Rondreizen
op Sicilië
Gifireinen
niet door
Brabant en
langs IJssel
IN HET NIEUWS 3
In tientallen dorpen en gehuchten
heerst woede: de bank heeft de
lokale geldautomaat weggehaald.
699
De wereld is Kras
Rondreis
100% vertrekgarantie
8 dagen v.a.
Ga naar Kras.nl/sicitie
of bel Ó900-9697
VOGELWAARDE - Vorig jaar februa
ri werd hij geplaatst: de nieuwe
Rabo-geldautomaat in Vogelwaar
de. Kosten: meer dan too.ooo eu
ro. Vier weken geleden trok Rabo
bank de stekker er alweer uit. Re
den: de kosten wegen niet meer
op tegen de baten. En nu moeten
de tweeduizend inwoners van het
dorp in Zeeuws-Vlaanderen zo'n
vijftien kilometer verderop hun
geld pinnen.
Vogelwaarde, Graauw, Clinge,
Oud-Alblas, Schermerhorn, Bre-
devoort, Rietmolen en vele tien
tallen andere namen. Allemaal
vlekjes verspreid op de landkaart
die één ding gemeen hebben: ze
hebben geen geldautomaat meer.
Banken hebben de afgelopen vijf
jaar de stekker uit zo'n duizend
geldautomaten getrokken met Ra
bobank - plattelandsbank van
oudsher - voorop. De verwach
ting is dat door sterke toename
van het online bankieren, pinbeta
lingen, swipecards en andere toe
passingen het contante geldver
keer afneemt en daarmee ook de
behoefte aan geldautomaten.
De neerwaartse trend zet ook bij
andere banken versneld door. „Vo
rig jaar daalde bij ons het aantal
opnames bij geldautomaten met
to procent en het opgenomen be
drag met 12 procent. Dat. is een
trend en die is structureel", zegt
Gijs Schreuder, directeur Beta
lingsverkeer Particulieren bij
ABN Amro. De Nederlandsche
Bank bevestigt dat beeld: trok Ne
derland in 2010 nog 52 miljard eu
ro aan cash uit de muur, in 2012
was dat bedrag gedaald naar 49
miljard.
De beschikbaarheid van geldauto-
maten op het platteland is nog
geen probleem, staat in de Bereik
baarheidsmonitor 2013. Het gros
van de bevolking heeft binnen
een straal van 5 kilometer de be
schikking over een geldautomaat.
Niettemin zorgt de verwijdering
van geldautomaten lokaal voor
veel ophef, met Rabobank als mik
punt. In Gelderland en Noord-
Holland riepen boze bewoners el
kaar al op de rekening bij Rabo
bank op te zeggen en over te stap
pen naar een andere bank.
CDA'er Eddy van Hijum wil nu,
gesteund door de Kamer, dat be
reikbaarheid van een geldauto
maat in een straal van 5 kilometer
wordt gegarandeerd. Al in 2006
klonk een soortgelijk appel van
oud-PvdA-Kamerlid Ferd Crone.
Dat leidde echter niet tot concrete
maatregelen. Van Hijum pakt de
handschoen op. „Burgers zijn
over het algemeen steeds tevrede-
ner over bancaire dienstverle
ning, maar juist op het platteland
daalt die tevredenheid."
Dat is in Vogelwaarde goed te
merken. „Ouderen moeten nu
met anderen meerijden om in
een ander dorp geld te pinnen.
Met als gevolg dat het geld dan
vaak ook daar weer wordt uitgege
ven", zegt Edger Erkel, voorzitter
van de dorpsraad. „Wij willen dat
een geldautomaat door de over
heid wordt beschouwd als een
Wat ze bij Rabo
niet begrijpen is
dat de leefbaarheid
van Vogelwaarde
achteruit gaat
nutsvoorziening op het platte
land." Pogingen, ook van het ge
meentebestuur, om de lokale Ra
bobank te vermurwen de afgekop
pelde geldautomaat weer aan te
zetten, bleken vergeefs. Er wordt
schamper gelachen om de sugges
tie van een lokale Rabo-bobo om
dan maar in het nabijgelegen Bel
gische Kieldrecht te gaan pinnen.
De geldbreng-service van Rabo
wordt niet als een goed alterna
tief beschouwd. Bovendien is dat
even gratis, maar daarna moet er
voor betaald worden.
Dorpsbewoners maken graag ge
bruik van de service van hun At-
tent-supermarkt: ze pinnen extra
geld bij de boodschappen. „Mijn
hele omzet wordt weggepind. Ik
heb klanten die wel 500 euro in
de week willen pinnen, maar ik
heb een limiet moeten stellen op
300 euro", zegt eigenaar Roger
Blommaert. Hij runt een ING-ser-
vicepunt in zijn winkel. „Eigen
lijk zou ik ING-klanten voorrang
moeten geven bij pinnen. Maar
dan dupeer ik Raboklanten en dat
wil ik niet. Wat ze bij Rabo niet
begrijpen is dat de leefbaarheid
van een dorp als Vogelwaarde ach
teruit gaat. Zo'n bank heeft toch
ook gewoon een zorgplicht?" De
door SNS aangeboden oplossing,
beschouwt hij niet als een alterna
tief. SNS experimenteert in vijf
dorpen met een gesponsorde geld
automaat waar de gemeente of de
lokale gemeenschap de helft van
de kosten draagt. Blommaert:
„SNS betaalt 700 euro per maand
en vraagt de gemeente of de loka
le middenstand eenzelfde bedrag.
Je denkt toch zeker niet dat de lo
kale kapsalon too euro per maand
gaat betalen om slechts de naam
op die geldautomaat te mogen zet
ten?"
Blommaert zegt er al helemaal
geen snars van te begrijpen als hij
van collega-ondernemers hoort
dat Rabobank hun juist geld be
taalt voor het plaatsen van een
geldautomaat. „Een collega in
Wissenkerke, een dorp van 1300
inwoners krijgt 1500 euro per
maand en een collega in Drenthe
krijgt voor zijn geldautomaat
3000 euro per jaar van de lokale
Rabobank. Snapt u het nog?"
De Betuwelijn kampt tussen 2016
en 2022 met minder capaciteit
door de aanleg van 'het derde
spoor', de Duitse aansluiting op
de Betuweroute. Daardoor moe
ten meer goederentreinen uitwij
ken over 'oude' routes, dwars
door plaatsen waar veel mensen
dichtbij het spoor wonen. In de
provincies Gelderland, Overijssel
en Noord-Brabant is daar groot
verzet tegen. De bevolking is
bang voor ongevallen met giftrei-
nen, zoals vorig jaar gebeurde in
het Belgische Wetteren. Daarbij
viel een dode. Circa honderd men
sen raakten gewond.
Ongeveer 10 procent van de trei
nen die nu gebruikmaken van de
Betuweroute vervoert gevaarlijke
stoffen. WD en PvdA willen dat
staatssecretaris Mansveld met de
vervoerders en de Duitse autori
teiten de afspraak maakt dat deze
gevaarlijke stoffen over deze lijn
getransporteerd zullen blijven
worden en dat anders de binnen
vaart wordt ingezet.
D66 deed eerder al een soortgelij
ke oproep. Mansveld liet de Ka
mer toen weten dat de planning
een zaak is tussen Prorail, Keyrail
en de goederenvervoerders. WD
en PvdA nemen daar echter geen
genoegen mee en dwingen de
staatssecretaris daarom in een mo
tie om actie te ondernemen. Om
dat een ruime meerderheid hier
voor is, staat de uitslag van de
stemming komende dinsdag wel
vast.
Ongeveer 10 procent van
de treinen die nu gebruik
maken van de Betuweroute
vervoert gevaarlijke stoffen
GSE5S
Rondreis Highlights van Sicilië
Met Syracuse, Giardini Naxos, Patermo en meer.
Diverse strandverlernjmgen mogelijk
Vliegreis, ontbijt, 2x diner en NL-reisleiding
Klantbeoordeling 8,3
Zie: Kras.nl/35610
Fly-drive Klassiek Sicilië
Met de Etna vulkaan, Palermo, Taormina en neer.
Heerlijke eilandverkenning
Vliegreis, hotels, huurauto en ontbijt
Klantbeoordeling 7,8
Zie: Kras.nl/35614
Rondreis Sicilië Eolische Eilanden
Met Syracuse, Agrigento, Erice, Monreale, Cefalü,
Taormina, Letojanni en meer.
Inclusief dagtocht naar de Eolische Eilanden
Vliegreis, ontbijt, 10x diner en NL-reisleiding
Zie: Kras.nl/38732
8 dagen
v.a.
I
Prijzen p.p: o.b.v. 2:per$. erf re£.ko£teo eirCaltó^itenfonjfe
i aan de geldautomaat
door Chris van Alem en Laurens Kok
In steeds meer kernen op het plat
teland verdwijnt de pinautomaat.
foto Kees van de Veen/HH
Roger Blommaert, winkelier
door Laurens Kok
DEN HAAG - Gevaarlijke stoffen die
richting Duitsland gaan, moeten zo
veel mogelijk via de Betuwelijn of
over het water worden vervoerd.
Coalitiepartijen WD en PvdA eisen
van staatssecretaris Wilma Mans
veld (Infrastructuur, PvdA) dat ste
den en dorpen langs de Ijssellijn en
de Brabantroute worden ontzien.