Rechtsbijstand bij arbeidsconflicten DE WERKPLEK 16 WERKEN Ruim 70 procent van de mensen die van plan zijn om op korte termijn een rechtsbijstandver zekering af te sluiten, doet dit om hulp te kun nen inschakelen bij arbeidsconflicten. Dat blijkt uit een rondvraag van vergelijkingswebsite Rechtsbijstandsverzekering.nl onder ruim zes honderd mensen. Volgens de site zijn werkne mers bang dat ze hun loon niet of te laat uitbe taald krijgen. Ook ondernemers hebben daar last van. Zij zijn op hun beurt bang dat klanten niet betalen. Daarnaast bestaat de angst onder werknemers dat ze op staande voet ontslagen kunnen worden. Eerder blijkt uit een onderzoek van rechtsbijstandverzekeraars dat het aantal ar beidszaken sinds 2007 met 39 procent is geste gen. Univé had sinds dat jaar 71 procent meer ontslagzaken, Achmea 50 procent en Nationale Nederlanden 49 procent. Andere arbeidsconflicten gaan over het wijzigen van een contract, een verschil in mening over de hoogte van het loon of gedwongen worden min der te werken. Slechts 11 procent van de ondervraagde mensen geeft aan een rechtsbijstandverzekering af te slui ten voor het geval een ruzie uit de hand loopt of omdat zij schade hebben geleden door een an der. De overige deelnemers aan het onderzoek gaven aan niet per se bang te zijn voor een ar beidsconflict of een naderende ruzie. Zij willen er slechts zekler van zijn dat zij nooit diep in hun portemonnee moeten tasten als er een ar beidsconflict is. Een heel klein groepje (5 procent) sluit een rechtsbijstandverzekering af, omdat iemand in de directe omgeving er het afgelopen jaar ge bruik van heeft gemaakt. Ken je dat, zo'n meerijder? Vanuit de bijrijdersstoel vind ik het nodig om mijn vrouw op elke fietser te attenderen. Dat ze niet horendol van me wordt als ik weer eens dramatisch naar het dashboard grijp, mag een klein wonder heten. Voor Hans Boers (38) uit Kamperland is die zelfde bijrijdersstoel zijn werkplek. Het verschil tussen Hans en mij is dat Hans met nuttige advie zen les geeft en dat ik met mijn loze opmerkingen vandaag of morgen nog eens naar huis mag lopen. Rij-instructeur Hans werkt al zo'n 14 jaar bij Dek Op leiding en Training in Goes. Ie kunt bij Dek te recht voor rijlessen in alle categorieën, maar ook voor een breed scala aan cursussen zoals an tislip, gevaarlijke stoffen, rij-instructeur, arbo, de verplichte nascholing of logistieke opleidin gen waaronder vorkheftruck en reachtruck. Hans is bevoegd om voor alle rijbewijzen rijles te geven en als je als rij-instructeur een nascho ling volgt, of je gaat als vrachtwagenchauffeur een cursus digitale tachograaf volgen, dan is de kans groot dat je hem tegenkomt. Dek Oplei ding en Training heeft 35 instructeurs in dienst om haar complete aanbod in te vullen. „Eerst heb ik zelf gereden als vrachtwagen- en als buschauffeur. Rijden is een passie, maar ik vind het ook fijn om met mensen om te gaan en didactisch te werken. De overstap naar rij-in structeur was voor mij daarom een logische keuze. Dat ik bij Dek mocht beginnen gaf me het voordeel dat ik met alles kan werken: van motor tot trekker- opleggercombinatie", vertelt de goedlachse Hans. De functieomschrijving van een rij-instructeur is kandidaten opleiden tot zelfstandige en veilige bestuurder. Hans: „Daarnaast wil je een goede band met de kandi daat creëren voor klantenbinding, een zo hoog mogelijk slagingspercentage in een zo efficiënt mogelijk lesschema neerzetten en de kandida ten van goed en eerlijk advies voorzien." Om in zo weinig mogelijk lessen de kans op sla gen zo groot mogelijk te maken werkt Dek met een intest. Zie het als een intake waarbij de in structeur kijkt naar je inzicht, wat je al kunt en hoe snel je dingen oppakt. Het is belangrijk dat de instructeur dit goed inschat want het be paalt de beginsituatie van de kandidaat. De eerste les mag de kandidaat al de openbare weg op. Voorwaarde is wel dat hij of zij het voertuig beheerst en de bediening kent. Als de kandidaat erg nerveus is heeft Dek ook de mo gelijkheid om op het veiligheidsterrein zonder overig verkeer rustig te wennen. Tijdens de les sen observeert de instructeur de kandidaat. Te gelijkertijd houdt de instructeur het overige ver keer in de gaten en wordt de kandidaat ge coacht. De instructeur is juridisch gezien de be stuurder en zal op het moment van een aanrij ding of ongeval de schadeafwikkeling of het alarmeren van hulpverlening moeten regelen. Hans heeft slechts één keer schade gehad, ver oorzaakt door een tegemoetkomende tractor waarbij een voorwerp uit de lading stak. Na het stuur van de leerling te hebben overgenomen heeft Hans de vrachtwagen gekeerd, rustig de tractor achterhaald en het schadegeval met de tractorbestuurder afgewikkeld. Voor de veiligheid is het van belang dat de kan didaat het voertuig goed beheerst, de regels kent en inzicht in het verkeer heeft. Andere punten waarop de instructeur coacht zijn door stroom en, vooral bij groot materieel, het mi lieu. Bij Hans kun je ook het Nieuwe Rijden le ren. Als instructeur moet je op de hoogte blij ven van ontwikkelingen in verkeersregels en techniek. Hans: „Zeker richting groot materieel is het belangrijk dat je de techniek bijhoudt. Merken kunnen bijvoorbeeld verschillende schakeltechnieken hanteren." Het is beter voor de leerling als de instructeur deze pedalen niet hoeft te gebruiken. Rij-instructeur De werkplek van rij-instructeur Hans Boers. Ook niet onbelangrijk: het theorielokaal. door John de Kok Het aantal arbeidszaken dat voor de rechter komt, is sinds 2007 fors gestegen, foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16