f; y
BUITEN 5
_1
EP
Vanaf de stalen hekken bij de
kiss&ride-parkeerplaatsen oogt het
plein voor openbare basisschool
De Vliete in Wissenkerke kaal en stenig.
Een vlakte van grijze stoeptegels strekt
zich uit tot aan de hoofdingang. Des te
verrassender is het natuurschoon dat ver
scholen achter de laagbouw ligt. Wan
neer je binnen door de gang loopt en aan
het einde weer naar buiten stapt, ontdek
je pas wat daar gedijt.
„Het Kleine Zeeuwse Landschap", wijst
Corine Vis (45) trots. Zij is als 'natuur-
ouder' één van de initiatiefnemers en
voortrekkers van de tuin, die als een bre
de groenstrook ruimte en beschutting
biedt. Omsloten door het onderkomen
van de kinderopvang en een aangrenzen
de nieuwbouwwijk, was het jarenlang
een verstild, braakliggend terrein. „Ik
heb met de leraren overlegd of we er een
belevingstuin van konden maken, waar
in je de combinatie van samen spelen en
-leren kunt inzetten als onderdeel van
het lesplan." Vis beloofde alle organisatie
op zich te nemen, ging bij de gemeente
langs, maakte andere ouders enthousiast
en schetste het ontwerp. „Sindsdien leer
ik ook veel over allerlei natuurinitiatie-
ven en -organisaties. Zowel op regionaal
als landelijk niveau. En hoe je begelei
ding en subsidies aanvraagt."
Omzoomd door brede akkerranden van
omgespitte klei ademt het geheel een
Zeeuwse sfeer. „Dat komt ook door het
water", vertelt Vis. „De poel is gegraven
door de gemeente. Met leskisten van
MEC de Bevelanden, het Centrum voor
Natuur- en Milieu Educatie in Goes, wor
den bijvoorbeeld waterdiertjes onder
zocht. Van groep 1 tot en met 8 kunnen
ze hier aan de slag met microscopen,
loeppotjes, schepnetjes. Laatst landden
er zelfs eenden. En in de winter schaat
sen de kleuters hier."
Er is door ouders, omwonenden, leer
krachten en andere vrijwilligers hard ge
werkt. Er zijn moestuintjes per leeftijds
groep, waarvan de proefbakken worden
gebruikt om de verschillende op
Noord-Beveland verbouwde groenten en
gewassen ook zelf te zaaien en te plan
ten. En midden op het grasveld verrijst
een vliedberg. Een solitaire notenboom
prijkt erbovenop. Vis: „Sleetje rijden
toen er vorig jaar een pak sneeuw lag,
was een héél speciale attractie!"
De 'levende tipi' is een ruim drie meter
hoge wigwam, opgezet vari kringsgewijs
nog groeiende en naar elkaar gebogen bo
men, waaromheen levende wilgentak-
ken zijn gevlochten. Ze zullen dit voor
jaar weer gaan uitlopen en voor een
zacht ruisende luwte zorgen. „Het is hier
binnen een prima plek om soep te ko
ken", zegt Vis. „Ook poffen we er appels
en kastanjes."
Met de laagstamfruitbomen, het kleine
fruit, de vruchten, het bijenhotel, de krui
dentuin en vlinderstruiken vertoont de
wereld achter de school een kleine kring
loop. Tevreden kijkt Vis rond. Dit is wat
ze wil: kinderen in verbinding brengen
met de natuur en de natuur in verbin
ding brengen met het onderwijs. „Jong
en oud leren samen hoe je iets kunt laten
groeien, oogsten en tot een gerecht berei
den." En dat is hard nodig, weet ze. „Ook
hier op het platteland bestaan veel tui
nen alleen uit tegels en raast het verkeer
door nauwe dorpstraatjes. Zelfs oud-leer
lingen vergeten niet waar het Kleine
Zeeuwse Landschap ligt en komen hier
nog regelmatig langs."
groen leven
WOENSDAG 5 FEBRUARI 2014
door Jacoline Vlaander
Stichting Duurzaam Groede zet zich in voor duurzaamheidsprojecten in het dorp. foto's Peter Nicolai
Drukte rond de verlichte kerk. Sociale cohesie is belangrijk bij duurzaam
heidsprojecten, aldus de stichting.
Een deel van het bestuur van de stichting, met rechts Verherbrugge.
i - *i i
Jaap Verherbrugge van de stichting.