Convenant: duurzame energie in Middelburg
4
Certificering Scheepswerf Reimerswaa!
Offshore
Hecktrawler
Repareren
Scheepsreparatie
is veelzijdig
De scheepswerf Reimerswaal, klaar voor de toekomst.
Scheepswerf Reimerswaal uit
Hansweert is onlangs ISO 9001
en OHSAS 18001 gecertificeerd.
De eerste standaard ziet op kwali
teitsmanagement, de tweede op
veiligheidsmanagement. Voor de
rantie voor de borging van kwali
teit en veiligheid van onder ande
re bouw-, reparatie- en modifica
tiewerkzaamheden aan schepen.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Scheepswerf Reimerswaal
REIMERSWAAL - Na het behalen
van de VCA certificering rond de mil
lenniumwisseling, was men toe aan
een nieuwe stap. „Mede op aanraden
van een aantal grote klanten, zijn wij
ons gaan verdiepen in de voordelen
die de ISO 9001 en de OHSAS
18001 normeringen ons kan bieden.
Eigenlijk hebben we op papier ver
woord wat we al jaren doen, maar
wel met een kleine verbeterslag tot ge
volg. De finetuning geeft ons als orga
nisatie meer structuur en de klant een
nog professionelere partner", aldus
Rudi Pieters die samen met Renzo
Verras eigenaar is van scheepswerf
Reimerswaal.
OHSAS staat voor Occupational
Health and Safety Assesment Series.
De internationale certificering OH
SAS 18Ö01 ziet op de vereisten in een
goed veiligheidsmanagementsysteem.
De norm is qua opzet gelijk aan de
ISO 9001 (versie 1994, kwaliteitsma
nagement) en ISO 14001 (milieuma
nagement). De OHSAS 18001 certifi
cering wordt toegepast door organisa
ties die arbeidsrisico's effectief willen
beheersen. De focus ligt op continu
verbeteren van de arbeidsomstandig
heden.
Scheepswerf Reimerswaal is een gere
nommeerd bedrijf op het gebied van
onderhoud, reparatie, renovatie ën
complete refits van schepen uit ver
schillende disciplines. „Bij een com
plete refit passen we een boot aan de
allerlaatste eisen en technieken aan.
We voeren regelmatig spraakmaken
de verbouwingsprojecten uit aan sche
pen. Daarbij kunnen we naast de uit
voering ook het hele ontwerptraject
verzorgen."
Er is in Hansweert recentelijk eên ste-
nenstorter omgebouwd tot kabelleg
ger voor de offshore. Deze sector
biedt nieuwe kansen voor Zeeland,
zowel wat betreft windenergie als tra
ditionele olie- en gaswinning. Bij de
grote olieplatforms in de Noordzee
liggen nog veel kleine bronnen. Door
de hoge kosten had men in het verle
den weinig interesse om deze aan te
boren. Het wordt nu echter steeds
rendabeler om ook kleine bronnen te
exploiteren omdat de olie steeds duur
der wordt. Offshore windenergie is
een relatief jonge markt die zich nog
flink moet ontwikkelen. Er is echter
een vergelijkbaar soort schepen en ex
pertise voor nodig als voor de olie-
en gassector.
Scheepswerf Reimerswaal heeft zich
gespecialiseerd in refits van hecktraw-
lers, met vier van dergelijke 'klussen'
in de afgelopen jaren. Tijdens de refit
van de hecktrawler Zeeland Sch 123
is de bestaande koelinstallatie omge
bouwd naar zeer milieuvriendelijke
normen. Daarnaast is het schip gehy-
drojetted, is er een hulpmotor bijge
bouwd en is de visverwerking volle
dig vervangen. Een mooi project uit
het verleden was de ombouw van het
voormalige marinevaartuig Plancius
tot een passagiersschip, bestemd om
cruises op de Noord- en Zuidpool te
maken. De volledige verbouwing van
het grote visserijschip Alida was even
eens een megaproject. In het kader
van de refit van de River Bee in op
dracht van WA Dredging Fremantle
Australia is een compleet nieuwe ac
commodatie, een nieuwe boegkoppe
ling en een computergestuurd bagger-
systeem gerealiseerd. Tevens zijn alle
voortstuwingsmotoren en de volledi
ge baggerinstallatie gereviseerd. Dit
schip lag zeven jaar stil in de haven
van Antwerpen en is in ere hersteld.
Het kan alles wat een grote hopper
ook kan. Rudi Pieters onderstreept
het belang van het principe 'afspraak
is afspraak' in de scheepvaart. „De la
ding van onze klanten wordt erop af
gestemd. Als voorzien is dat reparatie
of onderhoud aan een schip op vrij
dag zal zijn gerealiseerd, dan moet dat
niet enkele dagen later zijn. Een dag
niet gevaren is een dag geen inkom
sten. Als een schip stil ligt worden er
ook inkomsten gederfd op het gebied
van charteren, of het nu lading heeft
of met."
Scheepsreparatie is minder conjunc
tuurgevoelig dan nieuwbouw. Een
schip wordt al dan niet gebouwd,
maar er is altijd wel wat te repareren.
„Scheepsreparatie is dynamisch. Bij
nieuwbouw wordt alles getekend en
als het niet past worden er bij wijze
van spreken wat lijntjes verzet. Bij
een verbouwing van een schip wordt
er geïmproviseerd en moeten er ter
plekke oplossingen worden bedacht.
Scheepsreparatie en nieuwbouw van
schepen zijn in feite dan ook twee ver
schillende disciplines."
Tijdens de bijeenkomst van de gemeente Middelburg op zaterdag
11 januari, waar ongeveer 350 gasten een toast uitbrachten op
het nieuwe jaar, hebben zes Middelburgse bedrijven het
energieconvenant ondertekend: Herder, Vitrite, Labrujère,
Compurad en De Nieuwe Doelen.
Tekst: Henk van de Voorde
MIDDELBURG I )e gemeente Mid
delburg streeft ernaar om in 2050
energieneutraal te zijn. Dit betekent
dat er in de gemeente substantieel
minder energie wordt verbruikt en
dat alle energie die wordt opgewekt
duurzaam is.
Energieneutraliteit houdt in dat de
energievraag volledig door hernieuw
bare bronnen (zoals wind en zon)
wordt ingevuld. Om te komen tot
een beter milieu wordt een nauwe sa
menwerking met het bedrijfsleven be
oogd. Van de totale hoeveelheid ener
gie die in Middelburg gebruikt
wordt, komt grofweg een kwart voor
rekening van huishoudens, een kwart
voor de industrie, een kleine twintig
procent voor verkeer en vervoer en
zo'n dertig procent komt op naam
van het MKB, openbaar bestuur, wel
zijn cn onderwijs.
De Trias Energetica is leidraad voor
de gemeente Middelburg. Eerst dient
er zoveel mogelijk te worden be
spaard op energieverbruik. Vervol
gens dient waar nodig energie duur
zaam opgewekt te worden-en als ulti-
mum remedium mag een beroep wor
den gedaan op fossiele brandstoffen.
Naast energiezuinige verlichting en
energiezuinig transport, zet de ge
meente ook in op een gedragsverande
ring. Fietsen in plaats van autorijden
is het devies. Ook wordt er subsidie
verstrekt aan particulieren die hun
woning energiezuinig maken. De ge
meente heeft in feite twee energie
speerpunten: energiebesparing in wo
ningen en het terugdringen van het
energieverbruik bij bedrijven. Zonne
panelen en energiezuinige verlichting
hebben slechts een korte terugverdien-
tijd.
Concreet zetten Piet van Koeveringe
(Vitrite), Peter van Waarde en Han
Moerland (Compurad), Roelof Fran-
cke (Herder), Mark Dekker (Labrujè
re Staalbouw) en Eduard Kooman
(De Nieuwe Doelen) zich de komen
de driejaar in om het energiever
bruik van hun onderneming met mi
nimaal tien procent terug te brengen.
Ze zijn bewust met energiebesparing
bezig en willen zich ook de komende
jaren hiervóór inzetten. Zo heeft Her
der een nieuwe verwarmingsinstalla
tie geplaatst en nieuwe dakisolatie ge
realiseerd. Vitrite, de innovatieve pro-
ductieplant s an Philips Lighting op in
dustrieterrein Arnestein, heeft de ver
lichting in de fabriekshallen aange
past. Daarnaast is een energieplan op
gesteld waarbij een nieuwe kunststof
in de producten wordt geïntrodu
ceerd. Zo kan bij Vitrite een ener
gie-intensieve processtap worden
overgeslagen en 16 procent bespaard
worden.
Naast deze bedrijven gaan nog zes on
dernemingen het convenant tekenen:
Buva Composites, Bouwgroep Pe
ters, Wielemaker Transport, Stichting
Werkt voor Oudeien, Prior Advies,
Paneelbouw Middelburg en Land
bouwbedrijf't Plitje.