12 SPECTRUM RTL 4-programma. Het is licht absur- Al distisch, op een andere manier ver- ge teld. En toch hebben ze het aange- ze durfd. Maar ze worden afgerekend op w> die doelgroep van 20-49. Heel benau- nc wend vind ik dat." da Will Koopman is veelvuldig gelau- w werd. Twee keer de Gouden Televi- tit zier-Ring (voor Vrouwenvleugel en w Gooische vrouweneen Rembrandt W Award (de film Gooische vrouwenen ke twee keer een Gouden Film Terug tri naar de kust en De verbouwing). Kenne- ht lijk weet ze precies wat de kijker wil. m „Ik vind het fijn iets te maken voor kt een groot publiek. Terug naar de kust w vond de ene partij een artistieke film, O de andere een commerciële. Wat ik N probeer, is die commerciële wereld en vc kunst bij elkaar te krijgen, omdat je sp dan iets krijgt dat schuurt. Het is com- aa mercieel wat ik maak, maar er zit al- er tijd iets onder. Neem Gooische vrou- zc wen, daar is het achter de gordijnen ze goed mis. ge „Je bent net zo goed als je laatste serie vi of film. Daarop word je afgerekend. Je aarom tel ik na mijn 49e niet meer mee? Mag ik dat even we ten?" Will Koop man, tv- en film maakster, wordt fel als het over tv-zen- ders en doelgroepen gaat. Om haar woorden kracht bij te zetten, slaat ze met vlakke hand op het tafelblad in het theatercafé in het Amsterdamse Bos en Lommer. De discussie in de tv-wereld gaat vaak over het keurslijf van de kijkcijfers. Maar wat óók knelt, is dat tv-program- ma's moeten scoren in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Vooral bij commerciële zenders. Want dat is de interessantste groep voor adverteerders. Vanuit het dogma dat wie eenmaal 50 is, amper te bewegen is om van merk te veran deren. Koopman wijst de beschuldigende vinger naar mediabureaus: „Ik vind het bezopen dat die bureaus, die be drijven adviseren bij welk programma te adverteren, niet vooruitkijken. Niet snappen dat de vijftigplusser van nu niet dezelfde is als die van twintig jaar geleden. Dat irriteert me mate loos. De tijd dat we vastzitten aan een product is voorbij. Ik ben 58 en veran der rustig van product. Als je tegen mij zegt 'Die boter is veel beter dan die boter', dan probeer ik die toch? „We worden allemaal ouder en moe ten langer doorwerken. We zijn ande re mannen en vrouwen. De vrouw van 60 van nu is de vrouw van 45 van vroeger. En de vijftigplussers zijn een groep met geld. Dat hebben twinti gers niet, want het is een heel andere, hardere wereld geworden. Ik vind het dan kortzichtig om maar te blijven vasthouden aan die 20-49. En discri minerend." Oprekken die leeftijdgrens dus, wat Koopman betreft. Het liefst ziet ze die helemaal aan de kant geschoven. „Je moet niet in doelgroepen denken. Iets is goed of niet. Een serie als Gooische vrouwen kun je leuk vinden als je 18 of als je 80 bent." Recent maakte ze voor RTL 4 De man met de hamer. De serie met vader en zoon Krabbé doet het goed met dik boven de miljoen kijkers, maar scoort iets minder in de vermaledijde doel groep. „Voor De man met de hamer heeft RTL echt zijn nek uitgestoken", zegt Koopman. „Het is geen standaard door Saskia Wassenaar Will Koopman (Amsterdam, 1956) deed Filmacademie en ging werken als scriptgirl. In 2004 werd ze creatief direc teur bij Talpa, het mediabedrijf van John de Mol jr. Ze re gisseerde onder meer Bureau Kruislaan, Vrouwenvleugel, Gooische vrouwen en Terug naar de kust. Koopman woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft een zoon van 27.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64