"Andar ulteriisM,
Zelfde motor."
Goes: Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40.Oostburg: Van de Ree
Oostburg B.V., 0117 - 38 32 30. Terneuzen: Van Putten Zn. B.V.,
0115 - 61 38 57. Vlissingen: Autobedrijf Joosse, 0118 - 41 94 20.
Zierikzee: Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 - 41 72 16.
ECONOMIE 15
De buitenlandse
eigenaren van
Nuon en Essent
lijden pijn. Wat
gaan we daarvan
merken?
powered by Ford EcoBoost
DEN BOSCH - Zou er een flesje
wijn zijn opengetrokken, in de
provinciehuizen in Den Bosch,
Zwolle en Maastricht? Een kleine
polonaise misschien, in Tilburg
en Den Bosch, gemeenten met
veel Essent-aandelen?
RWE, het Duitse energiebedrijf
dat de lagere overheden in 2009
9,3 miljard euro betaalde voor Es-
sent, schreef dinsdag nog eens 1,5
miljard euro af op de waarde van
de Nederlandse dochter. Opgeteld
bij eerdere afschrijvingen verloor
de Duitse reus nu al 4,3 miljard
euro op Essent, bijna de helft van
Vattenfall betaalde achteraf ge
zien een belachelijk hoog bedrag,
8 miljard euro netto. Daarvan is
de helft 'verdwenen'.
Terwijl ze in Gelderland en
Noord-Holland rustig bekijken
wat ze met het geld kunnen doen,
onderzoekt een parlementaire
commissie in Zweden momenteel
hoe het ooit zo ver heeft kunnen
komen.
De problemen van de energiebe
drijven hebben echter ook een
schaduwzijde, stelt Paul Nillesen,
partner en energiespecialist bij
consultancybedrijf PwC. „Eén
van de gevolgen is dat die bedrij
ven gaan reorganiseren en dat
treft de medewerkers."
RWE en Vattenfall hebben beide
enorme besparingsprogramma's
aangekondigd, waarbij vele dui
zenden banen op het spel staan.
De vakbonden verkeren in perma
nente staat van paraatheid.
En de klanten dan? Blijven zij on
gemoeid? Gaan de bedrijven de ta
rieven omhoog schroeven om de
schade te beperken? Dat laatste is
niet waarschijnlijk. Ze zouden
zichzelf uit de markt prijzen; con
currenten ontvangen overstap
pers met open armen.
Toch kan er ook voor klanten wel
iets gaan veranderen. Door de pro
blemen op de Europese stroom-
markt, veroorzaakt door de op
komst van groene energie en de
economische crisis, zijn veel be
drijven bezig hun strategie te her
zien.
„Er wordt serieus gekeken: wat
kunnen we verkopen, wat levert
geld op", zegt Nillesen. „Iedereen
wil natuurlijk zijn gascentrales
kwijt, die staan voor een groot
deel stil. Maar ja, de vraag is wie
daar op dit moment interesse in
heeft."
Het zijn echter niet alleen centra
les die in de etalage staan. Ook
klanten zijn geld waard. Essent
sleet rond nieuwjaar zijn warmte-
net met bijbehorende afnemers
aan pensioenuitvoerder PGGM.
Het Deense energiebedrijf Dong
Energy verkocht vorige week zijn
90.000 Nederlandse klanten aan
Eneco, dat onder meer het Russi
sche Gazprom aftroefde. Dong
richt zich voortaan op de ontwik
keling van grote windparken.
Dergelijke bewegingen gaan we
in de nabije toekomst vaker zien,
voorspelt Paul Nillesen. „Bedrij
ven die met hun marktaandeel
niet in de top 3 of top 4 van Ne
derland zitten, kunnen er voor
kiezen om andere prioriteiten te
gaan stellen."
de overnamesom. Na het verne
men van het nieuws twitterde
Paul de Beer, een voormalig Pro
vinciale Statenlid uit Breda, dat
hij 'nog steeds trots' is op de ver
koop, omdat de belastingbetaler
met dit bod 'het beste gediend'
was.
Daar zit natuurlijk wat in. De
meeste provincies zitten er door
de verkoop warmpjes bij en kun-
nen er desgewenst de regionale
economie mee versterken. Overijs
sel gebruikt de spaarpot om ge
meenten te verlossen van bouw
grond. Brabant pompt geld in de
infrastructuur en nog wat zaken
meer.
Bij de lagere overheden die in
2009 Nuon verkochten aan het
Zweedse staatsbedrijf Vattenfall,
is de situatie vergelijkbaar. Ook
Ford Focus Ecoboost Edition
DONDERDAG 30 JANUARI 2014
Roerig jaar is begonnen
door Sander van Mersbergen
illustratie Nourdin Kouch
Zeer compleet uitgerust met o.a. tweevoudig bekroonde ultrazuinige
en krachtige 1.0 Ford EcoBoost motor Airconditioning FordEasy Fuel
(niet meer verkeerd tanken) Racho/CD speler met USB-aansluiting
en 5 speakers 16 inch lichtmetalen velgen SYNC: Bluetooth Voice
Control Cruise Control
Normaal vanaf 23.100,- Maximaal voordeel 3.605.-
Alle bedragen in euro's. Prijzen zijn incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage, tenzij anders aangegeven. Wijzigingen
voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl/verkoopvoorwaarden. Netto bijtelling o.b.v. belas f van 42%. Afgebeelde auto kan
afwijken van standaardspecificaties. Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot: km/liter: 20.8-21,3; liter/km: 4,7-4.8; C02 g/krn: 109-112,
Als praktische 5-deurs of ruime wagon voor 19.495,-
Netto bijtelling vanaf 136,-
De krachtige en ultrazuinige 1.0 Ford EcoBoost motor is opnieuw
verkozen tot "Engine of the Year'.
Daarom bieden wij u nu de speciale Ford Focus EcoBoost Edition,
naar keuze als praktische 5-deurs of als ruime wagon. En het mooie
is, ze hebben niet alleen dezelfde bekroonde motor, maar ook
dezelfde aantrekkelijke prijs.