Nieuwe Nissari Qashqai verbaast op alle fronten AUTO 15 Met Mercedes- Benz Travel op reis McLaren-racehelm als schaalmodel Kamperen in een Garmin: nieuwe Volkswagenbusje navigatietoestellen GADGETS RIJTEST MITSUBISHI OUTLANPER PHEV RIJ-IMPRESSIE NISSAN QASHQAI MITSUBISHI OUTLANDER PHEV EN DE CONCURRENTIE In twee maanden tijd le verden de Nederlandse Mitsubishi-dealers ruim achtduizend stuks van de nieuwe Outlander PHEV af. Louter aan za kelijke rijders, die gaan voor maximaal voordeel. De subsidiepot voor schone auto's be gint behoorlijk leeg" te lopen. Al leen voor volledig elektrische voer tuigen bestaan er nog extra afschrijfmogelijkheden. De vrijstelling van bijtelling is sinds januari ingeruild voor een nieuw tarief van 7 procent, ter wijl op de aanschafprijs nog steeds geen bpm betaald hoeft te worden. Er bestaat nog een kleine extra aftrek van 1687,50 euro. Mitsubishi zet met de Outlander PHEV een technisch mooi pro duct neer. De 2.0 liter benzinemo tor van 121 pk wordt aangevuld met een elektromotor op de achteras, waardoor de auto met een over vierwielaandrijving be schikt. Samen leveren ze 203 pk en een fors koppel van 300 Nm. De elektromotor en extra batterij brengen wel een forse verhoging van het gewicht mee (300 kilo gram), daar waar veel fabrikanten juist bezig zijn het gewicht terug te dringen. Een opmerkelijk gege ven blijkt het aanhanggewicht van 1500 kilogram. Veel andere hy- brides en plug-in hybrides mogen helemaal niets trekken. De batterij van de Outlander wordt via het stopcontact of een laadpaal gevuld. Daarna rijdt de auto zo'n 35 kilometer volledig elektrisch en mooi stil. Via elek tronische weg spaart de auto zijn accu tijdens rijden op de snelweg, om maximaal milieuvriendelijk door bewoond gebied te kunnen gaan. Wat functionaliteit betreft, blijkt er niets mis: ruimte voor vijf met een bult bagage. Het rijge drag is goedmoedig en voldoende comfortabel, al voelt de auto merkbaar zwaarder aan. Maar dan het brandstofverbruik in de praktijk. Veel zuinige auto's komen met geen mogelijkheid in de buurt van de Europese norm. De Outlander PHEV vormt daar geen uitzondering op. Inderdaad, de opgegeven 1 op 52,6 is alleen in theorie mogelijk. Wel bleek 1 op 40 haalbaar, maar dan moet meer dan 80 procent elektrisch worden gereden. Alleen op benzine scoort de PHEV met een magere 1 op 10,5 en er zijn al praktijkervarin gen van 1 op 3,5 tot 1 op 5 als er volbepakt met caravan en dakkof fer naar de wintersport wordt ge trokken. Daaruit blijkt maar weer dat vergaande subsidies op dit soort auto's volstrekt irreëel zijn. Mitsubishi heeft gemeend de au to vol te moeten stoppen met bel letjes en andere geluidssignalen. Voor van alles en nog wat wordt gewaarschuwd, maar de kakofo nie drijft de inzittenden alleen maar tot wanhoop! De vanafprijs van 39.990 euro is schappelijk. Nissan komt met een nieuwe Qashqai. De verwachtingen zijn hooggespannen na twee miljoen verkopen van de eerste serie. Maar de markt is veranderd. Was er zeven jaar geleden amper een segmentge- noot op de weg, nu heeft bijna elk merk een concurrent. Maar Nissan hoeft niet te wanhqpen. De nieuwkomer verbaast op al le fronten. Hij is iets langer en lager geworden en heeft uitste kende rijeigenschappen door onder meer het compleet nieu we platform. Dat debuteert on der de aantrekkelijk vormgege ven koets en zorgt voor minder gewicht. De motoren zijn stil en zuinig. De 115 pk sterke 1.2 li ter DIG-T vraagt wat toeren, de diesels dCi 110 en 130 rijden ietwat soepeler. Niet alleen in vormgeving en techniek is ge ïnvesteerd, ook in materiaal en afwerking. Around View Moni tor, voor een perfect zicht rond om, debuteert in de cross-over. Prijs vanaf 23.150 euro. VRIJDAG 24 JANUARI 2014 Mitsubishi Outlander Bagage 463-1613 liter, gewicht 1810 kg. Plug in, 2.0 liter, 203 pk. Vanaf 39.990 euro, lnstyle+ 51.990 euro. Hyundai ix35 Bagage 591-1436 liter, gewicht 1425 kg. Ben zine, 2.0 liter, 166 pk. Vanaf 25.995 euro, 2.0 4WD i-Vis. 35.790 euro. Kia Sportage Bagage 564-1353 liter, gewicht 1444 kg. Benzi ne, 2.0 liter, 166 pk. Vanaf 24.995 euro, 2.0 4WD 44.495 euro. Mazda CX-5 Bagage 505-1620 liter, gewicht 1380 kg. Ben zine 2.0 liter, 160 pk. Vanaf 27.990 euro, 2.0 4WD 35.140 euro. VW-bus als tentje. Autoconcern Daimler voegt met Mercedes-Benz Travel een reisorga nisatie aan de bedrijfsactiviteiten toe. De nieuwe tak richt zich op premiumreizen. Vooralsnog biedt Mercedes-Benz Travel alleen in China reizen aan, later volgen andere landen. Er wordt een brug geslagen naar eigen producten, zoals het museum, terwijl ook ei gen auto's worden ingezet. Nieuwe navigatie, foto Garmin Een schaalmodel van een racehelm van de beroemde coureurs Niki Lauda, Alain Prost of Jenson But ton op de kast? McLaren brengt een gelimiteerde serie in het kader van het vijftigjarig bestaan. De hel men zijn net zo bestickerd als de originele exemplaren en kosten 109,95 euro. De schaal is 1:2 en ze zijn 12,5 centimeter hoog. Verkrijg-.-* baar via de McLaren-dealer. Outlander: alle; draait om poen Alleen aan de typëplaatjes en het extra klepje voor de elektrische aansluitingen is de plug-in versie van de Outlander te herkennen, foto Automedia Reizen met Mercedes, foto M-B ■•Schaalmodel helm. foto WdeV door Tony Vos De productie van de Volkswagen T2-bus is na 63 jaar en tien miljoen exemplaren beëindigd. Maar de gekte rondom deze 'hippiebus' blijft onverminderd voortbestaan. Na een kampeertent in de vorm van de populaire bus op ware grootte voor volwassenen - voor 469,09 euro - is er nu ook een voor de kinderen (69 euro). www.shop.vw.be Garmin komt met een range nieu we navigatietoestellen voor in de auto. Ook kondigt het merk head- up display met een gratis smart- phone-app aan (199 euro). De ver- fijnde navigatie wordt voor het eerst geleverd met 6 inch display (vanaf 179 euro). Nieuw op enkele modellen is lifetime verkeersinfo met gesproken aanwijzingen. www.garmin.com door Willem de Volder Nissan Qashqai: groter, lager en lichter, foto Willem de Volder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15