,i\ \lv
'to i i
vP - f
8 U1T
Vooruitblik op De Vortex,
een beroemd stuk van Noël
Coward. Toneelvereniging
Heer Hendrik brengt het
toneelstuk over mensen die
in een draaikolk van louter
lusten terechtkomen.
Als ik in de schouwburg zit - rood
pluche, schemerig licht (kroon
luchters liefst), gonzend geroeze
moes - dan krijg ik iets heel kin
derlijk verwachtingsvols over
me. In het donker en naarmate de tijd
voortschrijdt word ik 'wakkerder'. Dat wil
vooral zeggen: kritischer. Daarom kan het
best nog regelmatig gebeuren, dat ik enigs
zins teleurgesteld de zaal verlaat. Maar er is
ook nog de fase van de voorpret, als ik deze
stukjes schrijf. Dat werkt nog weer anders.
Dan verbeeld ik mij van alles, geen pure
fantasie, een soort 'exacte' fantasie, geba
seerd op ervaring en feiten.
Heel dikwijls komt dan ook de schrijver
van het stuk in beeld. Eigenlijk heeft die er
natuurlijk niets meer mee te maken. „Eens
geschreven, voor altijd weggegeven" - al
zijn er schrijvers (Beckett was misschien
wel de felste van allemaal) die zich daar he
vig tegen verzetten. Maar sommige schrij
vers zijn toch wel erg interessante types,
dan is het leuk en leerzaam bij het zien
van een stuk die persoon niet uit het oog
te verliezen.
Binnenkort speelt toneelvereniging Heer
hendrik De Vortex, een beroemd stuk van
Noël Coward. En dat is nu zo'n man, die je
als een schim altijd achter zijn stukken
kunt zien schemeren. Over de mens Co
ward valt veel te vertellen, er zijn verschil
lende biografieën en de alleskunner Co
ward heeft uiteraard ook zijn autobiogra
fie. Anekdoten zijn er genoeg - hij heeft bij
voorbeeld met de Engelse kranten eeuwig
geruzied over de spelling van zijn voor
naam. De twee puntjes op de 'e' (die hij
zelf toegevoegd zou hebben omdat dat chi
quer stond) bestaan nu eenmaal niet in het
Engels. Maar hij stond er op.
Eén anekdote, die alles samenvat? Dat
klinkt niet erg wetenschappelijk. En toch is
hij veelzeggend.
Coward is een man, niet zozeer van tegen
stellingen, maar eerder van uitersten (en
die ontmoeten elkaar, zoals u weet). Hij
wilde komedie schrijven, maar wilde zelf
grote (dat wil zeggen: tragische) rollen spe
len. En aangezien niet iedereen overtuigd
was van zijn acteertalent (wat hij overi
gens wel degelijk had), financierde hij
meestal zijn eigen stukken en speelde er
dan de hoofdrol in. Zijn thema's zijn vaak
zó licht, dat ze weer zwaar worden.
Neem nu De Vortex, een stuk uit 1924. Zo
bekend, dat niemand de titel nog vertaalt.
Toch zou dat best kunnen, want letterlijk
betekent het 'de draaikolk' of 'de maal
stroom'.
En het stuk gaat ook over mensen die in
een draaikolk (van louter lusten) terechtko
men. Bedoeld om de jacht op extreme ge
noegens van seks en drugs in de hogere
klasse in het belachelijke te trekken, wordt
het ook een stuk dat diende (en misschien
nog altijd dient) als een ernstige waarschu
wing. Hilarisch, maar triest, zo zou je een
deel van zijn stukken, waaronder 'De Vor
tex', het best kunnen samenvatten.
Nog een voorstelling die de aandacht trekt:
Ghost Track van Blau Hynder, volgende
week donderdag (13 feb) in 't Beest (Goes).
Beter bekend als poppodium misschien. En
dat klopt. Ghost Track is een versmelting
van (live) pop en theater. Altijd boeiend.
Een onberekenbare popartiest - een legen
de, maar een pain in the ass voor zijn omge
ving - gaat na een zwart gat van twintig
jaar een nieuw album opnemen. Samen
met de technicus en wat geroutineerde mu
sici krijgt het album moeizaam, track voor
track, zijn definitieve vorm. Kers op de
taart moet een duet worden met een zange
res waar alleen de stem nog van bestaat.
Scheppen gaat blijkbaar soms een beetje
rauw. Voor pop- en theaterliefhebbers. Die
waarschijnlijk nog veel van elkaar kunnen
leren.
Poolvogel met mix van muzikaal,
fysiek en absurdistisch cabaret
Met 'Wachtlokaal 9' brengt Poolvogel
een mix van muzikaal, fysiek en ab
surdistisch cabaret. Telkens als je ver
wacht op het verkeerde been gezet
te worden, slaat de groep tóch weer
de voorspelbare weg in. Het resultaat
is een even ontroerende als hilarische
vertelling. Bij het maken van de voor
stelling werd Poolvogel begeleid door
Peter Heerschop en Viggo Waas.
Vrijdag 7 februari, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Chris Chameleon laat de
'Klank van jou Oë' horen
Chris Chameleon, aangeduid als Afri
kaanse zangvogel, mengt in zijn mu
ziek stijlen uit Afrika, Europa en het
Midden-Oosten. In zijn theatercon
cert 'Klank van jou Oë' combineert
hij de krachtige poëzie van Ingrid Jon
ker met zijn emotionele composities
en zijn stem die een bereik heeft van
vier octaven. Tussendoor vertelt hij
verhalen over het leven van Jonker.
Zaterdag 8 februari, zaal Kai Munk,
Hansweert, 20.00 uur.
Tweede Flasback als hommage
aan discotheek De Blauwe Steen
De discotheek aan de Blaauwe Steen
5 in Goes stond in de tweede helft ja
ren '80 voor de New Wave sound
Toenmalig barkeeper en dj Gideon
Mulders zette vorig jaar met veel suc
ces een 'Flasback-avond' op touw als
hommage aan die ter ziele gegane
discotheek. Reden genoeg voor een
reprise. Samen met Fred Mewe te
kent hij voor wederom een Flasback.
Zaterdag 8 februari, Café Juliana,
Colijnsplaat, 20.00 uur.
Cerry Wolthof brengt ode
aan Neil Young
Gerry Wolthof is leadzanger van The
Neil Young Mirror Band en treedt
daarnaast ook regelmatig solo op
met zijn ode aan Neil Young. Dit
weekend geeft hij twee optredens in
Zeeland. De grote hits van deze be
kende zanger zullen de revue passe
ren. Wolthof heeft I qua zang en ui
terlijk grote gelijkenis met Young.
Zaterdag 8 feb., Bar American, Middel
burg, 19.00 uur; zondag 9 februari,
The Lane, Oostburg, 16.00 uur.
Zondag 9 februari, Sint Jacobskerk,
Vlissingen, 15.30 uur.
De jonge pianotalenten Arthur en Lu
cas Jussen zijn vaker op t.v. te bewon
deren, bijvoorbeeld in De Wereld
Draait Door, dan in de concertzaal.
De reden van de spaarzame concer
ten is dat zij nog intensief studeren.
Als pianoduo hebben zij al een enor
me staat van dienst, kregen zij de
Yount Talent Award en dit jaar de
Edison Klassiek Publieksprijs.
Gebroeders Jussen hebben
weinig tijd voor concerten
Hilarisch, maar wel triest
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Scène uit een opvoering van 'The Vortex' van Noel Coward door het Great Lakes Theater, foto Roger Mastroianni
'Ghost Track', donderdag 13 februari, 't Beest,
Goes, 20.30 uur; 'De Vortex', Heer Hendrikhuis,
's Heer-Hendrikskinderen, 14, 15, 21 en 22
februari, 20.00 uur.
Willem Nijssen