Een komen en gaan van modewinkels aan de Meir srr*,iin fa e nde pa
Scheepswerf Reimerswaal wil verhuizen naar Vlissingen
SCHOUWEN-DUIVELAND 23
Buurtbussen en
taxibusjes vullen
straks gaten op
Houterman
Verbouwing?
Het was een regelrechte hit ruim
twee jaar geleden. De Amerikaan
se modewinkelketen Forever 21
opende aan de Meir in Antwer
pen het eerste filiaal op het Euro
pese vasteland. Kooplustigen -
vooral jonge meiden - stonden
rijendijk voor de ingang. Lekker
veel te koop en ook nog lekker
goedkoop.
Zo ziet het Antwerps stadsbe
stuur en zakenleven het graag, 't
Stadt als hét shoppingcenter van
Europa. Maar helaas, de klad lijkt
er een beetje in te komen, met na
me aan de Meir, dé winkelstraat
van Antwerpen. Na Puma en Dis-
neystore wil ook de internationa
le Duitse modeketen S. Oliver
haar 'flagshipstore' - oftewel vlag
genschip-winkel - aan de Meir op
doeken, meldden Vlaamse media
vorige week. Voor inwoners van
Zeeland hoeft dat overigens geen
nadeel te zijn: binnenkort opent
S. Oliver een vestiging in Rosada
Fasion Outlet in Roosendaal.
Het zou in Antwerpen niet blij
ven bij het verdwijnen van S. Oli
ver, volgens ingewijden. Ook For
ever 21, Vero Moda en Jack Jo
nes zouden zich van de Meir wil
len terugtrekken. Vooral de slui
ting van Forever 21 zou een gevoe
lige klap zijn. Dat de Amerikanen
augustus 2011 in Antwerpen neer-
Na Puma en Disneystore wil
ook de Duitse modeketen
S. Oliver de 'flagshipstore'
aan de Meir opdoeken.
streken, bevestigde de positie van
't Stadt als springplank voor
niet-Europese modeketens. Dat is
wel iets om trots op te zijn.
Nu is Antwerpen meer dan de
Meir, zoals Amsterdam meer is
dan de Kalverstraat. De huurprij
zen aan de Meir - waar winkels gi
gantisch groot zijn - zouden zo ex
treem hoog zijn, dat zelfs grote
winkelketens het niet kunnen bol
werken. „Internet-verkopen",
noemt voorzitter Nico Volckeryck
van ondernemersorganisatie Uni-
zo als mogelijke oorzaak. Winkels
die aan de Meir leeg komen, zijn
volgens hem wel weer zo gevuld.
MIDDELBURG - Over een paar maan
den is het zover. Op 1 april (geen
grap) wordt bekend wie per 2015
de nieuwe vervoerder wordt in
Zeeland.
Dan zal ook duidelijk worden wel
ke bussen volgen jaar nog rijden.
Er moet bezuinigd worden omdat
de provincie vanaf 2015 veel min
der geld (naar schatting zo'n twin
tig procent) van het Rijk krijgt
voor openbaar vervoer.
Met ingang van het volgend jaar
wordt een flexnet én een kernnet
ingevoerd voor heel Zeeland.
Daar kunnen vervoersbedrijven
op inschrijven. Er wordt dan ook
een nieuw systeem opgezet met
taxibusjes. Gewone reizigers kun
nen dan nog steeds van halte naar
halte of van halte naar knoop
punt, maar moeten zich eerst aan
melden. Zij leien de Regiotaxi
dan met Wmo'ers die van deur
tot deur reizen.
De tarieven zijn gebaseerd op die
van het openbaar vervoer, maar
omdat invoering van de OV-chip-
kaart te duur is moeten reizigers
hun ritjes contant afrekenen cl
per automatische incasso betalen.
Huidig vervoerder Connexxion
heeft bij de provincie een andere
oplossing aangedragen, namelijk
de buurtbus: openbaar vervoer
door vrijwilligers. „Dat is voorde
lig en kan voor onbepaalde tijd
blijven bestaan", somt coördina
tor buurtbussen Hans de Bel van
Connexxion op.
Hij heeft inmiddels al een hand
vol buurtbusverenigingen opge-
geheel op eigen benen, met een ei-
m gen bestuur. Connexxion en de
Scheepswerf Reimerswaal zit nu
in Hansweert aan het Kanaal door
Zuid-Beveland. Daar raakt de be
drijfsvoering van de werf in de
knel door beperkingen. De werf
wil graag grotere schepen behan
delen dan in het Kanaal door
Zuid-Beveland mogelijk is door
de beperkte aanlegmogelijkheden
en diepgang en restricties in be
drijfsactiviteiten door omliggen
de woningen.
De Buitenhaven biedt wel de mo
gelijkheid door te groeien. Boven
dien heeft het terrein, dat zo'n 9,5
hectare beslaat, het voordeel dat
het aan diep vaarwater ligt, met
een open verbinding naar zee.
Daar kan de scheepswerf zich ont
poppen als een servicestation op
de vaarroute naar Vlissingen, Ter-
neuzen, Gent, Rotterdam en Ant
werpen. Behalve op de werf ver
richt Scheepswerf Reimerswaal
havenreparaties in de Scheldere-
gio en daar buiten.
Zeeland Seaports is blij met de be
langstelling van Scheepswerf Rei
merswaal voor het Dartline-ter
rein, dat braak ligt sinds het ver
trek van dié veerdienst. Scheeps
werf Reimerswaal begon in 1985
met onderhoud aan schepen zoals
viskotters, baggerschepen, binnen
vaartschepen, sleepboten en coas
ters. Op de werf werken 45 vaste
krachten. Op piekmomenten
huurt het bedrijf personeel in.
Het aantal medewerkers op de
werf kan dan oplopen tot 300.
Het verlies van huisvesting van
die tijdelijke werknemers door lo
kale logiesverstrekkers verdriet de
Het verlies van huisvesting
van tijdelijke werknemers
door logiesverstrekkers ver
driet de gemeente Kapelle.
gemeente Kapelle. Maar daar
blijft het bij. Ook met een verhui
zing van de scheepswerf in het
verschiet, vecht de gemeente Ka
pelle bij de Raad van State de
nieuwe milieuvergunning aan die
de Provincie Zeeland heeft afgege
ven voor de werf in Hansweert.
Kapelle vindt dat de vergunning
voor geluidsproductie veel te
ruim is gesteld.
Daardoor krijgen woningen in
Hansweert en Schore te maken
met veel meer geluidsoverlast dan
Kapelle toelaatbaar acht, stelt wet
houder Evert Damen. Reimers
waal heeft geen beroep ingesteld.
Damen: „De provincie biedt nu
meer ruimte voor geluidshinder
dan waar de werf zelf om heeft
verzocht; dat vinden wij een te
grote veralgemenisering." De
scheepswerf vroeg in 2012 om toe
stemming om tot twaalf dagen
per jaar meer geluid te produce
ren voor hydrojetting; hogedruk-
reiniging van tanks en tankers. Ka
pelle heeft dat vorig jaar voor de
reiniging van een specifiek schip
gedoogd, maar wil die lawaaiige
activiteit niet als vaststaand feit
accepteren. Dat strookt ook niet
met het lokale bestemmingsplan
van Kapelle voor de Schoorse om
geving. Volgens Damen verschil
len Reimerswaal, Kapelle en de
provincie van inzicht: „De provin
cie schaart hydrojetting onder
normale bedrijfsvoering, wij vin
den het een bijzondere activiteit
die beperkt moet blijven tot het
strikt noodzakelijke."
WOENSDAG 15 JANUARI 2014
door Harmen van der Werf
ANTWERPEN - Antwerpen is voor
veel Zeeuwen hét shopping centre,
maar grote modewinkels staan er
onder druk.
buurtbuszeeland@connexxion.nl
Aannemingsbedrijf
vraag vrijblijvend offerte aan:
's-GRAVENPOLDER
0113-311221
vwvw.ajhouterman.nl
Vestiging van de Duitse modewinkelketen S. Oliver aan de Meir in Antwerpen waarvan het personeel voor kerstmis te horen heeft gekregen dat die gaat richt in Zeeland. Goes krijgt er nu
sluiten, foto Peter Nicolai ook eentje. Zo'n vereniging staat
door Frank Balkenende en Claudia
Sondervan
HANSWEERT - Scheepswerf Rei
merswaal wil verhuizen van Hans-
weert naar de Buitenhaven van Vlis
singen. Samen met havenbedrijf
Zeeland Seaports overweegt het
bedrijf verplaatsing naar het voor
malige Dartline-terrein aan de Viis-
singse Buitenhaven.