34 Het kwam er, zo was de in druk althans, de afgelopen twee winters bijna van. In Friesland raakten ze welis waar nog niet van de kook, maar de rest van Nederland was in opperste staat van opwinding. Speciaal voor de groep die niet kan wachten op een volgende Elfsteden tocht op de schaats, is er inmiddels een groot aantal zomerse alternatieven. Ge woontjes: met de fiets, lopend, per motor, auto. Of uitdagend: met de boot, solex, skeelers, step, sup, huifkar of kano. In een poging onze eigen Elfstedenkoorts wat te temperen, reisden we afgelopen zo mer enkele dagen door Friesland. Na zeker 200 kilometer over grachten, jaagpaden, meren, én de gewone weg trekken we een ijskoude conclusie: waarom op de winter wachten? Ligt de start en finish van de Elfsteden tocht op de schaats in Leeuwarden, onze trip begint, niet toevallig, in Bolsward. Hier is het met Pinksteren altijd een gek kenhuis. Op pinkstermaandag vertrekt er een gigantisch peloton fietsers voor hun Elfstedentocht. Een dag eerder gaat vanuit de Hanzestad ook een kleine groep step pers op pad. Achttien uur later zijn ze com pleet gesloopt terug, hun schoenen versle ten. Steppen is, ervaren we zelf, geen kin derspel. Het kost flink wat energie. Op de klinkertjes, in de beklimming van een heu se terp en langs de winderige weilanden rond Bolsward komen we onszelf behoor lijk tegen. Na deze inspanning is het tijd voor een meer relaxte manier om de route - op ei gen tempo - te verkennen. Eindelijk is het mogelijk de Elfstedentocht ook volledig per boot te voltooien. De laatste trots van Friesland is sinds 29 juni van vorig jaar open. De route was lange tijd niet in zijn geheel bevaarbaar. Met name het stuk van Berlikum via Bartle- hiem naar Leeuwarden was lastig. Maar me de dankzij nieuwe schutsluizen kan het rondje nu wel gemaakt worden. Vaartuigen met een maximale diepgang van 1.30 meter en een doorvaarthoogte van 2.40 meter kunnen onder alle bruggen door. Het zal tot aanzienlijk meer vaarbewegingen lei den. Zittend op het nieuwe terras van Koffie- en Theeschenkerij Bartlehiem, liggend naast hét bruggetje op hét kruispunt van dé Tocht det Tochten, beseffen we dat dit ook voor schaatsers goed nieuws is. Tal van bruggen zijn verhoogd, rijders hoeven aan merkelijk minder diep te bukken. In Franeker, misschien wel de meest stati ge van de elf Friese steden, was een derge lijke ingreep niet nodig. Daar is in lang ver vlogen tijden al goed nagedacht over een sa menwerking tussen natuur en mens. Een wandeling door de universiteitsstad van Fietsend, lopend, varend, steppend, kanoënd of suppend. De Friese elfstedentocht kan op talloze manieren - zeker elf - afgelegd worden. Dus waarom wachten tot het vriest dat het kraakt? Plan alvast een zomers alternatief voor de koude tocht langs elf steden. *nL V;:> 4^#f- - weleer, aan de hand van stadsgids Wiep Boddeus, levert verrassende inzichten op. Wat een historie, wat een schoonheid. Het Planetarium van Eise Eisinga is een must. De wolkammer van beroep - met sterren kunde als hobby - gaf een pasklaar, ontken nend antwoord op de voorspelling van een dominee dat de aarde zou vergaan. In zijn huiskamer draaien de radertjes van het tus sen 1774 en 1781 nagebouwde planetenstel sel nog altijd. Verrast door zoveel astronomisch vernuft van een autodidact, voelen we ons plots heel klein. De weidsheid van het land schap zorgt voor nog meer rust in lijf en le den. We snijden, het is immers nu geen wedstrijd, een stukje af en trekken door terpdorpen als Wommels en Jorwert. Het laatste beetje randstedelijke spanning valt van ons afin Weidum. Charmehotel én groene camping Weidu- merhout, een prachtige, met oog voor duur zaamheid gerunde pleisterplaats van hectare, net onder Leeuwarden, ligt aan de Zwette. Hier rijdt het Elfstedenpeloton in de donkere ochtend de eerste kilometers. Zonde! Want bij daglicht blijkt het er prachtig. Wij krijgen de kans er een stuk te kanoën. Het menu van de chef smaakt na de inspanning nog beter. Na een prettige nacht komen we goed uit gerust aan in Sneek. Dat is maar goed ook. Nabij de prachtige Waterpoort wacht Jens, van Kitemobile, met een nieuwe uitdaging. We gaan 'suppen': sup staat voor stand-up-paddle. We krijgen een groot for maat surfplank en een peddel. Een zwem broek is niet nodig. Jens heeft vertrouwen in ons. Schoenen en sokken uit, broekspij pen oprollen en gaan! Snel hebben we de balans te pakken en staan we kaarsrecht. Maar dan wacht een verrassing, de histori sche Sneker binnenstad kent tal van brug gen. We moeten er onderdoor, op onze knieën. Dit was toch staand peddelen? Trots dat we niettemin zonder nat pak het eind hebben gehaald, denken we toch even aan diegenen die in september - in vier da gen tijd- de hele Elfstedentocht al sup pend zullen gaan doen. Dat lijkt ons toch iets te gortig. Wil je dan nog van de omge ving genieten, dan moeten conditie en con centratie echt optimaal zijn. Voor een uur tje of twee is het echter een hele belevenis. BELIZEFRANKRIJKTURKIJEGROOT-BRITTANNIËHONGKONGSPANJENEDERLANDNOORWEGEN Waarom wachten op het ijs? door Edward Swier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 86