Lelijk net zo lekker 44 Ik verkoop CONSUMENT 21 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Lopen twee mannen door de Kalverstraat. De ene met een hond, de ander met een appel in zijn hand. Zegt de ene tegen zijn hond: lekker weer he?! Zegt de andere: je lijkt wel gek, zo praten tegen een hond. Ik gek?, zegt de ene. Jij liep net je appel te zoenen, wie zoent er nou een appel. Net verzonnen, mijn eerste mop. Maar het is geen mop. Je hebt mensen die tegen een hond klet sen alsof het hun verloofde is. En je hebt er die dat lichtelijk ge schift vinden. Ik ben bang dat ik daartoe behoor. Even voorbij mijn huis kwam een heer regel matig zijn Duitse herder laten poepen. Hij deed daartoe de riem los. Als de hond klaar was, ging hij er vandoor, de wei in, achter schapen aan. De heer riep hem dan telkens na: 'Kom terug Jas per, wat hadden wij nou afgespro ken!!' Dus thuis spreken hond en heer samen af dat de hond er niet vandoor zal gaan, straks. Rijp, die twee, voor de zielszorg. Maar ik mogelijk ook, dokter. Ik heb het met appeltjes. En met rode kool en sperziebonen. Dat ik er tegen praat. Spontaan. Het komt nog maar zelden voor en in elk geval niet bij Albert Heijn. Dat er lelijk fruit en lelijke groente op de schappen ligt. Le lijk? Niet puntgaaf. Mij doen ze wat. Appeltjes die niet helemaal deugen. 'Kom maar hier", hoor ik mezelf in een Turkse supermarkt zeggen tegen iets wat andere mensen lelijk vinden en laten lig gen. Scheve paprika's. Ik koester ze en kan zo gek zijn een lelijke aubergine even tegen mijn wang te houden. Dat ik het me opeens bewust ben, mijn gekte, komt door lawaai dat in Engeland be gon en nu ook op het Europese vasteland te horen is. Er wordt veel weggegooid. Kromme kom kommers bijvoorbeeld, de norm is rechte. Omdat mensen geen kromme meer willen. Nee omdat jullie van de supermarkt rechte eisen van de glastuinder. Alles moet A-kwaliteit zijn. Als het ha gelt in de zomer kunnen appels een gaatje oplopen dat ze zelf dicht laten groeien: vlekje. Zulke appels, even goed als volmaakt ga ve, worden als de appelstroopfa- briek en de varkens ze niet wil len, weggedaan. Verspilling, hoor je opeens mensen roepen, die gis teren nog dachten dat alle toma ten kogelrond zijn van geboorte. Er is te veel en te lang op uiterlijk gelet en op aanzien gekweekt. Bo nen, witlof, aubergines. Bijna nie mand bekommerde zich om smaak. Ik oogstte afgelopen zo mer sperziebonen. Lelijk, maar onaards lekker. En lelijke appel tjes. Ik heb ze lief. Eerst in de tas, dan in de taart. Weggooien mag niet van mijn op voeding. Lopen twee gekken door de Kal verstraat. Zegt de ene tegen zijn hondje: wat ben je mooi. Hij bukt en knuffelt het beest. Zegt de an dere: wil je mijn verloofde zien? Hij haalt een appeltje uit zijn bin nenzak. Dat is een appel, gek, zegt de ene, daar kun je niet van houden. Nee, het wil geen mop worden, maar toch... De klassieke boetiek met da- mes- en/of herenkleding is op sterven na dood, clai men de mensen die het we ten kunnen. Doordat we steeds meer online shop pen, maar ook door de komst van concept stores. Sfeervolle win kels met kleding, kunst, interieuraccessoi- res en andere lifestyleproducten, waar je bijna het gevoel krijgt dat je in een hippe loft of riant appartement bent. Retaildes- kundige Caroline de Jager: „We krijgen steeds meer de behoefte om bijzondere spullen te kopen, die echt bij onze smaak of manier van leven passen. En dan is het prettig als een deskundige, de eigenaar van de winkel, al een en ander voor je geselec teerd heeft." Een concept store avant la lettre is de life- styleketen Sissy-Boy, die in 1982 werd opge richt. „Ons merk is ontstaan vanuit de pas sie van onze oprichter Michael Smit, die al les verzamelde en verkocht wat hij zelf leuk vond", aldus managing director Victor van Nieuwenhuizen. „Nu hebben we 35 winkels in Nederland en België en we groeien nog steeds. Sissy-Boy is puur en au thentiek. Onze look is casual en toeganke lijk. De kleding ontwerpen we zelf en voor de rest van ons assortiment reizen we de hele wereld af om de mooiste producten te vinden." Sissy-Boy, dat zich richt op jonge gezin nen, verkoopt naast dames-, heren- en kin dermode onder meer speelgoed, meubels, schrijfwaren en items voor bad, beauty body. In vrijwel elke vestiging (behalve die op de stations) vind je daarnaast huisge- maakte lekkernijen. In de winkels in Heem- Je ziet ze steeds vaker in steden: concept stores. Winkels met een mix aan mode, design, food en meer. Vaak met een 'inspiratiehoekje' vol kunstzinnige boeken en bladen, waar je ook een biologi sche brownie, vers ge perst sap of fairtrade cappuccino kunt krijgen. stede, Amsterdam en Tilburg kun je zelfs hightea'en, ontbijten of lunchen. En de ke ten blijft vernieuwen: er zijn plannen aan sommige winkels een hotelfunctie toe te voegen. Het merk organiseert ook culturele evenementen, zoals de Brocante Kerst markt, die aansluiten bij Sissy-Boy. Net als Sissy-Boy verkoopt Jannita van den Haak verschillende producten en design merken, naast haar eigen label. Haar con cept store Jannissima ('de overtreffende trap van mijn doopnaam Jannie') zit in down-town Eindhoven en is gekoppeld aan een webshop, waar ze een selectie van haar mooiste spullen brengt. „De winkel etalage pas ik op de webshop aan, zodat mensen alles ook in het echt kunnen zien. De merken die ik verkoop, versterken el kaar. Het centrale thema is de reis, zowel van het product als van de klant. Tegen woordig zijn we constant 'in beweging': van huis naar werk, van werk "naar sport, van citytrip naar vakantie, maar ook van de ene levensfase naar de andere. Die mobili teit zie je terug in mijn tassen en accessoi res: zo hebben we bijvoorbeeld een shop per die als trolley te gebruiken is. Daar naast verkopen we tijdloze jurkjes waarin je zo van je werk naar een feestje kunt." Hoe selecteert Van den Haak de produc ten? „Ik verkoop alleen wat ik zelf een mooie kwaliteit vind. Vaak unica, waar door de collectie steeds verandert. Alle maal spullen met een verhaal, die bijzon der en duurzaam zijn." Dat laatste is ook waar het om draait voor Ellen Willink, van huis uit ontwerpster. Zij is de eigenares van de concept store an nex atelier Pulp de Luxe, die onlangs zijn deuren opende in de upcoming Bossche woonwijk Boschveld. Als je binnenkomt, valt je oog meteen op de naaitafels waar Willinks eco-goodies ontstaan, de kleding met modische grapjes en haar shoppers van oude reclame-banners. Verder vind je er kruiden, thee en biologische wijn, maar ook sieraden van afvalmateriaal en ge- pimpt serviesgoed dat is bijeengescharreld op rommelmarkten. „Alles is kleinschalig geproduceerd en een beetje gek. Net zoals onze naam." alleen wat ik zelf een mooie kwaliteit vind MEER CONCEPT STORES www.ellenwillink.nl ZATERDAG 11 JANUARI 2014 Winkel waar alles te koop is door Janice Deul Sissy Boy. foto's PR reageren? consument@depersdienst.nl Jannita van den Haak Bij de meeste winkels vind je een mix van kleding, kunst, meubels, food en gebruiksartikelen. Soms kun je er ook terecht voor styling- en of interieurad vies. Bomont, in heel Zeeland www.bomont.nl Coming Soon, Arnhem www.arnhemcomingsoon.nl Jill Co, Vlodrop-Rothenbach www.jillenco.nl Outspoken, Den Bosch www.majkehusstege.nl You are Here, Eindhoven www.youarehere.nl The Upperside, Enschede www.facebook.com /TheUppersidePopupstore www.sissy-boy.nl www.jannissima.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21