Lief verhaal over gemak en
ongemak amoureuze relatie
UIT 7
Beheerst in stilte en volkomen legitiem strijden tegen het onrecht
Rafael is zo'n man die je gemakkelijk
voorbijloopt. Stil, beleefd, eenzaam.
Observerend, nooit participerend.
Iemand die zo gewend is zichzelf op de
achtergrond te houden, dat je moeite moet
doen om hem te zien.
Met zijn Mexicaanse speelfilmdebuut Wor
kers nodigt regisseur José Luis Valle de toe
schouwers uit beter te kijken. Het eerste,
erg lange shot is daar meteen een voor
beeld van. De camera registreert de zee
met krijsende meeuwen. Dan draait deze
langzaam naar rechts, waar een pier een
muur blijkt te zijn en zoomt vervolgens
uit tot we de oudere man Rafael in het
zand zien zitten. Een rust die de hele film
aanhoudt, maar die nergens traag wordt.
Na dertig jaar werken zonder een dag ziek
te zijn, begint Rafael aan wat hij denkt dat
van Orson Scott Card uit 1985 Het is veel onduidelijker wat
t- ('Top Gun' stamt trouwens uit Ben Kingsley hier precies toe-
m 1986). Het is een klassiek ver- voegt als krijgsheer met een ge-
haal van een underdog die een zicht vol Maori-tattoos.
in groot leider wordt en de we- Dat maakt overigens niet zo
nt reld redt. veel uit, want met een span-
De jonge Asa Butterfield is nend ruimtescenario vol held-
rd leuk om naar te kijken. Een in- haftige tieners en computerge-
e- trigerend koppie bovenop een stuurde vechtscènes is Ender's
e- slungelig tienerlijf, dat acteren game een bijzonder aardige
;n duidelijk héél serieus neemt. film die vooral een jonger pu-
lie Harrison 'Indiana Jones' Ford bliek zal bekoren,
ld heeft na een leven lang de held
te hebben uitgehangen nu dui-
an delijk behoefte aan het spelen
en van de slechterik. De aanvanke- Ender's game;
,et lijk aimabele bad guy is een rol Regie: Gavin Hood; met: Harrison
die hem, net als in het vorig Ford, Asa Butterfield en
iet jaar geflopte Paranoia, goed Ben Kingsley;
ek past. Te zien in: Vlissingen.
Hollywood heeft het zeventien
jaar zonder het komisch talent
van Julia Louis-Dreyfus moeten
stellen. Nu certolkt zij een mooie
rol in Enough said.
De 53-jarige actrice speelt de al
leenstaande moeder Eva, die zich
na haar scheiding prima staande
heeft gehouden. Ze is masseuse
en heeft een frisse kijk op het le
ven. Wanneer ze op een feestje de
vriendelijke Albert (James Gan
dolfini) ontmoet, begint er een
nieuwe fase in haar leven: daten
op middelbare leeftijd. Hier toont
Enough said meteen zijn kracht.
De gemakken en ongemakken
van amoureuze ontmoetingen op
latere leeftijd worden zo integer
en natuurlijk verbeeld, dat ze de
op jongeren gerichte reguliere
romcoms het nakijken geven. Met
name de angst voor het vervallen
in dezelfde relatiefouten zit Eva
zo dwars, dat ze onconventionele
methoden gebruikt om de slechte
gewoontes en maniertjes van
haar toekomstige partner tegen
het licht te houden. Daarmee
raakt ze in een negatieve spiraal
en ziet ze zijn goede bedoelingen,
humor en charme over het hoofd.
Krampachtig zoekt Eva naar zeker
heid, terwijl ze haar nieuwe lief
de juist oneerlijk bejegent.
Louis-Dreyfus heeft een zeldza
me chemie met James Gandolfini.
Dat die vriendelijke reus inmid
dels niet meer onder ons is, blijft
een verlies.
zijn laatste dag als schoonmaker in een
lampenfabriek is.
Door een administratieve fout ontzegt zijn
nare manager hem echter zijn pensioen.
Als 'gunst' voor zijn trouwe dienst mag hij
gewoon blijven werken. Niet ver weg er
vaart Lid ia iets soortgelijks. Rafael en Li-
dia, die een leven delen, maar nooit samen
zijn, gaan de strijd aan tegen het onrecht.
Ze doen het beheerst, in stilte en volko
men legitiem. Net zo legitiem als dat Valle
je zijn prachtig gekadreerde shots intrekt
om beter te kijken naar wat je eerder niet
zag.
DONDERDAG 23 JANUARI 2014
Jesus Padilla als Rafael, stil, beleefd en eenzaam.
de ruimte
Enough Said met James Gandolfini en Julia Louis-Dreyfus.
door Ruben van Eijl
'Enough said'; Regie: Nicole Holofcen-
ter; Met: James Gandolfini, Julia
Louis-Dreyfus; Te zien in: Vlaanderen.
Workers
Regie: José Luis Valle
Met: Jesüs Padilla en Susana Salazar
Te zien in: Middelburg
door Tisha Eetgerink