Kamer wil extra
geld Groningen
'Snelle fiets voor leger,
niet voor consument'
Vlaams hoger onderwijs in
hoog tempo populair onder
Nederlandse studenten.
4 BINNENLAND
STUDEREN
KLEURRIJK MEXICO
Die oproep deden veel partijen
gisteren tijdens het debat over de
gaswinning in Groningen.
Het kabinet kwam in januari met
maatregelen om de veiligheid in
het gaswinningsgebied te vergro
ten. De gaskraan wordt de komen
de jaren een beetje dichtgedraaid
en er wordt 1,2 miljard euro uitge
trokken voor compensatie van
schade door aardbevingen en het
verstevigen van woningen.
De 15 miljoen per jaar voor econo
mische ontwikkeling is een deel
van dit compensatiepakket. Het
kabinet wilde hiervoor in eerste
instantie vijf jaar lang geld reser
veren maar de Kamer wil nu dat
dit tien jaar gebeurt.
Kamp reageerde weinig enthou
siast op de suggestie maar zei te
wachten op een motie hierover.
Als hieraan gehoor wordt gegeven
kost dit het kabinet nog eens 75
miljoen euro extra.
De minister zegde wel toe dat
aardbevingenschade door gaswin
ning hoe dan ook vergoed wordt;
ook als het bedrag daardoor uit
eindelijk boven de begrote bedra
gen uitkomt.
Verschillende partijen in de Twee
de Kamer toonden zich verbolgen
over het feit dat er vorig jaar nog
voor een recordhoeveelheid gas
(54 miljard kuub) in Groningen is
opgepompt terwijl de grote geva
ren van de winning al duidelijk
waren. SP-Tweede Kamerlid Pau-
lus Jansen: „Het lijkt erop dat de
NAM en de Staat nog even snel
de snoeppot hebben leeggegeten
voor moeder thuiskwam."
In een reactie stelde minister
Kamp dat hij vorig jaar niet zo
maar de gaskraan kon dicht
draaien na de eerste alarmerende
berichten over mogelijk zwaarde
re aardbevingen en eerst goed on
derzoek wilde. Dat was pas eind
2013 klaar.
Ook zorgde de koude winter er
voor dat er meer gas opgepompt
moest worden. „Als er koude da
gen zijn en we kunnen niet leve
ren dan zitten mensen letterlijk
in de kou. Dat is ook schade. Daar
moeten we ook naar kijken."
De gaswinning wordt de komen
de twee jaren begrensd op 42,5
miljard kuub. Volgens Kamp is
dat de absolute bovengrens; kou
de winter of niet. Mede daarom
gaat de regering de komende tijd
geen nieuwe verplichtingen aan
voor gasleveringen op de lange
termijn.
Het is de bedoeling dat de consu
ment er eind dit jaar ook van kan
genieten. Maar als het aan Veilig
Verkeer Nederland ligt, gaat dat
niet gebeuren. „Als het echt zo
ver komt, gaan wij daar heel moei
lijk over doen", zegt José de Jong
van WN.
Volgens Niek Boersema van inge-
nieursbedrijf ADSE in Hoofd
dorp, dat de superfiets Trefecta
mede ontwikkelt, hoeft WN zich
geen zorgen te maken. „De snelle
versie is vooral bedoeld voor De
fensie, politie, veiligheidsdien
sten en mensen die bijvoorbeeld
op een uitgestrekt havengebied
moeten werken. De super e-bike
voor consumenten zal niet harder
kunnen dan 45 kilometer en is
dus in feite een hybride brom
fiets. Hij is net zo robuust als de
snelle versie, redelijk opvouw
baar, bijzonder geschikt voor ste
delijk gebied en je kunt er zonder
opladen een afstand van zo'n
160 kilometer mee rijden", aldus
Boersema.
De superfiets zou je nog het beste
een hulkversie van een mountain
bike kunnen noemen, maar dan
wel een waar je niet op hoeft te
trappen. WN is niet gerustge
steld dat consumenten alleen de
'vriendelijke versie' kunnen ko
pen. José de Jong: „Dat heeft te
maken met de ervaringen met de
gewone elektrische fiets. Die mag
officieel niet harder dan 25 kilome
ter per uur, maar tegenwoordig
gaan ze harder. Verhoudingsge
wijs gebeuren er veel ongelukken
mee. Fietsers denken dat er een
andere fiets aankomt en schatten
de snelheid van zo'n e-bike dan
verkeerd in. Ze denken dat ze nog
wel voorlangs kunnen, maar
schrikken zich rot, omdat hij er in
eens is."
De e-bike is vooral populair on
der ouderen en die merken nogal
eens, tot hun schrik, dat de fiets
nog even doorrijdt als ze willen af
stappen. Met niet zelden een pijn
lijke val als gevolg. De Jong: „Het
valt te vrezen dat die superfiets
dezelfde problemen veroorzaakt
en dat hij op den duur ook harder
zal gaan dan 45 kilometer."
LEUVEN - Het Vlaamse hoger on
derwijs wint snel aan populariteit
onder Nederlandse studenten. In
vijf jaar tijd zijn de aantallen stu
denten nagenoeg verdubbeld. On
getwijfeld is een van de redenen
dat studeren in het zuiden goed
koper is.
Sander Cox (26) uit Vessem trok
na zijn hbo journalistiek in Til
burg naar de Katholieke Universi
teit Leuven voor de master 'media
en samenleving'. Hij kende Leu
ven niet, de Vlaamse universiteits
stad bij uitstek. „Ik kwam hier,
zag de stad en dacht: Ik ga het
hier heel leuk krijgen."
Nu, twee jaar later, is dat ook hele
maal uitgekomen, vindt hij. Wat
daarbij heeft geholpen: het colle
gegeld in Vlaanderen voor een stu
diejaar bedraagt 604 euro. In Ne
derland is dat 1835 euro en vol
gend jaar gaat dat zelfs naar 1906
euro.
De universiteit hielp Sander aan
een 'kot' (kamer), zoals dat in
Vlaanderen heet. Hij betaalt 385
euro voor een tweekamerapparte
ment, inclusief ontbijt en een war
me maaltijd per dag. Daarvoor
woont hij in het monumentale
Pauscollege ('die deuren hier zijn
zeker 150 jaar oud'), midden in
het sfeervolle stadscentrum.
Hoe aantrekkelijk dat allemaal
ook is, het is wel aanpakken. Veel
Nederlandse jongeren verkijken
zich daar op, weet professor Rik
Gosselink, vice-rector van de KU
Leuven en zelf Nederlander.
De meeste Nederlandse studen
ten presteren minder goed dan
hun Vlaamse collega's. De discipli
ne om hard te studeren is onder
Vlamingen groter dan onder Ne
derlanders.
„Hier krijg je les van maandag
acht tot vrijdag zes uur", zegt Gos
selink. „Het leven staat hier in het
teken van studeren." Sander Cox
kwam daar ook achter: „Je komt
14-daagse individuele rondreis
vanaf 1139 pp
Pluspunten van deze reis
EP fi
Wra
door Niels Klaassen
DEN HAAG - Het kabinet moet lan
ger investeren in de Groningse eco
nomie ter compensatie voor de
schade door gaswinning in het ge
bied. De regering wil hiervoor vijf
jaar lang 15 miljoen uittrekken
maar een Kamermeerderheid eist
dat dit tien jaar lang gebeurt.
door Dick Hofland
HOOFDDORP - Het leger gaat er mo
gelijk mee naar Mali, hij haalt 70 ki
lometer per uur en er kan in totaal
160 kilo aan gewicht op. De Trefec-
ta is een elektrische superfiets. De
fensie gaat deze kruising tussen
een fiets en een motorfiets waar
schijnlijk aanschaffen.
De elektrische superfiets van
Trefecta kan 70 kilometer per uur.
I De studiezaal van de Katholieke Universiteit Leuven, foto Rene Clement/HH
Universiteit in
door Patrick Wiercx
FOX-klanten
waarderen deze
reis met een
Verblijf in goede driesterrenhotels
Imposante Mayasteden
Strandverlenging in Playa del Carmen mogelijk
INCLUSIEF: vluchten, 12 overnachtingen in goede driesterren
hotels, Nederlandstalige routebeschrijving en Mexicaanse
wegenkaart, lokale Nederlandssprekende agent, brandstofheffing,
veiligheidstoeslag en luchthavenbelasting.
Calamiteitenfonds: 2,50 p.b., reserveringskosten: 25 p.b. en reis-
annuleringsverzekering, ESTA USD 14 p.p., autohuur vanaf 493 per boeking.
Ter plaatse: vertrekbelasting circa USD 25 p.p., optionele excursies, fooien,
maaltijden en persoonlijke uitgaven.
van anuub
Meer informatie en direct reserveren zie WWW. FOX.nl of bel 0252 - 66 00 00
Kijk op FOX.nl voor verkopende reisbureaus en gratis brochure