Vissers zijn het wachten al lang beu De ondraaglijke lichtheid Uw mening telt Deze week 66 Het aantal instromers op zeevaartscholen moet worden verdubbeld OPEN DAG MARITIEM ONDERWIJS VLISSINGEN 14 ZEELAND De Zeeuwse Zetei Het maritiem onderwijs in Vlissingen hield zaterdag open dag. Rederijen zitten te springen om jonge gasten. maandag De vloer van onze woonkamer torst de zware last van de ge schiedenis. We wo nen in een waterhuis. Aan af brokkelende stenen in de bui tenmuur en een ondanks vele lagen vernis snel verweerd uit ziende voordeur is te merken dat de woning in het zoute wa ter heeft gestaan. Niet in 1953 maar in 1944, tijdens de inunda tie van Walcheren. Nu, zeven decennia later, drei gen de draagbalken onder de vloer te bezwijken. Niet alleen door het zout van de oorlog, maar ook door de enorme boe kenkast die er op rustte. Met daarin het resultaat van bijna veertig jaar verzamelen. Als vrienden van mijn zoons voor het eerst bij ons thuis ko men, is hun eerste opmerking steevast: „Zo! Heeft je vader die allemaal gelezen?" Mijn jongste zoon rekent me af en toe voor wat ik in de loop der jaren aan boeken heb uitge geven. Als hij het aantal voor zichtig schat en per boek gemid deld een tientje rekent - wat ook heel mild is - komt hij op de aanschafprijs van een auto waar je u tegen zegt. Tja, hij is van een pragmatische genera tie, ik van een romantische. Dat merkte ik bij het uitrui men van de boekenkast. Die moest tijdelijk weg, omdat er deze week een betonvloer wordt gestort. Dus gingen al mijn boeken even door mijn handen. Hart de Wit gaat in ont wikkelingshulp van Heere Heeresma en Schuld en boete van Dostojewski, toppers uit mijn tienerjaren, die mijn leesversla- ving aanwakkerden. Gesigneer de boeken, cadeaus van gelief den... Soms schoot me de allang verdwenen boekhandel te bin nen waar ik een titel had ge kocht, of de vriend die me een bepaald boek had aangeraden. In je boekenkast zit vaak ook je eigen levensverhaal verscho len, besefte ik. Het dagje oprui men voelde als het doorblade ren van oude fotoalbums, al krijg je daar doorgaans geen rugpijn van. Ik kwam een titel tegen van Mi lan Kundera die ineens enorm toepasselijk bleek. De ondraaglij ke lichtheid van het bestaan. Er is beton nodig om mijn mooie herinneringen te stutten. Dit is een wekelijkse rubriek over wat voor en achter de schermen speelt in politiek Den Haag. Stel: u bent tegen Haagse plan nen en u heeft een beter idee. Wat kunt u dan doen om ze in Den Haag wakker te schudden? Mailen naar Kamerleden? Dat kan. De e-mailadressen staan op de website van de Tweede Ka mer. Effectief? Dat is de vraag. Het is geen onwil, maar ieder Ka merlid krijgt elke dag tientallen en tientallen mailtjes uit het hele land. Niet ieder Kamerlid heeft een persoonlijk medewerker, (dat verschilt van partij tot par tij). Proberen kan natuurlijk al tijd, maar of het wat uithaalt... Een burgerinitiatief dan? Een zwaar middel met veel voorwaar den. Minstens 40.000 handteke ningen zijn nodig om iets op de politieke agenda te zetten. Ook al lukt dat, dan nog is het geen erg effectief middel gebleken. Uw laatste redmiddel: een peti tie. Dat is nog niet zo gek. Het is een boodschap die u persoonlijk in Den Haag komt toelichten. Let wel: een petitie is een boodschap aan de Tweede Kamer, niet aan een minister. Hoewel het niet verboden is om in je eentje een petitie aan te bieden, gebeurt dat altijd namens een groep mensen of organisatie. Elke dinsdagmid dag tussen één en twee - voor het vragenuurtje - neemt de Ka mer petities in ontvangst. Dat gaat per commissie. Dus klach ten over onderwijs, dien je in bij de Kamercommissie onderwijs. Fractiespecialisten op dat gebied komen dan luisteren naar wat mensen te vertellen hebben. Jan Schuurman Hess uit Kats bracht vorige week nog eens zijn plan om de laatste school in dorpen te behouden onder de aandacht. Dat deed hij goed. Kamerleden willen niet alleen geklaag horen, maar ook oplossingen. Zij kijken dan wat ze kunnen doen om die oplossing tot stand te brengen. Wat maakt een petitie goed? Houd het kort, hooguit één A4-tje. Langer is zinloos. De boodschap is in Jip-en-Janne- ke-taal geschreven (zoals u het uw buurman zou vertellen). Laat zien dat je erover hebt nagedacht en kom met oplossingen. Belang rijk: let op de timing. Biedt een petitie aan vlak voordat de Ka mer over het onderwerp spreekt. Anders is iedereen het al snel weer vergeten. Maak ook afspra ken met Kamerleden om een en ander nog eens persoonlijk toe te lichten eri zorg voor voldoende feitelijke informatie. Garantie op resultaat is er niet. Maar ook hier geldt: de eerste klap is een daalder waard. De Kamer praat over de nieuwe WMO (dinsdag), woningcorpora ties, kleine scholen en gaswin ning in Groningen (woensdag) en Wet werk en bijstand (donder dag). VLISSINGEN - Het is de gedroomde locatie voor elke zeevaartschool. Coasters, containerschepen en loodsboten zorgen voor een leven dig uitzicht op de Westerschelde. Ondertussen stappen opendagbe zoekers van het maritiem onder wijs de schoolgebouwen aan de Vlissingse boulevard binnen. Twee onderwijsinstituten presen teerden zich afgelopen zaterdag aan geïnteresseerde scholieren: Maritiem en Logistiek College De Ruyter van Scalda (middelbaar be roepsonderwijs) op de boulevard en de De Ruyter Academy van HZ University of Applied Scien ces in het Technum aan de Edisonweg. In het schoolgebouw op Boule vard Bankert hebben Nederlandse reders hun stands ingericht. Royal Wagenborg, Oceanwide, Van Oord Marine ingenity, Abis Shipping, Vroon (meet, deliver, succeed), Fairstar, Jumbo, Spliet- hoff groep - de opsomming is niet compleet. Ze staan er met vlaggen, ballonnen, tasjes, sleutel hangers, petten, glossy folders. Ge combineerd met videopresenta ties. En bij elke stand een speciaal plekje voor een schaalmodel van één van de schepen uit de rederij- vloot. Nog voor iemand één woord toe lichting gegeven heeft is het dui delijk: de scheepvaartsector zit om personeel te springen. Dat klopt, zegt Arno Siereveld, team leider Maritieme Scheepvaart van Scalda. Ondanks de wereldwijde crisis sinds 2008 bleef er vraag be staan naar maritieme werkers. Nu de offshore en de baggersector weer volop aantrekken, groeit de vraag fors. Vooral windmolen- bouw is volgens hem booming. Het valt hem niet moeilijk om aanstaande studenten een mooie toekomst voor te spiegelen. Je bent weliswaar vaak langere tijd van huis. Maar daar staat tegen over: goede verlofregelingen, rela tief hoge salarissen, snelle door groeimogelijkheden. En als je be sluit te stoppen met varen, zijn er legio kansen om aan de wal aan de slag 'te gaan. Siereveld: „Wij zijn de kraamkamer voor de dienstverlenende sector. Loods- diensten, verkeersbegeleiding op de Westerschelde, scheepvaartin spectie, onderwijs - ze zien je alle maal graag komen als je gevaren hebt." Fred van Zeijl van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Re ders (KVNR) heeft een beschei den stand. Zijn organisatie verte genwoordigt 450 Nederlandse re ders, die samen zo'n 1200 sche pen onder Nederlandse vlag heb ben varen. Op die vloot werkten in 2011 ongeveer 5900 Nederlan ders in een officiersfunctie. De af gelopen jaren is er een ruim scala aan snuffelstages mogelijk ge maakt - meevaren op een koop vaardij- of zeilschip - en wordt er voorlichting op basisscholen gege ven - het project 'Zeebenen in de klas'. Hard nodig, volgens Van Ze ijl: „Nu stromen er elk jaar lande lijk 250 tot 300 leerlingen de zee vaartscholen binnen. Om aan de vraag naar Nederlands scheep- vaartpersoneel te voldoen, heb ben we een verdubbeling nodig." PLUSSEN EN MINNEN VAN HET VAREN Het zag er tot vrijdag laat naar uit dat er eindelijk nog eens 42 puls- kor-ontheffïngen zouden komen in het kader van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV). Tegen midder nacht viel echter in Brussel het be sluit de pulskor-discussie te ver leggen naar een andere Europese regeling. Visser: „Dat kost zeker weer een jaar." Het EFMZV is een financiële regeling, luidt het offici eel, een technische zaak als puls korvisserij past daar niet in. De echte reden is, volgens Visser, dat Frankrijk aanhikt tegen Nederlan ders die in Het Kanaal bij Boulog- ne-sur-Mer vissen met de moder ne flyshoot-techniek. Nederlandse vissers snakken naar meer ontheffingen voor de puls- kor. Ze kunnen er 30 a 40 procent mee besparen op gasolie. De vis- kwaliteit is ook beter dan met de traditionele boomkorvisserij. Ok tober 2012 meldde oud-staatssecre taris Henk Bleker al dat alles snel rond zou zijn. In werkelijkheid be gon de procedure toen pas. Ernst Jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Jeffrey Kutterink Scheepvaart zit om personeel te springen door Jan van Damme Meer op: pzc.nl/zeeuwsezetel Twitter: @jkutterink Fred van Zeijl (KVNR) Aantrekkelijke verlofregelingen: zes weken, twee of drie maanden op zee - zelfde periode vrije tijd. Aan stages zit (meestal) een baangarantie gekoppeld. Forse beginsalarissen, 30.000 tot 40.000 euro voor een mbo'er die net komt kijken. Omdat er krapte aan personeel is, zijn de doorgroeimo gelijkheden uitdagend: kapitein op je 33ste, dat kan! Na het varen is er volop werk in de maritieme sector op het land. Je krijgt aan boord meteen veel verantwoordelijkheid. Lange periodes weg van huis. Die lange afwezigheid legt meestal een grote druk op een relatie, zeker als er sprake is van een gezin. Je moet investeren in het leven aan boord van een schip. Weken- of maandenlang leven in een kleine ge meenschap vergt van alle betrokkenen extra inzet. Wie vaart moet vaak geduld oefenen. Op een schip dat voor anker ligt heb je veel tijd om na te denken. Daar moet je tegen kunnen. Je krijgt aan boord meteen veel verantwoordelijkheid. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het gaat mogelijk nog tot begin 2015 duren, voordat de besluitvorming in Brussel over het toestaan van meer ontheffingen voor pulskorvisserij aan Nederland se vissers rond kan zijn. Pim Visser, directeur van visserijorganisatie Vis- Ned, vreest dat een aantal vissers zo lang niet meer kan wachten. „De financiële reserves raken op."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 14