Lief verhaal over gemak en ongemak amoureuze relatie UIT 7 Beheerst in stilte en volkomen legitiem strijden tegen het onrecht Rafael is zo'n man die je gemakkelijk voorbijloopt. Stil, beleefd, eenzaam. Observerend, nooit participerend. Iemand die zo gewend is zichzelf op de achtergrond te houden, dat je moeite moet doen om hem te zien. Met zijn Mexicaanse speelfilmdebuut Wor kers nodigt regisseur José Luis Valle de toe schouwers uit beter te kijken. Het eerste, erg lange shot is daar meteen een voor beeld van. De camera registreert de zee met krijsende meeuwen. Dan draait deze langzaam naar rechts, waar een pier een muur blijkt te zijn en zoomt vervolgens uit tot we de oudere man Rafael in het zand zien zitten. Een rust die de hele film aanhoudt, maar die nergens traag wordt. Na dertig jaar werken zonder een dag ziek te zijn, begint Rafael aan wat hij denkt dat van Orson Scott Card uit 1985 Het is veel onduidelijker wat t- ('Top Gun' stamt trouwens uit Ben Kingsley hier precies toe- m 1986). Het is een klassiek ver- voegt als krijgsheer met een ge- haal van een underdog die een zicht vol Maori-tattoos. in groot leider wordt en de we- Dat maakt overigens niet zo nt reld redt. veel uit, want met een span- De jonge Asa Butterfield is nend ruimtescenario vol held- rd leuk om naar te kijken. Een in- haftige tieners en computerge- e- trigerend koppie bovenop een stuurde vechtscènes is Ender's e- slungelig tienerlijf, dat acteren game een bijzonder aardige ;n duidelijk héél serieus neemt. film die vooral een jonger pu- lie Harrison 'Indiana Jones' Ford bliek zal bekoren, ld heeft na een leven lang de held te hebben uitgehangen nu dui- an delijk behoefte aan het spelen en van de slechterik. De aanvanke- Ender's game; ,et lijk aimabele bad guy is een rol Regie: Gavin Hood; met: Harrison die hem, net als in het vorig Ford, Asa Butterfield en iet jaar geflopte Paranoia, goed Ben Kingsley; ek past. Te zien in: Vlissingen. Hollywood heeft het zeventien jaar zonder het komisch talent van Julia Louis-Dreyfus moeten stellen. Nu certolkt zij een mooie rol in Enough said. De 53-jarige actrice speelt de al leenstaande moeder Eva, die zich na haar scheiding prima staande heeft gehouden. Ze is masseuse en heeft een frisse kijk op het le ven. Wanneer ze op een feestje de vriendelijke Albert (James Gan dolfini) ontmoet, begint er een nieuwe fase in haar leven: daten op middelbare leeftijd. Hier toont Enough said meteen zijn kracht. De gemakken en ongemakken van amoureuze ontmoetingen op latere leeftijd worden zo integer en natuurlijk verbeeld, dat ze de op jongeren gerichte reguliere romcoms het nakijken geven. Met name de angst voor het vervallen in dezelfde relatiefouten zit Eva zo dwars, dat ze onconventionele methoden gebruikt om de slechte gewoontes en maniertjes van haar toekomstige partner tegen het licht te houden. Daarmee raakt ze in een negatieve spiraal en ziet ze zijn goede bedoelingen, humor en charme over het hoofd. Krampachtig zoekt Eva naar zeker heid, terwijl ze haar nieuwe lief de juist oneerlijk bejegent. Louis-Dreyfus heeft een zeldza me chemie met James Gandolfini. Dat die vriendelijke reus inmid dels niet meer onder ons is, blijft een verlies. zijn laatste dag als schoonmaker in een lampenfabriek is. Door een administratieve fout ontzegt zijn nare manager hem echter zijn pensioen. Als 'gunst' voor zijn trouwe dienst mag hij gewoon blijven werken. Niet ver weg er vaart Lid ia iets soortgelijks. Rafael en Li- dia, die een leven delen, maar nooit samen zijn, gaan de strijd aan tegen het onrecht. Ze doen het beheerst, in stilte en volko men legitiem. Net zo legitiem als dat Valle je zijn prachtig gekadreerde shots intrekt om beter te kijken naar wat je eerder niet zag. DONDERDAG 23 JANUARI 2014 Jesus Padilla als Rafael, stil, beleefd en eenzaam. de ruimte Enough Said met James Gandolfini en Julia Louis-Dreyfus. door Ruben van Eijl 'Enough said'; Regie: Nicole Holofcen- ter; Met: James Gandolfini, Julia Louis-Dreyfus; Te zien in: Vlaanderen. Workers Regie: José Luis Valle Met: Jesüs Padilla en Susana Salazar Te zien in: Middelburg door Tisha Eetgerink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47