Nieuwe Nissari Qashqai
verbaast op alle fronten
AUTO 15
Met Mercedes-
Benz Travel op reis
McLaren-racehelm
als schaalmodel
Kamperen in een Garmin: nieuwe
Volkswagenbusje navigatietoestellen
GADGETS
RIJTEST MITSUBISHI OUTLANPER PHEV
RIJ-IMPRESSIE NISSAN QASHQAI
MITSUBISHI OUTLANDER PHEV EN DE CONCURRENTIE
In twee maanden tijd le
verden de Nederlandse
Mitsubishi-dealers ruim
achtduizend stuks van
de nieuwe Outlander
PHEV af. Louter aan za
kelijke rijders, die gaan
voor maximaal voordeel.
De subsidiepot voor
schone auto's be
gint behoorlijk
leeg" te lopen. Al
leen voor volledig
elektrische voer
tuigen bestaan er
nog extra afschrijfmogelijkheden.
De vrijstelling van bijtelling is
sinds januari ingeruild voor een
nieuw tarief van 7 procent, ter
wijl op de aanschafprijs nog
steeds geen bpm betaald hoeft te
worden. Er bestaat nog een kleine
extra aftrek van 1687,50 euro.
Mitsubishi zet met de Outlander
PHEV een technisch mooi pro
duct neer. De 2.0 liter benzinemo
tor van 121 pk wordt aangevuld
met een elektromotor op de
achteras, waardoor de auto met
een over vierwielaandrijving be
schikt. Samen leveren ze 203 pk
en een fors koppel van 300 Nm.
De elektromotor en extra batterij
brengen wel een forse verhoging
van het gewicht mee (300 kilo
gram), daar waar veel fabrikanten
juist bezig zijn het gewicht terug
te dringen. Een opmerkelijk gege
ven blijkt het aanhanggewicht
van 1500 kilogram. Veel andere hy-
brides en plug-in hybrides mogen
helemaal niets trekken.
De batterij van de Outlander
wordt via het stopcontact of een
laadpaal gevuld. Daarna rijdt de
auto zo'n 35 kilometer volledig
elektrisch en mooi stil. Via elek
tronische weg spaart de auto zijn
accu tijdens rijden op de snelweg,
om maximaal milieuvriendelijk
door bewoond gebied te kunnen
gaan. Wat functionaliteit betreft,
blijkt er niets mis: ruimte voor
vijf met een bult bagage. Het rijge
drag is goedmoedig en voldoende
comfortabel, al voelt de auto
merkbaar zwaarder aan.
Maar dan het brandstofverbruik
in de praktijk. Veel zuinige auto's
komen met geen mogelijkheid in
de buurt van de Europese norm.
De Outlander PHEV vormt daar
geen uitzondering op. Inderdaad,
de opgegeven 1 op 52,6 is alleen in
theorie mogelijk. Wel bleek 1 op
40 haalbaar, maar dan moet meer
dan 80 procent elektrisch worden
gereden. Alleen op benzine scoort
de PHEV met een magere 1 op
10,5 en er zijn al praktijkervarin
gen van 1 op 3,5 tot 1 op 5 als er
volbepakt met caravan en dakkof
fer naar de wintersport wordt ge
trokken. Daaruit blijkt maar weer
dat vergaande subsidies op dit
soort auto's volstrekt irreëel zijn.
Mitsubishi heeft gemeend de au
to vol te moeten stoppen met bel
letjes en andere geluidssignalen.
Voor van alles en nog wat wordt
gewaarschuwd, maar de kakofo
nie drijft de inzittenden alleen
maar tot wanhoop! De vanafprijs
van 39.990 euro is schappelijk.
Nissan komt met een
nieuwe Qashqai. De
verwachtingen zijn
hooggespannen na
twee miljoen verkopen van de
eerste serie. Maar de markt is
veranderd. Was er zeven jaar
geleden amper een segmentge-
noot op de weg, nu heeft bijna
elk merk een concurrent. Maar
Nissan hoeft niet te wanhqpen.
De nieuwkomer verbaast op al
le fronten. Hij is iets langer en
lager geworden en heeft uitste
kende rijeigenschappen door
onder meer het compleet nieu
we platform. Dat debuteert on
der de aantrekkelijk vormgege
ven koets en zorgt voor minder
gewicht. De motoren zijn stil
en zuinig. De 115 pk sterke 1.2 li
ter DIG-T vraagt wat toeren,
de diesels dCi 110 en 130 rijden
ietwat soepeler. Niet alleen in
vormgeving en techniek is ge
ïnvesteerd, ook in materiaal en
afwerking. Around View Moni
tor, voor een perfect zicht rond
om, debuteert in de cross-over.
Prijs vanaf 23.150 euro.
VRIJDAG 24 JANUARI 2014
Mitsubishi Outlander
Bagage 463-1613 liter,
gewicht 1810 kg. Plug
in, 2.0 liter, 203 pk.
Vanaf 39.990 euro,
lnstyle+ 51.990 euro.
Hyundai ix35
Bagage 591-1436 liter,
gewicht 1425 kg. Ben
zine, 2.0 liter, 166 pk.
Vanaf 25.995 euro, 2.0
4WD i-Vis. 35.790 euro.
Kia Sportage
Bagage 564-1353 liter,
gewicht 1444 kg. Benzi
ne, 2.0 liter, 166 pk.
Vanaf 24.995 euro,
2.0 4WD 44.495 euro.
Mazda CX-5
Bagage 505-1620 liter,
gewicht 1380 kg. Ben
zine 2.0 liter, 160 pk.
Vanaf 27.990 euro,
2.0 4WD 35.140 euro.
VW-bus als tentje.
Autoconcern Daimler voegt met
Mercedes-Benz Travel een reisorga
nisatie aan de bedrijfsactiviteiten
toe. De nieuwe tak richt zich op
premiumreizen. Vooralsnog biedt
Mercedes-Benz Travel alleen in
China reizen aan, later volgen
andere landen. Er wordt een brug
geslagen naar eigen producten,
zoals het museum, terwijl ook ei
gen auto's worden ingezet.
Nieuwe navigatie, foto Garmin
Een schaalmodel van een racehelm
van de beroemde coureurs Niki
Lauda, Alain Prost of Jenson But
ton op de kast? McLaren brengt
een gelimiteerde serie in het kader
van het vijftigjarig bestaan. De hel
men zijn net zo bestickerd als de
originele exemplaren en kosten
109,95 euro. De schaal is 1:2 en ze
zijn 12,5 centimeter hoog. Verkrijg-.-*
baar via de McLaren-dealer.
Outlander: alle;
draait om poen
Alleen aan de typëplaatjes en het extra klepje voor de elektrische aansluitingen is de plug-in versie van de Outlander
te herkennen, foto Automedia
Reizen met Mercedes, foto M-B ■•Schaalmodel helm. foto WdeV
door Tony Vos
De productie van de Volkswagen
T2-bus is na 63 jaar en tien miljoen
exemplaren beëindigd. Maar de
gekte rondom deze 'hippiebus'
blijft onverminderd voortbestaan.
Na een kampeertent in de vorm
van de populaire bus op ware
grootte voor volwassenen - voor
469,09 euro - is er nu ook een
voor de kinderen (69 euro).
www.shop.vw.be
Garmin komt met een range nieu
we navigatietoestellen voor in de
auto. Ook kondigt het merk head-
up display met een gratis smart-
phone-app aan (199 euro). De ver-
fijnde navigatie wordt voor het
eerst geleverd met 6 inch display
(vanaf 179 euro). Nieuw op enkele
modellen is lifetime verkeersinfo
met gesproken aanwijzingen.
www.garmin.com
door Willem de Volder
Nissan Qashqai: groter, lager en lichter, foto Willem de Volder