Zolang de illegale dagloners in de VS geen herrie schoppen, hoor je geen Amerikaan over hen klagen. Je kunt ze oppikken voor sloopwerk, een ver huizing of een metselklus. Voor slechts 120 dollar per dag. 10 SPECTRUM buitenland ■t:, orge Morales is vanmorgen weer om kwart over zes opge staan. Hij heeft zich gedoucht en geschoren, onderweg een kop koffie gehaald om zich te gen zevenen te melden bij sta tion Port Chester, een kleine 50 kilometer ten noorden van New York. Waarom? Dat vraagt hij zichzelf ook vaak af als hij uit bed stapt. Toch gaat hij trouw, in de hoop dat vandaag zijn geluksdag is en hij eindelijk weer eens wordt opgepikt om ergens te werken. Bij de parkeerplaats van het station heeft Morales zich gevoegd in een slordige rij van wachtende daglo ners. Een stuk of twintig staan er, bijna allemaal met een grote dampen de kop koffie in de hand. Een paar straten hier vandaan, bij de gaarkeuken van Don Bosco in Port Chester, staan er nog twintig. Een paar stations verder in Mamaroneck nog meer, misschien dertig. Een half uurtje naar het noorden, in Stamford, meer dan vijftig. In Yonkers staan ze ook, net als in Brooklyn, Queens en op straathoeken in de Bronx. De illegale dagloners in en rond New York passen zo in het straatbeeld dat Amerikanen hen niet eens meer zien staan. Pas als ze weer eens een tuin man of sneeuwschuiver nodig heb ben, denken ze aan hen. Van de twintig wachtenden bij het station is Morales een van de weini gen die Engels spreekt. De kleine man uit Guatamala is 38 jaar en huurt, zo vertelt hij, iets verderop een kamer voor 700 dollar per maand. De douche en de keuken deelt hij met de andere acht bewoners van zijn gang. Hij is schilder. Het is inmiddels meer dan een week geleden dat hij een dag heeft gewerkt. Als tapijtlegger. De kosten voor een dag werk liggen vast op station Port Chester, zegt Mo rales. „Iedereen hier vraagt 120 dollar per dag", zegt hij. „Het maakt niet uit of je tuinman bent, bouwvakker of schilder, iedereen..." Hij zwijgt plotse ling als hij een paar mannen uit de rij ziet weglopen. Hij draait zich om. Ach ter ons blijkt een grote, zilveren Ran ge Rover te zijn gestopt. Morales rent ernaartoe en arriveert als een van de eersten bij de auto. Het donkere be stuurdersraampje schuift naar bene den en langzaam komt een rond kaal hoofd tevoorschijn. Er blijken twee verhuizers nodig. Het ronde hoofd ne geert Morales en kijkt over hem heen naar twee grotere mannen. „Jullie wil ik hebben", zegt de bestuurder. „Stap maar in." Morales sputtert wat tegen, maar wordt afgekapt door de man in de auto. „Jou hoefik niet, babyface. Jij bent te klein." De twee uitverkorenen stappen in, het raampje gaat weer om hoog en weg is de auto. Morales keert zwijgend terug naar zijn koffie, die nog op het muurtje naast de parkeer plaats staat. Of hij niet baalt van zo'n man die hem uitmaakt voor 'baby face'? Hij haalt zijn schouders op. „Zo werkt het nu eenmaal." Hoewel de overgebleven mannen hoopvol staren naar elk busje dat komt aanrijden, blijkt de bestuurder van de Range Rover de enige werkge ver deze ochtend. Er stoppen nog wat 'vrienden' uit de bouwbranche, maar die rijden na een kort gesprek weer verder zonder iemand mee te nemen. De enige andere auto die stopt, is die van een lokale politieagent. Hij be groet de dagloners hartelijk en maakt, hangend vanuit zijn autoraam, een praatje met twee van hen. „Die agent is ook latino", zegt Morales. „Hij weet dat wij hier illegaal zijn, maar zolang we geen rotzooi maken en niks crimi neels doen, laat hij ons met rust. Hij haalt soms zelfs koffie voor ons." Volgens een recent rapport van Hec tor Cordero-Guzman van de City Uni versity of New York wonen in New York City tussen de 6.000 en ruim 10.000 dagloners (waarvan meer dan 90 procent man). De meest recente, nationale cijfers zijn uit 2006. Er zou den destijds 117.600 dagloners in de Verenigde Staten gewoond hebben. De vraag naar dagloners is sindsdien gegroeid, vooral door de enorme prijs- schommelingen op de huizenmarkt. Na de crisis zijn de huizenprijzen hier weliswaar snel gestegen, maar bouw bedrijven zijn nog steeds huiverig om nieuwe werknemers aan te nemen en de goedkope, flexibele dagloners vul- ZAl door Mathijs Rotteveel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 62