Convenant: duurzame energie in Middelburg 4 Certificering Scheepswerf Reimerswaa! Offshore Hecktrawler Repareren Scheepsreparatie is veelzijdig De scheepswerf Reimerswaal, klaar voor de toekomst. Scheepswerf Reimerswaal uit Hansweert is onlangs ISO 9001 en OHSAS 18001 gecertificeerd. De eerste standaard ziet op kwali teitsmanagement, de tweede op veiligheidsmanagement. Voor de rantie voor de borging van kwali teit en veiligheid van onder ande re bouw-, reparatie- en modifica tiewerkzaamheden aan schepen. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Scheepswerf Reimerswaal REIMERSWAAL - Na het behalen van de VCA certificering rond de mil lenniumwisseling, was men toe aan een nieuwe stap. „Mede op aanraden van een aantal grote klanten, zijn wij ons gaan verdiepen in de voordelen die de ISO 9001 en de OHSAS 18001 normeringen ons kan bieden. Eigenlijk hebben we op papier ver woord wat we al jaren doen, maar wel met een kleine verbeterslag tot ge volg. De finetuning geeft ons als orga nisatie meer structuur en de klant een nog professionelere partner", aldus Rudi Pieters die samen met Renzo Verras eigenaar is van scheepswerf Reimerswaal. OHSAS staat voor Occupational Health and Safety Assesment Series. De internationale certificering OH SAS 18Ö01 ziet op de vereisten in een goed veiligheidsmanagementsysteem. De norm is qua opzet gelijk aan de ISO 9001 (versie 1994, kwaliteitsma nagement) en ISO 14001 (milieuma nagement). De OHSAS 18001 certifi cering wordt toegepast door organisa ties die arbeidsrisico's effectief willen beheersen. De focus ligt op continu verbeteren van de arbeidsomstandig heden. Scheepswerf Reimerswaal is een gere nommeerd bedrijf op het gebied van onderhoud, reparatie, renovatie ën complete refits van schepen uit ver schillende disciplines. „Bij een com plete refit passen we een boot aan de allerlaatste eisen en technieken aan. We voeren regelmatig spraakmaken de verbouwingsprojecten uit aan sche pen. Daarbij kunnen we naast de uit voering ook het hele ontwerptraject verzorgen." Er is in Hansweert recentelijk eên ste- nenstorter omgebouwd tot kabelleg ger voor de offshore. Deze sector biedt nieuwe kansen voor Zeeland, zowel wat betreft windenergie als tra ditionele olie- en gaswinning. Bij de grote olieplatforms in de Noordzee liggen nog veel kleine bronnen. Door de hoge kosten had men in het verle den weinig interesse om deze aan te boren. Het wordt nu echter steeds rendabeler om ook kleine bronnen te exploiteren omdat de olie steeds duur der wordt. Offshore windenergie is een relatief jonge markt die zich nog flink moet ontwikkelen. Er is echter een vergelijkbaar soort schepen en ex pertise voor nodig als voor de olie- en gassector. Scheepswerf Reimerswaal heeft zich gespecialiseerd in refits van hecktraw- lers, met vier van dergelijke 'klussen' in de afgelopen jaren. Tijdens de refit van de hecktrawler Zeeland Sch 123 is de bestaande koelinstallatie omge bouwd naar zeer milieuvriendelijke normen. Daarnaast is het schip gehy- drojetted, is er een hulpmotor bijge bouwd en is de visverwerking volle dig vervangen. Een mooi project uit het verleden was de ombouw van het voormalige marinevaartuig Plancius tot een passagiersschip, bestemd om cruises op de Noord- en Zuidpool te maken. De volledige verbouwing van het grote visserijschip Alida was even eens een megaproject. In het kader van de refit van de River Bee in op dracht van WA Dredging Fremantle Australia is een compleet nieuwe ac commodatie, een nieuwe boegkoppe ling en een computergestuurd bagger- systeem gerealiseerd. Tevens zijn alle voortstuwingsmotoren en de volledi ge baggerinstallatie gereviseerd. Dit schip lag zeven jaar stil in de haven van Antwerpen en is in ere hersteld. Het kan alles wat een grote hopper ook kan. Rudi Pieters onderstreept het belang van het principe 'afspraak is afspraak' in de scheepvaart. „De la ding van onze klanten wordt erop af gestemd. Als voorzien is dat reparatie of onderhoud aan een schip op vrij dag zal zijn gerealiseerd, dan moet dat niet enkele dagen later zijn. Een dag niet gevaren is een dag geen inkom sten. Als een schip stil ligt worden er ook inkomsten gederfd op het gebied van charteren, of het nu lading heeft of met." Scheepsreparatie is minder conjunc tuurgevoelig dan nieuwbouw. Een schip wordt al dan niet gebouwd, maar er is altijd wel wat te repareren. „Scheepsreparatie is dynamisch. Bij nieuwbouw wordt alles getekend en als het niet past worden er bij wijze van spreken wat lijntjes verzet. Bij een verbouwing van een schip wordt er geïmproviseerd en moeten er ter plekke oplossingen worden bedacht. Scheepsreparatie en nieuwbouw van schepen zijn in feite dan ook twee ver schillende disciplines." Tijdens de bijeenkomst van de gemeente Middelburg op zaterdag 11 januari, waar ongeveer 350 gasten een toast uitbrachten op het nieuwe jaar, hebben zes Middelburgse bedrijven het energieconvenant ondertekend: Herder, Vitrite, Labrujère, Compurad en De Nieuwe Doelen. Tekst: Henk van de Voorde MIDDELBURG I )e gemeente Mid delburg streeft ernaar om in 2050 energieneutraal te zijn. Dit betekent dat er in de gemeente substantieel minder energie wordt verbruikt en dat alle energie die wordt opgewekt duurzaam is. Energieneutraliteit houdt in dat de energievraag volledig door hernieuw bare bronnen (zoals wind en zon) wordt ingevuld. Om te komen tot een beter milieu wordt een nauwe sa menwerking met het bedrijfsleven be oogd. Van de totale hoeveelheid ener gie die in Middelburg gebruikt wordt, komt grofweg een kwart voor rekening van huishoudens, een kwart voor de industrie, een kleine twintig procent voor verkeer en vervoer en zo'n dertig procent komt op naam van het MKB, openbaar bestuur, wel zijn cn onderwijs. De Trias Energetica is leidraad voor de gemeente Middelburg. Eerst dient er zoveel mogelijk te worden be spaard op energieverbruik. Vervol gens dient waar nodig energie duur zaam opgewekt te worden-en als ulti- mum remedium mag een beroep wor den gedaan op fossiele brandstoffen. Naast energiezuinige verlichting en energiezuinig transport, zet de ge meente ook in op een gedragsverande ring. Fietsen in plaats van autorijden is het devies. Ook wordt er subsidie verstrekt aan particulieren die hun woning energiezuinig maken. De ge meente heeft in feite twee energie speerpunten: energiebesparing in wo ningen en het terugdringen van het energieverbruik bij bedrijven. Zonne panelen en energiezuinige verlichting hebben slechts een korte terugverdien- tijd. Concreet zetten Piet van Koeveringe (Vitrite), Peter van Waarde en Han Moerland (Compurad), Roelof Fran- cke (Herder), Mark Dekker (Labrujè re Staalbouw) en Eduard Kooman (De Nieuwe Doelen) zich de komen de driejaar in om het energiever bruik van hun onderneming met mi nimaal tien procent terug te brengen. Ze zijn bewust met energiebesparing bezig en willen zich ook de komende jaren hiervóór inzetten. Zo heeft Her der een nieuwe verwarmingsinstalla tie geplaatst en nieuwe dakisolatie ge realiseerd. Vitrite, de innovatieve pro- ductieplant s an Philips Lighting op in dustrieterrein Arnestein, heeft de ver lichting in de fabriekshallen aange past. Daarnaast is een energieplan op gesteld waarbij een nieuwe kunststof in de producten wordt geïntrodu ceerd. Zo kan bij Vitrite een ener gie-intensieve processtap worden overgeslagen en 16 procent bespaard worden. Naast deze bedrijven gaan nog zes on dernemingen het convenant tekenen: Buva Composites, Bouwgroep Pe ters, Wielemaker Transport, Stichting Werkt voor Oudeien, Prior Advies, Paneelbouw Middelburg en Land bouwbedrijf't Plitje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 88