6 Top 100 Zeeuws communicatiebureau Eigen kwaliteit Denkvermogen Resultaat vs creativiteit BOOM hoogste binnenkomer in MT100 Een supertrotse Hans van den Boom. Een indrukwekkend lijstje met de top van wat Neerlands communicatiebranche te bieden heeft, prijkt in de MTlOO-ranglijst, de jaarlijkse beoordeling op basis van klanttevredenheid in acht adviesbranches, uitgebracht door het vakblad Management Team. Boven beroemde namen als Hill Knowlton, Ogilvy, FHV/BBDO en Saatchi Saatchi staat fier op een tweede plaats communicatie- en reclamebureau BOOM. Tekst: Annet van de Ree Foto: BOOM Met vestigingen in Goes, Breda en Rotterdam is het BOOM Communi catie gelukt om in de landelijke top te scoren. Een trendbreuk in de vanzelf sprekende relaties tussen grote bedrij ven en grote bureaus. Nu de budget ten krimpen en de roep om het cen traal stellen van de klant luider wordt, heeft BOOM Communicatie vanuit een nuchtere kijk op resultaat en kos tenbewustzijn een eigen formule ont wikkeld, die nu waardering krijgt in de markt. van een campagne. Het Nederlandse publiek is niet altijd even gechar meerd van de artistieke uitingen. Veel creatieve uitspattingen worden een voudigweg niet begrepen. Dan moet een commercial bijvoorbeeld minder creatief worden gemaakt. Maar dat willen de reclamemakers vaak niet, want dan vallen ze niet in de prij zen", weet Van den Boom. "De uit slag van een pre-test moetje als com municatie- of reclamebureau wel wil len onderkennen. Wij zijn daarin dus wat praktischer c.q. nuchterder in dan veel collega's in m.n. de Rand stad. Kennelijk is dit ook wat onze nieuwe klanten, zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer (nieuwe kente- kencard) en, sinds kórt, ook Ministe rie van Binnenlandse Zaken graag wil len." "De JEI-methodiek is ook een kwali- teitsburgingsySteem, waarbij iedere stap gestructureerd in kaart wordt ge bracht en uitgevoerd". bedrijven en organisaties kunnen niet goed duidelijk maken wat ze doen en waar zé goed in zijn, omdat ze een voudigweg alles willen communice ren. Zet niet alles in de 'etalage', maar slechts datgene waar je goed in bent, je jezelf onderscheidt en/of waar je verder in wilt groeien". Helft reclame-euro weggegooid? Klinkt mooi, maar het is toch zo dat de helft van de reclame-euro wegge gooid is, maar datje alleen niet weet welke? "Dat is een aloud gezegde dat niet meer helemaal opgaat", aldus Van den Boom: "Het resultaat van o.a. online campagnes is met de nieu we digitale techniek veel beter meet baar en controleerbaar te maken. De resultaten van strategie en concept kunnen nu vooraf én achteraf cijfer matig veel inzichtelijker worden ge maakt en we kunnen zelfs resultaatga ranties geven, We monitoren continu en kunnen tussentijds bijsturen. Zo kan de reclame-euro dus praktisch voor 100% worden benut!" "Het mooie aan de MTlOO-notering is dat het een onafhankelijk onder zoek is waarmee we kunnen aanto nen dat we de kwaliteit in huis heb ben om op hoog niveau mee te doen in Nederland. Daarin is onze Zeeuw se achtergrond met nuchterheid, servi cegerichtheid, betrouwbaarheid en re- latieflage tarieven juist onze troef'. Het succes van BOOM zit kennelijk ook in het werken met de JEI-aan- pak. Van den Boom licht toe: "Dit is een door BOOM ontwikkelde werk wijze die de klant dwingt te denken in een strategie, waarbij de wensen van de klant worden gekanaliseerd en vertaald in een scherpe positionering. Van den Boom ziet ook de flinke do sis analytisch denkvermogen in zijn bureau als een succesfactor: "Voor veel bedrijven geldt dat ze niet vol doende weten wie zij zijn. Ons credo is altijd: Weet wie je bent, zorg datje- zelf aanscherpt en communiceer daar na het geheel goed. Benoem je kern waarden en handel en communiceer volgens die kernwaarden. Ongeveer 80 procent van de beeldvorming wordt bepaald door het gedrag van je organisatie. Besteed daar dus voldoen de aandacht aan. Het imago is meer dan een mooie huisstijl, site of adver tentie. Het moet allemaal op elkaar aansluiten. Maak ook keuzes in je aanbod. Veel Elke crisis biedt kansen. "Dit heb ik binnen mijn eigen orga nisatie ook vaak geroepen. We verliezen aan de onderkant van onze klantenportefeuille klanten, maar wij kunnen weer klanten winnen die nu bij de grote reclamebureaugroepen klant zijn. Dat vergde wel een omslag voor mijn bureau en het ging natuurlijk ook niet zonder slag of stoot, maar de MTlOO-award bewijst dat we op de de weg zijn". Toch wil Van den Boom zijn roots niet verlooche nen: "Graag willen we ook voor de Zeeuwse en Bra bantse organisa ties en bedrij ven werken. We kennen de markt goed en willen onze ex pertise ook inzet ten om de regio te versterken. Veel be drijven in de regio zijn veel te bescheiden. Men zou veel meer naar buiten moeten treden. Niet arrogant, maar zelfbe wust zijn. Met valse beschei denheid doen we onszelf in het Zuiden echt tekort! We hebben de lekkerste restau rants, de beste bands, de meest vernuftige innovaties en nu ook een reclamebu reau in de top 3 van Ne derland!", besluit Van den Boom lachend. "Niet de campag ne zelf staat cen traal, maar het gewenste effect voor de klant," zo verklaart Hans van den Boom, direi teur/eigen aar van Boom Communica tie, de hoge ranking. "Wij gaan altijd uit van het resul taat voor de klant. Dat is in de onze branche niet altijd vanzelfspre kend. Er wordt graag gekeken naar de kans op het winnen van awards en prijzen. Zo'n prijs, uitgereikt door overwe gend reclamecollega's, lijkt na tuurlijk fantastisch, maar.heeft de campagne ook het gewenste resul taat geleverd? Vaak is een campagne creatief of humoristisch, ma n komt de bedoelde boodschap totaal niet over. Wat wij enorm belangrijk vin den is het pre-testen van campagnes, reclame-uitingen, commercials, websi tes, e.d. Daaruit komt feilloos naar vo ren hoe het publiek op zaken rear geert. Die reacties kunnen zeer verras send zijn en cruciaal voor het succes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 90