Kamer wil extra geld Groningen 'Snelle fiets voor leger, niet voor consument' Vlaams hoger onderwijs in hoog tempo populair onder Nederlandse studenten. 4 BINNENLAND STUDEREN KLEURRIJK MEXICO Die oproep deden veel partijen gisteren tijdens het debat over de gaswinning in Groningen. Het kabinet kwam in januari met maatregelen om de veiligheid in het gaswinningsgebied te vergro ten. De gaskraan wordt de komen de jaren een beetje dichtgedraaid en er wordt 1,2 miljard euro uitge trokken voor compensatie van schade door aardbevingen en het verstevigen van woningen. De 15 miljoen per jaar voor econo mische ontwikkeling is een deel van dit compensatiepakket. Het kabinet wilde hiervoor in eerste instantie vijf jaar lang geld reser veren maar de Kamer wil nu dat dit tien jaar gebeurt. Kamp reageerde weinig enthou siast op de suggestie maar zei te wachten op een motie hierover. Als hieraan gehoor wordt gegeven kost dit het kabinet nog eens 75 miljoen euro extra. De minister zegde wel toe dat aardbevingenschade door gaswin ning hoe dan ook vergoed wordt; ook als het bedrag daardoor uit eindelijk boven de begrote bedra gen uitkomt. Verschillende partijen in de Twee de Kamer toonden zich verbolgen over het feit dat er vorig jaar nog voor een recordhoeveelheid gas (54 miljard kuub) in Groningen is opgepompt terwijl de grote geva ren van de winning al duidelijk waren. SP-Tweede Kamerlid Pau- lus Jansen: „Het lijkt erop dat de NAM en de Staat nog even snel de snoeppot hebben leeggegeten voor moeder thuiskwam." In een reactie stelde minister Kamp dat hij vorig jaar niet zo maar de gaskraan kon dicht draaien na de eerste alarmerende berichten over mogelijk zwaarde re aardbevingen en eerst goed on derzoek wilde. Dat was pas eind 2013 klaar. Ook zorgde de koude winter er voor dat er meer gas opgepompt moest worden. „Als er koude da gen zijn en we kunnen niet leve ren dan zitten mensen letterlijk in de kou. Dat is ook schade. Daar moeten we ook naar kijken." De gaswinning wordt de komen de twee jaren begrensd op 42,5 miljard kuub. Volgens Kamp is dat de absolute bovengrens; kou de winter of niet. Mede daarom gaat de regering de komende tijd geen nieuwe verplichtingen aan voor gasleveringen op de lange termijn. Het is de bedoeling dat de consu ment er eind dit jaar ook van kan genieten. Maar als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, gaat dat niet gebeuren. „Als het echt zo ver komt, gaan wij daar heel moei lijk over doen", zegt José de Jong van WN. Volgens Niek Boersema van inge- nieursbedrijf ADSE in Hoofd dorp, dat de superfiets Trefecta mede ontwikkelt, hoeft WN zich geen zorgen te maken. „De snelle versie is vooral bedoeld voor De fensie, politie, veiligheidsdien sten en mensen die bijvoorbeeld op een uitgestrekt havengebied moeten werken. De super e-bike voor consumenten zal niet harder kunnen dan 45 kilometer en is dus in feite een hybride brom fiets. Hij is net zo robuust als de snelle versie, redelijk opvouw baar, bijzonder geschikt voor ste delijk gebied en je kunt er zonder opladen een afstand van zo'n 160 kilometer mee rijden", aldus Boersema. De superfiets zou je nog het beste een hulkversie van een mountain bike kunnen noemen, maar dan wel een waar je niet op hoeft te trappen. WN is niet gerustge steld dat consumenten alleen de 'vriendelijke versie' kunnen ko pen. José de Jong: „Dat heeft te maken met de ervaringen met de gewone elektrische fiets. Die mag officieel niet harder dan 25 kilome ter per uur, maar tegenwoordig gaan ze harder. Verhoudingsge wijs gebeuren er veel ongelukken mee. Fietsers denken dat er een andere fiets aankomt en schatten de snelheid van zo'n e-bike dan verkeerd in. Ze denken dat ze nog wel voorlangs kunnen, maar schrikken zich rot, omdat hij er in eens is." De e-bike is vooral populair on der ouderen en die merken nogal eens, tot hun schrik, dat de fiets nog even doorrijdt als ze willen af stappen. Met niet zelden een pijn lijke val als gevolg. De Jong: „Het valt te vrezen dat die superfiets dezelfde problemen veroorzaakt en dat hij op den duur ook harder zal gaan dan 45 kilometer." LEUVEN - Het Vlaamse hoger on derwijs wint snel aan populariteit onder Nederlandse studenten. In vijf jaar tijd zijn de aantallen stu denten nagenoeg verdubbeld. On getwijfeld is een van de redenen dat studeren in het zuiden goed koper is. Sander Cox (26) uit Vessem trok na zijn hbo journalistiek in Til burg naar de Katholieke Universi teit Leuven voor de master 'media en samenleving'. Hij kende Leu ven niet, de Vlaamse universiteits stad bij uitstek. „Ik kwam hier, zag de stad en dacht: Ik ga het hier heel leuk krijgen." Nu, twee jaar later, is dat ook hele maal uitgekomen, vindt hij. Wat daarbij heeft geholpen: het colle gegeld in Vlaanderen voor een stu diejaar bedraagt 604 euro. In Ne derland is dat 1835 euro en vol gend jaar gaat dat zelfs naar 1906 euro. De universiteit hielp Sander aan een 'kot' (kamer), zoals dat in Vlaanderen heet. Hij betaalt 385 euro voor een tweekamerapparte ment, inclusief ontbijt en een war me maaltijd per dag. Daarvoor woont hij in het monumentale Pauscollege ('die deuren hier zijn zeker 150 jaar oud'), midden in het sfeervolle stadscentrum. Hoe aantrekkelijk dat allemaal ook is, het is wel aanpakken. Veel Nederlandse jongeren verkijken zich daar op, weet professor Rik Gosselink, vice-rector van de KU Leuven en zelf Nederlander. De meeste Nederlandse studen ten presteren minder goed dan hun Vlaamse collega's. De discipli ne om hard te studeren is onder Vlamingen groter dan onder Ne derlanders. „Hier krijg je les van maandag acht tot vrijdag zes uur", zegt Gos selink. „Het leven staat hier in het teken van studeren." Sander Cox kwam daar ook achter: „Je komt 14-daagse individuele rondreis vanaf 1139 pp Pluspunten van deze reis EP fi Wra door Niels Klaassen DEN HAAG - Het kabinet moet lan ger investeren in de Groningse eco nomie ter compensatie voor de schade door gaswinning in het ge bied. De regering wil hiervoor vijf jaar lang 15 miljoen uittrekken maar een Kamermeerderheid eist dat dit tien jaar lang gebeurt. door Dick Hofland HOOFDDORP - Het leger gaat er mo gelijk mee naar Mali, hij haalt 70 ki lometer per uur en er kan in totaal 160 kilo aan gewicht op. De Trefec- ta is een elektrische superfiets. De fensie gaat deze kruising tussen een fiets en een motorfiets waar schijnlijk aanschaffen. De elektrische superfiets van Trefecta kan 70 kilometer per uur. I De studiezaal van de Katholieke Universiteit Leuven, foto Rene Clement/HH Universiteit in door Patrick Wiercx FOX-klanten waarderen deze reis met een Verblijf in goede driesterrenhotels Imposante Mayasteden Strandverlenging in Playa del Carmen mogelijk INCLUSIEF: vluchten, 12 overnachtingen in goede driesterren hotels, Nederlandstalige routebeschrijving en Mexicaanse wegenkaart, lokale Nederlandssprekende agent, brandstofheffing, veiligheidstoeslag en luchthavenbelasting. Calamiteitenfonds: 2,50 p.b., reserveringskosten: 25 p.b. en reis- annuleringsverzekering, ESTA USD 14 p.p., autohuur vanaf 493 per boeking. Ter plaatse: vertrekbelasting circa USD 25 p.p., optionele excursies, fooien, maaltijden en persoonlijke uitgaven. van anuub Meer informatie en direct reserveren zie WWW. FOX.nl of bel 0252 - 66 00 00 Kijk op FOX.nl voor verkopende reisbureaus en gratis brochure

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4