Vissers zijn het wachten al lang beu
De ondraaglijke lichtheid
Uw mening telt
Deze week
66 Het aantal
instromers op
zeevaartscholen
moet worden
verdubbeld
OPEN DAG MARITIEM ONDERWIJS VLISSINGEN
14 ZEELAND
De Zeeuwse Zetel
Het maritiem onderwijs in Vlissingen
hield zaterdag open dag. Rederijen zitten
te springen om jonge gasten.
maandag
De vloer van onze
woonkamer torst de
zware last van de ge
schiedenis. We wo
nen in een waterhuis. Aan af
brokkelende stenen in de bui
tenmuur en een ondanks vele
lagen vernis snel verweerd uit
ziende voordeur is te merken
dat de woning in het zoute wa
ter heeft gestaan. Niet in 1953
maar in 1944, tijdens de inunda
tie van Walcheren.
Nu, zeven decennia later, drei
gen de draagbalken onder de
vloer te bezwijken. Niet alleen
door het zout van de oorlog,
maar ook door de enorme boe
kenkast die er op rustte. Met
daarin het resultaat van bijna
veertig jaar verzamelen.
Als vrienden van mijn zoons
voor het eerst bij ons thuis ko
men, is hun eerste opmerking
steevast: „Zo! Heeft je vader die
allemaal gelezen?"
Mijn jongste zoon rekent me af
en toe voor wat ik in de loop
der jaren aan boeken heb uitge
geven. Als hij het aantal voor
zichtig schat en per boek gemid
deld een tientje rekent - wat
ook heel mild is - komt hij op
dé aanschafprijs van een auto
waar je u tegen zegt. Tja, hij is
van een pragmatische genera
tie, ik van een romantische.
Dat merkte ik bij het uitrui
men van de boekenkast. Die
moest tijdelijk weg, omdat er
deze week een betonvloer
wordt gestort. Dus gingen al
mijn boeken even door mijn
handen. Han de Wit gaat in ont
wikkelingshulp van Heere
Heeresma en Schuld en boete van
Dostojewski, toppers uit mijn
tienerjaren, die mijn leesversla-
ving aanwakkerden. Gesigneer
de boeken, cadeaus van gelief
den... Soms schoot me de allang
verdwenen boekhandel te bin
nen waar ik een titel had ge
kocht, of de vriend die me een
bepaald boek had aangeraden.
In je boekenkast zit vaak ook je
eigen levensverhaal verscho
len, besefte ik. Het dagje oprui
men voelde als het doorblade
ren van oude fotoalbums, al
krijg je daar doorgaans geen
rugpijn van.
Ik kwam een titel tegen van Mi
lan Kundera die ineens enorm
toepasselijk bleek. De ondraaglij
ke lichtheid van het bestaan. Er is
beton nodig om mijn mooie
herinneringen te stutten.
Dit is een wekelijkse rubriek over
wat voor en achter de schermen
speelt in politiek Den Haag.
Stel: u bent tegen Haagse plan
nen en u heeft een beter idee.
Wat kunt u dan doen om ze in
Den Haag wakker te schudden?
Mailen naar Kamerleden? Dat
kan. De e-mailadressen staan op
de website van de Tweede Ka
mer. Effectief? Dat is de vraag.
Het is geen onwil, maar ieder Ka
merlid krijgt elke dag tientallen
en tientallen mailtjes uit het hele
land. Niet ieder Kamerlid heeft
een persoonlijk medewerker,
(dat verschilt van partij tot par
tij). Proberen kan natuurlijk al
tijd, maar of het wat uithaalt...
Een burgerinitiatief dan? Een
zwaar middel met veel voorwaar
den. Minstens 40.000 handteke
ningen zijn nodig om iets op de
politieke agenda te zetten. Ook al
lukt dat, dan nog is het geen erg
effectief middel gebleken.
Uw laatste redmiddel: een peti
tie. Dat is nog niet zo gek. Het is
een boodschap die u persoonlijk
in Den Haag komt toelichten. Let
wel: een petitie is een boodschap
aan de Tweede Kamer, niet aan
een minister. Hoewel het niet
verboden is om in je eentje een
petitie aan te bieden, gebeurt dat
altijd namens een groep mensen
of organisatie. Elke dinsdagmid
dag tussen één en twee - voor
het vragenuurtje - neemt de Ka
mer petities in ontvangst. 'Dat
gaat per commissie. Dus klach
ten over onderwijs, dien je in bij
de Kamercommissie onderwijs.
Fractiespecialisten op dat gebied
komen dan luisteren naar wat
mensen te vertellen hebben. Jan
Schuurman Hess uit Kats bracht
vorige week nog eens zijn plan
om de laatste school in dorpen te
behouden onder de aandacht.
Dat deed hij goed. Kamerleden
willen niet alleen geklaag horen,
maar ook oplossingen. Zij kijken
dan wat ze kunnen doen om die
oplossing tot stand te brengen.
Wat maakt een petitie goed?
Houd het kort, hooguit één
A4-tje. Langer is zinloos. De
boodschap is in Jip-en-Janne-
ke-taal geschreven (zoals u het
uw buurman zou vertellen). Laat
zien dat je erover hebt nagedacht
en kom met oplossingen. Belang
rijk: let op de timing. Biedt een
petitie aan vlak voordat de Ka
mer over het onderwerp spreekt.
Anders is iedereen het al snel
weer vergeten. Maak ook afspra
ken met Kamerleden om een en
ander nog eens persoonlijk toe te
lichten en zorg voor voldoende
feitelijke informatie.
Garantie op resultaat is er niet.
Maar ook hier geldt: de eerste
klap is een daalder waard.
De Kamer praat over de nieuwe
WMO (dinsdag), woningcorpora
ties, kleine scholen en gaswin
ning in Groningen (woensdag)
en Wet werk en bijstand (donder
dag).
VLISSINGEN - Het is de gedroomde
locatie voor elke zeevaartschool.
Coasters, containerschepen en
loodsboten zorgen voor een leven
dig uitzicht op de Westerschelde.
Ondertussen stappen opendagbe
zoekers van het maritiem onder
wijs de schoolgebouwen aan de
Vlissingse boulevard binnen.
Twee onderwijsinstituten presen
teerden zich afgelopen zaterdag
aan geïnteresseerde scholieren:
Maritiem en Logistiek College De
Ruyter van Scalda (middelbaar be
roepsonderwijs) op de boulevard
en de De Ruyter Academy van
HZ University of Applied Scien
ces in het Technum aan de
Edisonweg.
In het schoolgebouw op Boule
vard Bankert hebben Nederlandse
reders hun stands ingericht.
Royal Wagenborg, Oceanwide,
Van Oord Marine ingenity, Abis
Shipping, Vroon (meet, deliver,
succeed), Fairstar, Jumbo, Spliet-
hoff groep - de opsomming is
niet compleet. Ze staan er met
vlaggen, ballonnen, tasjes, sleutel
hangers, petten, glossy folders. Ge
combineerd met videopresenta
ties. En bij elke stand een speciaal
plekje voor een schaalmodel van
één van de schepen uit de rederij-
vloot.
Nog voor iemand één woord toe
lichting gegeven heeft is het dui
delijk: de scheepvaartsector zit
om personeel te springen. Dat
klopt, zegt Arno Siereveld, team
leider Maritieme Scheepvaart van
Scalda. Ondanks de wereldwijde
crisis sinds 2008 bleef er vraag be
staan naar maritieme werkers. Nu
de offshore en de baggersector
weer volop aantrekken, groeit de
vraag fors. Vooral windmolen-
bouw is volgens hem booming.
Het valt hem niet moeilijk om
aanstaande studenten een mooie
toekomst voor te spiegelen. Je
bent weliswaar vaak langere tijd
van huis. Maar daar staat tegen
over: goede verlofregelingen, rela
tief hoge salarissen, snelle door
groeimogelijkheden. En als je be
sluit te stoppen met varen, zijn er
legio kansen om aan de wal aan
de slag te gaan. Siereveld: „Wij
zijn de kraamkamer voor de
dienstverlenende sector. Loods-
diensten, verkeersbegeleiding op
de Westerschelde, scheepvaartin
spectie, onderwijs - ze zien je alle
maal graag komen als je gevaren
hebt."
Fred van Zeijl van de Koninklijke
Vereniging van Nederlandse Re
ders (KVNR) heeft een beschei
den stand. Zijn organisatie verte
genwoordigt 450 Nederlandse re
ders, die samen zo'n 1200 sche
pen onder Nederlandse vlag heb
ben varen. Op die vloot werkten
in 2011 ongeveer 5900 Nederlan
ders in een officiersfunctie. De af
gelopen jaren is er een ruim scala
aan snuffelstages mogelijk ge
maakt - meevaren op een koop
vaardij- of zeilschip - en wordt er
voorlichting op basisscholen gege
ven - het project 'Zeebenen in de
klas'. Hard nodig, volgens Van Ze
ijl: „Nu stromen er elk jaar lande
lijk 250 tot 300 leerlingen de zee
vaartscholen binnen. Om aan de
vraag naar Nederlands scheep-
vaartpersoneel te voldoen, heb
ben we een verdubbeling nodig."
PLUSSEN EN MINNEN VAN HET VAREN
Het zag er tot vrijdag laat naar uit
dat er eindelijk nog eens 42 puls-
kor-ontheffïngen zouden komen
in het kader van het Europees
Fonds voor Maritieme Zaken en
Visserij (EFMZV). Tegen midder
nacht viel echter in Brussel het be
sluit de pulskor-discussie te ver
leggen naar een andere Europese
regeling. Visser: „Dat kost zeker
weer een jaar." Het EFMZV is een
financiële regeling, luidt het offici
eel, een technische zaak als puls
korvisserij past daar niet in. De
echte reden is, volgens Visser, dat
Frankrijk aanhikt tegen Nederlan
ders die in Het Kanaal bij Boulog-
ne-sur-Mer vissen met de moder
ne flyshoot-techniek.
Nederlandse vissers snakken naar
meer ontheffingen voor de puls-
kor. Ze kunnen er 30 a 40 procent
mee besparen op gasolie. De vis-
kwaliteit is ook beter dan met de
traditionele boomkorvisserij. Ok
tober 2012 meldde oud-staatssecre
taris Henk Bleker al dat alles snel
rond zou zijn. In werkelijkheid be
gon de procedure toen pas.
Ernst Jan Rozendaal
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Jeffrey Kutterink
Scheepvaart
zit om personeel
te springen
door Jan van Damme
Meer op: pzc.nl/zeeuwsezetel
Twitter: (Djkutterink
Fred van Zeijl (KVNR)
Aantrekkelijke verlofregelingen: zes weken, twee of
drie maanden op zee - zelfde periode vrije tijd.
Aan stages zit (meestal) een baangarantie gekoppeld.
Forse beginsalarissen, 30.000 tot 40.000 euro voor een
mbo'er die net komt kijken.
Omdat er krapte aan personeel is, zijn de doorgroeimo
gelijkheden uitdagend: kapitein op je 33ste, dat kan!
Na het varen is er volop werk in de maritieme sector
op het land.
Je krijgt aan boord meteen veel verantwoordelijkheid.
Lange periodes weg van huis. Die lange afwezigheid
legt meestal een grote druk op een relatie, zeker als er
sprake is van een gezin.
Je moet investeren in het leven aan boord van een
schip. Weken- of maandenlang leven in een kleine ge
meenschap vergt van alle betrokkenen extra inzet.
Wie vaart moet vaak geduld oefenen. Op een schip
dat voor anker ligt heb je veel tijd om na te denken.
Daar moet je tegen kunnen.
Je krijgt aan boord meteen veel verantwoordelijkheid.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Het gaat mogelijk nog
tot begin 2015 duren, voordat de
besluitvorming in Brussel over het
toestaan van meer ontheffingen
voor pulskorvisserij aan Nederland
se vissers rond kan zijn. Pim Visser,
directeur van visserijorganisatie Vis-
Ned, vreest dat een aantal vissers
zo lang niet meer kan wachten.
„De financiële reserves raken op."