In Polare 'heeft het boek niets te zoeken' 'OM nu aan zet in zaak Volkert' Donau cruise Riviercruises IN HET NIEUWS 3 Kennis piloten kleine luchtvaart is onvoldoende 1129 moesten volgen. Daardoor ver dween het 'speciale' en persoonlij ke van de winkels achter hoge sta pels bestsellers. Bovendien raakte het personeel door drie achtereen volgende ontslagrondes steeds minder gemotiveerd, wat juist in boekwinkels de omzet negatief beïnvloedt. Dat is de reden dat de concurren tie de winkels van Polare alleen maar een nieuwe kans geeft, als ze zich weten te ontworstelen aan het drukverband van Polares hoofdkantoor en zelfstandig ver dergaan. Op de boekenprijs zal de ontwik keling van de sluiting van de Po- lare-winkels nog even geen in vloed hebben. Die prijs ligt vast, sinds 2005 is bij wet geregeld dat boekwinkels en uitgeyers pas een halfjaar na verschijning de prijs van een boek mogen verhogen of verlagen. Daardoor hoeven boek winkels elkaar niet op prijs te be concurreren. AMSTERDAM - 'Behoorlijk giftig' is auteur Tommy Wieringa over de manier waarop 'ze die schitte rende winkels naar de mallemoer hebben laten gaan'. De schrijver van bestsellers als Joe Speedboot en Dit zijn de namen kon 'aan het verloop van de naam van Selexyz en De Slegte naar Polare al zien dat het wel mis móest gaan'. „Een afschuwelijke plaats om te zijn", noemt hij de laatste versie van wat ooit de Boekhandels Groep Nederland heette. „Zo'n constructie waarin mensen die niet per se iets met boeken hebben er alleen maar op uit zijn veel winst te maken, kan ook niet werken", stelt hij. „En de huren van die enorme panden in de bin nensteden zijn ook bijna niet meer op te brengen. Alleen die verschrikkelijke grote ketens kun nen dat. Maar daar heeft het boek niets te zoeken." De reddingspoging door De Sleg te en Selexyz samen te voegen was in zijn ogen 'ook geen geluk kige zet'. „De Nederlandse vaste boekenprijs is voor auteurs wel prettig, maar waarom zou je als le zer 18,90 euro betalen voor een nieuw boek als er op de bovenver dieping voor 2,50 een mooi twee dehands exemplaar ligt?" Het boekenvak is in zijn ogen al leen veilig bij mensen die het pu bliek vanuit hun hart adviseren en enthousiasmeren. Daar kan geen crisis of internet tegenop. „Ik zie gelukkig ook uitstekende nieuwe boekhandels ontstaan. Zo als Over het Water hier in Amster dam-Noord. Met crowdjunding ge start door een vrouw die bij een boekhandel werkte, op straat kwam te staan en toen vanuit een kar op straat boéken is gaan verko pen. Zij is uiteindelijk weer haar eigen winkel begonnen. Als opti mist en romanticus vind ik het succes van zo'n kleinschalige idea list wel opwegen tegen het ver dwijnen van zo'n megalomaan ge drocht uit de binnenstad." DEN HAAG - De vervroegde vrijla ting van Volkert van der G. in mei is allereerst een zaak voor het OM. Dat zei staatssecretaris Fred Teeven (WD) gisteravond tij dens een debat in de Kamer. Het OM onderzoekt momenteel het risico dat de moordenaar van Fortuyn opnieuw in de fout gaat. In mei heeft Van der G. twee der de van zijn straf uitgezeten en kan hij vrijkomen. Om te bepalen of dat verantwoord is, wordt nu informatie over Van der G. verza meld. Het OM kan hierna beslui ten om via een vordering bij de rechter een stokje te steken voor de vrijlating. Gebeurt dit niet, dan kan Teeven het OM vragen naar de rechter te stappen. Hoe wel hij hierop gisteren niet voor uit wilde lopen, liet Teeven eind december in een interview met NRC doorschemeren dat hij zich zou neerleggen bij een besluit van het OM: „Als het OM wettelij ke gronden heeft om niet naar de rechter te gaan, waarom zou ik ze er dan om verzoeken?" Verder zei Teeven gisteren dat er wordt 'nagedacht' over een spe ciaal beschermingsprogramma voor Van der G. na zijn vrijlating. NIJMEGEN - De vliegvaardigheid en kennis van piloten in kleine vliegtuigen schiet tekort. Dat con cludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een gisteren versche nen rapport over het sterk geste gen aantal ongevallen met kleine motor- en zweefvliegtuigen. Vliegen in een klein vliegtuig is statistisch gezien tien keer zo ge vaarlijk als in een groot passagiers toestel. De meeste ongelukken ge beuren doordat de piloot niet goed genoeg kan vliegen of risi co's verkeerd inschat. In mindere mate gaat het om technische te kortkomingen of weersomstandig heden. JLSL£JSJL3U*.*i :?JL 17 dagen v.a. WOENSDAG 29 JANUARI 2014 door Joep Trommelen door Niels Klaassen Ontdek dé Donauklassiekers Wenen, Bratislava en Boedapest met het geliefde schip MS My Story. Varen over de Donau Naar o.a. Passau, Bratislava, Boedapest, Wenen, Wachau-wijngebied en Melk. Busreis, 2 hotelnachten, 7 nachten cruise Alle maaltijden aan boord, Kras-reisbegeleiding Vertrek: april t/m oktober Zie: Kras.nl/91049 Donau naar Zwarte Zee Naar o.a. Passau, Wenen, Belgrado, IJzeren Poort, Constanta, Boekarest, Boedapest en Melk. Busreis, 2 hotelnachten, 14 nachten cruise Alle maaltijden aan boord, Kras-reisbegeleiding Vertrek: 12 april en 11 oktober. Zie: Kras.nl/91018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3