Reiziger heeft genoeg van overvolle treinen Cel en werkstraffen geeist voor examenfraude bij Ibn Chaldoun H BINNENLAND 7 i m-n Sta je te wachten op de trein, stopt-ie niet. Of hij stoptvoor de verandering wel, maar dan is-ie zo ontzettend vol, dat je er bijna niet meer in kunt. En dat dag in, dag uit. Dan wil je een keer je geld terug, word je van het kastje naar de muur gestuurd. Van die dingen. Het OV-loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, weet er alles van. Er kwam het afgelopen kwartaal een recordaantal van 2363 klachten binnen. Grote gemene deler: het is een rommeltje in het openbaar vervoer. De meeste klachten gaan over de NS. „Reizigers hebben hun buik vol van overvolle treinen", zegt Sanne van Galen van reizigersver eniging Rover. „Er is duidelijk sprake van een ommezwaai, want de klachten gingen jarenlang voor namelijk over vertragingen. Mo menteel vinden mensen het niet zo erg als de trein eens te laat is, als er maar plek is. Mensen erge ren zich er enorm aan als ze niet uitgerust op hun werk aanko men." Het gaat om serieuze problemen, men klaagt niet om het klagen, constateert Van Galen. Zij het dat er al wel veel klachten binnenko men over het voornemen van de NS om de gele borden met ver trektijden op de perrons te verwij deren. „Alleen al het idee dat ze er straks niet meer staan, zorgt voor veel onrust." Dorathé Hoentjen, hoofd van het OV-loket, constateert dat reizi gers steeds vaker moedeloos wor den van de bureaucratie en de on persoonlijke behandeling die hen ten deel valt. „Vooral de samen werking tussen de diverse ver voersbedrijven is slecht. Tot onze schrik is er in de afgelopen vier jaar op dit punt niets veranderd." Reizigers betalen vaak veel geld, maar hebben volgens Hoentjen nog geregeld het gevoel dat zij niet als klant worden behandeld. Als hun trein overvol is, hebben ze het idee dat de vervoerder dat weloverwogen doet en daarbij geen rekening houcjt met het be lang van de reizigers. Van Galen: „De NS bezuinigt en zet daarom, zoals ze dat noemt, 'gepast materi eel' in." In gewoon Nederlands: minder treinen, minder treinstel len en stations overslaan. Dan is er nog het woud aan abon nementen. Neem het sterabonne ment voor vaste klanten. Het lan delijke abonnement is per 1 janua ri afgeschaft, maar in meerdere re gio's zijn ze nog wel geldig bij ver schillende OV-bedrijven, maar dan wel na een soms exorbitante prijsstijging. Voor mensen die met meer dan één vervoerder rei zen, komt daar nog het probleem bij dat vervoerders eikaars abonne ment niet accepteren. Er is veel kritiek op de vervoer ders, met NS als koploper, als het gaat om opzeggen, verlengen en overzetten van abonnementen. Ook is er veel irritatie over de for se vermindering van kaartautoma- ten op de stations, waardoor de kwetsbaarheid van het systeem groter is geworden. Hoentjen: „Soms is er daardoor nog maar één automaat. Dat leidt tot een lange rij, waardoor mensen soms hun trein missen." Wie om wat voor reden dan ook geld terug wil, wordt van het ene loket naar het andere gestuurd. Van Galen: „Je wordt gek van de regeltjes. Niemand is nog verant woordelijk en daarom kan het ge beuren dat reizigers te horen krij gen dat ze maar bij de producent van de kaartautomaten moeten gaan klagen. Dat is te gek voor woorden. Wij pleiten, met ANWB en Consumentenbond, al heel lang voor één loket, zodat rei zigers niet meer oneindig worden doorverwezen." KLACHTEN OV 2013 Als de rechter deze straffen ook daadwerkelijk oplegt, betekent het dat niemand meer. de cel in hoeft. Dat komt omdat ze dan hun straffen al in voorarrest heb ben uitgezeten. Niet de daden, maar de persoonlij ke omstandigheden van de meer derjarige verdachten speelden een belangrijke rol in de strafeis. Zo hebben de jongeren weinig tot geen strafblad. Bovendien bena drukte de reclassering dat gevan genisstraffen de verdachten geen goed zouden doen. Drie van de elf jongeren werden door de aanklager als de planma kers bestempeld. Zij moeten daar om volgens haar de hoogste straf krijgen. Zij eiste tegen hen 90 da gen cel en werkstraffen van 240 uur voor twee van hen en 200 uur voor de derde. De twee met de zwaarste straf moeten zich boven dien laten ondersteunen en hel pen door de reclassering, betoog de de aanklager. De andere zes liepen mee, ston den op de uitkijk of waren in het bezit van foto's van de examens of hadden die in sommige geval len verspreid. Tegen hen werden iets minder zware straffen geëist: tussen de 90 dagen cel en werk straffen van 180 uur. De diefstal van 27 examens had grote gevolgen. Uiteindelijk moes ten landelijk ongeveer 17.000 leer lingen een vervangend examen af leggen. Het college schat dat er een schadepost van ongeveer 100.000 euro is en wil die op de daders verhalen. De officier van justitie stelde dat de diefstallen kenmerken hadden van onbezonnen gedrag, 'maar er zat ook een planmatigheid in'. Zo was een taakverdeling afgespro ken en hadden de verdachten lijm gekocht om de plastic hoesjes van de examens weer dicht te plak ken. „De examens zijn vooral gestolen voor eigen gewin, maar het was vanaf het begin de bedoeling om de examens uit te delen aan ande re eindexamenkandidaten." 120 MIN/SMS 500MB DATA 2 JAAR KORTING! GALAXY S4 MINI Incl.lOOmin/onhep.sms 200MB datategoed JM—BH GALAXY S4 Incl. 200 mm/onbep. sms Incl. 2 GB datategoed Onbeperkt belmin/sms Incl. 2GB datategoed DONDERDAG 30 JANUARI 2014 I Treinen slaan soms stations over omdat ze overvol zijn, is een van de klach ten bij het OV-loket. foto Jaco Klamer/HH door Dick Hofland UTRECHT - Een zachte winter, wei nig calamiteiten, en toch stijgt het aantal klachten over het openbaar vervoer. Afgelopen kwartaal werd een recordaantal ingediend. Het OV-loket, de ombudsman voor be ter openbaar vervoer, kreeg in 2013 klachten binnen over onder meer: Bureaucratie en onpersoonlijke behandeling. Afschaffen sterabonnement. Verdwijnen van papieren vrij reizenkaartjes voor 60-pluskaart (opladen op chipkaart is lastig). Fouten bij het opladen van saldo van OV-chipkaart. Uiteenlopende procedures bij verschillende OV-bedrijven. Overslaan van treinstations. Verdwijnen van kaartautomaten. ROTTERDAM - In het proces over de eindexamenfraude bij de islamiti sche scholengemeenschap Ibn Ghal- doun in Rotterdam eiste de aankla ger celstraffen tot negentig dagen en werkstraffen tegen negen ver dachten. Tegen de twee minderjari gen zijn een maand jeugddetentie en werkstraffen geëist. Examenfraudeurs hoorden tot negentig dagen cel eisen, die tijd hebben ze ai in voorarrest gezeten. IPH1MMM .c.m. 2-jarig Ben abonnement (120 min/sms 500MB datategoed) I 9* c.m. 2-jarig Vodafone BSW100B (100 min/ onbep.sms 200MB data) l.c.m. 2-jarig T-Mobile abonnement (200 min/ onbep. sms 2GB data) l.c.m. 2-jarig Vodafone Red F (onbeperkt min/sms I 2GB datategoed) Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Oordrecht Voorstraat 266 Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5 Roosendaal Roselaar 49 Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48 Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a NIEUW: Barendrecht Middenbaan 27 Delft Hulst Spijkenisse Oud-Beijerland Naaldwijk Pijnacker IJsselstein

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7