AI1IT
De ene Voorstraat...
Een warm menselijk samenspel
Ensemble toont
rijkdom barokmuziek
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
Popaanzee zoekt
muzikanten
met ambitie
*1
Het Middelburgs Theater staat met de
bitterzoete komedie 'Het geheugen van
water' vanaf zaterdag in het Minitheater.
07
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
amem
De Voorstraat: dat werd de
ze week veel ingezonden
als oplossing. En dat
klopt ook wel. Echter: veel men
sen meenden de Voorstraat in Co-
lijnsplaat te herkennen. Maar de
ze Voorstraat ligt toch echt in Sta-
venisse.
„Het is geen gemakkelijke opgave
omdat karakteristieke gebouwen
niet zichtbaar zijn", schrijft
J.W.P. Cornelissen, die deson
danks wel het goede antwoord
wist. „De fotograaf stond met de
rug naar het (voormalige) ge
meentehuis. Dan kijk je recht
door de Voorstraat, die (nog al
tijd!) de kenmerkende twee rijen
bomen heeft. De bomen staan
vol in blad. Daarom zie je niet
duidelijk het einde van de Voor
straat. Bij wat meer vrij zicht zou
je daar de toren (en kerkgebouw)
van de Hervormde Kerk zien.
Naar de kleding van de kinderen
te oordelen, is het een kaart van
ongeveer 1910."
Piet Steendijk ontdekte wél een
kenmerkend gebouw, maar hij is
dan ook geboren en getogen op
in de Voorstraat: „Links vooraan
nog twee ramen te zien van de in
middels afgebroken pastorie van
MIDDELBURG - Hoe zou het zijn
om zussen te hebben en zaken
met elkaar te moeten uitvechten?,
vroeg Anke Tanihatu zich af. Zelf
is zij enig kind en heeft daar dus
geen persoonlijke ervaring mee.
De zoektocht naar het antwoord
is een van de motieven voor haar
keus het toneelstuk Het geheugen
van water te regisseren bij Het
Middelburgs Theater. Het is een
eigentijdse komedie van de Ame
rikaanse schrijfster Shelagh Step
henson.
Het verhaal gaat over drie zussen
die bij elkaar komen in hun ouder
lijk huis aan de vooravond van
hun moeders begrafenis. Ze zijn
beslist geen vriendinnen en heb
ben elkaar lang niet gezien. Over
alles zijn ze het hartgrondig on
eens en ze blijken ieder een eigen
versie te hebben over hun geza
menlijk verleden en hun jeugd.
De voorstelling werpt vragen op
als: Hoe betrouwbaar is het geheu
gen? Wat weet een mens van zijn
familie en van zichzelf?
„Het schuurt af en toe flink in de
voorstelling, maar er zit beslist
ook humor in. Vooral dankzij de
scherpe, maar rake teksten. Het
heet een 'bitterzoete komedie' te
zijn en vaak is het dus ook lachen
om niet te hoeven janken", zegt
Tanihatu.
Zij is blij met de ervaren speel
sters die de rollen van de drie zus
wen vertolken: Simone Adriaan-
se, Barbara Kouwijzer en Larissa
de Keijzer. „Zij hoeven uiterlijk
niet op elkaar te lijken. Voor mij
is het van belang dat de combina
tie wat betreft type speelsters
goed klopt", aldus de regisseuse.
Tanihatu wisselt het zelf spelen
en regisseren de laatste jaren
steeds af. Dat bevalt haar goed.
Overigens vertolkt zij ook in deze
productie een rolletje als de over
leden moeder, met wie een van
de dochters nog in contact kan ko
men. „Het is ongetwijfeld een
wens van veel mensen om na de
dood van een naaste toch heel
even iets te kunnen uitpraten,
goed te maken." Omdat ze niet
zichzelf kon regisseren heeft ze
voor dat stukje hulp ingeroepen
van de professionele Zeeuwse
theatermaker Bram Kwekkeboom.
de Nederlands hervormde Ge
meente. Daarnaast de timmer
manswinkel van de familie
Roozemond. Verderop zien we
de rijtuigen voor het openbaar
vervoer geparkeerd zonder paar
den voor het hotel de Gouden
Leeuw, dat werd gerund door de
familie C.L. van dalen. De bomen
zijn gerooid ver voor de Tweede
Wereldoorlog. Halverwege de
Voorstraat zien we mensen staan
voor de Bosstraat. In de tijd dat
deze foto is genomen was daar
de bakkerij van Piet Hage."
Het beeld van deze foto is al
lang verdwenen, schrijft Kees
Stevense: „Wanneer we het vre
dige plaatje van de Voorstraat
van Stavenisse van ruim honderd
jaar geleden bekijken, kunnen
we ons nauwelijks voorstellen
dat hier tengevolge van de
Ramp van 1953 een ware ravage
was aangericht. Er waren hier
153 slachtoffers te betreuren.
Het water bereikte op sommige
plaatsen een hoogte van 3,25 me-
tef."
Winnaars waardebonnen:
T. van Steenberghe uit Terneuzen, II-
ja Laban uit Stavenisse en
E. Smits-Marinissen uit Stavenisse.
De gamba heeft een uitge
sproken warm timbre en
het twinkelende geluid van
het klavecimbel is een perfecte on
dersteuning.
Als twee musici de warme klank
kleuren van hun instrumenten
(een 7-snarige gamba, een kopie
van een instrument van J. Tielke uit
1699 en een klavecimbel met twee
manualen, een kopie van een Frans
laat i8de-eeuws instmment) uitbui
ten en bovendien perfect dialoge
ren, is luisteren een genot
Boulanger speelde sierlijk en vlot
Haar speelwijze overtuigde volledig
en het was heerlijk om eens een
MIDDELBURG - Muzikanten kun
nen zich aanmelden voor het
coachingstraject voor bands van
Popaanzee. Drie veelbelovende
Zeeuwse acts krijgen uiteindelijk
de kans uit te groeien tot muziek-
professionals. Aanmelden kan tot
24 februari.
Afgestemd op de muziekstijl en
de onderwerpen waarmee de
act/band aan de slag wil, wordt
een passende, professionele coach
gevonden om een jaar lang te wer
ken aan de muzikale kwaliteiten.
De drie acts krijgen een budget
voor workshops op het gebied
van vocalcoaching, instrumentbe-
heersing, presentatie en marke
ting. Tenslotte krijgen ze optre
dens op de Zeeuwse poppodia en
festivals, zoals Concert at Sea en
Zeeland Nazomer Festival. Ook
worden er opnames gemaakt in
een studio en is er contact met
landelijke boekers en program
meurs. Popaanzee is een samen
werkingsproject van Scoop en de
Zeeuwse poppodia. Aanmelden
via marc@cultuurwerf.nl
gambiste te zien die niet zwoegde,
maar gewoon streek. Haar techniek
is verbluffend en haar inleving in
tens. Ook De Pasquale beschikt
over eén geweldige techniek, zijn
aanslag is licht en soepel. Het sa
menspel van dit muzikale duo is
warm menselijk.
Eén minpuntje: de grote ruimte van
de kerk is minder geschikt voor de
ze intieme kamermuziek. Het pro
gramma was afwisselend met korte
sonates uit de vroeg barok voor en
Bachcomposities na de pauze.
Praeludium in g van Buxtehude
werd technisch knap vertolkt door
de klavecinist Met speelse, vrolijke
muziek in verschillende stijlvor
men van Sonate VI van de Nederlan
der Schenk etaleerde Boulanger alle
mogelijkheden van de gamba.
In de transscriptie van de vioolsona
te (BWV1023) van Bach werden vir
tuositeit, zangerige dialogen en inge
wikkelde, dansante ritmes moeite
loos afgewisseld. De Sonate in G
(BWV 1027), een kerksonate, werd
prachtig vertolkt met duidelijke imi
taties, diepe expressiviteit en een
krachtige fuga.
Met vocale en instrumenta
le composities uit de ba
rok toonden Patrick Pei-
re en Mare Peire (blokfluiten), Sa
rah Peire (zang), Mark Lambrecht
(barokcello) en Florian Heyerick
(klavecimbel) de rijkdom van de
barokmuziek aan. Het bewijs dat
het publiek van deze muziek
houdt, werd geleverd, er was geen
kaart meer beschikbaar.
De afwisseling was groot, niet al
leen omdat zowel vocale als in
strumentale werken werden ge
speeld, maar ook omdat alle in
strumenten afzonderlijk werden
belicht. Zo blonk de cello uit in
de Sonate van Vivaldi in de
dansante delen en vooral de ener
gieke giga. Heel mooi was de niet
opvallende, maar uiterst attente
klavecimbelbegeleiding.
De blokfluitisten blonken meteen
uit in de knap vertolkte cantate
Augellin van Scarlatti. Een prachti
ge ondersteuning van de stem en
op het woord 'liberta', heerlijk
kwinkelerende vogeltjes. In de
triosonate voor altblokfluit van
Sammartini werden de muzikale
lijnen vloeiend doorgetrokken en
in de sonate voor sopraanblok
fluit van Bigaglia vielen de knap
pe versieringen op.
Sopraan Sarah Peire bezit een so-
praanstem met een warm inkleur
end timbre. Haar dictie (op de
SCH klanken na) is helder en dui
delijk. De recitatieven bracht zij
in een levendige verhalende trant
en de aria's kregen een soms vir
tuoze, soms gevoelige invulling.
In de cantate van Handel klonken
de hoge tonen wat benepen, maar
de Aria Schafe können sicher wei
den van Bach was een juweeltje.
Prachtige speelse melodie door de
blokfluiten en een stralende zang
partij.
3C4WSST,
Van familie kun je
door Ali Pankow
Zat. 8 feb. (première) Minitheater,
Middelburg, 20.00 uur; daar te zien
t/m zat. 22 maart. Speellijst:
www.middelburgsminitheater.nl
m m
Vö&mirmï iSi&vsnisee
Ochimw Zwn, Ziet®***..
door Jeanette Vergouwen
Muziekpodium Zeeland
Gambasonates van Bach, Buxtehude,
Kühnel en Schenck. Door Lucile Bou
langer (gamba) en Arnaud de Pasqua
le (klavecimbel). Gehoord vrijdag 31 ja
nuari in de Sint Jacobskerk in Vlissin-
gen
1
door Jeanette Vergouwen
Kaarslichtconcerten
Werken van Handel, A. Vivaldi, J.S.
Bach, A. Scarlatti en Telemann. Door
het Telemann Barokensemble. Ge
hoord zaterdag 1 februari in de Dorps
kerk in Sint Kruis