Rondreizen op Sicilië Gifireinen niet door Brabant en langs IJssel IN HET NIEUWS 3 In tientallen dorpen en gehuchten heerst woede: de bank heeft de lokale geldautomaat weggehaald. 699 De wereld is Kras Rondreis 100% vertrekgarantie 8 dagen v.a. Ga naar Kras.nl/sicitie of bel Ó900-9697 VOGELWAARDE - Vorig jaar februa ri werd hij geplaatst: de nieuwe Rabo-geldautomaat in Vogelwaar de. Kosten: meer dan too.ooo eu ro. Vier weken geleden trok Rabo bank de stekker er alweer uit. Re den: de kosten wegen niet meer op tegen de baten. En nu moeten de tweeduizend inwoners van het dorp in Zeeuws-Vlaanderen zo'n vijftien kilometer verderop hun geld pinnen. Vogelwaarde, Graauw, Clinge, Oud-Alblas, Schermerhorn, Bre- devoort, Rietmolen en vele tien tallen andere namen. Allemaal vlekjes verspreid op de landkaart die één ding gemeen hebben: ze hebben geen geldautomaat meer. Banken hebben de afgelopen vijf jaar de stekker uit zo'n duizend geldautomaten getrokken met Ra bobank - plattelandsbank van oudsher - voorop. De verwach ting is dat door sterke toename van het online bankieren, pinbeta lingen, swipecards en andere toe passingen het contante geldver keer afneemt en daarmee ook de behoefte aan geldautomaten. De neerwaartse trend zet ook bij andere banken versneld door. „Vo rig jaar daalde bij ons het aantal opnames bij geldautomaten met to procent en het opgenomen be drag met 12 procent. Dat. is een trend en die is structureel", zegt Gijs Schreuder, directeur Beta lingsverkeer Particulieren bij ABN Amro. De Nederlandsche Bank bevestigt dat beeld: trok Ne derland in 2010 nog 52 miljard eu ro aan cash uit de muur, in 2012 was dat bedrag gedaald naar 49 miljard. De beschikbaarheid van geldauto- maten op het platteland is nog geen probleem, staat in de Bereik baarheidsmonitor 2013. Het gros van de bevolking heeft binnen een straal van 5 kilometer de be schikking over een geldautomaat. Niettemin zorgt de verwijdering van geldautomaten lokaal voor veel ophef, met Rabobank als mik punt. In Gelderland en Noord- Holland riepen boze bewoners el kaar al op de rekening bij Rabo bank op te zeggen en over te stap pen naar een andere bank. CDA'er Eddy van Hijum wil nu, gesteund door de Kamer, dat be reikbaarheid van een geldauto maat in een straal van 5 kilometer wordt gegarandeerd. Al in 2006 klonk een soortgelijk appel van oud-PvdA-Kamerlid Ferd Crone. Dat leidde echter niet tot concrete maatregelen. Van Hijum pakt de handschoen op. „Burgers zijn over het algemeen steeds tevrede- ner over bancaire dienstverle ning, maar juist op het platteland daalt die tevredenheid." Dat is in Vogelwaarde goed te merken. „Ouderen moeten nu met anderen meerijden om in een ander dorp geld te pinnen. Met als gevolg dat het geld dan vaak ook daar weer wordt uitgege ven", zegt Edger Erkel, voorzitter van de dorpsraad. „Wij willen dat een geldautomaat door de over heid wordt beschouwd als een Wat ze bij Rabo niet begrijpen is dat de leefbaarheid van Vogelwaarde achteruit gaat nutsvoorziening op het platte land." Pogingen, ook van het ge meentebestuur, om de lokale Ra bobank te vermurwen de afgekop pelde geldautomaat weer aan te zetten, bleken vergeefs. Er wordt schamper gelachen om de sugges tie van een lokale Rabo-bobo om dan maar in het nabijgelegen Bel gische Kieldrecht te gaan pinnen. De geldbreng-service van Rabo wordt niet als een goed alterna tief beschouwd. Bovendien is dat even gratis, maar daarna moet er voor betaald worden. Dorpsbewoners maken graag ge bruik van de service van hun At- tent-supermarkt: ze pinnen extra geld bij de boodschappen. „Mijn hele omzet wordt weggepind. Ik heb klanten die wel 500 euro in de week willen pinnen, maar ik heb een limiet moeten stellen op 300 euro", zegt eigenaar Roger Blommaert. Hij runt een ING-ser- vicepunt in zijn winkel. „Eigen lijk zou ik ING-klanten voorrang moeten geven bij pinnen. Maar dan dupeer ik Raboklanten en dat wil ik niet. Wat ze bij Rabo niet begrijpen is dat de leefbaarheid van een dorp als Vogelwaarde ach teruit gaat. Zo'n bank heeft toch ook gewoon een zorgplicht?" De door SNS aangeboden oplossing, beschouwt hij niet als een alterna tief. SNS experimenteert in vijf dorpen met een gesponsorde geld automaat waar de gemeente of de lokale gemeenschap de helft van de kosten draagt. Blommaert: „SNS betaalt 700 euro per maand en vraagt de gemeente of de loka le middenstand eenzelfde bedrag. Je denkt toch zeker niet dat de lo kale kapsalon too euro per maand gaat betalen om slechts de naam op die geldautomaat te mogen zet ten?" Blommaert zegt er al helemaal geen snars van te begrijpen als hij van collega-ondernemers hoort dat Rabobank hun juist geld be taalt voor het plaatsen van een geldautomaat. „Een collega in Wissenkerke, een dorp van 1300 inwoners krijgt 1500 euro per maand en een collega in Drenthe krijgt voor zijn geldautomaat 3000 euro per jaar van de lokale Rabobank. Snapt u het nog?" De Betuwelijn kampt tussen 2016 en 2022 met minder capaciteit door de aanleg van 'het derde spoor', de Duitse aansluiting op de Betuweroute. Daardoor moe ten meer goederentreinen uitwij ken over 'oude' routes, dwars door plaatsen waar veel mensen dichtbij het spoor wonen. In de provincies Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant is daar groot verzet tegen. De bevolking is bang voor ongevallen met giftrei- nen, zoals vorig jaar gebeurde in het Belgische Wetteren. Daarbij viel een dode. Circa honderd men sen raakten gewond. Ongeveer 10 procent van de trei nen die nu gebruikmaken van de Betuweroute vervoert gevaarlijke stoffen. WD en PvdA willen dat staatssecretaris Mansveld met de vervoerders en de Duitse autori teiten de afspraak maakt dat deze gevaarlijke stoffen over deze lijn getransporteerd zullen blijven worden en dat anders de binnen vaart wordt ingezet. D66 deed eerder al een soortgelij ke oproep. Mansveld liet de Ka mer toen weten dat de planning een zaak is tussen Prorail, Keyrail en de goederenvervoerders. WD en PvdA nemen daar echter geen genoegen mee en dwingen de staatssecretaris daarom in een mo tie om actie te ondernemen. Om dat een ruime meerderheid hier voor is, staat de uitslag van de stemming komende dinsdag wel vast. Ongeveer 10 procent van de treinen die nu gebruik maken van de Betuweroute vervoert gevaarlijke stoffen GSE5S Rondreis Highlights van Sicilië Met Syracuse, Giardini Naxos, Patermo en meer. Diverse strandverlernjmgen mogelijk Vliegreis, ontbijt, 2x diner en NL-reisleiding Klantbeoordeling 8,3 Zie: Kras.nl/35610 Fly-drive Klassiek Sicilië Met de Etna vulkaan, Palermo, Taormina en neer. Heerlijke eilandverkenning Vliegreis, hotels, huurauto en ontbijt Klantbeoordeling 7,8 Zie: Kras.nl/35614 Rondreis Sicilië Eolische Eilanden Met Syracuse, Agrigento, Erice, Monreale, Cefalü, Taormina, Letojanni en meer. Inclusief dagtocht naar de Eolische Eilanden Vliegreis, ontbijt, 10x diner en NL-reisleiding Zie: Kras.nl/38732 8 dagen v.a. I Prijzen p.p: o.b.v. 2:per$. erf re£.ko£teo eirCaltó^itenfonjfe i aan de geldautomaat door Chris van Alem en Laurens Kok In steeds meer kernen op het plat teland verdwijnt de pinautomaat. foto Kees van de Veen/HH Roger Blommaert, winkelier door Laurens Kok DEN HAAG - Gevaarlijke stoffen die richting Duitsland gaan, moeten zo veel mogelijk via de Betuwelijn of over het water worden vervoerd. Coalitiepartijen WD en PvdA eisen van staatssecretaris Wilma Mans veld (Infrastructuur, PvdA) dat ste den en dorpen langs de Ijssellijn en de Brabantroute worden ontzien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3