Vissen schieten op de iPhone
Trots van gamei
VERDIEPING 11
IJgJj p
"X:
Dat succesvolle games niet voorbehouden zijn
aan pc's en spelcomputers bewijst Ridiculous Fis-
hing. Deze game, geproduceerd door het
Utrechtse tweemansbedrijfje Vlambeer, werd
uitgeroepen tot game van het jaar 2013 op iOS,
het besturingssysteem van Apple, en genomi
neerd voor diverse nog niet uitgereikte prijzen.
Volgens een recensie van het games- en media-
programma GameKings is de game briljant in
zijn simpelheid en tegelijkertijd behoorlijk bizar.
De speler gooit een hengel uit en vangt een
paar vissen die bij het ophalen van de lijn de
lucht in worden gelanceerd. Hoe meer vissen
vervolgens uit de lucht worden geschoten, hoe
hoger de score uitvalt. De'ontwikkeling van de
game ging echter niet zonder slag of stoot. Na
dat Rami Ismael en Jan Willem Nijman van
Vlambeer al maanden bezig waren met het ont
wikkelen van het spel, bleek een Amerikaans be
drijfje het spel 'gejat' te hebben. „Een eerdere
versie was nagemaakt door dat bedrijf', vertelt
Ismael. „Dan zakt de moed je inderdaad in de
schoenen." Juridisch was er niets tegen te begin
nen. „Ze boden ons geld en credits in de aftite
ling, maar we wilden gewoon onze game terug."
Ridiculous Fishing
Anderhalf jaar duurde het voor Ismael en Nij
man het spel toch in de Apple appstore introdu
ceerden voor 2,69 euro. Ze hadden niet stilgeze
ten en het spel vanaf 'het skelet' opnieuw opge
bouwd. Wat er daarna gebeurde? „Na één dag
hadden we honderdduizend euro verdiend",
zegt Ismael. „Zoiets durf je als Utrechtse jon
gens zonder diploma niet te dromen, nee. We
verdienen geld met wat we het allerliefst doen."
Wie de Nederlandse game-industrie noemt,
noemt Guerrilla Games. Deze Amsterdamse stu
dio heeft wereldfaam gemaakt met de Killzo-
ne-serie. De laatste in de serie, Killzone Shadow
Fall, werd in november tegelijk met de Playsta
tion 4 geïntroduceerd en staat sindsdien in het
lijstje van bestverkochte games. Killzone Shadow
Fall ging al meer dan een miljoen keer over de
toonbank.
In het spel draait het om de strijd tussen de vol
keren Helghast en Vekta. De planeet van Helg-
hast is verwoest na de oorlog uit Killzone 3. De
Helghan vestigen zich op de planeet van Vekta.
Beide volkeren zijn enkel van elkaar gescheiden
door een hoge muur. Dat gaat 30 jaar goed,
maar dan breekt de oorlog uit.
Guerrilla Games kent zijn oorsprong in de zoge
naamde 'dot-com bubble' aan het eind van de ja
ren negentig, toen de internetsector explosief
groeide en veel kleine internetbedrijfjes werden
opgericht. Verschillende jonge game-ontwikke-
laars besloten onder één naam de samenwer
king te zoeken.
Vijfjaar na de oprichting van Guerrilla Games
kwam het bedrijf in handen van Sony, dat ook
de Playstation ontwikkelt. De overname werd
met gejubel ontvangen. De commerciële moge
lijkheden werden onder de vleugels van de Ja
panse marktleider in spelcomputers verder uit
gebuit.
Met de introductie van de Playstation 4 zijn de
mogelijkheden voor games groter dan ooit. De
grafische weergave van Killzone Shadow Fall
wordt geroemd om zijn haarscherpe details.
Killzone Shadow Fall