Special:
Vereniging voor industrie- en haven
SÉ
Ondernemer
DNA
Klanttevredenheid
Auto Poppe blijft groeien
De Zeeuwse automarkt is de
laatste jaren flink door elkaar
geschud. Veel merken werden
geclusterd op één locatie,
gedwongen door de hoge eisen
van fabrikant en importeur.
Kleine dealers werden opgeslokt
door grote broer en moesten de
deuren sluiten. Ook familiebe-
r drijf Auto Poppe ontkwam niet
aan die herschikking van de
markt, maar dan in positieve zin.
Na wat overnames is Poppe dè
VW, VW-bedrijfswagens en Audi
dealer voor Zeeland.
Tekst: Annet van de Ree
Foto: Ruben Oreel
Poppe nam enkele jaren geleden de
nieuwe vestiging van Van Strien in
Goes over. In Terneuzen opende Pop
pe onlangs een fraaie vestiging. Dit
vooijaar veranderde er ook het e.e.a.
achter de schennen. Jan Jaap Hiet-
kamp en Bram Lokers namen het be
drijf over van Gillis I'oppe en mogen
zich sinds maart 2013 directeur/ eige
naar van Auto Poppe noemen!
Hietkamp en Lokers zijn geen telgen
uit de Poppe familie, maar wel zeer lo
yale medewerkers van het autobe
drijf. Hietkamp begon er zijn carrière
in 1987 en was sinds 2003 sales mana
ger; Lokers startte er in 1996 en was
tot voor kort after- vlies manager.
Geen familie maar wel voldoende uit
gerust met het Auto Poppe DNA, zo
kunnen we aannemen.
"We zijn uiteraard overtuigd van de
kracht van het bedrijf, anders hadden
we deze stap niet gezet," vertelt Hiet
kamp. "En wij denken dat onze
marktbenadering de juiste is voor on
ze klanten. We vinden het belangrijk
om op een acceptabele afstand van on
ze VW- en Audi-rijders gevestigd te
blijven. In Zeeland heb je gewoon
weg te maken met grotere afstanden.
Dat betekent dus dat onze vestigin
gen in Vlissingen, Goes en Terneu-
wacht in de vorm van o.a. de E-Up!
en de E-Golf.
Na de marketing- en brandingmores,
die de merkendealers de laatste jaren
op het bord hebben gekregen, lijkt
het erop dat de klant hernieuwde aan
dacht krijgt. Vaste tarieven voor on
derhoudsbeurten van auto's ouder
dan 5 jaar moeten de loyale rijders
weer naar de dealerbedrijven lokken.
Een nieuwe 'intake methode' die past
in de vernieuwde serviceaanpak, is
geïntroduceerd als "direct aanname'
voor Audi en 'servicedialoog' bij
VW. "Samen met de klant wordt de
auto, die even in een aparte ruimte
zen op de vertrouwde locatie open
blijven. Landelijke normen kunnen
we nu eenmaal niet één op één op
Zeeland loslaten, al kunnen we zeker
wedijveren met de landelijke norm
van o.a. het servicepark (reparatie-
en onderhoud) aandeel van VW
en Audi.
"Audi doet het sowieso erg goed in
Zeeland, net als de VW- bedrijfswa
gens. Eén op de drie bedrijfswagens is
nog steeds een VW," benadrukt Hiet
kamp. Ook een eigen schadeherstel
bedrijf behoort overigens tot de Auto
Poppe groep.
Het is voor niemand een geheim dat
de autobranche het zwaar heeft. De
hybride - auto's zorgen op dit mo
ment voor een geflatteerde aankoop
spurt richting 1 januari. In 2014 zal
de vraag hiernaar nog doorzetten, zo
lang de fiscale voordelen gehandhaafd
blijven.
Zowel bij VW als bij Audi zijn er hy
bride modellen in het leveringspro
gramma. Zo heeft VW een Jetta Hy
bride en is er een Audi A3 Plug-in hy
bride en een A3 met benzine en
CNG-gas op de markt. Modellen
met ongetwijfeld vele duurzame ei
genschappen, maar elektrische auto's
kunnen tot nu toe op de meeste inte
resse uit de leasemarkt rekenen. De
elektrische modellen van VW en Au
di worden begin volgend jaar ver
wordt geplaatst, bekeken, doorgeno
men wat de problemen zijn en wat er
gaat gebeuren. Dit werkt efficiënt,
wij geven een open en transparant ad
vies, en er zijn geen verrassingen
meer achteraf. Over klanttevreden
heid hebben de merken van Auto
Poppe overigens toch niet te klagen,
daarin scoren zij erg goed. Ook prij
ken de merken royaal bovenaan de
lijst van meest verkochte auto's. In
het verkoop overzicht van BO-
VAG-RAI-RDC staat VW met twee
modellen in de top 5 van verkopen in
november jl. Voor 2014 - 2Ö15
wordt nu een licht herstel verwacht
en dat is goed nieuws voor de nieuwe
eigenaren van Auto Poppe.
Jan Jaap Hietkamp enBram Lokers in de showroom.
De Industriegroep Midden-Zeeland en de Kring van Werkgevers in de
Kanaalzone Zeeuws- Vlaanderen hebben besloten om hun activiteiten
te bundelen en per 1 januari 2014 als één vereniging verder te gaan
onder de naam PORTIZ: Port Industry Zeeland.
TERNEUZEN - Beide organisaties
streefden dezelfde doelstellingen na,
t.w. de behartiging van de gemeen
schappelijke, regionale belangen op
economisch, sociaal en maatschappe
lijk gebied voor het Sloegebied en
omliggende industriegebieden resp.
de Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen.
Door samen te gaan in één vereni
ging worden de krachten gebundeld,
ontstaat er één aanspreekpunt en kan
effectiever en efficiënter worden op
getreden voor de belangen van de aan
gesloten industriële- en havenbedrij
ven in het Sloegebied (e.o.) en de Ka
naalzone. PORTIZ wil hét aanspreek
punt en dé belangenbehartiger zijn
van de industriële- en havenbedrijven
in haar werkgebied.
Zij wil haar visie nastreven door:
- bereikbaar te zijn voor de leden, de
overheden en belanghebbenden;
het belang te bevorderen van de bei
de regio's als haven- en industriege
bieden;
- samen te werken met andere vereni
gingen zoals met name de Brabants
Zeeuwse Werkgeversvereniging
BZW;
- het bevorderen van grensoverschrij-
dende samenwerking;
- het uitdragen van gemeenschappelij
ke standpunten en deel te nemen aan
activiteiten die de visie ten goede
komen.
Het besluit om in de toekomst als één
vereniging onder de naam PORTIZ
te gaan werken is in een gezamenlijke
vergadering van de beide verenigin
gen in december 2013 met unanimi
teit genomen.
In die vergadering werd tevens een
dagelijks bestuur gekozen met als
voorzitter Alain Dufait (Cargill Sas
van Gent), als vice voorzitter Rien
Jonker (Eastman Chemical Middel
burg) en als secretaris
/penningmeester Wies Saman, die te
vens secretaris van BZW Zeeland is.
Bij de vereniging PORTIZ zijn 35
bedrijven aangesloten. Zij vormen
het hart van de industriële- en logistie
ke bedrijvigheid in de Zeeuwse ha
vengebieden.
Het havengebied de Kanaalzone.