Speelgoedpan op het vuur CONSUMENT 47 ergste: over het rugje van je lieve kind dat met keukengereedschap wordt afgescheept dat minder echt is dan de bloempot waar het al eigen soep in verzon toen het nog niet zindelijk was. Voor de fantasie heeft het kind Heijn niet nodig. Nota bene staat op de doos geschreven dat er veel kookple- zier aan de pannetjes te beleven is, maar: 'niet geschikt voor huis houdelijk gebruik'. Nee chef, zo'n kreng zakt in elkaar op een waxi nelichtje en de rookmelder gaat gillen. Maar waar maakt opa zich hele maal druk om? In de speelgoed winkel liggen toch ook plastic nijptangen die nooit van z'n le ven nijpen kunnen? Het is de half zachtheid van zulks. Moet je het gezicht eens zien, van het kindje als het een echte pan uitpakt. Ze zijn er in kleine maten en zien er als speelgoed uit, prachtig speel goed, maar echt. Een rood geë mailleerd pannetje van Le Creu- set bijvoorbeeld. Gietijzer. Het voelt prettig zwaar. Nee lieverd, je pannetje mag niet mee in bed, maar morgen smelten we je cho colade sinterklaas er in, die heb je niet meer nodig. Ik weet er meer, pannetjes die het doen. De Portugese pannenfabrikant Silam- pos maakt ze zelfs speciaal voor kinderen, kleine maatjes, maar om echt in te koken. Geen vergelijk zegt u, prul voor in het poppenhuis en bruikbare dure spullen. Maar over honderd jaar kookt uw kind nog altijd in het echte pannetje en is dat van Heijn nergens meer. En gevaar lijk? U geeft uw kind toch ook een echt paard. Nou dan. bloempot, met een lapje stof. De blauwe pannetjes van Heijn waren eigen merk. Onderop de bodem het AH-vignetje van de winkel. Op de verpakkingen in een grote voordeelbak achterin de winkel zaten plaketiketten met een doorgestreepte prijs (7,99) en in grotere cijfers een la gere prijs er onder. Voor die hoge prijs zijn ze nooit te koop ge weest, de streep er door is voorge drukt. Nepvoordeel. Hier heeft het niet geholpen. Er was nóg een sticker op geplakt waar op stond: 35 procent korting. En over die sticker nog een andere. Nu kreeg je 50 procent korting. Ik ging met een doos naar de kassa en vroeg wat de prijs geworden was: 2,50 euro, voor vier plastic pannetjes in blauwe AH-kleur. Waanzinnig veel te veel. Maar het (59 euro) Hul je je in een walm van plakkerige fruitcocktail, of liever een milliliter urine? De parfumtrends zijn extreem dit seizoen. Wie deze wintermaan den de parfumerie in loopt voor een nieuw geurtje kan voor een verrassing komen te staan. Of die aange naam is, hangt een beetje af van hoe ruimdenkend je bent. Par fums met opmerkelijke ingrediënten als oud, leer of karamel zijn namelijk alweer hélemaal 2013: de nouveauté van dit sei zoen is - je leest het goed - urine. Het par fum Peety is door Angelo Orazio Pregoni voor O'driü ontworpen als tegenreactie op de heersende parfiimtendens waarin viteit vaak ontbreekt. Door middel dop van de flacon, welke de vor van een trechter, voeg je e druppels urine toe aan d|g|||i door verander je de geui Qtjv&oog' lijke wijze: dierlijke noten In Pc fruitiger worden*$&?bl(Wm& ser. Een flesje kost ro, maar een origine verspreiden. mmam Toch is dit controversiële bel geen gekke zet als je de statisti kijkt: per jaar worden er zo'n 700 n varianten aan het bestaande parfumaa: bod toegevoegd. Je moet iets doen om je geur te onderscheiden van deze zee aan aroma's. Tanja Deurloo, chemicus en eigenaar van Annindriya Perfume Lounge, zag de excessen op geurge bied al aankomen. „Wat opvalt, is dat er steeds meer intense en ex treme geuren verschijnen. Dat zijn variaties op geuren die al be staan. Men wil langer aanhou dende geuren en zoekt naar geconcentreer de producten. Namen als absolute, intense of extreme worden in deze vernieuwde geur achter de naam gezet om de hogere concentraties aan te geven." Qua ingrediënten wordt het, ook als je geen urine in je parfum blieft, een heftige, zoete wirwar van geuren. Deurloo: „Er ko men steeds meer Arabische invloeden in 7." de parfumerie. Oud, een houtsoort, was eerst alleen verkrijgbaar in het nicheseg ment. Momenteel vind je dit intense ingre diënt ook in commerciëlere geuren. Maar ook mirre, saffraan of wierook worden va- ker toegevoegd." Tegenover de exotische toevoegingen wordt de roos nieuw leven ingeblazen. „De terugkeer van de roos: jdaar ben ik als fan erg blij mee. Deze yem is natuurlijk een klassieker, dit jaar |fen we 'm zowel romantisch als stoer", s Deurloo. Ruik je liever naar iets ori- melers: het boeket aan trendy bloemen is groter dan alleen die roos. De gardenia - een zoete, zware lucht - raakt op de ach tergrond. De poederachtige iris, de friszoe- te sinaasappelbloesem en exotisch ruiken- >- de ylang ylang worden de belangrijkste bloemen van deze winter. Unisexgeuren maken een opmars en vrou wen gaan steeds vaker met een de eau de cologne van hun mannelijke wederhelft de deur uit. Toch sluiten echte mannen- geuren geen compromissen. Die bulken van alles wat bij Echte Mannen past: akkoorden van gin, whiskey, cognac en rum. En net als voorgaande jaren ruik je er soms vlagen leer door heen. Blauwe pannetjes. Plastic. Niet eerder tegengeko men, maar waarschijnlijk winkeldochters. In de ves tiging van Albert Heijn waar ik soms doorheen sluip, om eerst met een blokje kaas te ontbijten en daarna met andere zwervers koffie te tappen, zag ik ze. Oranje dozen met blauwe plastic panne tjes. Voor kinderen. Bij mij gaat al tijd alarm af als iemand iets spe ciaal aan kinderen wil verkopen. Of ouders van kinderen verleidt iets voor hun bloedjes te kopen. Kinderen hebben niks nodig. Al leen weten ze dat niet. Bied ze iets aan en ja hoor, dan hebben ze het dringend nodig om gelukkig te worden. Ze wisten niet dat ze het al waren met een dooie tak die uit de boom viel, met een KOOPWAAR Wouter Klootwijk broeierig ZATERDAG 18 JANUARI 2014 I Vlnr: zoete, fruitige geur: Pleasures Pop van Estée Lauder 8 Wierook en oud: Potion van Dsquared2 (86 euro) I Muskusachtige rozengeur: White Musk Smoky Rose van The Body Shop (14,50 euro) I Controversieel origineel: Peety van O'driü (150 euro). 1 Girly, fruitig: Beyoncé Heat The Mrs. Carter Show World Tour (25 euro) door Cintha Rood foto s PR Meer informatie: www.perfumeloun- ge.nl, www.skins.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47