Mercedes tilt C-klasse
naar een hoger niveau
AUTO 15
DAB+ verlost de Een gedetailleerde
radio van reclame blik op driewielers
Springende
robotdrone
Maserati brengt
Centennial-boek
GADGETS
RIJ-IMPRESSIE
RIJTEST HYUNDAI 110
HYUNDAI 110 EN DE CONCURRENTEN
e nieuwe Mercedes
C-klasse maakte in
Detroit zijn publieks-
debuut. De lengte
nam met 95 mm toe tot 4,69
meter. Mede door een 80 mm
langere wielbasis biedt de nieu
we generatie extra ruimte, die
vooral ten goede komt aan de
benen van de achterpassagiers.
Er is ook de hernieuwde posi
tionering van de C-klasse, die
afstand neemt van de onlangs
toegevoegde CLA. De desig
ners tonen ook binnenin lef.
Fraaie materialen en veel luxe
voorzieningen, zoals een vrij
staand display, tillen de auto
naar een hoger niveau. Merce
des reduceerde het gewicht ten
opzichte van de voorganger
met zo'n too kilo. In combina
tie met nieuwe motoren daalt
het brandstofverbruik met 20
procent. In eerste instantie ko
men er drie versies: C 180
(36.995 euro), C 200 (39-995 eu
ro) en C 220 BlueTEC diesel
(42.995 euro). De diesels 1.6 li
ter en 2.x liter komen later.
de
Kleintjes worden groot.
Dat geldt heel sterk
voor de tweede oplage
van de Hyundai i10. De
compacte vijfdeurs is
duidelijk Europees ge
tint en komt ook van
binnen volwassen over.
Heel bewust koos
Hyundai ervoor
het kleinste mo
del naar een hoger
niveau te tillen.
Met een lengte
van 3,67 meter kan
de iio /.o zoetjesaan bijna met mo
dellen uit een hoger segment con
curreren. Die flinke afmetingen
komen zowel aan de inzittenden
als de passagiers ten goede. Hyun
dai baseert de iio op een nieuw
ontwikkelde bodemgroep, die bin
nen het concern breder ingezet
zal gaan worden.
Daarentegen blijkt de motor ver
trouwd. De bekende 1 liter drieci
linder pruttelt tevreden in het
vooronder en produceert daar een
keurige 66 pk. Aan de krachtbron
de taak de 908 kg van de auto
plus passagiers en bagage in bewe
ging te krijgen. De prestatiecijfers
mogen niet meer dan modaal wor
den genoemd, met een topsnel
heid van 155 km/u en acceleratie
naar 100 km/u in 15,5 seconden.
Toch komt het motortje beslist
niet doods over en presteert het
op gevoel vlot, als hij een beetje
op toeren wordt gehouden. Het
brandstofverbruik van 1 op 17,5
blijkt een prima resultaat.
De uitstraling mag wat betreft de
carrosserie volwassen zijn, Hyun
dai doet die weer enigszins teniet
door de basisversie te plaatsen op
13 inch wielen. Dat toont erg be
scheiden, terwijl de optielijst
doorgaat tot wielen van liefst 17
inch. Ook het ontbreken van bre
de stootranden op de portieren ge
ven het basismodel een wat mage
re indruk. Maar gelukkig geeft het
merk de koper de mogelijkheid
de auto door middel van uitrus
tingsvarianten en losse opties
flink aan te kleden.
Het merk schuwt vrolijke buiten-
kleuren niet, terwijl vanaf het
tweede niveau het interieur kan
worden gekozen met blauwe of
oranje accenten. Dat fleurt de
boel flink op. De gebruikte kunst
stoffen zijn, zoals gebruikelijk bij
kleine auto's, behoorlijk hard.
Maar afwerking en uitstraling
zijn helemaal in orde. In het inte
rieur is de lakkleur niet te zien,
omdat alles netjes is bekleed.
De grotere afmetingen komen
eveneens tot uitdrukking in de ba
gagemogelijkheden. Met een volu
me van minimaal 252 liter over
treft de ito vrijwel de volledige
concurrentie.
Maar dat doet Hyundai ook deels
door de prijsstelling. Na een prijs
verhoging per 1 januari is de iio
vanaf 10.795 euro verkrijgbaar.
Dat is fors. Wordt de auto aange
kleed met onder meer airco en
een paar leuke zaken, dan groeit
de prijs vrijwel direct naar het ni
veau van een klasse hoger. Dat
maakt vervolgens de concurrentie
positie ietwat wankel.
Volkswagen levert het gros van de
modellen met DAB+ (Digital Audio
Broadcasting); digitale radio-ont
vangst. Naast storingsvrije geluids
kwaliteit biedt DAB+ meer dan vijf
tig zenders. Reclameboodschap
pen kunnen worden uitgefilterd.
De dekking in Nederland bedraagt
momenteel zo'n 70 procent. De
meerprijs varieert van 186 euro op
de Up! tot 249 euro op de Touran.
Het boek Three-wheelers A-Z van
Chris Rees toont 1.122 gedetail
leerde driewielige voertuigen. De
schrijver/samensteller pakt zijn
bloemlezing op in 1940. Er is een
enorme diversiteit, van brommo-
bielen en tuktuks tot vliegende au
to's en amfibievoertuigen. Het
boek omvat 240 pagina's en 1.600
illustraties. Prijs 25 pond/30 euro.
www.quillerprint.co.uk
Hyundai i10
Bagageruimte 252-
1.046 liter, gewicht 908
kg. Benzine, 1.0 liter, 66
pk. Vanaf 10.795 euro,
i-Motion 11.795 euro.
Dacia Sandero
Bagageruimte 320-
1.200 liter, gewicht 937
kg. Benzine, 0.9 liter, 90
pk. Vanaf 11.190 euro,
Laureate 12.190 euro.
Kia Picanto
Bagageruimte 200-870
liter, gewicht 820 kg.
Benzine, 1.0 liter, 69 pk.
Vanaf 9.295 euro, Plus
Pack (5-d) 11.560 euro.
Mitsubishi Space Star
Bagageruimte 235 liter,
gewicht 820 kg. Benzi
ne, 1.0 liter, 71 pk. Van
af 8.790 euro, Intense
11.490 euro.
Mercedes maakt de C-Klasse lichter en luxer, foto Mercedes-Benz
Volwassen en
Europees getint
door Willem de Volder
VRIJDAG 17 JANUARI 2014
B Door zijn grotere formaat en veel meer Europese uitstraling maakt
zijn voorganger, foto's Automedia
nieuwe Hyundai i10 zich overduidelijk
los
door Tony Vos
van
Drone-bouwer Parrot pakte op de
consumentenelektronicabeurs in
Las Vegas uit met de Jumping Su
mo. Het speeltuig omvat, behalve
oversized wielen, een wifi-radio en
ingebouwde camera. Via wifi wor
den de beelden a la minute ge
toond. Het commando 'jump' op
de smartphone is genoeg om de
tweewieler zo'n halve meter te la
ten springen, www.parrot.com
B Jumping Sumo. foto Parrot
Het eerste tastbare teken van de
viering van Maserati's honderdja
rig bestaan is het officiële Centen
nial-boek. Maserati - A century of
history belicht de levenswandel van
Maserati aan de hand van de the
ma's geschiedenis, modelserie en
autosport. Op www.masera-
ti100.com staan alle activiteiten
van de viering van het honderdja
rig bestaan. Prijs 67,50 euro.
fl Messerschmitt KR200. foto PR
B Eeuw Maserati. foto Maserati
B VW met DAB+. foto Volkswagen