van Lies
hout ontbreekt niet: het toont een
installatie met sculpturen bij de entree.
DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014
'Spelend Lezen' bij een eerder optreden in het Watersnoodmuseum, foto Dirk-Jan Gjeltema
Zaterdag 8 februari, Watersnoodmuseum, Ouwer-
kerk, 10.30 - 17.00 uur.
Kunstbeurs
groeit in Van
Nellefabriek
door Anja van den Akker
Opbouw van Silent City - a group inflatables - van Rob Sweere bij de Van Nellefabriek in Rotterdam.
Art Rotterdam: donderdag 6 t/m zondag 9 febr.,
te zien in de Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1,
Rotterdam.
Er rijden pendelbussen tussen de Van Ne/Ie fa
briek, Wilhelminapier en Museumkwartier.
www.artrotterdam.com
The Shining Path (1989) van Lisa Beck.