Reiziger heeft genoeg
van overvolle treinen
Cel en werkstraffen geeist voor
examenfraude bij Ibn Chaldoun
H
BINNENLAND 7
i m-n
Sta je te wachten op de trein,
stopt-ie niet. Of hij stoptvoor de
verandering wel, maar dan is-ie
zo ontzettend vol, dat je er bijna
niet meer in kunt. En dat dag in,
dag uit. Dan wil je een keer je
geld terug, word je van het kastje
naar de muur gestuurd.
Van die dingen. Het OV-loket, de
ombudsman voor beter openbaar
vervoer, weet er alles van. Er
kwam het afgelopen kwartaal een
recordaantal van 2363 klachten
binnen. Grote gemene deler: het
is een rommeltje in het openbaar
vervoer.
De meeste klachten gaan over de
NS. „Reizigers hebben hun buik
vol van overvolle treinen", zegt
Sanne van Galen van reizigersver
eniging Rover. „Er is duidelijk
sprake van een ommezwaai, want
de klachten gingen jarenlang voor
namelijk over vertragingen. Mo
menteel vinden mensen het niet
zo erg als de trein eens te laat is,
als er maar plek is. Mensen erge
ren zich er enorm aan als ze niet
uitgerust op hun werk aanko
men."
Het gaat om serieuze problemen,
men klaagt niet om het klagen,
constateert Van Galen. Zij het dat
er al wel veel klachten binnenko
men over het voornemen van de
NS om de gele borden met ver
trektijden op de perrons te verwij
deren. „Alleen al het idee dat ze
er straks niet meer staan, zorgt
voor veel onrust."
Dorathé Hoentjen, hoofd van het
OV-loket, constateert dat reizi
gers steeds vaker moedeloos wor
den van de bureaucratie en de on
persoonlijke behandeling die hen
ten deel valt. „Vooral de samen
werking tussen de diverse ver
voersbedrijven is slecht. Tot onze
schrik is er in de afgelopen vier
jaar op dit punt niets veranderd."
Reizigers betalen vaak veel geld,
maar hebben volgens Hoentjen
nog geregeld het gevoel dat zij
niet als klant worden behandeld.
Als hun trein overvol is, hebben
ze het idee dat de vervoerder dat
weloverwogen doet en daarbij
geen rekening houcjt met het be
lang van de reizigers. Van Galen:
„De NS bezuinigt en zet daarom,
zoals ze dat noemt, 'gepast materi
eel' in." In gewoon Nederlands:
minder treinen, minder treinstel
len en stations overslaan.
Dan is er nog het woud aan abon
nementen. Neem het sterabonne
ment voor vaste klanten. Het lan
delijke abonnement is per 1 janua
ri afgeschaft, maar in meerdere re
gio's zijn ze nog wel geldig bij ver
schillende OV-bedrijven, maar
dan wel na een soms exorbitante
prijsstijging. Voor mensen die
met meer dan één vervoerder rei
zen, komt daar nog het probleem
bij dat vervoerders eikaars abonne
ment niet accepteren.
Er is veel kritiek op de vervoer
ders, met NS als koploper, als het
gaat om opzeggen, verlengen en
overzetten van abonnementen.
Ook is er veel irritatie over de for
se vermindering van kaartautoma-
ten op de stations, waardoor de
kwetsbaarheid van het systeem
groter is geworden. Hoentjen:
„Soms is er daardoor nog maar
één automaat. Dat leidt tot een
lange rij, waardoor mensen soms
hun trein missen."
Wie om wat voor reden dan ook
geld terug wil, wordt van het ene
loket naar het andere gestuurd.
Van Galen: „Je wordt gek van de
regeltjes. Niemand is nog verant
woordelijk en daarom kan het ge
beuren dat reizigers te horen krij
gen dat ze maar bij de producent
van de kaartautomaten moeten
gaan klagen. Dat is te gek voor
woorden. Wij pleiten, met
ANWB en Consumentenbond, al
heel lang voor één loket, zodat rei
zigers niet meer oneindig worden
doorverwezen."
KLACHTEN OV 2013
Als de rechter deze straffen ook
daadwerkelijk oplegt, betekent
het dat niemand meer. de cel in
hoeft. Dat komt omdat ze dan
hun straffen al in voorarrest heb
ben uitgezeten.
Niet de daden, maar de persoonlij
ke omstandigheden van de meer
derjarige verdachten speelden
een belangrijke rol in de strafeis.
Zo hebben de jongeren weinig tot
geen strafblad. Bovendien bena
drukte de reclassering dat gevan
genisstraffen de verdachten geen
goed zouden doen.
Drie van de elf jongeren werden
door de aanklager als de planma
kers bestempeld. Zij moeten daar
om volgens haar de hoogste straf
krijgen. Zij eiste tegen hen 90 da
gen cel en werkstraffen van 240
uur voor twee van hen en 200 uur
voor de derde. De twee met de
zwaarste straf moeten zich boven
dien laten ondersteunen en hel
pen door de reclassering, betoog
de de aanklager.
De andere zes liepen mee, ston
den op de uitkijk of waren in het
bezit van foto's van de examens
of hadden die in sommige geval
len verspreid. Tegen hen werden
iets minder zware straffen geëist:
tussen de 90 dagen cel en werk
straffen van 180 uur.
De diefstal van 27 examens had
grote gevolgen. Uiteindelijk moes
ten landelijk ongeveer 17.000 leer
lingen een vervangend examen af
leggen. Het college schat dat er
een schadepost van ongeveer
100.000 euro is en wil die op de
daders verhalen.
De officier van justitie stelde dat
de diefstallen kenmerken hadden
van onbezonnen gedrag, 'maar er
zat ook een planmatigheid in'. Zo
was een taakverdeling afgespro
ken en hadden de verdachten lijm
gekocht om de plastic hoesjes van
de examens weer dicht te plak
ken.
„De examens zijn vooral gestolen
voor eigen gewin, maar het was
vanaf het begin de bedoeling om
de examens uit te delen aan ande
re eindexamenkandidaten."
120 MIN/SMS
500MB DATA
2 JAAR KORTING!
GALAXY S4 MINI
Incl.lOOmin/onhep.sms
200MB datategoed
JM—BH
GALAXY S4
Incl. 200 mm/onbep. sms
Incl. 2 GB datategoed
Onbeperkt belmin/sms
Incl. 2GB datategoed
DONDERDAG 30 JANUARI 2014
I Treinen slaan soms stations over omdat ze overvol zijn, is een van de klach
ten bij het OV-loket. foto Jaco Klamer/HH
door Dick Hofland
UTRECHT - Een zachte winter, wei
nig calamiteiten, en toch stijgt het
aantal klachten over het openbaar
vervoer. Afgelopen kwartaal werd
een recordaantal ingediend.
Het OV-loket, de ombudsman voor be
ter openbaar vervoer, kreeg in 2013
klachten binnen over onder meer:
Bureaucratie en onpersoonlijke
behandeling.
Afschaffen sterabonnement.
Verdwijnen van papieren vrij
reizenkaartjes voor 60-pluskaart
(opladen op chipkaart is lastig).
Fouten bij het opladen van saldo
van OV-chipkaart.
Uiteenlopende procedures bij
verschillende OV-bedrijven.
Overslaan van treinstations.
Verdwijnen van kaartautomaten.
ROTTERDAM - In het proces over de
eindexamenfraude bij de islamiti
sche scholengemeenschap Ibn Ghal-
doun in Rotterdam eiste de aankla
ger celstraffen tot negentig dagen
en werkstraffen tegen negen ver
dachten. Tegen de twee minderjari
gen zijn een maand jeugddetentie
en werkstraffen geëist.
Examenfraudeurs
hoorden tot negentig
dagen cel eisen, die
tijd hebben ze ai in
voorarrest gezeten.
IPH1MMM
.c.m. 2-jarig Ben abonnement (120 min/sms 500MB datategoed)
I 9*
c.m. 2-jarig Vodafone BSW100B (100 min/ onbep.sms 200MB data)
l.c.m. 2-jarig T-Mobile abonnement (200 min/ onbep. sms 2GB data)
l.c.m. 2-jarig Vodafone Red F (onbeperkt min/sms I 2GB datategoed)
Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Oordrecht Voorstraat 266
Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5
Roosendaal Roselaar 49 Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48
Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a NIEUW: Barendrecht Middenbaan 27
Delft Hulst Spijkenisse Oud-Beijerland Naaldwijk Pijnacker IJsselstein