"Andar ulteriisM, Zelfde motor." Goes: Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40.Oostburg: Van de Ree Oostburg B.V., 0117 - 38 32 30. Terneuzen: Van Putten Zn. B.V., 0115 - 61 38 57. Vlissingen: Autobedrijf Joosse, 0118 - 41 94 20. Zierikzee: Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 - 41 72 16. ECONOMIE 15 De buitenlandse eigenaren van Nuon en Essent lijden pijn. Wat gaan we daarvan merken? powered by Ford EcoBoost DEN BOSCH - Zou er een flesje wijn zijn opengetrokken, in de provinciehuizen in Den Bosch, Zwolle en Maastricht? Een kleine polonaise misschien, in Tilburg en Den Bosch, gemeenten met veel Essent-aandelen? RWE, het Duitse energiebedrijf dat de lagere overheden in 2009 9,3 miljard euro betaalde voor Es- sent, schreef dinsdag nog eens 1,5 miljard euro af op de waarde van de Nederlandse dochter. Opgeteld bij eerdere afschrijvingen verloor de Duitse reus nu al 4,3 miljard euro op Essent, bijna de helft van Vattenfall betaalde achteraf ge zien een belachelijk hoog bedrag, 8 miljard euro netto. Daarvan is de helft 'verdwenen'. Terwijl ze in Gelderland en Noord-Holland rustig bekijken wat ze met het geld kunnen doen, onderzoekt een parlementaire commissie in Zweden momenteel hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. De problemen van de energiebe drijven hebben echter ook een schaduwzijde, stelt Paul Nillesen, partner en energiespecialist bij consultancybedrijf PwC. „Eén van de gevolgen is dat die bedrij ven gaan reorganiseren en dat treft de medewerkers." RWE en Vattenfall hebben beide enorme besparingsprogramma's aangekondigd, waarbij vele dui zenden banen op het spel staan. De vakbonden verkeren in perma nente staat van paraatheid. En de klanten dan? Blijven zij on gemoeid? Gaan de bedrijven de ta rieven omhoog schroeven om de schade te beperken? Dat laatste is niet waarschijnlijk. Ze zouden zichzelf uit de markt prijzen; con currenten ontvangen overstap pers met open armen. Toch kan er ook voor klanten wel iets gaan veranderen. Door de pro blemen op de Europese stroom- markt, veroorzaakt door de op komst van groene energie en de economische crisis, zijn veel be drijven bezig hun strategie te her zien. „Er wordt serieus gekeken: wat kunnen we verkopen, wat levert geld op", zegt Nillesen. „Iedereen wil natuurlijk zijn gascentrales kwijt, die staan voor een groot deel stil. Maar ja, de vraag is wie daar op dit moment interesse in heeft." Het zijn echter niet alleen centra les die in de etalage staan. Ook klanten zijn geld waard. Essent sleet rond nieuwjaar zijn warmte- net met bijbehorende afnemers aan pensioenuitvoerder PGGM. Het Deense energiebedrijf Dong Energy verkocht vorige week zijn 90.000 Nederlandse klanten aan Eneco, dat onder meer het Russi sche Gazprom aftroefde. Dong richt zich voortaan op de ontwik keling van grote windparken. Dergelijke bewegingen gaan we in de nabije toekomst vaker zien, voorspelt Paul Nillesen. „Bedrij ven die met hun marktaandeel niet in de top 3 of top 4 van Ne derland zitten, kunnen er voor kiezen om andere prioriteiten te gaan stellen." de overnamesom. Na het verne men van het nieuws twitterde Paul de Beer, een voormalig Pro vinciale Statenlid uit Breda, dat hij 'nog steeds trots' is op de ver koop, omdat de belastingbetaler met dit bod 'het beste gediend' was. Daar zit natuurlijk wat in. De meeste provincies zitten er door de verkoop warmpjes bij en kun- nen er desgewenst de regionale economie mee versterken. Overijs sel gebruikt de spaarpot om ge meenten te verlossen van bouw grond. Brabant pompt geld in de infrastructuur en nog wat zaken meer. Bij de lagere overheden die in 2009 Nuon verkochten aan het Zweedse staatsbedrijf Vattenfall, is de situatie vergelijkbaar. Ook Ford Focus Ecoboost Edition DONDERDAG 30 JANUARI 2014 Roerig jaar is begonnen door Sander van Mersbergen illustratie Nourdin Kouch Zeer compleet uitgerust met o.a. tweevoudig bekroonde ultrazuinige en krachtige 1.0 Ford EcoBoost motor Airconditioning FordEasy Fuel (niet meer verkeerd tanken) Racho/CD speler met USB-aansluiting en 5 speakers 16 inch lichtmetalen velgen SYNC: Bluetooth Voice Control Cruise Control Normaal vanaf 23.100,- Maximaal voordeel 3.605.- Alle bedragen in euro's. Prijzen zijn incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage, tenzij anders aangegeven. Wijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl/verkoopvoorwaarden. Netto bijtelling o.b.v. belas f van 42%. Afgebeelde auto kan afwijken van standaardspecificaties. Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot: km/liter: 20.8-21,3; liter/km: 4,7-4.8; C02 g/krn: 109-112, Als praktische 5-deurs of ruime wagon voor 19.495,- Netto bijtelling vanaf 136,- De krachtige en ultrazuinige 1.0 Ford EcoBoost motor is opnieuw verkozen tot "Engine of the Year'. Daarom bieden wij u nu de speciale Ford Focus EcoBoost Edition, naar keuze als praktische 5-deurs of als ruime wagon. En het mooie is, ze hebben niet alleen dezelfde bekroonde motor, maar ook dezelfde aantrekkelijke prijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15