A
In virtuele tunnel licht op rood
Zeshonderd game-
ontwikkelaars
steken dit week
end de koppen bij
elkaar om nieuwe
spellen te beden
ken. De Nederland
se game-industrie
groeit ondanks de
recessie.
10 VERDIEPING
GAMES
Een goed spelletje hoeft
niet ingewikkeld te
zijn. Met een katapult
chagrijnige vogels lance
ren om groene varkens
kapot te schieten: het is
een hit. Angry Birds
wordt wereldwijd door honderden
miljoenen mensen gespeeld.
Met dat in hun achterhoofd steken dit
weekend zeshonderd (aankomende)
game-ontwikkelaars de koppen bij el
kaar om spellen te bedenken tijdens
de Global Game Jam. Over de hele we
reld doen ruim 15.000 collega's in 73
landen hetzelfde. „Vaak worden daar
games bedacht waar ze daarna op ver
der bouwen", vertelt Martij n van Best
van Dutch Game Garden, die de mara
thon samen met vijf onderwijsinstel
lingen in onder meer Enschede, Hil
versum en Breda organiseert.
Nederland doet het niet onverdienste
lijk op het gebied van spelletjes. Ook
al kent Nederland geen lange traditie
in de gamesindustrie, zoals Japan of
Engeland, het laatste decennium
groeit de sector: de laatste cijfers toon
den in 2011 een verdubbeling in het
aantal banen (3.000) en bedrijven
(330) ten opzichte van 2009. Bekende
namen als Guerrilla Games Killzone
Vanguard Games (Halo: Spartan As
sault) en Spil Games (spelletjes.nl)
hebben hun wortels in Hollandse bo
dem. Maar er zijn ook veel kleine stu
dio's die bijvoorbeeld spelletjes voor
mobiele-appstores maken. Het Neder
landse duo Vlambeer is succesvol met
Ridiculous Fishing dat verkozen werd
tot iPhone-game van het jaar 2013.
Volgens Van Best profiteert Neder
land van de wet van de remmende
voorsprong. De game-industrie komt
hier op in een tijd dat steeds meer
mensen spelletjes spelen, niet alleen
meer op de pc of de spelcomputer
maar vooral via internet, tabiets en
smartphones. Daarmee worden veel
meer mensen bereikt dan alleen de
traditionele 'die-hard' gamer. Boven
dien zijn game-opleidingen populair:
in 2011 waren daar ruim 8.000 studen
ten ingeschreven.
De volgende Angry Birds komt dan
ook uit Nederland. Pim Bouman van
de Dutch Gamers Assocation durft de
lat hoog te leggen. „Als ze het in Fin
land kunnen, waarom dan niet in Ne
derland? Nederland staat erom be
kend dat ze out-of-the-box denken."
Zeker op het gebied van toegepaste
spelletjes, bedoeld om iets te leren, is
Nederland koploper. „Bijvoorbeeld
met een spel dat geneeskundestuden-
ten de handelingen van een buikholte-
operatie leert en ook gewoon leuk is."
Populariteit in geld omzetten blijkt
echter nog een probleem. De jaarlijk
se omzet in de sector bedraagt 150 tot
250 miljoen euro, maar een op de vijf
studio's draait verlies, mede door hun
korte bestaan. Iets meer dan de helft
behaalt minimale winst. Bouman:
„Maar investeringsfondsen en over
heid zien potentie en investeren. We
zitten in een positie om binnen een
paar jaar echt door te stoten."
Still uit XVR
door Freke Remmers en Mathijs Noij
illustratie Nourdin Kouch
Op 24 maart 1999 kwamen 41 mensen om het
leven in de Franse Mont Blanctunnel. Een vracht
wagen vatte vlam en het vuur verspreidde zich
razendsnel. Communicatie tussen de hulpverle
ningsdiensten werd naderhand aangewezen als
een van de vele verbeterpunten.
Het Nederlandse bedrijf E-Semble, actief in twin
tig landen, ontwikkelde daarom een 'serious ga
me' XVR; een spel bedoeld om hulpverleners te
trainen voor tunnelrampen. Niet alleen voor de
Mont Blanctunnel maar ook voor de vorig jaar
geopende Waterwolftunnel bij Aalsmeer. „Met
laserscantechnologie ter plekke maken we eerst
de tunnel in 3D. Daardoor krijgen we allerlei da
ta over afstanden in de tunnel", vertelt medeop
richter Steven Lohman. „Daarna voegen we tun-
neltechnische installaties toe, zoals de slagbo
men, de matrixborden en de camera's." Het spel
volgt rampenplannen. Zo springen matrixbor
den ook op rood als er iets is gebeurd. Lohman:
„Het is geen game met een speler achter de
computer. Hier ondervraagt een instructeur een
cursist over wat hij ziet en wat hij zou doen. Zo
dat hij straks A tot en met D op routine doet en
pas bij E hoeft na te denken. Het heeft niet het-
zelfde stressniveau als een echte ramp, maar
mensen hebben echt het gevoel in die situatie
te zitten."
E-Semble gebruikt de technologie ook om hulp
diensten, zoals politie en brandweer, te laten oe
fenen voor gewonere incidenten. „We verdie
nen zo enkele miljoenen per jaar. Nederland is
een belangrijke markt, maar het volume haal je
in het buitenland."