Avishai Cohen brengt rijke klankwereld
Cabaretduo brengt de
mens terug tot essentie
3-
UIT 3
Avishai Cohen is een graag geziene
gast op internationale jazzfestivals en
vult met gemak grote zalen. Morgena
vond speelt deze Israëlische jazzbas-
sist en -componist op uitnodiging van Muziek-
podium Zeeland in 't Schuttershof in Middel
burg.
Cohen bracht onlangs zijn veertiende album
als bandleider uit. Met deze plaat, Almah, ging
voor hem een langgekoesterde droom in ver
vulling: het integreren van klassieke muziek-
thematiek en - harmonieën in zijn composi
ties. Het resulteerde in de concertreeks 'Avis
hai Cohen with Strings'.
Cohens talent werd in zijn jonge jaren al snel
opgepikt door pianist Chick Corea. Die lijfde
de bassist in bij zijn sextet. Daarna ging het
snel en na uitstapjes bij onder meer Bobby Mc-
Ferrin, Roy Hargrove en Herbie Hancock
stond Cohen rap op eigen benen. Creatief als
hij is zoekt hij voortdurend nieuwe ideeën en
uitdagingen. Hij vermengt zijn jazz dan ook
graag met Israëlische volksmelodieën, Ooster
se klanken en Latin en put niet zelden uit pop
muziek of funk. Om tot de kamermuziek te
komen die Almah siert moest Cohen door een
lang proces. Al een flinke periode had hij het
idee om voor een strijkkwartet te schrijven.
Het ontbrak hem echter aan tijd en ervaring
om dat op een consistente en duurzame ma
nier te doen.
Drie jaar geleden kwam het kantelpunt en be
gon hij te verzamelen, componeren en scha
ven aan het materiaal voor Almah. Aan de
klank die hij daarvoor in zijn hoofd had be
steedde hij veel aandacht. Cohen zocht naar
een diep, melancholisch geluid gecombineerd
met helderheid. „Avishai besloot al lang voor
dat hij composities en arrangementen voor dit
album en het Strings project maakte om een
tweede altviool te gebruiken", zegt Cohens
manager Nicola King desgevraagd. De combi
natie die voor hem het beste werkte bevat
naast twee altviolen ook een hobo, cello en
viool.
Cohen komt overigens alleen met zijn trio
naar Middelburg. Daarin spelen Nitai Hershko-
vits (piano) en Daniel Dor, een nieuwe drum
mer die Avishai ontdekte en met wie hij re
cent is gaan samenspelen.
Cohen bepaalt met zijn bandleden voor elk
concert wat de setlijst wordt. „Die is elke
avond anders maar ik verwacht zeker muziek
van het nieuwe album die hij speciaal voor dit
trio gearrangeerd heeft", zegt Nicola King.
gelopen zestien jaar met volksmu
ziek een reputatie opgebouwd.
De vier vouwen komen met een
mix van hun verzamelde en be
werkte versies zaterdag voor een
concert naar Razzmatazz in
Oost-Souburg.
„Rusalki is eind jaren negentig ei
genlijk door toeval ontstaan. We
ontmoetten elkaar bij een Amster
dams internationaal theatergezel
schap. Alle vier hebben we ook
vooral een theateropleiding waar
weliswaar zang en muziek onder
deel van was. Het begon dus door
samen wat te zingen in een voor
stelling.
De Russische Tatiana Lina Kouzo-
vkina stelde na een eerste Neder
lands optreden voor samen met
een set Russische volksliedjes
voor een optreden naar Sint Pe
tersburg te gaan. Tatiana had wel
een echte zangopleiding achter de
rug. Ze had een heel arsenaal Rus
sische volksmuziek en was een
kei in het arrangeren. Het bleef
dus niet bij dat eenmalige uitstap
je", laat Saskia Jelsma, één van de
vier Rusalki vrouwen, weten.
Het klikte en meer optredens in
binnen- en buitenland volgden.
Een album verscheen met Russi
sche volksliedjes in 1997. Saskia,
Tatiana, Frouke Flieringa, en de
Iers-Nederlandse Peppina Mac-
Ruairi ontdekten op een festival
in Egypte andere volksmuziek.
Een Bulgaars en Arabisch volks
lied wisten ze naar hun hand te
zetten en daarmee was een eigen
identiteit geboren. Met hun stem
men en arrangementen gaven ze
een nieuw geluid aan aloude
volksliederen.
Saskia: „De liefde voor zang en
wereldmuziek hebben we ge
meen. Dus ben je ergens op va
kantie dan pik je altijd wel iets op
waar je mee thuis komt. We gaan
er mee aan de slag door de tekst
te analyseren en de taal fonetisch
correct te beheersen. Inmiddels
omvat het repertoire ongeveer der
tig talen. We spreken die niet,
maar weten wel waarover we zin
gen. Het is belangrijk is om dicht
bij de kern van een lied te blijven.
Je vertelt in ieder nummer een
verhaal waarvan de essentie in
melodieën, woorden, maar ook in
klanken tot leven komt. Je hoeft
niet altijd de taal te spreken om te
begrijpen waar het over gaat.
Volksmuziek appelleert ook aan
de grote thema's van het leven. In
het arrangeren zoeken we naar de
nuances en de verschillen. We
zijn ook steeds vaker instrumen
ten gaan gebruiken om dat extra
te accentueren. Daarmee geven
we een volksliedje een meer ei
gentijdse kleur. We doen dat niet
om er iets heel anders van te ma
ken, maar om traditionele muziek
de beleving te geven die mensen
nu ook kan aanspreken. Het zijn
trouwens de reacties van het pu
bliek die voor ons de belangrijk
ste motivatie zijn hiermee door te
gaan."
De vier zangeressen hebben bo
vendien de theatrale technieken
in huis om hun woorden en melo
dieën beeldend tot uitdrukking te
brengen. Sommige nummers pre
senteren ze als een miniatuur ta
bleau vivant. Naast zingen zijn ze
ook nog steeds actief met een aan
het theater gerelateerd beroep."'
In 2002 verscheen het album Sin-
ging The Land met volksliederen
uit praktisch alle windstreken en
culturen. Zuid-Europese volksmu
ziek kwam terecht op 'Kumushki'
uit 2008.
Inmiddels werkt de groep aan een
repertoire met zigeunermuziek.
„Wat nog ontbreekt is een Neder
lands aandeel in ons repertoire.
We zijn er nog nauwelijks aan toe
gekomen. Met twee Friezinnen in
de groep ligt het wel voor de
hand daar ooit iets mee te doen."
Opnemen is voor Rusalki overi
gens niet het belangrijkste. Volks
muziek bestaat bij de gratie van
overlevering en Rusalki past in
die traditie. De theaterachter
grond van de zangeressen zorgt
voor extra kleur, de volkse the
ma's en melodieën appelleren aan
het aardse bestaan en nestelen
zich met gemak in het collectieve
geheugen.
Wat is de mens? Die
vraag hebben Yentl
Schieman en Christi
ne de Boer zich gesteld als ba
sis voor hun cabaretprogram
ma 'De Mensen' dat ze vrijdaga
vond brengen in De Vroone in
Kapelle. Als resultaat van hun
onderzoek naar het antwoord
op die vraag hebben deze twee
jonge vrouwen de mens terug
gebracht tot zijn essentie: een
angstig dier op zoek naar een
beetje liefde. Dat levert een mu
zikale en humoristische voor
stelling op over oerdriften, on
gemak en dat ene stukje.... waar
zij zich nu nog niet over uitla
ten. Voor Yentl Schieman bete
kent dit optreden even terug
van weggeweest. Zij is geboren
en opgegroeid in Kruiningen,
hield als puber al veel van mu
ziek en theater, zong in diverse
bands en speelde toneel bij jon
gerentheatergroep deDrang.
Op de Amsterdamse Toneel
school en Kleinkunstacademie
leerde zij Christine de Boer ken
nen. Zij blijken op dezelfde golf
lengte te zitten en maken met
veel plezier samen muzikaal
theater. In 2012 wonnen ze de
Fringe Silver Award voor hun
theatrale nachtclub Silenzio en
vorig jaar wonnen zij de Wim
Sonneveldprijs en de pu
blieksprijs bij het Amsterdams
Kleinkunst Festival.
De afterparty morgen in De
Vroone wordt verzorgd door
singer-songwriter Ingemusic
en haar band uit Kapelle
www.pzc.nl/uit
horen door het zingen bij het oog
sten, het werk in de mijnen, het
feesten, rouwen en bij bedreigin
gen van vrede en vrijheid. Een
muziekgenre waarop het etiket
'kunst' nooit van toepassing was.
Totdat muzikanten ontdekten
hoe geraffineerd ritme, tekst en
zanglijnen in elkaar staken en de
schoonheid verder ontwikkelden.
Uitgekristalliseerd in subtiele
meerstemmige arrangementen
heeft het Rusalki Kwartet in de af-
DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014
door Mischa Beckers
Avishai Cohen
Vrijdag 7 februari, 't Schuttershof, Middelburg.
21.00 uur.
I dat uitweg zoekt
Het Rusalki Kwartet geeft
met stemmen en arrange
menten een nieuw, eigen
geluid aan aloude volkslie
deren.
Zaterdag 8 februari, zoldertheater
Razzmatazz, Oost-Souburg, 21.00 uur
door AM Pankow
Vrijdag 7 februari, De Vroone, Ka
pelle, 20.00 uur.
Christine de Boer (I) en Yentl Schieman