12 SPECTRUM
RTL 4-programma. Het is licht absur- Al
distisch, op een andere manier ver- ge
teld. En toch hebben ze het aange- ze
durfd. Maar ze worden afgerekend op w>
die doelgroep van 20-49. Heel benau- nc
wend vind ik dat." da
Will Koopman is veelvuldig gelau- w
werd. Twee keer de Gouden Televi- tit
zier-Ring (voor Vrouwenvleugel en w
Gooische vrouweneen Rembrandt W
Award (de film Gooische vrouwenen ke
twee keer een Gouden Film Terug tri
naar de kust en De verbouwing). Kenne- ht
lijk weet ze precies wat de kijker wil. m
„Ik vind het fijn iets te maken voor kt
een groot publiek. Terug naar de kust w
vond de ene partij een artistieke film, O
de andere een commerciële. Wat ik N
probeer, is die commerciële wereld en vc
kunst bij elkaar te krijgen, omdat je sp
dan iets krijgt dat schuurt. Het is com- aa
mercieel wat ik maak, maar er zit al- er
tijd iets onder. Neem Gooische vrou- zc
wen, daar is het achter de gordijnen ze
goed mis. ge
„Je bent net zo goed als je laatste serie vi
of film. Daarop word je afgerekend. Je
aarom tel ik na mijn
49e niet meer mee?
Mag ik dat even we
ten?" Will Koop
man, tv- en film
maakster, wordt fel
als het over tv-zen-
ders en doelgroepen gaat. Om haar
woorden kracht bij te zetten, slaat ze
met vlakke hand op het tafelblad in
het theatercafé in het Amsterdamse
Bos en Lommer.
De discussie in de tv-wereld gaat vaak
over het keurslijf van de kijkcijfers.
Maar wat óók knelt, is dat tv-program-
ma's moeten scoren in de doelgroep
20 tot 49 jaar. Vooral bij commerciële
zenders. Want dat is de interessantste
groep voor adverteerders. Vanuit het
dogma dat wie eenmaal 50 is, amper
te bewegen is om van merk te veran
deren.
Koopman wijst de beschuldigende
vinger naar mediabureaus: „Ik vind
het bezopen dat die bureaus, die be
drijven adviseren bij welk programma
te adverteren, niet vooruitkijken. Niet
snappen dat de vijftigplusser van nu
niet dezelfde is als die van twintig
jaar geleden. Dat irriteert me mate
loos. De tijd dat we vastzitten aan een
product is voorbij. Ik ben 58 en veran
der rustig van product. Als je tegen
mij zegt 'Die boter is veel beter dan
die boter', dan probeer ik die toch?
„We worden allemaal ouder en moe
ten langer doorwerken. We zijn ande
re mannen en vrouwen. De vrouw
van 60 van nu is de vrouw van 45 van
vroeger. En de vijftigplussers zijn een
groep met geld. Dat hebben twinti
gers niet, want het is een heel andere,
hardere wereld geworden. Ik vind het
dan kortzichtig om maar te blijven
vasthouden aan die 20-49. En discri
minerend."
Oprekken die leeftijdgrens dus, wat
Koopman betreft. Het liefst ziet ze die
helemaal aan de kant geschoven. „Je
moet niet in doelgroepen denken. Iets
is goed of niet. Een serie als Gooische
vrouwen kun je leuk vinden als je 18 of
als je 80 bent."
Recent maakte ze voor RTL 4 De man
met de hamer. De serie met vader en
zoon Krabbé doet het goed met dik
boven de miljoen kijkers, maar scoort
iets minder in de vermaledijde doel
groep. „Voor De man met de hamer
heeft RTL echt zijn nek uitgestoken",
zegt Koopman. „Het is geen standaard
door Saskia Wassenaar
Will Koopman (Amsterdam, 1956) deed Filmacademie en
ging werken als scriptgirl. In 2004 werd ze creatief direc
teur bij Talpa, het mediabedrijf van John de Mol jr. Ze re
gisseerde onder meer Bureau Kruislaan, Vrouwenvleugel,
Gooische vrouwen en Terug naar de kust. Koopman woont
in Amsterdam, is getrouwd en heeft een zoon van 27.