A In virtuele tunnel licht op rood Zeshonderd game- ontwikkelaars steken dit week end de koppen bij elkaar om nieuwe spellen te beden ken. De Nederland se game-industrie groeit ondanks de recessie. 10 VERDIEPING GAMES Een goed spelletje hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een katapult chagrijnige vogels lance ren om groene varkens kapot te schieten: het is een hit. Angry Birds wordt wereldwijd door honderden miljoenen mensen gespeeld. Met dat in hun achterhoofd steken dit weekend zeshonderd (aankomende) game-ontwikkelaars de koppen bij el kaar om spellen te bedenken tijdens de Global Game Jam. Over de hele we reld doen ruim 15.000 collega's in 73 landen hetzelfde. „Vaak worden daar games bedacht waar ze daarna op ver der bouwen", vertelt Martij n van Best van Dutch Game Garden, die de mara thon samen met vijf onderwijsinstel lingen in onder meer Enschede, Hil versum en Breda organiseert. Nederland doet het niet onverdienste lijk op het gebied van spelletjes. Ook al kent Nederland geen lange traditie in de gamesindustrie, zoals Japan of Engeland, het laatste decennium groeit de sector: de laatste cijfers toon den in 2011 een verdubbeling in het aantal banen (3.000) en bedrijven (330) ten opzichte van 2009. Bekende namen als Guerrilla Games Killzone Vanguard Games (Halo: Spartan As sault) en Spil Games (spelletjes.nl) hebben hun wortels in Hollandse bo dem. Maar er zijn ook veel kleine stu dio's die bijvoorbeeld spelletjes voor mobiele-appstores maken. Het Neder landse duo Vlambeer is succesvol met Ridiculous Fishing dat verkozen werd tot iPhone-game van het jaar 2013. Volgens Van Best profiteert Neder land van de wet van de remmende voorsprong. De game-industrie komt hier op in een tijd dat steeds meer mensen spelletjes spelen, niet alleen meer op de pc of de spelcomputer maar vooral via internet, tabiets en smartphones. Daarmee worden veel meer mensen bereikt dan alleen de traditionele 'die-hard' gamer. Boven dien zijn game-opleidingen populair: in 2011 waren daar ruim 8.000 studen ten ingeschreven. De volgende Angry Birds komt dan ook uit Nederland. Pim Bouman van de Dutch Gamers Assocation durft de lat hoog te leggen. „Als ze het in Fin land kunnen, waarom dan niet in Ne derland? Nederland staat erom be kend dat ze out-of-the-box denken." Zeker op het gebied van toegepaste spelletjes, bedoeld om iets te leren, is Nederland koploper. „Bijvoorbeeld met een spel dat geneeskundestuden- ten de handelingen van een buikholte- operatie leert en ook gewoon leuk is." Populariteit in geld omzetten blijkt echter nog een probleem. De jaarlijk se omzet in de sector bedraagt 150 tot 250 miljoen euro, maar een op de vijf studio's draait verlies, mede door hun korte bestaan. Iets meer dan de helft behaalt minimale winst. Bouman: „Maar investeringsfondsen en over heid zien potentie en investeren. We zitten in een positie om binnen een paar jaar echt door te stoten." Still uit XVR door Freke Remmers en Mathijs Noij illustratie Nourdin Kouch Op 24 maart 1999 kwamen 41 mensen om het leven in de Franse Mont Blanctunnel. Een vracht wagen vatte vlam en het vuur verspreidde zich razendsnel. Communicatie tussen de hulpverle ningsdiensten werd naderhand aangewezen als een van de vele verbeterpunten. Het Nederlandse bedrijf E-Semble, actief in twin tig landen, ontwikkelde daarom een 'serious ga me' XVR; een spel bedoeld om hulpverleners te trainen voor tunnelrampen. Niet alleen voor de Mont Blanctunnel maar ook voor de vorig jaar geopende Waterwolftunnel bij Aalsmeer. „Met laserscantechnologie ter plekke maken we eerst de tunnel in 3D. Daardoor krijgen we allerlei da ta over afstanden in de tunnel", vertelt medeop richter Steven Lohman. „Daarna voegen we tun- neltechnische installaties toe, zoals de slagbo men, de matrixborden en de camera's." Het spel volgt rampenplannen. Zo springen matrixbor den ook op rood als er iets is gebeurd. Lohman: „Het is geen game met een speler achter de computer. Hier ondervraagt een instructeur een cursist over wat hij ziet en wat hij zou doen. Zo dat hij straks A tot en met D op routine doet en pas bij E hoeft na te denken. Het heeft niet het- zelfde stressniveau als een echte ramp, maar mensen hebben echt het gevoel in die situatie te zitten." E-Semble gebruikt de technologie ook om hulp diensten, zoals politie en brandweer, te laten oe fenen voor gewonere incidenten. „We verdie nen zo enkele miljoenen per jaar. Nederland is een belangrijke markt, maar het volume haal je in het buitenland."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10