Van iedere lesser een verantwoord bestuurder maken 'Soms tientallen telefoontjes per uur' WERKEN 17 DE TELEFONISTE Als rij-instructeur heb je een grote ver antwoordelijkheid. Het is jouw taak om van de kandidaat een zelfstandig en verantwoord bestuurder te maken. Zit je dan de hele dag in de bijrijders- stoel of wat doe je zoal? Hans Boers van Dek Op leiding en Training laat ons een dagje meekijken. „De werktijden en de indeling van de dagen varië ren afhankelijk van het schema van de kandida ten. Soms werk ik ook 's avonds of op zaterdag." 8.oo uur „Bij binnenkomst bekijk ik eerst de planning voor de dag. Dan ga ik me op de eerste kandidaat voor bereiden. Ik neem zijn of haar vorderingen door. Samen met de kandidaat kijk ik het voertuig na voor we op pad gaan. Na de les werk ik zijn of haar leskaart bij. Zo kan ik bijvoorbeeld de eerste twee uur op weg gaan met een kandidaat voor rij bewijs CE en daarna een uur met een kandidaat voor rijbewijs A." 13.00 uur In de middag kan ik bijvoorbeeld een basistheorie les geven met aansluitend een proefexamen, wat je vervolgens samen met de kandidaten evalueert. 17.30 uur Als het nodig is, ga ik nog even met de stofzuiger door de auto en maak ik de spiegels schoon. De wagens die niet meer nodig zijn ga ik aftanken en parkeren. Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Loes Bruin van het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk Waaruit bestaatje werk? „De telefoon opnemen is maar een deel van mijn werkzaamheden in het Wa tersnoodmuseum. Ik regel ook de inzet van vrijwilligers, groepsaanvragen, de winkel, schoolpakketten en verricht al lerlei hand- en spandiensten voor de di rectie. Verder zorg ik ervoor dat de kas sa gebruiksklaar staat en aan het eind van de dag maak ik de kassa op. Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? Dat verschilt per periode. Maar rond 1 februari, de datum van de Ramp, zijn dat wel tientallen telefoontjes per uur. Ook als er activiteiten zijn zoals de voorstelling Stormkracht is het druk. Welke vraag komt het meest voor? Daar kan ik moeilijk een antwoord op geven. Dat verschilt van periode tot pe riode en wisselt dus heel erg. Waf is het gekste telefoontje ooit? Gekke telefoontjes krijgt ik nooit. Wel heel verdrietige van mensen die na een bezoek aan ons museum hun persoon lijke verhaal kwijt willen. Mensen die zelf betrokken waren bij de Watersnoodramp. Wanneer sta je met je mond vol tanden? Eigenlijk nooit. Als mensen een vraag hebben weten we daar altijd wel een op lossing voor te vinden. Ben jij het visitekaartje van de organisatie? Toen ik deze vraag gelezen had, vroeg ik het aan de directeur. Jazeker, was het antwoord. En dat is ook wel zo. Je bent toch de eerste met wie mensen contact hebben als ze vragen hebben over het museum. ZATERDAG 11 JANUARI 2014 Peter van den Oever (I) is net geslaagd voor zijn groot rijbewijs en wordt gefeliciteerd door zijn rij-instruc- teur Hans Boers, foto's Marcelle Davidse observeert en controleert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17