De ene Voorstraat... Een warm menselijk samenspel Ensemble toont rijkdom barokmuziek 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Popaanzee zoekt muzikanten met ambitie Het Middelburgs Theater staat met de bitterzoete komedie 'Het geheugen van water' vanaf zaterdag in het Minitheater. FP Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. umrm De Voorstraat: dat werd de ze week veel ingezonden als oplossing. En dat klopt ook wel. Echter: veel men sen meenden de Voorstraat in Co- lijnsplaat te herkennen. Maar de ze Voorstraat ligt toch echt in Sta- venisse. „Het is geen gemakkelijke opgave omdat karakteristieke gebouwen niet zichtbaar zijn", schrijft J.W.P. Cornelissen, die deson danks wel het goede antwoord wist. „De fotograaf stond met de rug naar het (voormalige) ge meentehuis. Dan kijk je recht door de Voorstraat, die (nog al tijd!) de kenmerkende twee rijen bomen heeft. De bomen staan vol in blad. Daarom zie je niet duidelijk het einde van de Voor straat. Bij wat meer vrij zicht zou je daar de toren (en kerkgebouw) van de Hervormde Kerk zien. Naar de kleding van de kinderen te oordelen, is het een kaart van ongeveer 1910." Piet Steendijk ontdekte wél een kenmerkend gebouw, maar hij is dan ook geboren en getogen op in de Voorstraat: „Links vooraan nog twee ramen te zien van de in middels afgebroken pastorie van MIDDELBURC - Hoe zou het zijn om zussen te hebben en zaken met elkaar te moeten uitvechten?, vroeg Anke Tanihatu zich af. Zelf is zij enig kind en heeft daar dus geen persoonlijke ervaring mee. De zoektocht naar het antwoord is een van de motieven voor haar keus het toneelstuk Het geheugen van water te regisseren bij Het Middelburgs Theater. Het is een eigentijdse komedie van de Ame rikaanse schrijfster Shelagh Step henson. Het verhaal gaat over drie zussen die bij elkaar komen in hun ouder lijk huis aan de vooravond van hun moeders begrafenis. Ze zijn beslist geen vriendinnen en heb ben elkaar lang niet gezien. Over alles zijn ze het hartgrondig on eens en ze blijken ieder een eigen versie te hebben over hun geza menlijk verleden en hun jeugd. De voorstelling werpt vragen op als: Hoe betrouwbaar is het geheu gen? Wat weet een mens van zijn familie en van zichzelf? „Het schuurt af en toe flink in de voorstelling, maar er zit beslist ook humor in. Vooral dankzij de scherpe, maar rake teksten. Het heet een 'bitterzoete komedie' te zijn en vaak is het dus ook lachen om niet te hoeven janken", zegt Tanihatu. Zij is blij met de ervaren speel sters die de rollen van de drie zus wen vertolken: Simone Adriaan- se, Barbara Kouwijzer en Larissa de Keijzer. „Zij hoeven uiterlijk niet op elkaar te lijken. Voor mij is het van belang dat de combina tie wat betreft type speelsters goed klopt", aldus de regisseuse. Tanihatu wisselt het zelf spelen en regisseren de laatste jaren steeds af. Dat bevalt haar goed. Overigens vertolkt zij ook in deze productie een rolletje als de over leden moeder, met wie een van de dochters nog in contact kan ko men. „Het is ongetwijfeld een wens van veel mensen om na de dood van een naaste toch heel even iets te kunnen uitpraten, goed te maken." Omdat ze niet zichzelf kon regisseren heeft ze voor dat stukje hulp ingeroepen van de professionele Zeeuwse theatermaker Bram Kwekkeboom. de Nederlands hervormde Ge meente. Daarnaast de timmer manswinkel van de familie Roozemond. Verderop zien we de rijtuigen voor het openbaar vervoer geparkeerd zonder paar den voor het hotel de Gouden Leeuw, dat werd gerund door de familie C.L. van dalen. De bomen zijn gerooid ver voor de Tweede Wereldoorlog. Halverwege de Voorstraat zien we mensen staan voor de Bosstraat. In de tijd dat deze foto is genomen was daar de bakkerij van Piet Hage." Liet beeld van deze foto is al lang verdwenen, schrijft Kees Stevense: „Wanneer we het vre dige plaatje van de Voorstraat van Stavenisse van ruim honderd jaar geleden bekijken, kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat hier tengevolge van de Ramp van 1953 een ware ravage was aangericht. Er waren hier 153 slachtoffers te betreuren. Het water bereikte op sommige plaatsen een hoogte van 3,25 me ter." Winnaars waardebonnen: T. van Steenberghe uit Terneuzen, II- ja Laban uit Stavenisse en E. Smits-Marinissen uit Stavenisse. De gamba heeft een uitge sproken warm timbre en het twinkelende geluid van het klavecimbel is een perfecte on dersteuning. Als twee musici de warme klank kleuren van hun instrumenten (een 7-snarige gamba, een kopie van een instrument van J. Tielke uit 1699 en een klavecimbel met twee manualen, een kopie van een Frans laat i8de-eeuws instrument) uitbui ten en bovendien perfect dialoge ren, is luisteren een genot. Boulanger speelde sierlijk en vlot Haar speelwijze overtuigde volledig en het was heerlijk om eens een MIDDELBURC - Muzikanten kun nen zich aanmelden voor het coachingstraject voor bands van Popaanzee. Drie veelbelovende Zeeuwse acts krijgen uiteindelijk de kans uit te groeien tot muziek- professionals. Aanmelden kan tot 24 februari. Afgestemd op de muziekstijl en de onderwerpen waarmee de act/band aan de slag wil, wordt een passende, professionele coach gevonden om een jaar lang te wer ken aan de muzikale kwaliteiten. De drie acts krijgen een budget voor workshops op het gebied van vocalcoaching, instrumentbe- heersing, presentatie en marke ting. Tenslotte krijgen ze optre dens op de Zeeuwse poppodia en festivals, zoals Concert at Sea en Zeeland Nazomer Festival, Ook worden er opnames gemaakt in een studio en is er contact met landelijke boekers en program meurs. Popaanzee is een samen werkingsproject van Scoop en de Zeeuwse poppodia. Aanmelden via marc@cultuurwerf.nl gambiste te zien die niet zwoegde, maar gewoon streek. Haar techniek is verbluffend en haar inleving in tens. Ook De Pasquale beschikt over een geweldige techniek, zijn aanslag is licht en soepel. Het sa menspel van dit muzikale duo is warm menselijk. Eén minpuntje: de grote ruimte van de kerk is minder geschikt voor de ze intieme kamermuziek. Het pro gramma was afwisselend met korte sonates uit de vroeg barok voor en Bachcomposities na de pauze. Praeludium in g van Buxtehude werd technisch knap vertolkt door de klavecinist Met speelse, vrolijke muziek in verschillende stijlvor men van Sonate VI van de Nederlan der Schenk etaleerde Boulanger alle mogelijkheden van de gamba. In de transscriptie van de vioolsona te (BWV1023) van Bach werden vir tuositeit, zangerige dialogen en inge wikkelde, dansante ritmes moeite loos afgewisseld. De Sonate in G (BWV 1027), een kerksonate, werd prachtig vertolkt met duidelijke imi taties, diepe expressiviteit en een krachtige fuga. Met vocale en instrumenta le composities uit de ba rok toonden Patrick Pei- re en Mare Peire (blokfluiten), Sa rah Peire (zang), Mark Lambrecht (barokcello) en Florian Heyerick (klavecimbel) de rijkdom van de barokmuziek aan. Het bewijs dat het publiek van deze muziek houdt, werd geleverd, er was geen kaart meer beschikbaar. De afwisseling was groot, niet al leen omdat zowel vocale als in strumentale werken werden ge speeld, maar ook omdat alle in strumenten afzonderlijk werden belicht. Zo blonk de cello uit in de Sonate van Vivaldi in de dansante delen en vooral de ener gieke giga. Heel mooi was de niet opvallende, maar uiterst attente klavecimbelbegeleiding. De blokfluitisten blonken meteen uit in de knap vertolkte cantate Augellin van Scarlatti. Een prachti ge ondersteuning van de stem en op het woord 'liberta', heerlijk kwinkelerende vogeltjes. In de triosonate voor altblokfluit van Sammartini werden de muzikale lijnen vloeiend doorgetrokken en in de sonate voor sopraanblok fluit van Bigaglia vielen de knap pe versieringen op. Sopraan Sarah Peire bezit een so- praanstem met een warm inkleur end timbre. Haar dictie (op de SCH klanken na) is helder en dui delijk. De recitatieven bracht zij in een levendige verhalende trant en de aria's kregen een soms vir tuoze, soms gevoelige invulling. In de cantate van Handel klonken de hoge tonen wat benepen, maar de Aria Schafe können sicher wei den van Bach was een juweeltje. Prachtige speelse melodie door de blokfluiten en een stralende zang partij. r Van familie kun je door Ali Pankow Zat. 8 feb. (première) Minitheater, Middelburg, 20.00 uur; daar te zien t/m zat. 22 maart. Speellijst: www.middelburgsminitheater.nl Vü&mlm&t ie Siwmi$Be 8. Ödiitmti Ztxm, Mtrikxix door Jeanette Vergouwen Muziekpodium Zeeland Gambasonates van Bach, Buxtehude, Kühnel en Schenck. Door Lucile Bou langer (gamba) en Arnaud de Pasqua le (klavecimbel). Gehoord vrijdag 31 ja nuari in de Sint Jacobskerk in Vlissin- gen door Jeanette Vergouwen Kaarslichtconcerten Werken van Handel, A. Vivaldi, J.S. Bach, A. Scarlatti en Telemann. Door het Telemann Barokensemble. Ge hoord zaterdag 1 februari in de Dorps kerk in Sint Kruis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 52