Al jaren mesjogge van de Kreidlerbrommer Mary, Nynke en Henriët in de race voor titel Zeeuws-Vlaamse heldin Eerste ziekenhuisloop nog niet door tunnel mam 66 Het verkeer stond ruim anderhalfuur vast Met een goed verkeersscenario kan dat korter. 20 ZEEUWS-VLAANDEREN Openstelling van Lovenpolderstraat en calamiteitenweg ontlast wegen sluizen en Westerscheldetunnel. Rollend Materieel Een golfgroene bromfiets van het Duitse merk Kreidler die regelmatig door de straat reed maak te een onuitwisbare indruk op de toen zesjarige )osé van Hout. Op vijftienjarige leeftijd stond dan ook de eerste Kreidler in de schuur, die hij eigenhandig uit al lerlei onderdelen had samenge steld. iosé - nu 42 jaar en woon achtig in Terneuzen - is in z'n vrije tijd nog altijd bezig met de ze stoere 'jongensbrommers'. In zijn jonge jaren had je schakel brommers en damesbrommers. Pas met een Zündapp of een Kreidler telde je een beetje mee. Op afstand hoorde een kenner al om welke het ging. De Zündapps 'fluisterden' meer, terwijl een goed afgestelde - vaak opgevoerde - Kreidler sportief'knetterde'» Ook José van Hout 'vijlde' wel eens wat aan z'n Kreidlers en ge lukkig hadden de Politie ULM Zündapps (Ultra Lichte Motor) maar een topsnelheid van 85 km. Met een top van 95 km gaf hij oom agent het nakijken. Begin jaren zeventig kregen de schakelbrommers van Kreidler een sportieve look. Juist naar die modellen gaat Jose's interesse uit. Al zit er ook een Kreidler dames brommer in zijn collectie. De fa briek in Duitsland verkeek zich op de markt voor damesbrom mers en zat met een enorme voor raad. De Nederlandse importeur Van Veen hielp hen daar echter vanaf door de damesbrommer aan te passen met een hoog stuur, omhoog gekrulde üitlaten en een chopperzadel daarmee inspelend op het succes van de speelfilm Easy Rider. Voor José kent de gedetailleerde techniek van Kreidler geen gehei men en beschikt hij tevens over een archief met vrijwel alles wat er in de loop der jaren over het Duitse merk is gepubliceerd. Op oldtimerbeurzen zoekt José naar de ontbrekende onderdelen. 'De tijd van de schuurvondsten ligt achter ons...,' zegt hij. Het is nog maar sporadisch dat er ergens een 'vergeten' exemplaar onder het stof vandaan komt. En dan denkt iedereen meteen dat het goud waard is. Maar door slim zoeken vindt hij toch nogal eens uit het oog verloren materiaal. TERNEUZEN - Bij een ongeluk in de Westerscheldetunnel, zeker tij dens spitstijden, moeten de cala miteitenweg richting West- Zeeuws-Vlaanderen en de Loven- polderstraat naar Hoek open. Door verkeer van Dow Benelux en Mosselbanken via die wegen naar het westen en naar de brug bij Sluiskil te leiden, loopt het ver keer minder snel vast. Ronald Lippens, hoofd brandweer en beveiliging van Dow, ergerde zich maandag aan de steeds lan ger wordende files. Omdat alle medewerkers van Dow én de be drijven op het Valuepark en de Mosselbanken richting de sluizen moeten rijden, staat het verkeer binnen de kortste keren vast in een ochtend- of avondspits. Aan de andere kant van de sluizen staan auto's tot in het centrum van Terneuzen vast. Hoewel hij hoofd van de beveili ging, waar ook de verkeersveilig heid bij hoort, heeft Lippens geen bevoegdheid om de calamiteiten- weg te ontsluiten. Het besluit om de weg naar de polders van Bier vliet open te doen, is aan de Vei ligheidsregio. Maar die gaat pas tot actie over als zich een calami teit voordoet; een grote brand of een grootschalig ongeluk op één van de bedrijven. Het vastlopen van het verkeer door sluiting van de tunnel valt daar niet onder. Een verkeersplan voor noodsitua ties heeft Lippens nooit onder ogen gehad. Hij geeft zelf een voorzet om het verkeer gericht naar zijn bestemming te leiden als de Westerscheldetunnel tijde lijk dicht is. „Werknemers van Dow en bedrijven op de Mossel banken die in het westen wonen, moeten via de calamiteitenweg naar huis rijden; werknemers die naar het oosten, richting Hulst, moeten via de Lovenpolderstraat en werknemers die naar Terneu zen zelf moeten via de rotonde naar de N62. Verkeer vanuit Ter- neuzen moet tijdens de afsluiting van de tunnel ook naar de brug van Sluiskil worden geleid." Lippens realiseert zich dat auto- mobilisten eventueel voor een open brug bij Sluiskil komen te staan. „Maar die vertraging is inge calculeerd en de wegen voor de brug én voor de Westerschelde tunnel zijn meer berekend op fi les. En hulpverleningsvoertuigen kunnen via de sluizen en de Her- bert H. Dowweg ter plaatse ko men als het nodig mocht zijn, om dat één rijstrook van die weg vrij gehouden kan worden." Woordvoerder Sander Wielema- ker geeft aan dat er maandag 'geen taak' voor de Veiligheidsre gio Zeeland was weggelegd. De Veiligheidsregio overweegt pas de calamiteitenweg open te stellen als er gevaar dreigt. „Als politie of brandweer ons laten weten dat er hulpverleners naar een onheils- plek toe-moeten, overleggen we met de politie en de NV Wester scheldetunnel. Dat overleg leidt er eventueel toe dat de calamitei tenweg opengaat. Maar zo lang wij geen meldingen krijgen over gevaarlijke situaties is dat niet aan de orde." Ronald Lippens snapt die hou ding niet. Door lange files is de kans op ongelukken groter. En als er dan wat gebeurt, kunnen hulp verleners niet ter plaatse komen, omdat het verkeer muurvast staat. Naast werknemer van Dow is Lippens ook fractievoorzitter van het CDA in Terneuzen. De christendemocraten hebben B en W gisteren direct een aantal vra gen gesteld om nieuw fileleed in de toekomst te beperken. Het CDA wil vooral weten of er een scenario is voor de verkeersafwik keling tijdens incidenten. Mocht dat scenario er niet zijn, dan dient er snel een plan te komen. Lionsclub Zostera, uitsluitend be doeld voor vrouwen, wil met de uitverkiezing haar vijftienjarig be staan luister bij zetten. Het is de bedoeling dat de verkiezing een jaarlijks terugkerend evenement wordt. Een commissie van Zos tera boog zich onlangs over de in zendingen. Daarbij werd onder meer gelet op bijzondere eigen schappen van de kandidates en hoe zij zich verdienstelijk maken op sociaal, zakelijk of sportief ge bied in Zeeuws-Vlaanderen. Mary Liu-Kwee runt met haar man restaurant Moy Fa in Axel. Ze is bij Zorgsaam gastvrouw op vrijwillige basis, was jarenlang be stuurslid van Fine Eastern Restau rants en doet veel voor Stichting Arduin. Via haar serviceclub So roptimist-Inter national Zeeuwsch-Vlaanderen draagt ze ook haar steentje bij aan veel goe de doelen. Nynke van der Ploeg was tot voor kort directeur van VW Zeeuws-Vlaanderen. Ze trok zich onlangs terug uit die functie en legt zich nu toe op de viering van 200 jaar Zeeuws-Vlaanderen. Ook is zij mede-organisator van de Co- lorrun in Terneuzen. Henriët Dees is eigenaresse van Matchpoint Uitzendbureaus, se cretaris van Escaldascholen en be stuurslid van VW Zeeuws-Vlaan deren. Ook organiseert ze vanuit Rotary Oostburg de Lange Stran- getocht. De winnares wordt op 21 februari bekendgemaakt op een feestavond in De Mauritshof in IJ- zendijke. De opbrengst van deze avond is voor de Stichting Wel zijn Hulst, Jeugd- en Jongeren werk Terneuzen en Stichting Wel zijn West-Zeeuws-Vlaanderen. „De Sluiskiltunnel is nog niet zo ver gereed om er met een grote groep door te lopen. We hebben wel goede hoop voor volgend jaar. Op 5 februari valt het besluit of we in 2015 tijdens de tweede edi tie van onze loop wel door de tun nel kunnen", aldus John Smael van Zorgsaam. De Ziekenhuis loop is initiatief van Zorgsaam ten bate van een vakantiereis voor de dialysepatiënten van Zorg saam. Deelname kost vijf euro. De loop (3, 5 en 10 kilometer) mag dan nog niet door de tunnel gaan, maar heeft wel een ander bijzonder element: het parcours leidt voor een deel dwars door het ziekenhuis. Hardlopers die nen een tempo van minimaal ze ven kilometer per uur te hebben, wandelaars moeten vijf kilometer per uur kunnen stappen. Aanmelden kan via de website. ass door Chris Platteeuw Tijd speelt geen rol. De liefhebbers van oud rollend materieel steken ve le vrije uren in hun hobby. In deze rubriek komen Zeeuws-Vlamingen aan bod met deze passie. Vandaag: de Kreidler van josé van Hout. 'Verkeersplan bij stremming tunnel nodig' José van Hout kan geen genoeg krijgen van de specifieke tweetaktgeur. „Net Chanel No5!" foto Chris Platteeuw door René Hoonhorst Ronald Lippens, raadslid CDA door Raymond de Frel TERNEUZEN - Mary Liu-Kwee, Nyn ke van der Ploeg en Henriët Dees zijn in de race voor de titel Heldin van Zeeuws-Vlaanderen. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Het was een mooie stunt geweest; wandelend en jog gend door de Sluiskiltunnel, ander half jaar voordat de eerste auto er doorheen rijdt. Maar helaas, de eer ste Ziekenhuisloop mag op 8 maart nog niet door de tunnel. www.ziekenhuisloop.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58