Rechtsbijstand bij arbeidsconflicten
DE WERKPLEK
16 WERKEN
Ruim 70 procent van de mensen die van plan
zijn om op korte termijn een rechtsbijstandver
zekering af te sluiten, doet dit om hulp te kun
nen inschakelen bij arbeidsconflicten. Dat blijkt
uit een rondvraag van vergelijkingswebsite
Rechtsbijstandsverzekering.nl onder ruim zes
honderd mensen. Volgens de site zijn werkne
mers bang dat ze hun loon niet of te laat uitbe
taald krijgen. Ook ondernemers hebben daar
last van. Zij zijn op hun beurt bang dat klanten
niet betalen. Daarnaast bestaat de angst onder
werknemers dat ze op staande voet ontslagen
kunnen worden. Eerder blijkt uit een onderzoek
van rechtsbijstandverzekeraars dat het aantal ar
beidszaken sinds 2007 met 39 procent is geste
gen. Univé had sinds dat jaar 71 procent meer
ontslagzaken, Achmea 50 procent en Nationale
Nederlanden 49 procent.
Andere arbeidsconflicten gaan over het wijzigen
van een contract, een verschil in mening over de
hoogte van het loon of gedwongen worden min
der te werken.
Slechts 11 procent van de ondervraagde mensen
geeft aan een rechtsbijstandverzekering af te slui
ten voor het geval een ruzie uit de hand loopt of
omdat zij schade hebben geleden door een an
der. De overige deelnemers aan het onderzoek
gaven aan niet per se bang te zijn voor een ar
beidsconflict of een naderende ruzie. Zij willen
er slechts zekler van zijn dat zij nooit diep in
hun portemonnee moeten tasten als er een ar
beidsconflict is.
Een heel klein groepje (5 procent) sluit een
rechtsbijstandverzekering af, omdat iemand in
de directe omgeving er het afgelopen jaar ge
bruik van heeft gemaakt.
Ken je dat, zo'n meerijder? Vanuit de bijrijdersstoel vind ik het nodig
om mijn vrouw op elke fietser te attenderen. Dat ze niet horendol van
me wordt als ik weer eens dramatisch naar het dashboard grijp, mag
een klein wonder heten. Voor Hans Boers (38) uit Kamperland is die
zelfde bijrijdersstoel zijn werkplek.
Het verschil tussen Hans en mij
is dat Hans met nuttige advie
zen les geeft en dat ik met mijn
loze opmerkingen vandaag of
morgen nog eens naar huis mag
lopen. Rij-instructeur Hans
werkt al zo'n 14 jaar bij Dek Op
leiding en Training in Goes. Ie kunt bij Dek te
recht voor rijlessen in alle categorieën, maar
ook voor een breed scala aan cursussen zoals an
tislip, gevaarlijke stoffen, rij-instructeur, arbo,
de verplichte nascholing of logistieke opleidin
gen waaronder vorkheftruck en reachtruck.
Hans is bevoegd om voor alle rijbewijzen rijles
te geven en als je als rij-instructeur een nascho
ling volgt, of je gaat als vrachtwagenchauffeur
een cursus digitale tachograaf volgen, dan is de
kans groot dat je hem tegenkomt. Dek Oplei
ding en Training heeft 35 instructeurs in dienst
om haar complete aanbod in te vullen.
„Eerst heb ik zelf gereden als vrachtwagen- en
als buschauffeur. Rijden is een passie, maar ik
vind het ook fijn om met mensen om te gaan
en didactisch te werken. De overstap naar rij-in
structeur was voor mij daarom een logische
keuze. Dat ik bij Dek mocht beginnen gaf me
het voordeel dat ik met alles kan werken: van
motor tot trekker- opleggercombinatie", vertelt
de goedlachse Hans. De functieomschrijving
van een rij-instructeur is kandidaten opleiden
tot zelfstandige en veilige bestuurder. Hans:
„Daarnaast wil je een goede band met de kandi
daat creëren voor klantenbinding, een zo hoog
mogelijk slagingspercentage in een zo efficiënt
mogelijk lesschema neerzetten en de kandida
ten van goed en eerlijk advies voorzien."
Om in zo weinig mogelijk lessen de kans op sla
gen zo groot mogelijk te maken werkt Dek met
een intest. Zie het als een intake waarbij de in
structeur kijkt naar je inzicht, wat je al kunt en
hoe snel je dingen oppakt. Het is belangrijk dat
de instructeur dit goed inschat want het be
paalt de beginsituatie van de kandidaat.
De eerste les mag de kandidaat al de openbare
weg op. Voorwaarde is wel dat hij of zij het
voertuig beheerst en de bediening kent. Als de
kandidaat erg nerveus is heeft Dek ook de mo
gelijkheid om op het veiligheidsterrein zonder
overig verkeer rustig te wennen. Tijdens de les
sen observeert de instructeur de kandidaat. Te
gelijkertijd houdt de instructeur het overige ver
keer in de gaten en wordt de kandidaat ge
coacht. De instructeur is juridisch gezien de be
stuurder en zal op het moment van een aanrij
ding of ongeval de schadeafwikkeling of het
alarmeren van hulpverlening moeten regelen.
Hans heeft slechts één keer schade gehad, ver
oorzaakt door een tegemoetkomende tractor
waarbij een voorwerp uit de lading stak. Na het
stuur van de leerling te hebben overgenomen
heeft Hans de vrachtwagen gekeerd, rustig de
tractor achterhaald en het schadegeval met de
tractorbestuurder afgewikkeld.
Voor de veiligheid is het van belang dat de kan
didaat het voertuig goed beheerst, de regels
kent en inzicht in het verkeer heeft. Andere
punten waarop de instructeur coacht zijn door
stroom en, vooral bij groot materieel, het mi
lieu. Bij Hans kun je ook het Nieuwe Rijden le
ren. Als instructeur moet je op de hoogte blij
ven van ontwikkelingen in verkeersregels en
techniek. Hans: „Zeker richting groot materieel
is het belangrijk dat je de techniek bijhoudt.
Merken kunnen bijvoorbeeld verschillende
schakeltechnieken hanteren."
Het is beter voor de leerling als de instructeur deze pedalen niet
hoeft te gebruiken.
Rij-instructeur
De werkplek van rij-instructeur Hans Boers.
Ook niet onbelangrijk: het theorielokaal.
door John de Kok
Het aantal arbeidszaken dat voor de rechter komt, is sinds 2007
fors gestegen, foto Marcelle Davidse