In Polare
'heeft het
boek niets
te zoeken'
'OM nu aan
zet in zaak
Volkert'
Donau
cruise
Riviercruises
IN HET NIEUWS 3
Kennis piloten
kleine luchtvaart
is onvoldoende
1129
moesten volgen. Daardoor ver
dween het 'speciale' en persoonlij
ke van de winkels achter hoge sta
pels bestsellers. Bovendien raakte
het personeel door drie achtereen
volgende ontslagrondes steeds
minder gemotiveerd, wat juist in
boekwinkels de omzet negatief
beïnvloedt.
Dat is de reden dat de concurren
tie de winkels van Polare alleen
maar een nieuwe kans geeft, als
ze zich weten te ontworstelen
aan het drukverband van Polares
hoofdkantoor en zelfstandig ver
dergaan.
Op de boekenprijs zal de ontwik
keling van de sluiting van de Po-
lare-winkels nog even geen in
vloed hebben. Die prijs ligt vast,
sinds 2005 is bij wet geregeld dat
boekwinkels en uitgeyers pas een
halfjaar na verschijning de prijs
van een boek mogen verhogen of
verlagen. Daardoor hoeven boek
winkels elkaar niet op prijs te be
concurreren.
AMSTERDAM - 'Behoorlijk giftig' is
auteur Tommy Wieringa over de
manier waarop 'ze die schitte
rende winkels naar de mallemoer
hebben laten gaan'. De schrijver
van bestsellers als Joe Speedboot
en Dit zijn de namen kon 'aan het
verloop van de naam van Selexyz
en De Slegte naar Polare al zien
dat het wel mis móest gaan'. „Een
afschuwelijke plaats om te zijn",
noemt hij de laatste versie van
wat ooit de Boekhandels Groep
Nederland heette.
„Zo'n constructie waarin mensen
die niet per se iets met boeken
hebben er alleen maar op uit zijn
veel winst te maken, kan ook niet
werken", stelt hij. „En de huren
van die enorme panden in de bin
nensteden zijn ook bijna niet
meer op te brengen. Alleen die
verschrikkelijke grote ketens kun
nen dat. Maar daar heeft het boek
niets te zoeken."
De reddingspoging door De Sleg
te en Selexyz samen te voegen
was in zijn ogen 'ook geen geluk
kige zet'. „De Nederlandse vaste
boekenprijs is voor auteurs wel
prettig, maar waarom zou je als le
zer 18,90 euro betalen voor een
nieuw boek als er op de bovenver
dieping voor 2,50 een mooi twee
dehands exemplaar ligt?"
Het boekenvak is in zijn ogen al
leen veilig bij mensen die het pu
bliek vanuit hun hart adviseren
en enthousiasmeren. Daar kan
geen crisis of internet tegenop.
„Ik zie gelukkig ook uitstekende
nieuwe boekhandels ontstaan. Zo
als Over het Water hier in Amster
dam-Noord. Met crowdjunding ge
start door een vrouw die bij een
boekhandel werkte, op straat
kwam te staan en toen vanuit een
kar op straat boéken is gaan verko
pen. Zij is uiteindelijk weer haar
eigen winkel begonnen. Als opti
mist en romanticus vind ik het
succes van zo'n kleinschalige idea
list wel opwegen tegen het ver
dwijnen van zo'n megalomaan ge
drocht uit de binnenstad."
DEN HAAG - De vervroegde vrijla
ting van Volkert van der G. in mei
is allereerst een zaak voor het
OM. Dat zei staatssecretaris Fred
Teeven (WD) gisteravond tij
dens een debat in de Kamer.
Het OM onderzoekt momenteel
het risico dat de moordenaar van
Fortuyn opnieuw in de fout gaat.
In mei heeft Van der G. twee der
de van zijn straf uitgezeten en
kan hij vrijkomen. Om te bepalen
of dat verantwoord is, wordt nu
informatie over Van der G. verza
meld. Het OM kan hierna beslui
ten om via een vordering bij de
rechter een stokje te steken voor
de vrijlating. Gebeurt dit niet,
dan kan Teeven het OM vragen
naar de rechter te stappen. Hoe
wel hij hierop gisteren niet voor
uit wilde lopen, liet Teeven eind
december in een interview met
NRC doorschemeren dat hij zich
zou neerleggen bij een besluit
van het OM: „Als het OM wettelij
ke gronden heeft om niet naar de
rechter te gaan, waarom zou ik ze
er dan om verzoeken?"
Verder zei Teeven gisteren dat er
wordt 'nagedacht' over een spe
ciaal beschermingsprogramma
voor Van der G. na zijn vrijlating.
NIJMEGEN - De vliegvaardigheid
en kennis van piloten in kleine
vliegtuigen schiet tekort. Dat con
cludeert de Onderzoeksraad voor
Veiligheid in een gisteren versche
nen rapport over het sterk geste
gen aantal ongevallen met kleine
motor- en zweefvliegtuigen.
Vliegen in een klein vliegtuig is
statistisch gezien tien keer zo ge
vaarlijk als in een groot passagiers
toestel. De meeste ongelukken ge
beuren doordat de piloot niet
goed genoeg kan vliegen of risi
co's verkeerd inschat. In mindere
mate gaat het om technische te
kortkomingen of weersomstandig
heden.
JLSL£JSJL3U*.*i :?JL
17 dagen
v.a.
WOENSDAG 29 JANUARI 2014
door Joep Trommelen
door Niels Klaassen
Ontdek dé Donauklassiekers Wenen, Bratislava en Boedapest
met het geliefde schip MS My Story.
Varen over de Donau
Naar o.a. Passau, Bratislava, Boedapest, Wenen,
Wachau-wijngebied en Melk.
Busreis, 2 hotelnachten, 7 nachten cruise
Alle maaltijden aan boord, Kras-reisbegeleiding
Vertrek: april t/m oktober
Zie: Kras.nl/91049
Donau naar Zwarte Zee
Naar o.a. Passau, Wenen, Belgrado, IJzeren Poort,
Constanta, Boekarest, Boedapest en Melk.
Busreis, 2 hotelnachten, 14 nachten cruise
Alle maaltijden aan boord, Kras-reisbegeleiding
Vertrek: 12 april en 11 oktober.
Zie: Kras.nl/91018