Een komen en gaan van modewinkels aan de Meir srr*,iin fa e nde pa Scheepswerf Reimerswaal wil verhuizen naar Vlissingen SCHOUWEN-DUIVELAND 23 Buurtbussen en taxibusjes vullen straks gaten op Houterman Verbouwing? Het was een regelrechte hit ruim twee jaar geleden. De Amerikaan se modewinkelketen Forever 21 opende aan de Meir in Antwer pen het eerste filiaal op het Euro pese vasteland. Kooplustigen - vooral jonge meiden - stonden rijendijk voor de ingang. Lekker veel te koop en ook nog lekker goedkoop. Zo ziet het Antwerps stadsbe stuur en zakenleven het graag, 't Stadt als hét shoppingcenter van Europa. Maar helaas, de klad lijkt er een beetje in te komen, met na me aan de Meir, dé winkelstraat van Antwerpen. Na Puma en Dis- neystore wil ook de internationa le Duitse modeketen S. Oliver haar 'flagshipstore' - oftewel vlag genschip-winkel - aan de Meir op doeken, meldden Vlaamse media vorige week. Voor inwoners van Zeeland hoeft dat overigens geen nadeel te zijn: binnenkort opent S. Oliver een vestiging in Rosada Fasion Outlet in Roosendaal. Het zou in Antwerpen niet blij ven bij het verdwijnen van S. Oli ver, volgens ingewijden. Ook For ever 21, Vero Moda en Jack Jo nes zouden zich van de Meir wil len terugtrekken. Vooral de slui ting van Forever 21 zou een gevoe lige klap zijn. Dat de Amerikanen augustus 2011 in Antwerpen neer- Na Puma en Disneystore wil ook de Duitse modeketen S. Oliver de 'flagshipstore' aan de Meir opdoeken. streken, bevestigde de positie van 't Stadt als springplank voor niet-Europese modeketens. Dat is wel iets om trots op te zijn. Nu is Antwerpen meer dan de Meir, zoals Amsterdam meer is dan de Kalverstraat. De huurprij zen aan de Meir - waar winkels gi gantisch groot zijn - zouden zo ex treem hoog zijn, dat zelfs grote winkelketens het niet kunnen bol werken. „Internet-verkopen", noemt voorzitter Nico Volckeryck van ondernemersorganisatie Uni- zo als mogelijke oorzaak. Winkels die aan de Meir leeg komen, zijn volgens hem wel weer zo gevuld. MIDDELBURG - Over een paar maan den is het zover. Op 1 april (geen grap) wordt bekend wie per 2015 de nieuwe vervoerder wordt in Zeeland. Dan zal ook duidelijk worden wel ke bussen volgen jaar nog rijden. Er moet bezuinigd worden omdat de provincie vanaf 2015 veel min der geld (naar schatting zo'n twin tig procent) van het Rijk krijgt voor openbaar vervoer. Met ingang van het volgend jaar wordt een flexnet én een kernnet ingevoerd voor heel Zeeland. Daar kunnen vervoersbedrijven op inschrijven. Er wordt dan ook een nieuw systeem opgezet met taxibusjes. Gewone reizigers kun nen dan nog steeds van halte naar halte of van halte naar knoop punt, maar moeten zich eerst aan melden. Zij leien de Regiotaxi dan met Wmo'ers die van deur tot deur reizen. De tarieven zijn gebaseerd op die van het openbaar vervoer, maar omdat invoering van de OV-chip- kaart te duur is moeten reizigers hun ritjes contant afrekenen cl per automatische incasso betalen. Huidig vervoerder Connexxion heeft bij de provincie een andere oplossing aangedragen, namelijk de buurtbus: openbaar vervoer door vrijwilligers. „Dat is voorde lig en kan voor onbepaalde tijd blijven bestaan", somt coördina tor buurtbussen Hans de Bel van Connexxion op. Hij heeft inmiddels al een hand vol buurtbusverenigingen opge- geheel op eigen benen, met een ei- m gen bestuur. Connexxion en de Scheepswerf Reimerswaal zit nu in Hansweert aan het Kanaal door Zuid-Beveland. Daar raakt de be drijfsvoering van de werf in de knel door beperkingen. De werf wil graag grotere schepen behan delen dan in het Kanaal door Zuid-Beveland mogelijk is door de beperkte aanlegmogelijkheden en diepgang en restricties in be drijfsactiviteiten door omliggen de woningen. De Buitenhaven biedt wel de mo gelijkheid door te groeien. Boven dien heeft het terrein, dat zo'n 9,5 hectare beslaat, het voordeel dat het aan diep vaarwater ligt, met een open verbinding naar zee. Daar kan de scheepswerf zich ont poppen als een servicestation op de vaarroute naar Vlissingen, Ter- neuzen, Gent, Rotterdam en Ant werpen. Behalve op de werf ver richt Scheepswerf Reimerswaal havenreparaties in de Scheldere- gio en daar buiten. Zeeland Seaports is blij met de be langstelling van Scheepswerf Rei merswaal voor het Dartline-ter rein, dat braak ligt sinds het ver trek van dié veerdienst. Scheeps werf Reimerswaal begon in 1985 met onderhoud aan schepen zoals viskotters, baggerschepen, binnen vaartschepen, sleepboten en coas ters. Op de werf werken 45 vaste krachten. Op piekmomenten huurt het bedrijf personeel in. Het aantal medewerkers op de werf kan dan oplopen tot 300. Het verlies van huisvesting van die tijdelijke werknemers door lo kale logiesverstrekkers verdriet de Het verlies van huisvesting van tijdelijke werknemers door logiesverstrekkers ver driet de gemeente Kapelle. gemeente Kapelle. Maar daar blijft het bij. Ook met een verhui zing van de scheepswerf in het verschiet, vecht de gemeente Ka pelle bij de Raad van State de nieuwe milieuvergunning aan die de Provincie Zeeland heeft afgege ven voor de werf in Hansweert. Kapelle vindt dat de vergunning voor geluidsproductie veel te ruim is gesteld. Daardoor krijgen woningen in Hansweert en Schore te maken met veel meer geluidsoverlast dan Kapelle toelaatbaar acht, stelt wet houder Evert Damen. Reimers waal heeft geen beroep ingesteld. Damen: „De provincie biedt nu meer ruimte voor geluidshinder dan waar de werf zelf om heeft verzocht; dat vinden wij een te grote veralgemenisering." De scheepswerf vroeg in 2012 om toe stemming om tot twaalf dagen per jaar meer geluid te produce ren voor hydrojetting; hogedruk- reiniging van tanks en tankers. Ka pelle heeft dat vorig jaar voor de reiniging van een specifiek schip gedoogd, maar wil die lawaaiige activiteit niet als vaststaand feit accepteren. Dat strookt ook niet met het lokale bestemmingsplan van Kapelle voor de Schoorse om geving. Volgens Damen verschil len Reimerswaal, Kapelle en de provincie van inzicht: „De provin cie schaart hydrojetting onder normale bedrijfsvoering, wij vin den het een bijzondere activiteit die beperkt moet blijven tot het strikt noodzakelijke." WOENSDAG 15 JANUARI 2014 door Harmen van der Werf ANTWERPEN - Antwerpen is voor veel Zeeuwen hét shopping centre, maar grote modewinkels staan er onder druk. buurtbuszeeland@connexxion.nl Aannemingsbedrijf vraag vrijblijvend offerte aan: 's-GRAVENPOLDER 0113-311221 vwvw.ajhouterman.nl Vestiging van de Duitse modewinkelketen S. Oliver aan de Meir in Antwerpen waarvan het personeel voor kerstmis te horen heeft gekregen dat die gaat richt in Zeeland. Goes krijgt er nu sluiten, foto Peter Nicolai ook eentje. Zo'n vereniging staat door Frank Balkenende en Claudia Sondervan HANSWEERT - Scheepswerf Rei merswaal wil verhuizen van Hans- weert naar de Buitenhaven van Vlis singen. Samen met havenbedrijf Zeeland Seaports overweegt het bedrijf verplaatsing naar het voor malige Dartline-terrein aan de Viis- singse Buitenhaven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49