~1 dan uitzondering is veilig I VERDIEPING 9 namelijk de eerste keer dat, weliswaar na zware politieke druk, een Israëlisch schaak team in een Arabisch land mocht komen spelen. En schaken is een van de weinige sporten waar Israël in uitblinkt. Het Israëli sche team was eerder dat jaar Europees jeugdkampioen geworden en winnen in Abu Dhabi zou voor veel Israëliërs naast een sportieve ook een politieke overwin ning betekenen. Maar de vreugde sloeg snel om in verontwaardiging toen bekend werd dat de Israëlische vlag na de eerste dag van de toernooiwebsite was verwij derd. De Israëlische jeugdschakers speel den de rest van het toernooi onder de naam van de Wereld Schaak Federatie, zon der vlag. Israël zelf staat zich er op voor dat in het land alle sporters welkom zijn, ook uit landen die Israël niet als staat erkennen of waarmee het formeel in staat van oorlog is, zoals Libanon en Syrië. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Sport wil Israël best tegen nationale teams uit de ze landen spelen, maar willen deze landen dat niet. Dat klinkt nobel, maar in de Israë lische én de Palestijnse sportwereld zelf is uitsluiting eerder regel dan uitzondering. In de Israëlische voetbalcompetities spelen geen Palestijnse spelers uit de Westelijke Jordaanoever of de Gazastrook. Die hebben hun eigen competitie. Maar omdat Israël het grootste deel van deze van elkaar ge scheiden gebieden militair bestuurt en uit veiligheidsoverwegingen het reizen van Pa; lestijnse atleten tussen deze gebieden vaak bemoeilijkt, komen levensvatbare competi ties er moeilijk van de grond. Vorig jaar diende de Palestijnse voetbalassociatie nog een klacht in bij de wereldvoetbalbond FI FA omdat Israël ook de toegang van inter nationale atleten tot de Palestijnse Gebie den zou tegenhouden. De Palestijnse com petitie op zijn beurt staat geen Joods-Israë lische spelers toe. Alleen Israëlische Arabie ren kunnen daarom in beide competities spelen. Maar bij een groep radicale suppor ters van de Israëlische voetbalclub Beitar Jeruzalem is ook sprake van onverholen ra cisme tegen deze spelers. Zij willen onder geen beding Arabische spelers in hun elf tal. De Israëlische premier Netanyahu ver oordeelde afgelopen zomer deze suppor ters overigens in stevige bewoordingen. Sport lijkt in Israël en de Palestijnse Gebie den niet te verbroederen, maar is eerder een politiek steekspel. Het waren de allereerste dagen van de Arabische Lente. Ik had net in gecheckt in een simpel hotel in Egypte toen ik 20 meter verderop mijn 'overburen' ontwaarde: de grote Sha'ar Has- hamayim-synagoge. „Dit lijkt me niet de veiligste plek in Cairo", zei ik tegen de re ceptionist. „Ik denk dat het wel meevalt", antwoordde hij. „Wij Egyptenaren hebben niks tegen Joden, alleen tegen Israël." Zeker sinds de stichting van de staat Israël in 1948 heeft de Arabische wereld een zeer moeilijke verhouding met Joden. De mees te Israëliërs zijn nou eenmaal Joden. Om dat van elkaar gescheiden te houden, is niet altijd even makkelijk. Volgens bijna alle Arabieren bestaat Israël alleen maar omdat ze land hebben ingepikt waarop Palestijnen al eeuwen leefden. Het verlies van 'Arabisch land' ligt extreem ge voelig in de Arabische wereld. Ook zien veel Arabieren de stichting van Israël als een direct gevolg van de Jodenvervolging in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dat leidt tot irritatie. Wat veel Arabie ren hier dan ook vaak gepikeerd zeggen is: „Omdat Europa Joden uitmoordde, vonden jullie het nodig dat er een Israëlische staat kwam in ons gebied." In de moslimwereld is Israël altijd een ge voelige bestemming gebleven. Deze week nog kreeg een journalist uit Bangladesh ze ven jaar gevangenisstraf omdat hij voor een lezing Israël had bezocht. Maar is de Arabische wereld nou tegen Israël of tegen Joden? Hier op straat in de Emiraten zeg gen mensen niets tegen de Joden hebben. „Als die Joodse speler van Vitesse een Ne derlands paspoort had gehad, was hij hier gewoon welkom geweest", aldus Abdul Rahman, een 24-jarige inwoner van Dubai. „Joden zijn net als christenen en moslims de mensen van het boek. Abraham en Mo- zes, hun profeten zijn onze profeten. Hoe kunnen we iets tegen hen hebben?" Dat is veelal ook de houding van officiële instanties in de meeste Arabische landen. Israël is fout, maar Joden zijn best oké. In het Libanese Beiroet is onlangs een be langrijke synagoge herbouwd met moslim- geld. Hetzelfde gebeurde in de Marokkaan se stad Fez. Maar in sommige delen van de Arabische wereld heerst zeer zeker Joden haat. Vooral militante groepen die de Ko ran extreem letterlijk nemen, maken geen verschil tussen Israël en Joden. Voor hen is het één pot nat. Vandaar ook dat groepen gelieerd aan al-Qaeda synagogen opbliezen in Turkije en in Tunesië. Hoe het afliep met de synagoge tegenover mijn hotel tijdens de rellen in Cairo? Steeds liepen er groepen jongeren en Mos limbroeders met stokken en stenen langs mijn hotel. En dus ook langs de synagoge. Toen de rellen na een paar dagen stopten, kon ik het zelf nauwelijks geloven. Maar de oude Sa'ar Hashamayim-synagoge had al les zonder politiebescherming overleefd. Er was nog geen raam gesneuveld. ZATERDAG 11 JANUARI 2014 I Twee vriendinnen, de Israëlische Ellen Siegel (rechts) en de Palestijnse Ghada Karmi, protesteren al ruim veertig jaar op gezette tijden samen tegen het Israëli sche beleid dat Ghada verbiedt zich in Israël te vestigen, foto Arabisto door onze correspondent Harald Doornbos (VAE) uitsluiting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9