UIT 9 Kan de werkelijkheid en herin nering samenvallen in een werk? Om die vraag draait het bij Johan Kuipers. Wat die opga ve met je doet, is terug te zien in het vroegere en huidige werk van de kunstenaar. Met het op meer dan wa re grootte natekenen van het schilderij 'La primavera' (de Lente) van Botticelli uit 1477 neemt Johan Kuipers je mee in de rijke beeld- en gevoelswereld van een schilder op het keerpunt van twee tijdperken. Hij neemt met deze tekeningen afstand van de voorstellingsloze monochrome schilderijen waarmee hij bekend geworden is en waarvan hij er vier laat zien. Die monochromen bestaan uit ontelbare minuscule penseelstreekjes. Die aanpak was op het pointillisme geïnspireerd. Kui pers bande echter de kleur uit. Daarmee ontdeed hij het pointillisme van haar doel: het objectief weergeven van de zichtbare werkelijkheid. Kuipers richtte zich juist op het verbeelden van het ontastbare en het onzichtbare: de herinnering. Die kun je als beeld terughalen, maar is niet meer dan een verwijzing naar wat je zag en ervoer. Het schilderen van een herinnering is ei genlijk een onmogelijke opgave. Kuipers deed dan ook geen moeite om zijn mono chromen op een concrete waarneming te baseren. Hij liet zich leiden door nauwe lijks zichtbare verschillen in de onder grond waarop hij zijn toetsjes aanbracht. Dat tijdrovende karwei had een bijna medi tatief karakter. Deze schilderijen verbeel den zowel de activiteit van het herinneren als de onmogelijkheid dat zo te doen dat werkelijkheid en herinnering samenvallen. Met de titel 'Lachrimae' (tranen) verwijst Kuipers naar het gevoel dat die onmogelijk heid teweeg kan brengen. In de tekeningenreeks breekt Kuipers met de beeldtaal die hij lang hanteerde. Maar de intentie die in het werk besloten ligt verschilt niet zoveel van wat hij in zijn eer dere werk nastreefde. Het op meer dan wa re grootte natekenen van een groot schilde rij is monnikenwerk, zoals ook het maken van zijn monochromen dat was. Net als in dat werk pakte Kuipers de klus systema tisch aan. Hij verdeelde het voorbeeld met een rasterstructuur in gelijke stukken en bracht die fragmenten nauwkeurig over op vellen tekenpapier van 50 bij 65 cm. Hij ge bruikte houtskool en deed dat heel luchtig. Je ziet iets van handschrift, maar de rulle papierstructuur bepaalt het karakter van de tekening. Het is alsof een laagje poeder op het papier voor even de vorm heeft ge kregen die verwijst naar de voorstelling waarop Kuipers zich baseert. Dat kwetsba re, ongrijpbare, maakt ook deze tekeningen in zekere zin een herinnering. Het gebruik van zwart-wit versterkt dat idee. Herinne ringen verschijnen vaak in flarden, in frag menten. Die eigenschap speelt een rol bij de keuze van Kuipers om de 24 tekeningen niet te exposeren als één geheel, waarbij de 'puzzelstukjes''op dezelfde plaats liggen als waar ze zich origineel bevonden. Het is in mijn ogen niet zonder betekenis dat Kuipers juist een renaissanceschilderij koos en dan ook nog een met de titel 'Len te'. Renaissance staat voor een nieuwe hou ding ten opzichte van kunst en werkelijk heid: het zoeken naar waarheid, het erken nen van de menselijke maat bij het vormge ven aan het bestaan. Die houding kun je ook terugvinden in de ambitie van Kui pers. Dat in zijn tekeningen de kleur ont breekt, relativeert zowel de opbrengst van het renaissance streven, als zijn eigen per spectief. Als je eerlijk bent moet je erken nen dat het zelfvertrouwen van de renais sancekunstenaar inspirerend is, maar tege lijkertijd ook getuigt van hoogmoed. Het streven om de waarheid te kennen en de wereld naar je hand te zetten is weliswaar lovenswaardig, maar of het succesvol kan worden afgerond is maar zeer de vraag. DONDERDAG 16 JANUARI 2014 Verkenning van schilderkunstige ruimte Kees Goudzwaard maakt gelaagde collages met transparante materialen die hij vervolgens naschildert. Dat le vert intrigerende beelden op, waarin hij de spanning tussen illusie en wer kelijkheid verkent. Zijn composities zijn abstract én concreet en verwij zen naar visuele ervaringen in ieders omgeving. T/m 23/3. De Kabinetten, Zuster straat 7, M'burg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Opening 18/1 16.00 uur. Met Stop Making Sense overzicht schilderkunst jaren tachtig Stop Making Sense geeft een repre sentatief beeld van de grote diversi teit aan schilderkunst uit de jaren tachtig. Neo-expressionisme, neo-geo, neo-conceptueel, graffiti, transavanguardia, nieuw wild en pat- tem painting, het behoort allemaal tot het idioom van deze jaren. Met Daniëls, Dumas, Kaagman en Scholte. T/m 19/1 2014. Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Postuum overzicht van Antonio Plettenberg Antonio Plettenberg (Den Haag 1928 - Sint Jansteen 2009 studeerde aan de Koninklijke Academie in zijn ge boorteplaats, werkte 15 jaar in Arez- zo (Italië) en kwam in 2002 naar Zeeuws-Vlaanderen. Hij roept een we reld op waarin droom en werkelijk heid zich vermengen. T/m 23/2. Galerie Terra Groda, Dorps straat 44, Graauw. Za. 15.00-18.00 uur, zo. 14.00 - 18.00 uur. Opening 19/1 14.00 uur. Adembenemende lichtinstallatie in virtuele wereld Je stapt de virtuele wereld van Squidsoup binnen waar de pixels van een computerscherm vervangen wor den door zwevende lichtpuntjes die elke keer anders reageren. Volledig omringd door licht, geluid en bewe ging waan je je in een fantastische, onbekende wereld. Sterke combina tie met werk van Ronald Schimmel. T/m 2/3. Willem3, Oranjestraat 4, Vlis- singen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Opening 18/1 16.00 uur. Tegengestelde krachten, op zoek naar harmonie Anne-Marie van Sprang maakt kleine kwetsbare beelden van porselein of kunststof. Ze nodigen uit tot stilstaan bij de grote en kleine vragen van het leven. In de schilderijen van Lysandre Begijn spelen ruimte en beweging de hoofdrol. Haar werk kun je zien als metafoor voor wat zich in en buiten ons afspeelt. T/m 17/1CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00 -17.00 uur. Wi: -.TT"";; Met La primavera van Botticelli uit 1477 is Kuipers keerpunt van twee tijdperken zichtbaar. Detail van Lachrimae (tranen) van Kuipers, foto's Nico Out Uitgedaagd door de herinnering Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 15/2. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes, Do. 12.30-17.00 uur, vr. en za. 12.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49