Al jaren mesjogge van
de Kreidlerbrommer
Mary, Nynke en Henriët in de race
voor titel Zeeuws-Vlaamse heldin
Eerste ziekenhuisloop
nog niet door tunnel
mam
66 Het verkeer stond
ruim anderhalfuur
vast Met een goed
verkeersscenario
kan dat korter.
20 ZEEUWS-VLAANDEREN
Openstelling van Lovenpolderstraat
en calamiteitenweg ontlast wegen
sluizen en Westerscheldetunnel.
Rollend Materieel
Een golfgroene bromfiets
van het Duitse merk
Kreidler die regelmatig
door de straat reed maak
te een onuitwisbare indruk op de
toen zesjarige )osé van Hout. Op
vijftienjarige leeftijd stond dan
ook de eerste Kreidler in de
schuur, die hij eigenhandig uit al
lerlei onderdelen had samenge
steld. iosé - nu 42 jaar en woon
achtig in Terneuzen - is in z'n
vrije tijd nog altijd bezig met de
ze stoere 'jongensbrommers'.
In zijn jonge jaren had je schakel
brommers en damesbrommers.
Pas met een Zündapp of een
Kreidler telde je een beetje mee.
Op afstand hoorde een kenner al
om welke het ging. De Zündapps
'fluisterden' meer, terwijl een
goed afgestelde - vaak opgevoerde
- Kreidler sportief'knetterde'»
Ook José van Hout 'vijlde' wel
eens wat aan z'n Kreidlers en ge
lukkig hadden de Politie ULM
Zündapps (Ultra Lichte Motor)
maar een topsnelheid van 85 km.
Met een top van 95 km gaf hij
oom agent het nakijken.
Begin jaren zeventig kregen de
schakelbrommers van Kreidler
een sportieve look. Juist naar die
modellen gaat Jose's interesse uit.
Al zit er ook een Kreidler dames
brommer in zijn collectie. De fa
briek in Duitsland verkeek zich
op de markt voor damesbrom
mers en zat met een enorme voor
raad. De Nederlandse importeur
Van Veen hielp hen daar echter
vanaf door de damesbrommer
aan te passen met een hoog stuur,
omhoog gekrulde üitlaten en een
chopperzadel daarmee inspelend
op het succes van de speelfilm
Easy Rider.
Voor José kent de gedetailleerde
techniek van Kreidler geen gehei
men en beschikt hij tevens over
een archief met vrijwel alles wat
er in de loop der jaren over het
Duitse merk is gepubliceerd. Op
oldtimerbeurzen zoekt José naar
de ontbrekende onderdelen. 'De
tijd van de schuurvondsten ligt
achter ons...,' zegt hij. Het is nog
maar sporadisch dat er ergens een
'vergeten' exemplaar onder het
stof vandaan komt. En dan denkt
iedereen meteen dat het goud
waard is. Maar door slim zoeken
vindt hij toch nogal eens uit het
oog verloren materiaal.
TERNEUZEN - Bij een ongeluk in de
Westerscheldetunnel, zeker tij
dens spitstijden, moeten de cala
miteitenweg richting West-
Zeeuws-Vlaanderen en de Loven-
polderstraat naar Hoek open.
Door verkeer van Dow Benelux
en Mosselbanken via die wegen
naar het westen en naar de brug
bij Sluiskil te leiden, loopt het ver
keer minder snel vast.
Ronald Lippens, hoofd brandweer
en beveiliging van Dow, ergerde
zich maandag aan de steeds lan
ger wordende files. Omdat alle
medewerkers van Dow én de be
drijven op het Valuepark en de
Mosselbanken richting de sluizen
moeten rijden, staat het verkeer
binnen de kortste keren vast in
een ochtend- of avondspits. Aan
de andere kant van de sluizen
staan auto's tot in het centrum
van Terneuzen vast.
Hoewel hij hoofd van de beveili
ging, waar ook de verkeersveilig
heid bij hoort, heeft Lippens geen
bevoegdheid om de calamiteiten-
weg te ontsluiten. Het besluit om
de weg naar de polders van Bier
vliet open te doen, is aan de Vei
ligheidsregio. Maar die gaat pas
tot actie over als zich een calami
teit voordoet; een grote brand of
een grootschalig ongeluk op één
van de bedrijven. Het vastlopen
van het verkeer door sluiting van
de tunnel valt daar niet onder.
Een verkeersplan voor noodsitua
ties heeft Lippens nooit onder
ogen gehad. Hij geeft zelf een
voorzet om het verkeer gericht
naar zijn bestemming te leiden
als de Westerscheldetunnel tijde
lijk dicht is. „Werknemers van
Dow en bedrijven op de Mossel
banken die in het westen wonen,
moeten via de calamiteitenweg
naar huis rijden; werknemers die
naar het oosten, richting Hulst,
moeten via de Lovenpolderstraat
en werknemers die naar Terneu
zen zelf moeten via de rotonde
naar de N62. Verkeer vanuit Ter-
neuzen moet tijdens de afsluiting
van de tunnel ook naar de brug
van Sluiskil worden geleid."
Lippens realiseert zich dat auto-
mobilisten eventueel voor een
open brug bij Sluiskil komen te
staan. „Maar die vertraging is inge
calculeerd en de wegen voor de
brug én voor de Westerschelde
tunnel zijn meer berekend op fi
les. En hulpverleningsvoertuigen
kunnen via de sluizen en de Her-
bert H. Dowweg ter plaatse ko
men als het nodig mocht zijn, om
dat één rijstrook van die weg vrij
gehouden kan worden."
Woordvoerder Sander Wielema-
ker geeft aan dat er maandag
'geen taak' voor de Veiligheidsre
gio Zeeland was weggelegd. De
Veiligheidsregio overweegt pas de
calamiteitenweg open te stellen
als er gevaar dreigt. „Als politie of
brandweer ons laten weten dat er
hulpverleners naar een onheils-
plek toe-moeten, overleggen we
met de politie en de NV Wester
scheldetunnel. Dat overleg leidt
er eventueel toe dat de calamitei
tenweg opengaat. Maar zo lang
wij geen meldingen krijgen over
gevaarlijke situaties is dat niet aan
de orde."
Ronald Lippens snapt die hou
ding niet. Door lange files is de
kans op ongelukken groter. En als
er dan wat gebeurt, kunnen hulp
verleners niet ter plaatse komen,
omdat het verkeer muurvast
staat. Naast werknemer van Dow
is Lippens ook fractievoorzitter
van het CDA in Terneuzen. De
christendemocraten hebben B en
W gisteren direct een aantal vra
gen gesteld om nieuw fileleed in
de toekomst te beperken. Het
CDA wil vooral weten of er een
scenario is voor de verkeersafwik
keling tijdens incidenten. Mocht
dat scenario er niet zijn, dan dient
er snel een plan te komen.
Lionsclub Zostera, uitsluitend be
doeld voor vrouwen, wil met de
uitverkiezing haar vijftienjarig be
staan luister bij zetten. Het is de
bedoeling dat de verkiezing een
jaarlijks terugkerend evenement
wordt. Een commissie van Zos
tera boog zich onlangs over de in
zendingen. Daarbij werd onder
meer gelet op bijzondere eigen
schappen van de kandidates en
hoe zij zich verdienstelijk maken
op sociaal, zakelijk of sportief ge
bied in Zeeuws-Vlaanderen.
Mary Liu-Kwee runt met haar
man restaurant Moy Fa in Axel.
Ze is bij Zorgsaam gastvrouw op
vrijwillige basis, was jarenlang be
stuurslid van Fine Eastern Restau
rants en doet veel voor Stichting
Arduin. Via haar serviceclub
So roptimist-Inter national
Zeeuwsch-Vlaanderen draagt ze
ook haar steentje bij aan veel goe
de doelen.
Nynke van der Ploeg was tot voor
kort directeur van VW
Zeeuws-Vlaanderen. Ze trok zich
onlangs terug uit die functie en
legt zich nu toe op de viering van
200 jaar Zeeuws-Vlaanderen. Ook
is zij mede-organisator van de Co-
lorrun in Terneuzen.
Henriët Dees is eigenaresse van
Matchpoint Uitzendbureaus, se
cretaris van Escaldascholen en be
stuurslid van VW Zeeuws-Vlaan
deren. Ook organiseert ze vanuit
Rotary Oostburg de Lange Stran-
getocht. De winnares wordt op 21
februari bekendgemaakt op een
feestavond in De Mauritshof in IJ-
zendijke. De opbrengst van deze
avond is voor de Stichting Wel
zijn Hulst, Jeugd- en Jongeren
werk Terneuzen en Stichting Wel
zijn West-Zeeuws-Vlaanderen.
„De Sluiskiltunnel is nog niet zo
ver gereed om er met een grote
groep door te lopen. We hebben
wel goede hoop voor volgend jaar.
Op 5 februari valt het besluit of
we in 2015 tijdens de tweede edi
tie van onze loop wel door de tun
nel kunnen", aldus John Smael
van Zorgsaam. De Ziekenhuis
loop is initiatief van Zorgsaam
ten bate van een vakantiereis voor
de dialysepatiënten van Zorg
saam. Deelname kost vijf euro.
De loop (3, 5 en 10 kilometer)
mag dan nog niet door de tunnel
gaan, maar heeft wel een ander
bijzonder element: het parcours
leidt voor een deel dwars door
het ziekenhuis. Hardlopers die
nen een tempo van minimaal ze
ven kilometer per uur te hebben,
wandelaars moeten vijf kilometer
per uur kunnen stappen.
Aanmelden kan via de website.
ass
door Chris Platteeuw
Tijd speelt geen rol. De liefhebbers
van oud rollend materieel steken ve
le vrije uren in hun hobby. In deze
rubriek komen Zeeuws-Vlamingen
aan bod met deze passie. Vandaag:
de Kreidler van josé van Hout.
'Verkeersplan
bij stremming
tunnel nodig'
José van Hout kan geen genoeg krijgen van de specifieke tweetaktgeur.
„Net Chanel No5!" foto Chris Platteeuw
door René Hoonhorst
Ronald Lippens, raadslid CDA
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Mary Liu-Kwee, Nyn
ke van der Ploeg en Henriët Dees
zijn in de race voor de titel Heldin
van Zeeuws-Vlaanderen.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Het was een mooie
stunt geweest; wandelend en jog
gend door de Sluiskiltunnel, ander
half jaar voordat de eerste auto er
doorheen rijdt. Maar helaas, de eer
ste Ziekenhuisloop mag op 8
maart nog niet door de tunnel.
www.ziekenhuisloop.nl.