X" -
jSpPf
De twee grootste steden van Noorwegen liggen hemelsbreed
nog geen 300 kilometer uit elkaar. Maar om over land van Oslo
naar het aan de Atlantische kust gelegen Bergen te komen, ben
je door de talrijke bergen en fjorden wel even bezig. Dat is geen
straf, want het Fjell- en Fjordgebied heeft veel te bieden.
Onderweg in Noorwegen,
valt direct op hoe leeg dit-
land is in vergelijking
met Nederland. Bossen
en heuvels, af en toe een
meer en houten huizen
met grote, keurig bijge
houden tuinen. We rijden richting Hemse-
dal, een dorp in het Fjell- en Fjordgebied
ten noordwesten van de Noorse hoofdstad
Oslo. In de winter komen hier altijd veel
skiërs. Maar de Hemsedalers willen ook
graag buiten het winterseizoen toeristen
trekken. Daarvoor bedachten ze allerlei
sportieve mogelijkheden. Wij gaan van
daag riviersnorkelen. In een parkeergarage
liggen dry suits op een pallet. Ik krijg er
een aangereikt door Gunnar Westholm
van Norwegian Adventures. Het is nog een
heel gehijs om het pak met pijpen en mou
wen aan te trekken. Daaroverheen gaat nóg
een dry suit, een met shorts en korte mou
wen. Dan volgen nog een zwemvest, hand
schoenen, kikvorsstappers en een duikbril
met snorkel. Voor vertrek krijgen we veilig
heidsinstructies. Westholm neemt dat se
rieus. Zó serieus dat het zweet al snel van
mijn hoofd gutst en ik nog maar één ding
wil: de rivier in! Dat het water van de Hem-
sila rivier maar 12 graden is, schrikt al niet
meer af. De Hemsila zit vol forel en om ze
te zien, kun je twee uur lang met de
stroom mee terugdrijven naar Hemsedal.
Er zijn waterkolken die je heen en weer
slingeren, maar het rustige deel van de ri
vier is zeer ontspannend. Vooral wanneer
je op je rug drijft en wolken en boomtop
pen boven je voorbijglijden. Draai je je
weer om, dan zoeft de rivierbodem onder
je langs en zie je de forellen. In Hemsedal
wacht nog de brug, 5 meter boven het wa
ter, ideaal om vanaf te springen. Een otter
weet nog net ons bommetje te ontwijken.
De route over het Bergsjo plateau naar het
uitzonderlijk afgelegen logeeradres, waar
van de eigenaren een keer per week bood
schappen doen in een winkel op vijf kwar
tier rijden enkele reis. Het is rond een uur
of zeven 's avonds, wanneer de zon de hori
zon langzaam opzoekt, zo mooi dat we om
de haverklap fotopauzes nemen. Het pla
teau ligt net boven de boomgrens.
In Toviki aan het Djupsvatnetmeer kun
nen we over het land alleen nog lopend ver
der, maar er ligt ook een bootje. De kapi
tein, met rode baard, hijst alle bagage aan
dek en start de scheepsmotor. Na een half
uur zien we de Lungdalshytta liggen, een
herberg van Den Norske Turistforening.
Twee houten gebouwen, een mast met de
Noorse vlag en een tuin met paarden. Bin
nen kunnen we zo aanschuiven voor het
eten. Om 23.00 uur gaat de stroomgenera
tor uit. We vallen als'een blok in slaap.
De volgende dag is het druk op het station
van Myrdal. De gebruikelijke mix van toe
risten, veel Japanners en Italianen, is druk
in de weer met camera's en mobiele tele
foons om de donkerrood geschilderde sta
tionsgebouwen en de bergachtige omge
ving vast te leggen. De trein uit Geilo had
vijf kwartier nodig om tot Myrdal te klim
men, een deel van het traject dat als een
der fraaiste ter wereld geldt, waarbij de
trein over een afstand van 100 kilometer
1.100 meter klimt langs besneeuwde val
leien en bergmeren.
De op het station gehuurde mountainbikes
zijn van het bescheiden soort. Met slechts
acht versnellingen doen ze meer aan een
citybike denken maar de afdaling van 21 ki
lometer van Myrdal naar Flam valt goed te
doen met de fietsen die naast schijfrem
men ook een achteruittraprem hebben.
Die laatste kun je beter niet gebruiken op
het eerste stuk, vol losliggend grind, want
je achterwiel glijdt geheid alle kanten op.
Eenmaal gewend aan de fietsen is de route
door de vallei fenomenaal. We halen snel
heden tot over de 60 kilometer per uur, zig
zaggen over de spoorlijn en zien niet al
leen een kudde geiten die de weg over
steekt, we ruiken de beesten ook. Na nog
een laatste bocht staan we in Flam. Een
dorp aan het einde van de Sognefjord waar
de 450 inwoners een dikke boterham ver
dienen aan fjordtoerisme. Net buiten het
dorp kun je Otternes bezoeken, een dorp
met 27 houten huizen, waarvan de oudste
uit de zeventiende eeuw stammen. De hui
zen liggen hoog boven de Sognefjord en
aan hun inrichting is niets veranderd. Het
uitzicht richting Flam is prachtig.
Over hoeveel dagen per jaar het in Bergen
regent, lopen de meningen uiteen. Maar
dat het er vaak plenst, is zeker. Pessimisti
sche Bergenaren houden het op zo'n
300 dagen per jaar. Maar deze vrijdagmid
dag straalt de zon. Op de centrale vismarkt,
de Fisketorget, waar delicatessen als kreeft
en de peperdure koningskrab worden aan
geboden, lokken marktverkopers toeristen
met gerookte zalm en broodjes garnalen.
De bijzondere ligging van Bergen zie je het
beste met behulp van de Floibanen, de eni
ge kabelbaan op rails in Scandinavië. In
7 minuten tijd stijg je 300 meter om uit te
komen bij een groot terras van waar de
stad met vrijwel een 360 graden uitzicht te
bewonderen valt. In de verte zie ik de At
lantische Oceaan, dichterbij zijn de kleurrij
ke, houten huizen van Bryggen, de werf
van Bergen met eeuwenoude huizen die
sinds 1979 op Unesco's Werelderfgoedlijst
staat. Het is Noorwegen op zijn mooist.
WAAR EN WAT
ZATERDAG 11 JANUARI 2014
Noorwegen op zijn mooist
door Joost Brantjes
reageren?
reizen@depersdienst.nl
iiiliil i/>
FINLAND
I
Bergen
Oslo 0$ Toviki
S Foto boven:
De route over het Bergsjo plateau is adembe
nemend mooi.
Foto links:
De kleurrijke, houten huizen in Bryggen in
Bergen, foto's Joost Brantjes
Oslo ligt zo'n 930 kilometer van Amster
dam. Er zijn dagelijkse vluchten van Amster
dam naar Oslo. Zie ook www.klm.nl. Liever
met de auto? Vanaf Kiel in Duitsland of Fre-
drikshavn of Kopenhagen in Denemarken
maak je met een veerboot de oversteek
naar Oslo. Voor meer informatie kun je te
recht op www.visitnorway.com/nl of
www.visitoslo.com.
Op www.visitnorway.com/nl kun je ook
terecht als je meer wilt lezen over
Noorwegen en de genoemde plaatsen.
Op www.fjellandfjord.com vind je een
overzicht van de actieve mogelijkheden.