Hoorspel, muziek en exposities in het Watersnoodmuseum UIT 11 As- Na de plechtige herdenking vorige week van de Ramp in 1953 houdt het Watersnoodmuseum in Ouwer- kerk zaterdag 8 februari een open dag met een zeer gevarieerd programma. In elk caisson worden de bezoekers onthaald op speciale activiteiten. Dat begint al om 10.30 uur in de filmzaal van caisson I. Daar geeft Toneelgroep 'Spelend Le zen' een presentatie van het hoorspel Water van letterkundige en journalist Ed Hoornik (1910-1970). Verder is er in dit eerste caisson aansluitend een presentatie van dagboekjes, schriften en oude brieven waarin over ervaringen tijdens de watersnoodramp in 1953 is geschreven. Om 13.00 uur vertelt Jaap Schoof over de voortgang van het 'Oral history project: 1953, het verhaal'. Dat gebeurt in combinatie met het vertonen van een documentaire van twee studentes over hoe Colijnsplaat in 1953 droog kon blijven. Vervolgens is er om 14.00 uur een kort mu- ziekoptreden van Hans Timmer. Hij zingt on der meer een lied over zijn moeder die om kwam tijdens de ramp. In caisson 4 wordt om 15.00 uur de expositie 'Meekrap-rood' van textielkunstenares Clau- dy Jongstra geopend. Verder zijn er diverse demonstraties van Waterschap Scheldestro- men, NOB, Zeeuwse Tong en NPO. MÊWËSSSËBSÊBËËÊ WKKÊSÈmnn De kunstbeurs Art Rotterdam strijkt neer in de monumentale Van Nellefabriek. Een reden te meer om naar de havenstad af te reizen. Een blauw vaatdoekje, een fles water, een schuursponsje en daar bovenop een boek, een weegschaal en een sanseveria. „Observaties in een nieuwe con text", verklaart Zoltan Földvari van galerie Trapéz uit Budapest het kunstwerk 'Good luck' van Csilla Kle- nyanszki op de kunstbeurs Art Rotterdam. Beursdirecteur Fons Hof is persoonlijk ge charmeerd van nieuwkomer Trapéz, die twee installaties en vervreemdende stille vens brengt. „Je ziet een soort scherpte in de waarneming en die bevalt me. Zeker in het licht van de toenemende industrialise ring in de kunst." Art Rotterdam strijkt bij de 15e editie voor het eerst neer in de monumentale Van Nel lefabriek. Alleen al dit rijksmonument uit 1931, dat als schoolvoorbeeld geldt van het Nieuwe Bouwen, maakt een bezoek aan dit podium voor actuele kunst de moeite waard. Hof rekent op 16.000 bezoekers. De nieuwe locatie is groot genoeg om het aantal beursdeelnemers uit te breiden tot 114. Dat zijn er twintig meer dan vorig jaar, toen Art Rotterdam nog op de Cruise Ter minal bij hotel New York zat. De Van Nellefabriek biedt een unieke kans om het vernieuwende 'Art Projections', de vorig jaar gestarte video- en filmafdeling, onder hetzelfde dak te brengen. „En dat is toch iets waarmee we ons onderscheiden van andere kunstbeurzen", aldus Fons Hof. De galeriehouders zijn opgetogen. Nieuw komer Will Lutz: „Alleen van dit gebouw word ik al enthousiast." Ook Fons Welters, die bijna geen jaar op Art Rotterdam heeft overgeslagen, vindt de lichtheid en ruimte 'schitterend'. Kunstbeurzen worden volgens Hof steeds belangrijker. „Het zijn graadmeters. Daar maak je tussen 40 tot 60 procent van je om zet." Art Rotterdam heeft naast de hoofd moot van 70 gevestigde galerieën met zeer uiteenlopend aanbod, ook een selectie van 25 jonge talenten van wie er vier uit Neder land komen. Galeriehouder Samy Abraham uit Parijs ex poseert werk van de Amerikaanse Lisa Beck, die simpel maar effectief speelt met schaduw, spiegeling en symmetrie. Het Berlijnse Grimmuseum valt op met 'The shop floor', een installatie van Ada van Hoorebeke, die er 350 kilo vleeskleurige klei in heeft verwerkt. Door de speciaal ge componeerde muziek en geluidseffecten er bij waant de bezoeker zich in een ruimte waar veel arbeid wordt verricht, met alle as sociaties vandien. De interactieve video- en filmsectie, met 19 deelnemers, is een wereld op zich. Zo trekt de Zuid-Koreaanse Yang Ah Ham aan dacht met 'Bird's eye view' (2008), een film zonder geluid waarin het publiek van uit het perspectief van een vogel een verla ten stationsgebouw in Seoel beleeft. Dat geeft een gevoel van beklemming en vrij heid tegelijk, temeer daar het pand is ge bouwd tijdens de Japanse bezetting en symbool staat voor vele trauma's. Te zien bij de stand van Van Zijll Langhout Con temporary Art. Er is meer. Buiten staan de opblaasbare ob jecten 'Silent city' van Rob Sweere, een oa se van rust in een drukke stad. Deze instal latie beleeft op Art Rotterdam haar premiè re. Ook het gerenommeerde Atelier Van Lies hout ontbreekt niet: het toont een installatie met sculpturen bij de entree. DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014 'Spelend Lezen' bij een eerder optreden in het Watersnoodmuseum, foto Dirk-Jan Gjeltema Zaterdag 8 februari, Watersnoodmuseum, Ouwer- kerk, 10.30 - 17.00 uur. Kunstbeurs groeit in Van Nellefabriek door Anja van den Akker Opbouw van Silent City - a group inflatables - van Rob Sweere bij de Van Nellefabriek in Rotterdam. Art Rotterdam: donderdag 6 t/m zondag 9 febr., te zien in de Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, Rotterdam. Er rijden pendelbussen tussen de Van Ne/Ie fa briek, Wilhelminapier en Museumkwartier. www.artrotterdam.com The Shining Path (1989) van Lisa Beck.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51