Mercedes tilt C-klasse naar een hoger niveau AUTO 15 DAB+ verlost de Een gedetailleerde radio van reclame blik op driewielers Springende robotdrone Maserati brengt Centennial-boek GADGETS RIJ-IMPRESSIE RIJTEST HYUNDAI 110 HYUNDAI 110 EN DE CONCURRENTEN e nieuwe Mercedes C-klasse maakte in Detroit zijn publieks- debuut. De lengte nam met 95 mm toe tot 4,69 meter. Mede door een 80 mm langere wielbasis biedt de nieu we generatie extra ruimte, die vooral ten goede komt aan de benen van de achterpassagiers. Er is ook de hernieuwde posi tionering van de C-klasse, die afstand neemt van de onlangs toegevoegde CLA. De desig ners tonen ook binnenin lef. Fraaie materialen en veel luxe voorzieningen, zoals een vrij staand display, tillen de auto naar een hoger niveau. Merce des reduceerde het gewicht ten opzichte van de voorganger met zo'n too kilo. In combina tie met nieuwe motoren daalt het brandstofverbruik met 20 procent. In eerste instantie ko men er drie versies: C 180 (36.995 euro), C 200 (39-995 eu ro) en C 220 BlueTEC diesel (42.995 euro). De diesels 1.6 li ter en 2.x liter komen later. de Kleintjes worden groot. Dat geldt heel sterk voor de tweede oplage van de Hyundai i10. De compacte vijfdeurs is duidelijk Europees ge tint en komt ook van binnen volwassen over. Heel bewust koos Hyundai ervoor het kleinste mo del naar een hoger niveau te tillen. Met een lengte van 3,67 meter kan de iio /.o zoetjesaan bijna met mo dellen uit een hoger segment con curreren. Die flinke afmetingen komen zowel aan de inzittenden als de passagiers ten goede. Hyun dai baseert de iio op een nieuw ontwikkelde bodemgroep, die bin nen het concern breder ingezet zal gaan worden. Daarentegen blijkt de motor ver trouwd. De bekende 1 liter drieci linder pruttelt tevreden in het vooronder en produceert daar een keurige 66 pk. Aan de krachtbron de taak de 908 kg van de auto plus passagiers en bagage in bewe ging te krijgen. De prestatiecijfers mogen niet meer dan modaal wor den genoemd, met een topsnel heid van 155 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 15,5 seconden. Toch komt het motortje beslist niet doods over en presteert het op gevoel vlot, als hij een beetje op toeren wordt gehouden. Het brandstofverbruik van 1 op 17,5 blijkt een prima resultaat. De uitstraling mag wat betreft de carrosserie volwassen zijn, Hyun dai doet die weer enigszins teniet door de basisversie te plaatsen op 13 inch wielen. Dat toont erg be scheiden, terwijl de optielijst doorgaat tot wielen van liefst 17 inch. Ook het ontbreken van bre de stootranden op de portieren ge ven het basismodel een wat mage re indruk. Maar gelukkig geeft het merk de koper de mogelijkheid de auto door middel van uitrus tingsvarianten en losse opties flink aan te kleden. Het merk schuwt vrolijke buiten- kleuren niet, terwijl vanaf het tweede niveau het interieur kan worden gekozen met blauwe of oranje accenten. Dat fleurt de boel flink op. De gebruikte kunst stoffen zijn, zoals gebruikelijk bij kleine auto's, behoorlijk hard. Maar afwerking en uitstraling zijn helemaal in orde. In het inte rieur is de lakkleur niet te zien, omdat alles netjes is bekleed. De grotere afmetingen komen eveneens tot uitdrukking in de ba gagemogelijkheden. Met een volu me van minimaal 252 liter over treft de ito vrijwel de volledige concurrentie. Maar dat doet Hyundai ook deels door de prijsstelling. Na een prijs verhoging per 1 januari is de iio vanaf 10.795 euro verkrijgbaar. Dat is fors. Wordt de auto aange kleed met onder meer airco en een paar leuke zaken, dan groeit de prijs vrijwel direct naar het ni veau van een klasse hoger. Dat maakt vervolgens de concurrentie positie ietwat wankel. Volkswagen levert het gros van de modellen met DAB+ (Digital Audio Broadcasting); digitale radio-ont vangst. Naast storingsvrije geluids kwaliteit biedt DAB+ meer dan vijf tig zenders. Reclameboodschap pen kunnen worden uitgefilterd. De dekking in Nederland bedraagt momenteel zo'n 70 procent. De meerprijs varieert van 186 euro op de Up! tot 249 euro op de Touran. Het boek Three-wheelers A-Z van Chris Rees toont 1.122 gedetail leerde driewielige voertuigen. De schrijver/samensteller pakt zijn bloemlezing op in 1940. Er is een enorme diversiteit, van brommo- bielen en tuktuks tot vliegende au to's en amfibievoertuigen. Het boek omvat 240 pagina's en 1.600 illustraties. Prijs 25 pond/30 euro. www.quillerprint.co.uk Hyundai i10 Bagageruimte 252- 1.046 liter, gewicht 908 kg. Benzine, 1.0 liter, 66 pk. Vanaf 10.795 euro, i-Motion 11.795 euro. Dacia Sandero Bagageruimte 320- 1.200 liter, gewicht 937 kg. Benzine, 0.9 liter, 90 pk. Vanaf 11.190 euro, Laureate 12.190 euro. Kia Picanto Bagageruimte 200-870 liter, gewicht 820 kg. Benzine, 1.0 liter, 69 pk. Vanaf 9.295 euro, Plus Pack (5-d) 11.560 euro. Mitsubishi Space Star Bagageruimte 235 liter, gewicht 820 kg. Benzi ne, 1.0 liter, 71 pk. Van af 8.790 euro, Intense 11.490 euro. Mercedes maakt de C-Klasse lichter en luxer, foto Mercedes-Benz Volwassen en Europees getint door Willem de Volder VRIJDAG 17 JANUARI 2014 B Door zijn grotere formaat en veel meer Europese uitstraling maakt zijn voorganger, foto's Automedia nieuwe Hyundai i10 zich overduidelijk los door Tony Vos van Drone-bouwer Parrot pakte op de consumentenelektronicabeurs in Las Vegas uit met de Jumping Su mo. Het speeltuig omvat, behalve oversized wielen, een wifi-radio en ingebouwde camera. Via wifi wor den de beelden a la minute ge toond. Het commando 'jump' op de smartphone is genoeg om de tweewieler zo'n halve meter te la ten springen, www.parrot.com B Jumping Sumo. foto Parrot Het eerste tastbare teken van de viering van Maserati's honderdja rig bestaan is het officiële Centen nial-boek. Maserati - A century of history belicht de levenswandel van Maserati aan de hand van de the ma's geschiedenis, modelserie en autosport. Op www.masera- ti100.com staan alle activiteiten van de viering van het honderdja rig bestaan. Prijs 67,50 euro. fl Messerschmitt KR200. foto PR B Eeuw Maserati. foto Maserati B VW met DAB+. foto Volkswagen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15