i u Ze is de creatieve motor achter veel van Linda de Mols successen. Regisseur Will Koopman weet als geen ander hoe je kijkers trekt. „Iets is goed of niet. Een serie als Gooische vrouwen kun je leuk vin den als je 18 of als je 80 bent." SPECTRUM 13 Will Koopman interview 1 Als die niet goed is, krijg ook ik de vol gende keer nee te horen", relativeert ze haar succes. „En dat is misschien wel goed. Het houdt je scherp. Je kunt nooit achteroverleunen en denken: dat doe ik wel even. Nu heb ik dat so wieso niet. Ik lig altijd, bij elke produc tie, de nacht voor de eerste draaidag wakker. Nog steeds." Wakker liggen terwijl ze erom be kend staat dat ze bij voorkeur met ver trouwde mensen werkt? „Klopt, ik heb altijd mensen om me heen die me kennen. Daardoor kan ik snel wer ken. Maar dat neemt niet weg dat ik wakker lig voor die eerste draaidag. Omdat ik denk dat ik het niet kan." Nadenkend, met een rimpel in het voorhoofd: „Het kan zijn dat ik die spanning nodig heb voordat ik ergens aan begin, maar het kan ook zijn dat er iets van faalangst onder zit." Met zo'n staat van dienst? „Dat wil niet zeggen dat ik het kan. Ik zie soms din gen terug die ik niet heel erg goed vind. Er is altijd iets wat beter kan." Je zou verwachten dat het vertrouwen Ik lig altijd, bij elke productie, de nacht voor de eerste draaidag wakker. Omdat ik denk dat ik het niet kan in eigen kunnen met je leeftijd mee groeit. Zeker met de erkenning die Koopman ten deel is gevallen. „Ik heb juist het tegenovergestelde. Het idee dat ik steeds beter moet presteren en dat onvoldoende doe. Wel weet ik be ter dan vroeger wat ik wel en wat ik niet kan. Ik kan bijvoorbeeld geen ac tie filmen. Ik heb het geprobeerd, in De verbouwing bijvoorbeeld. Maar ik heb het geduld niet om een koplamp te filmen, een wiel dat gaat schuiven, een hand aan het stuur. Dat moet ie mand anders voortaan maar doen." Bijzonder voor iemand die zoveel po litieseries op haar naam heeft staan. „In Baantjer zaten weinig achtervol gingen, hoor", glimlacht ze. „Daar had den we geen geld en geen tijd voor. In Grijpstra en De Gier zaten die wel, maar niet heel veel. En echte actie is anders. Neem Robocop. Ik vind dat heel knap gemaakt. Maar ik kan het niet. Daar ligt mijn hart ook niet. Eer der bij een moord of een goede vecht partij en dat kan ik dan weer wél." Koopman groeide op in Amsterdam. Ze bewaart prettige herinnerin gen aan haar kinderjaren. „Mijn ouders kwamen uit de oorlog, kon den hun school niet afmaken en vonden dat wij moesten leren wat we konden. Ze hebben daar alles voor over gehad. Mijn moeder heeft me ook geleerd nooit je hand op te houden voor een man, je eigen geld te verdienen. Daar ben ik haar dankbaar voor. Eigen lijk is mijn moeder heel geëmanci peerd. Mijn vader was vuilnis man. Hij deed avondschool en werd chef van de stadsreiniging in Amsterdam-Oost." Haar vader overleed jong. Hij heeft haar succes niet meege maakt. Haar moeder is inmiddels 84 en woont nog steeds zelfstan dig, om de hoek in Bos en Lom mer. Elke zaterdagochtend ontbij ten ze samen, als Koopman ten minste niet hoeft te werken. Haar moeder is misschien wel de reden dat ze iets heeft met sterke vrou wen. „Ik houd niet van vrouwen die doen alsof ze een klein meisje zijn. Daar word ik iebelig van. Ik houd van vrouwen met kloten." Zoals Linda de Mol? „Dat kun je wel stellen. Ze deed Spangen met Monique van de Ven. De uitvoe rend producent ging weg, ik zat ook bij Endemol en nam het over. Tot de Tros niet meer verder wil de. Ik zei tegen Linda: 'Bedenk jij anders wat!' Linda ging op wereld reis, kwam terug met een A4-tje en een paar maanden later begon nen we met Gooische vrouwen. We werken nu zo'n tien jaar samen. Ik heb haar ook gevraagd voor Te rug naar de kust, vind dat ze heel goed kan spelen." Op de vraag of haar opvoeding tot zelfstandige vrouw haar het ge reedschap heeft verschaft om het in de tv- en filmwereld te rooien, moet ze even kauwen. „Ik denk meer de nuchterheid die ervoor nodig is. Op de Filmacademie wil de iedereen de volgende Hitch cock worden. Ik dacht 'ik zie het wel' en ben begonnen als regieassis tente bij Joep Meloen. Heel erg leuk en leerzaam. Daarna kwam De boezem vriend, ook met André van Duin. Ik heb goed gekeken hoe het daar ging. Hoe met acteurs werd omgegaan. „Ik houd van acteurs", vervolgt ze. „Mijn ouders gingen een paar keer per jaar naar het theater. Daar spaar den ze voor. De onemanshows van Wim Sonneveld en Toon Hermans in Carré. Mijn moeder nam me wel eens mee naar toneel. Misschien dat de lief de voor het vak daar vandaan komt." Na een periode freelance te hebben ge werkt, was een vast dienstverband bij vaste opdrachtgever Endemol niet meer dan een logische stap. Nadat John de Mol het bedrijf had verlaten en met Talpa begon, vroeg hij haar als creatief directeur van Talpa Fictie. „Een producent heeft het geld en een creatief directeur gaat over de inhoud, zoekt het team en de regisseur die bij een productie passen", legt ze uit. Een druk-druk-druk leven, met wer ken in de hoofdrol. „We zijn net klaar met een aantal producties, zoals Ik ook van jou, het tweede seizoen van Danni Lowinski, Divorce en Love hurts. Ik ga een nieuwe serie doen voor RTL. Ondertussen ben ik bezig een aantal ideeën uit te werken en te pitchen", somt ze moeiteloos op, bijna in één adem. Maar het is een creatief leven. Van dat aspect van haar werk kan ze enorm genieten. Wat er te wensen overblijft? „Een kos tuumdrama, liefst in de tijd van Napo- leon. Dat lijkt me fantastisch om te maken. En ik zou mijn kennis willen doorgeven. Ik heb wel eens eerder les gegeven op de Filmacademie. Maar dat was een deceptie. De studenten wisten niet wie Ko van Dijk was. Gin- gen niet naar toneel. Absurd. Dat moet. Je moet zien hoe een acteur speelt." ZATERDAG 11 JANUARI 2014 'Ik houd vrouwen met kloten' foto Jean-Pierre Jans reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65