Woonstichting Clavis
viert 100-jarig bestaan
Cent: Schaalvergroting scheepvaart
toont noodzaak nieuwe zeesluis aan
'Links inhalen, of onder
die vrachtauto door?'
20 ZEEUWS-VLAANDEREN
Boekhandels hebben het moeilijk,
maar in Zeeuws-Vlaanderen blijven
ze optimistisch.
In 1914 werd met de oprichting
van Werkmansbelang de basis ge
legd van het huidige Clavis. Na de
invoering van de Woningwet in
1901 ontstonden, ongeveer tot
1913, de meeste woningbouwver
enigingen. Clavis is dan ook zeker
niet de enige corporatie die in dit
decennium een jubileum mag vie
ren. Clavis houdt elke maand van
2014 een andere actie. Vandaag
ontvangen alle huurders een ser
vicecheque van Service in de Re
gio, die kan worden ingezet voor
het laten doen van een klusje in
of om het huis. Verder worden er
theaterkaarten verloot, is er een
burendag op komst en wordt de
beste buur van 2014 gekozen. Ook
staat er een kindermiddag op de
rol en wordt er voor kinderen een
ontwerpwedstrijd gehouden. Zij
mogen hun beeld op een Huis
van de Toekomst geven.
Of dat nog niet genoeg is, reikt
Clavis ook iedere maand een 'Bes
te Buurtaart' uit. Huurders opge
ven kan via www.clavis.cc.
De haven van Gent zag de goede
renoverslag dalen met 2,6 procent
in vergelijking met 2012, tot 48,2
miljoen ton. Het aantal schepen
dat deze goederen aan- en afvoer
de, nam verhoudingsgewijs ech
ter veel sterker af. Gent ontving
vorig jaar 2.948 zeeschepen; 117
minder dan in 2012.
De trend is duidelijk: schaalver
groting. Minder'schepen voeren
bijna evenveel aan. Dat maakt een
nieuwe, grotere zeesluis noodza
kelijk.
In de binnenvaart is de schaalver
groting volgens het havenbedrijf
nog duidelijker zichtbaar. De op
en overslag door binnenvaartsche
pen daalde met vier procent tot
22,2 miljoen ton. Het aantal bin
nenvaartschepen dat hiervoor te
kende in 2013, bedroeg 15.193; 903
minder dan in 2012.
De belangrijkste handelspartner
van de haven van Gent is Zwe
den, dankzij de omvangrijke pro
ductie-activiteiten van Volvo
Cars in Gent. Rusland is een goe
de tweede met de overslag van
staal. Brazilië staat derde, vanwe
ge de aanvoer van ijzererts voor
staalbedrijf Arcelor Mittal en fruit
sappen.
De haven van Gent heeft het in
2013 slechter gedaan dan zowel de
Antwerpse haven als Zeeland Sea
ports (Vlissingen, Terneuzen). De
Antwerpse haven groeide met 3,5
procent tot 190,6 miljoen ton en
Zeeland Seaports met 1 procent
tot 68 miljoen ton. Toch is het ha
venbedrijf van Gent niet ontevre
den. Het eerste halfjaar liet nog
een daling zien met 6 procent, dat
is in het tweede halfjaar groten
deels rechtgetrokken.
TERNEUZEN - Nee, nee, er is geen
betalingsachterstand, horen we
de meneer van Polare maandag
middag bezwerend zeggen tegen
de radioverslaggeefster. 'We pra
ten met onze boekenleverancier
wel over de aanpassing van de be
talingstermijn. En we gaan reorga
niseren'.
Omvallen mag dan misschien
(nog) niet aan de orde zijn, een te
ken van weelde zijn deze perike
len van de vroegere groep Selexyz
en De Slegte-winkels natuurlijk
niet.
Het is in de boekenbranche anno
2014 als in zoveel bedrijfstakken:
afslanken om te overleven. Maar
in de boekenwereld speelt evenals
in het krantenbedrijf, naast de
conjuncturele economische dip
nog een ander probleem: de digi
talisering.
Ë-readers en ipads verdringen het
papieren product in toenemende
mate. In de regio Zeeuws-Vlaan
deren valt dat vooralsnog mee,
zeggen de boekhandelaren. „Dat
heeft met de vergrijzing van de
bevolking te maken", denkt Piet
Boogaard, eigenaar van Bruna in
Breskens. „De digitalisering is
hier nog niet zo doorgedrongen,
maar ik zie dat wel als een bedrei
ging voor de toekomst."
Gelukkig zijn de omzetcijfers van
zijn zaak stabiel, zegt hij. „Dat
komt omdat wij een echte sei
zoenszaak zijn. In de zomer ko
men hier veel toeristen. We heb
ben ons assortiment ook uitge
breid met Duitse tijdschriften,
kranten en boeken. En toen ING
zijn postagentschap in onze zaak
verkleinde, kwam er ruimte vrij
voor iets anders. Die hebben we
benut voor kinderboeken, ook
met het oog op de zomer en de
toeristen. Dat is een hele goede
zet gebleken."
Er zijn boekhandels die proberen
te overleven door het roer flink
om te gooien. Die breiden het as
sortiment bijvoorbeeld uit met
klassieke cd's, wijn of een
lunchroom. Dat zien de zussen
Pauline en Annemarie van Remor-
tel uit Hulst van de gelijknamige
boekenzaak in de Gentsestraat
niet zitten. „We hebben wel eens
gedacht om ook verf en hobbypro
ducten te gaan verkopen, omdat
zo'n winkel hier niet is. Maar dat
vraagt een grote investering en
veel ruimte. Hulst is daar mis
schien ook wel te klein voor."
De zussen namen in 2009 de zaak
van vader Bertie over, die hem op
zijn beurt in 1984 weer erfde van
zijn moeder. Zo af en toe springt
hij nog bij in de winkel. „Er komt
een keer een omslag", voorspelt
hij. „De generatie van nu groeit
volledig digitaal op. Als de e-rea-
ders echt doorzetten, ben ik bang
dat je geen schrijver meer over
houdt. Tenzij lezers' gewoon blij
ven betalen voor een e-book,
maar er zijn er toch ook, die ze
aan elkaar doorgeven via zo'n
stickje."
Boekhandel Remortel heeft behal
ve een tweede vestiging in Sluis
(gerund door de derde zus Isabel
la) ook een eigen website waarop
lezers boeken kunnen bestellen.
„Mensen die veel lezen, willen
vaak ook een e-reader hebben en
bestellen steeds vaker digitale boe
ken via onze website", zegt An-
OMZET VANAF 2006
It's not the destination, it's
the journey' is geen onbe
kend begrip voor bezitters
van oldtimerauto's, -moto
ren en -bromfietsen. Ook niet
voor Rini Meertens uit Terneu
zen. „De keren dat ik de auto's
mee naar het werk neem, rij ik
nooit recht naar huis, altijd een
blokje om..."
Rini (48) -in het dagelijks leven
bezig met 'boutjes, moertjes en
nippeltjes' bij Philips- is in het be
zit van een Mercedes Benz 280
SEL met bouwjaar 1968. Zijn inte
resse in klassieke auto's won het
van de passie voor synthesizermu-
ziek. In een tot studio omgebouw
de garage produceerde hij instru
mentale muziek met verschillen
de synthesizers. Maar bij het zien
van een Opel GT op internet gin
gen de knoppen om en werd de
garage leeggeruimd voor z'n eer
ste klassieker.
General Motors bracht in 1967
een kleine sportwagen op de
markt met de belijning van de
Amerikaanse Chevrolet Corvette.
Rini: „Die tweezitter was zo laag
dat je bij het inhalen van een
vrachtauto soms dacht: 'haal ik
links in of ga ik er onderdoor'."
De liefde voor klassiek bij de fami
lie Meertens ging zo ver dat ook
de Fiat voor dagelijks gebruik
werd ingeruild voor een Opel Ka-
dett LS uit 1968. Die bleek niet vei
lig genoeg voor het gezin, waarna
de interesse zich verlegde naar de
Duitse degelijkheid van Merce
des. Op internet vond Meertens
een 280 SEL uit 1968. De L stond
voor een 10 centimeter langere
carrosserie dan die van de SE. De
auto was in 1999 geïmporteerd
vanuit Californië en had door het
gunstige klimaat aldaar een 'har
de' carrosserie.
Of een Mercedes uit dat tijdperk
nu zoveel veiliger is dan de Ka-
dett, vraagt Rini zich wel af.
„Maar de aanwezigheid van airco
en warmtewerend glas maakt het
rijden een stuk comfortabeler. De
auto rijdt een beetje zweverig,
maar wel heel comfortabel."
Het idee om de klassiekers in te
zetten voor dagelijks gebruik
heeft het echtpaar Meertens in
middels losgelaten. De Opel GT is
inmiddels ook verkocht en vrouw
Jacqueline heeft voor haar werk
een hedendaagse auto.
Rollend Materieel
irp
0~
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Woonstichting Clavis
bestaat vandaag honderd jaar. De
stichting viert dat niet alleen van
daag, maar het hele jaar door met
tal van speciale activiteiten.
door Harmen van der Werf
GENT - In de haven van Gent mag
vorig jaar minder aangevoerd zijn,
een tweede, grote nieuwe zeesluis
bij Terneuzen blijft 'broodnodig', al
dus het havenbedrijf van Gent.
Rini Meertens met zijn Mercedes 280 SEL. „De auto rijdt een beetje zweve
rig, maar wel heel comfortabel." foto Chris Platteeuw
door Florence Imandt
door Chris Platteeuw
Tijd speelt geen rol. De liefhebbers
van oud rollend materieel steken ve
le vrije uren in hun hobby. In deze
rubriek komen Zeeuws-Vlamingen
aan bod met die passie. Vandaag:
Rini Meertens uit Terneuzen.
De Koninklijke Vereniging van het
Boekenvak laat wekelijks het aan
tal verkochte boeken meten op
'de belangrijkste verkooppunten
in relevante verkoopkanalen in Ne
derland'.
Omzet 2006: 596 min euro
Omzet 2008: 640 (+2%)
Omzet 2010: 619 (-3,5%)
Omzet 2011:587 (-5,1
Omzet 2012: 545 (-7,3%)
Omzet 1e helft 2013: 236 (-3,4%);
de daling in termen van verkochte
exemplaren is in die periode 7,9%
gedaald.
De omzet van e-boeken steeg in
2012 naar ruim 12 min euro (een
stijging van 70% ten opzichte van
2011).
In Zeeuws-Vlaanderen willen mensen graag nog een papieren boek in han
den hebben, foto Mark Neelemans