Avishai Cohen brengt rijke klankwereld Cabaretduo brengt de mens terug tot essentie 3- UIT 3 Avishai Cohen is een graag geziene gast op internationale jazzfestivals en vult met gemak grote zalen. Morgena vond speelt deze Israëlische jazzbas- sist en -componist op uitnodiging van Muziek- podium Zeeland in 't Schuttershof in Middel burg. Cohen bracht onlangs zijn veertiende album als bandleider uit. Met deze plaat, Almah, ging voor hem een langgekoesterde droom in ver vulling: het integreren van klassieke muziek- thematiek en - harmonieën in zijn composi ties. Het resulteerde in de concertreeks 'Avis hai Cohen with Strings'. Cohens talent werd in zijn jonge jaren al snel opgepikt door pianist Chick Corea. Die lijfde de bassist in bij zijn sextet. Daarna ging het snel en na uitstapjes bij onder meer Bobby Mc- Ferrin, Roy Hargrove en Herbie Hancock stond Cohen rap op eigen benen. Creatief als hij is zoekt hij voortdurend nieuwe ideeën en uitdagingen. Hij vermengt zijn jazz dan ook graag met Israëlische volksmelodieën, Ooster se klanken en Latin en put niet zelden uit pop muziek of funk. Om tot de kamermuziek te komen die Almah siert moest Cohen door een lang proces. Al een flinke periode had hij het idee om voor een strijkkwartet te schrijven. Het ontbrak hem echter aan tijd en ervaring om dat op een consistente en duurzame ma nier te doen. Drie jaar geleden kwam het kantelpunt en be gon hij te verzamelen, componeren en scha ven aan het materiaal voor Almah. Aan de klank die hij daarvoor in zijn hoofd had be steedde hij veel aandacht. Cohen zocht naar een diep, melancholisch geluid gecombineerd met helderheid. „Avishai besloot al lang voor dat hij composities en arrangementen voor dit album en het Strings project maakte om een tweede altviool te gebruiken", zegt Cohens manager Nicola King desgevraagd. De combi natie die voor hem het beste werkte bevat naast twee altviolen ook een hobo, cello en viool. Cohen komt overigens alleen met zijn trio naar Middelburg. Daarin spelen Nitai Hershko- vits (piano) en Daniel Dor, een nieuwe drum mer die Avishai ontdekte en met wie hij re cent is gaan samenspelen. Cohen bepaalt met zijn bandleden voor elk concert wat de setlijst wordt. „Die is elke avond anders maar ik verwacht zeker muziek van het nieuwe album die hij speciaal voor dit trio gearrangeerd heeft", zegt Nicola King. gelopen zestien jaar met volksmu ziek een reputatie opgebouwd. De vier vouwen komen met een mix van hun verzamelde en be werkte versies zaterdag voor een concert naar Razzmatazz in Oost-Souburg. „Rusalki is eind jaren negentig ei genlijk door toeval ontstaan. We ontmoetten elkaar bij een Amster dams internationaal theatergezel schap. Alle vier hebben we ook vooral een theateropleiding waar weliswaar zang en muziek onder deel van was. Het begon dus door samen wat te zingen in een voor stelling. De Russische Tatiana Lina Kouzo- vkina stelde na een eerste Neder lands optreden voor samen met een set Russische volksliedjes voor een optreden naar Sint Pe tersburg te gaan. Tatiana had wel een echte zangopleiding achter de rug. Ze had een heel arsenaal Rus sische volksmuziek en was een kei in het arrangeren. Het bleef dus niet bij dat eenmalige uitstap je", laat Saskia Jelsma, één van de vier Rusalki vrouwen, weten. Het klikte en meer optredens in binnen- en buitenland volgden. Een album verscheen met Russi sche volksliedjes in 1997. Saskia, Tatiana, Frouke Flieringa, en de Iers-Nederlandse Peppina Mac- Ruairi ontdekten op een festival in Egypte andere volksmuziek. Een Bulgaars en Arabisch volks lied wisten ze naar hun hand te zetten en daarmee was een eigen identiteit geboren. Met hun stem men en arrangementen gaven ze een nieuw geluid aan aloude volksliederen. Saskia: „De liefde voor zang en wereldmuziek hebben we ge meen. Dus ben je ergens op va kantie dan pik je altijd wel iets op waar je mee thuis komt. We gaan er mee aan de slag door de tekst te analyseren en de taal fonetisch correct te beheersen. Inmiddels omvat het repertoire ongeveer der tig talen. We spreken die niet, maar weten wel waarover we zin gen. Het is belangrijk is om dicht bij de kern van een lied te blijven. Je vertelt in ieder nummer een verhaal waarvan de essentie in melodieën, woorden, maar ook in klanken tot leven komt. Je hoeft niet altijd de taal te spreken om te begrijpen waar het over gaat. Volksmuziek appelleert ook aan de grote thema's van het leven. In het arrangeren zoeken we naar de nuances en de verschillen. We zijn ook steeds vaker instrumen ten gaan gebruiken om dat extra te accentueren. Daarmee geven we een volksliedje een meer ei gentijdse kleur. We doen dat niet om er iets heel anders van te ma ken, maar om traditionele muziek de beleving te geven die mensen nu ook kan aanspreken. Het zijn trouwens de reacties van het pu bliek die voor ons de belangrijk ste motivatie zijn hiermee door te gaan." De vier zangeressen hebben bo vendien de theatrale technieken in huis om hun woorden en melo dieën beeldend tot uitdrukking te brengen. Sommige nummers pre senteren ze als een miniatuur ta bleau vivant. Naast zingen zijn ze ook nog steeds actief met een aan het theater gerelateerd beroep."' In 2002 verscheen het album Sin- ging The Land met volksliederen uit praktisch alle windstreken en culturen. Zuid-Europese volksmu ziek kwam terecht op 'Kumushki' uit 2008. Inmiddels werkt de groep aan een repertoire met zigeunermuziek. „Wat nog ontbreekt is een Neder lands aandeel in ons repertoire. We zijn er nog nauwelijks aan toe gekomen. Met twee Friezinnen in de groep ligt het wel voor de hand daar ooit iets mee te doen." Opnemen is voor Rusalki overi gens niet het belangrijkste. Volks muziek bestaat bij de gratie van overlevering en Rusalki past in die traditie. De theaterachter grond van de zangeressen zorgt voor extra kleur, de volkse the ma's en melodieën appelleren aan het aardse bestaan en nestelen zich met gemak in het collectieve geheugen. Wat is de mens? Die vraag hebben Yentl Schieman en Christi ne de Boer zich gesteld als ba sis voor hun cabaretprogram ma 'De Mensen' dat ze vrijdaga vond brengen in De Vroone in Kapelle. Als resultaat van hun onderzoek naar het antwoord op die vraag hebben deze twee jonge vrouwen de mens terug gebracht tot zijn essentie: een angstig dier op zoek naar een beetje liefde. Dat levert een mu zikale en humoristische voor stelling op over oerdriften, on gemak en dat ene stukje.... waar zij zich nu nog niet over uitla ten. Voor Yentl Schieman bete kent dit optreden even terug van weggeweest. Zij is geboren en opgegroeid in Kruiningen, hield als puber al veel van mu ziek en theater, zong in diverse bands en speelde toneel bij jon gerentheatergroep deDrang. Op de Amsterdamse Toneel school en Kleinkunstacademie leerde zij Christine de Boer ken nen. Zij blijken op dezelfde golf lengte te zitten en maken met veel plezier samen muzikaal theater. In 2012 wonnen ze de Fringe Silver Award voor hun theatrale nachtclub Silenzio en vorig jaar wonnen zij de Wim Sonneveldprijs en de pu blieksprijs bij het Amsterdams Kleinkunst Festival. De afterparty morgen in De Vroone wordt verzorgd door singer-songwriter Ingemusic en haar band uit Kapelle www.pzc.nl/uit horen door het zingen bij het oog sten, het werk in de mijnen, het feesten, rouwen en bij bedreigin gen van vrede en vrijheid. Een muziekgenre waarop het etiket 'kunst' nooit van toepassing was. Totdat muzikanten ontdekten hoe geraffineerd ritme, tekst en zanglijnen in elkaar staken en de schoonheid verder ontwikkelden. Uitgekristalliseerd in subtiele meerstemmige arrangementen heeft het Rusalki Kwartet in de af- DONDERDAG 6 FEBRUARI 2014 door Mischa Beckers Avishai Cohen Vrijdag 7 februari, 't Schuttershof, Middelburg. 21.00 uur. I dat uitweg zoekt Het Rusalki Kwartet geeft met stemmen en arrange menten een nieuw, eigen geluid aan aloude volkslie deren. Zaterdag 8 februari, zoldertheater Razzmatazz, Oost-Souburg, 21.00 uur door AM Pankow Vrijdag 7 februari, De Vroone, Ka pelle, 20.00 uur. Christine de Boer (I) en Yentl Schieman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 43