Woonstichting Clavis viert 100-jarig bestaan Cent: Schaalvergroting scheepvaart toont noodzaak nieuwe zeesluis aan 'Links inhalen, of onder die vrachtauto door?' 20 ZEEUWS-VLAANDEREN Boekhandels hebben het moeilijk, maar in Zeeuws-Vlaanderen blijven ze optimistisch. In 1914 werd met de oprichting van Werkmansbelang de basis ge legd van het huidige Clavis. Na de invoering van de Woningwet in 1901 ontstonden, ongeveer tot 1913, de meeste woningbouwver enigingen. Clavis is dan ook zeker niet de enige corporatie die in dit decennium een jubileum mag vie ren. Clavis houdt elke maand van 2014 een andere actie. Vandaag ontvangen alle huurders een ser vicecheque van Service in de Re gio, die kan worden ingezet voor het laten doen van een klusje in of om het huis. Verder worden er theaterkaarten verloot, is er een burendag op komst en wordt de beste buur van 2014 gekozen. Ook staat er een kindermiddag op de rol en wordt er voor kinderen een ontwerpwedstrijd gehouden. Zij mogen hun beeld op een Huis van de Toekomst geven. Of dat nog niet genoeg is, reikt Clavis ook iedere maand een 'Bes te Buurtaart' uit. Huurders opge ven kan via www.clavis.cc. De haven van Gent zag de goede renoverslag dalen met 2,6 procent in vergelijking met 2012, tot 48,2 miljoen ton. Het aantal schepen dat deze goederen aan- en afvoer de, nam verhoudingsgewijs ech ter veel sterker af. Gent ontving vorig jaar 2.948 zeeschepen; 117 minder dan in 2012. De trend is duidelijk: schaalver groting. Minder'schepen voeren bijna evenveel aan. Dat maakt een nieuwe, grotere zeesluis noodza kelijk. In de binnenvaart is de schaalver groting volgens het havenbedrijf nog duidelijker zichtbaar. De op en overslag door binnenvaartsche pen daalde met vier procent tot 22,2 miljoen ton. Het aantal bin nenvaartschepen dat hiervoor te kende in 2013, bedroeg 15.193; 903 minder dan in 2012. De belangrijkste handelspartner van de haven van Gent is Zwe den, dankzij de omvangrijke pro ductie-activiteiten van Volvo Cars in Gent. Rusland is een goe de tweede met de overslag van staal. Brazilië staat derde, vanwe ge de aanvoer van ijzererts voor staalbedrijf Arcelor Mittal en fruit sappen. De haven van Gent heeft het in 2013 slechter gedaan dan zowel de Antwerpse haven als Zeeland Sea ports (Vlissingen, Terneuzen). De Antwerpse haven groeide met 3,5 procent tot 190,6 miljoen ton en Zeeland Seaports met 1 procent tot 68 miljoen ton. Toch is het ha venbedrijf van Gent niet ontevre den. Het eerste halfjaar liet nog een daling zien met 6 procent, dat is in het tweede halfjaar groten deels rechtgetrokken. TERNEUZEN - Nee, nee, er is geen betalingsachterstand, horen we de meneer van Polare maandag middag bezwerend zeggen tegen de radioverslaggeefster. 'We pra ten met onze boekenleverancier wel over de aanpassing van de be talingstermijn. En we gaan reorga niseren'. Omvallen mag dan misschien (nog) niet aan de orde zijn, een te ken van weelde zijn deze perike len van de vroegere groep Selexyz en De Slegte-winkels natuurlijk niet. Het is in de boekenbranche anno 2014 als in zoveel bedrijfstakken: afslanken om te overleven. Maar in de boekenwereld speelt evenals in het krantenbedrijf, naast de conjuncturele economische dip nog een ander probleem: de digi talisering. Ë-readers en ipads verdringen het papieren product in toenemende mate. In de regio Zeeuws-Vlaan deren valt dat vooralsnog mee, zeggen de boekhandelaren. „Dat heeft met de vergrijzing van de bevolking te maken", denkt Piet Boogaard, eigenaar van Bruna in Breskens. „De digitalisering is hier nog niet zo doorgedrongen, maar ik zie dat wel als een bedrei ging voor de toekomst." Gelukkig zijn de omzetcijfers van zijn zaak stabiel, zegt hij. „Dat komt omdat wij een echte sei zoenszaak zijn. In de zomer ko men hier veel toeristen. We heb ben ons assortiment ook uitge breid met Duitse tijdschriften, kranten en boeken. En toen ING zijn postagentschap in onze zaak verkleinde, kwam er ruimte vrij voor iets anders. Die hebben we benut voor kinderboeken, ook met het oog op de zomer en de toeristen. Dat is een hele goede zet gebleken." Er zijn boekhandels die proberen te overleven door het roer flink om te gooien. Die breiden het as sortiment bijvoorbeeld uit met klassieke cd's, wijn of een lunchroom. Dat zien de zussen Pauline en Annemarie van Remor- tel uit Hulst van de gelijknamige boekenzaak in de Gentsestraat niet zitten. „We hebben wel eens gedacht om ook verf en hobbypro ducten te gaan verkopen, omdat zo'n winkel hier niet is. Maar dat vraagt een grote investering en veel ruimte. Hulst is daar mis schien ook wel te klein voor." De zussen namen in 2009 de zaak van vader Bertie over, die hem op zijn beurt in 1984 weer erfde van zijn moeder. Zo af en toe springt hij nog bij in de winkel. „Er komt een keer een omslag", voorspelt hij. „De generatie van nu groeit volledig digitaal op. Als de e-rea- ders echt doorzetten, ben ik bang dat je geen schrijver meer over houdt. Tenzij lezers' gewoon blij ven betalen voor een e-book, maar er zijn er toch ook, die ze aan elkaar doorgeven via zo'n stickje." Boekhandel Remortel heeft behal ve een tweede vestiging in Sluis (gerund door de derde zus Isabel la) ook een eigen website waarop lezers boeken kunnen bestellen. „Mensen die veel lezen, willen vaak ook een e-reader hebben en bestellen steeds vaker digitale boe ken via onze website", zegt An- OMZET VANAF 2006 It's not the destination, it's the journey' is geen onbe kend begrip voor bezitters van oldtimerauto's, -moto ren en -bromfietsen. Ook niet voor Rini Meertens uit Terneu zen. „De keren dat ik de auto's mee naar het werk neem, rij ik nooit recht naar huis, altijd een blokje om..." Rini (48) -in het dagelijks leven bezig met 'boutjes, moertjes en nippeltjes' bij Philips- is in het be zit van een Mercedes Benz 280 SEL met bouwjaar 1968. Zijn inte resse in klassieke auto's won het van de passie voor synthesizermu- ziek. In een tot studio omgebouw de garage produceerde hij instru mentale muziek met verschillen de synthesizers. Maar bij het zien van een Opel GT op internet gin gen de knoppen om en werd de garage leeggeruimd voor z'n eer ste klassieker. General Motors bracht in 1967 een kleine sportwagen op de markt met de belijning van de Amerikaanse Chevrolet Corvette. Rini: „Die tweezitter was zo laag dat je bij het inhalen van een vrachtauto soms dacht: 'haal ik links in of ga ik er onderdoor'." De liefde voor klassiek bij de fami lie Meertens ging zo ver dat ook de Fiat voor dagelijks gebruik werd ingeruild voor een Opel Ka- dett LS uit 1968. Die bleek niet vei lig genoeg voor het gezin, waarna de interesse zich verlegde naar de Duitse degelijkheid van Merce des. Op internet vond Meertens een 280 SEL uit 1968. De L stond voor een 10 centimeter langere carrosserie dan die van de SE. De auto was in 1999 geïmporteerd vanuit Californië en had door het gunstige klimaat aldaar een 'har de' carrosserie. Of een Mercedes uit dat tijdperk nu zoveel veiliger is dan de Ka- dett, vraagt Rini zich wel af. „Maar de aanwezigheid van airco en warmtewerend glas maakt het rijden een stuk comfortabeler. De auto rijdt een beetje zweverig, maar wel heel comfortabel." Het idee om de klassiekers in te zetten voor dagelijks gebruik heeft het echtpaar Meertens in middels losgelaten. De Opel GT is inmiddels ook verkocht en vrouw Jacqueline heeft voor haar werk een hedendaagse auto. Rollend Materieel irp 0~ door Raymond de Frel TERNEUZEN - Woonstichting Clavis bestaat vandaag honderd jaar. De stichting viert dat niet alleen van daag, maar het hele jaar door met tal van speciale activiteiten. door Harmen van der Werf GENT - In de haven van Gent mag vorig jaar minder aangevoerd zijn, een tweede, grote nieuwe zeesluis bij Terneuzen blijft 'broodnodig', al dus het havenbedrijf van Gent. Rini Meertens met zijn Mercedes 280 SEL. „De auto rijdt een beetje zweve rig, maar wel heel comfortabel." foto Chris Platteeuw door Florence Imandt door Chris Platteeuw Tijd speelt geen rol. De liefhebbers van oud rollend materieel steken ve le vrije uren in hun hobby. In deze rubriek komen Zeeuws-Vlamingen aan bod met die passie. Vandaag: Rini Meertens uit Terneuzen. De Koninklijke Vereniging van het Boekenvak laat wekelijks het aan tal verkochte boeken meten op 'de belangrijkste verkooppunten in relevante verkoopkanalen in Ne derland'. Omzet 2006: 596 min euro Omzet 2008: 640 (+2%) Omzet 2010: 619 (-3,5%) Omzet 2011:587 (-5,1 Omzet 2012: 545 (-7,3%) Omzet 1e helft 2013: 236 (-3,4%); de daling in termen van verkochte exemplaren is in die periode 7,9% gedaald. De omzet van e-boeken steeg in 2012 naar ruim 12 min euro (een stijging van 70% ten opzichte van 2011). In Zeeuws-Vlaanderen willen mensen graag nog een papieren boek in han den hebben, foto Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 60