Spiertraining in strijd tegen hangend vel 66 Het was vrij warm voor de tijd van het jaar, dan krijg je sneeuw, heel veel sneeuw 28 ZEEUWS-VLAANDEREN SCAN COVERY TRIAL Mogelijk zwemmen in Brugse reien Jovan Dierkx en Leendert Muller volbrengen zevenduizend kilometer lange tocht door Scandinavië. Terneuzen maakt beleid voor groeiend aanbod bed breakfast axent notarissen Restauratie 'vervallen' Kaai Sluis pas na grondig onderzoek dit jaar Hai Raymond, Terwijl ik voor de spiegel mijn haar stond te borstelen, zag ik7e opeens. Twee bobbels waarvan ik zeker wist dat ik ze een paar we ken geleden nog niet had; biceps! Een zichtbaar resultaat van de eer ste weken drie keer per week trai nen. Het is alleen niet het resultaat waar ik op zat te wachten. Ik heb niet net zoals jij een fit heidstest moeten doen, Ray. Dat het met mijn conditie abomina bel gesteld is, weet ik zelf ook wel. Hoefik geen grafiekje van. Hetzelfde geldt voor mijn vetper centage. Laat ik je een treffend voorbeeldje geven: vorig jaar moest een medewerker van De Ef- teling op de veiligheidsbeugel van het karretje van achtbaan Joris en de Draak gaan staan om hem bij mij vast te krijgen. Ik zag bijkans paars na de rit. Die uren trainen bij Bodyline spendeer ik dus het liefst aan vetverbrandende, calo- rieverslindende en conditie op bouwende oefeningen. Bodyline- coach en trainer Bauke laat ons echter ook veel spieropbouwende oefeningen doen. Bodypump bij voorbeeld: met een halter allerlei marteloefeningen doen. Op lekke re muziek. Dat dan weer wel. Of Funxticfn; een parcours met aller lei rotopdrachten, zoals tig keer met twee benen tegelijk over een zak springen, buikspieroefenin gen doen met een grote bal of op topsnelheid de chachacha doen op een horizontale ladder. Het enige Funxtion-onderdeel wat ik leuk vind, is boksen. Handschoe nen aan en beuken op die zak. Het reageert zo heerlijk af... Veel liever doe ik cardio. Daar val je tenminste van af. Fietsen, ren nen op de loopband en, mijn favo riet, roeien. De crosstrainer laat ik liever ongebruikt. Ik krijg het rit me op dat kreng maar niet onder de knie. Ik heb geprobeerd om on der die verschrikkelijke spierop bouwende marteloefeningen uit te komen. „Mag ik asjeblieft een half uur roeien als jullie bodypum- pen of Funxtion doen?" Nou, ver geet het maar. Een medewerkster van de sportschool legde me bloedeerlijk uit waarom dat niet verstandig is: hangend vel. Ik moet ook aan mijn spieren wer ken om later letterlijk goed in mijn vel te zitten. Ik snap nu ook waarom niet alleen wekelijks mijn gewicht, maar ook mijn buikomvang wordt gemeten. Vet- gewicht wordt spiergewicht en zo lijkt het alsof je niet afvalt. Maar wegsmeltende centimeters moe ten toch het bewijs leveren dat ik goed bezig ben. Mijn riem zit in middels op het laatste gaatje! Het was wel een heel lange riem... Sheila BRUCCE - De gemeente Brugge be kijkt of vanaf komende zomer zwemmen in de reien (de kanaal tjes in de binnenstad) mogelijk is. De gemeente gaat daarover met zwemclubs in overleg. Zwemmen in de reitjes is een wens van jongeren: er kwam vo rig jaar al een officieel verzoek van de plaatselijke jeugdraad. De gemeente vindt het echter te ge vaarlijk. Dat zou op te lossen zijn door toezichthouders aan te stel len. De waterkwaliteit, die vroe ger erbarmelijk was, is geen pro bleem meer: het water is de afge lopen jaren een stuk schoner ge worden. TERNEUZEN - Het zit er bijna op voor Jovan Dierkx en Leendert Muller uit Terneuzen. Vanavond hopen ze thuis te komen, na een 'monstertocht' van een week door Scandinavië. „Het eerste wat ik doe, is een biertje pakken", zegt Leendert telefonisch vanuit de au to in het zuiden van Zweden. „Maar het was schitterend, de on gerepte natuur, dat je uren rijdt zonder dorpen tegen te komen. Schitterend." Jovan, eigenaar van Tidi Graphics en Leendert, eigenaar van Terneu zen Port Service, zijn echte auto liefhebbers. Ze hoorden van één van de zwaarste toertochten in Europa, de Scan Covery Trial, en besloten mee te doen. Jovan nam eerder met stadgenoot Erik Ver hoef deel aan de Carbagerun, een toertocht van tweeduizend kilo meter door de Alpen. Hij kreeg de smaak te pakken en vond Leen dert bereid mee te gaan naar Scan dinavië. „De Carbagerun was leuk, maar wat we hier de laatste dagen heb ben beleefd, is het echte autorij den", vertelt Jovan ook vanuit de auto. „De Carbagerun ging veel meer om de fun. Je moest daar ook in een oude auto van hooguit vijfhonderd euro aan meedoen. Die van ons ging bovendien on derweg kapot. Nu hebben we een pickupwagen, met vier keer vier- wielaandrijving, die lekker hoog - twintig centimeter - boven de weg ligt." Dat was wel nodig ook met alle sneeuw die ze onderweg zijn te gengekomen. De 75 teams uit heel Nederland die aan de Scan Covery Trial meedoen, vertrok ken vorige week zaterdag in En schede. Afgelopen maandag pas seerden ze hoog in Noorwegen al de Poolcirkel. De dagen ervoor wa ren zwaar. 'Ruim 48 uur zonder slapen', melden Jovan en Leen dert op hun Facebook-pagina team De Zeeuwen, Terneuzen, 'en 30 uur non stop in de auto zijn we ruim 2.100 kilometer door Scandinavië gereden om in Mo I Rana aan te komen'. Mo I Rana ligt bijna duizend kilometer ten noorden van Oslo. De rit ging vervolgens nog verder naar het noorden, tot ver in Lap land. Min dertig graden kan het daar rond deze tijd zijn, maar niet de afgelopen dagen. Leendert: „Het was er zoals in heel Europa warm, min zes a zeven graden. Dan kun je ervan verzekerd zijn dat er veel sneeuw valt. Die viel er ook. Nogal wat auto's beland den naast de weg. Wij gelukkig niet, trouwens." Minder geluk hadden Jovan en Leendert met het navigeren, waar het om draait bij de Scan Covery Trial. De deelnemers maken dage lijks meerdere etappes. De organi satie geeft het eindpunt aan. De teams moeten daar arriveren bin nen een tijd die de organisatie stelt. Jovan: „We hebben vier navi gatiesystemen aan boord om goed te kunnen rijden, maar je moet van te voren alles heel goed uitre kenen. Dat ging niet altijd even goed. En denk je het systeem door te hebben, dan kan er altijd nog iets misgaan; zoals een lange wachttijd voor een of andere veer boot. Om op tijd te zijn, moet je ook behoorlijk hard rijden, en dat kan niet altijd. Harder rijden dan de maximumsnelheid kan ook niet, want je wordt onderweg ge controleerd." Leendert en Jovan, die samen het team De Zeeuwen vormen, ston den gisteren op de 34e plek met 299 strafpunten. Hun slechtste prestatie zetten ze maandag neer tijdens de eerste etappe, waarin ze als 70e finishten. In andere etappes eindigden ze veelal in de middenmoot, maar donderdag was het in de derde etappe (295 ki- De behoefte om extra inkomsten te genereren via een bed break fast groeit in de gemeente Terneu zen, constateert het college van B en W. Binnen de bestemmings plannen van de gemeente was het runnen van zo'n overnachtings voorziening alleen geregeld in het buitengebied. In een beleidsnotitie is onder meer vervat dat Terneuzen er voor kiest dat maximaal vijftig procent van het aantal slaapka mers (tot een maximum van ze ven kamers) mag worden ge bruikt voor een bed breakfast. Daarmee blijft het ruimtegebruik voor de toeristische voorziening ondergeschikt aan aan het totale gebruik van de woning. Ook is vastgelegd dat het uitsluitend mag gaan om kortdurend verblijf. Permanent wonen of seizoensre creatie is niet toegestaan. In een bed breakfast mag maximaal twee weken achtereen worden overnacht door dezelfde perso nen. De raadscommissie Omgeving buigt zich woensdag vanaf 19.30 uur in het Terneuzense stadhuis over de notitie. Trots op mijn nieuwe axent! axentnotarissen.nl Jansen sprak de hoop uit dat Sluis niet wordt geconfronteerd met Utrechtse toestanden (daar stort te een deel van de kade afgelopen najaar in, red). Volgens wethou der Conny Almekinders hoeven de Sluise ondernemers daar niet bang voor te zijn. „Er komt dit jaar een onderzoek naar de moge lijkheden en kosten van restaura tie. Voor dat onderzoek heeft de raad al geld beschikbaar gesteld." Het zal nog wel even duren voor de kade wordt opgeknapt, ver wacht de wethouder, die er al re kening mee houdt dat een grondi ge opknapbeurt om en nabij een miljoen euro kost. „Restauratie van de kade zal niet vóór 20x6 of 2017 op de rol staan. Wel kunnen we eventueel de aanleg van een bruggetje over de Kaai (van het Walplein naar de kruising Kaai/Kalkboei) gelijk meene men", verwacht Almekinders. Als de gemeente dit jaar voor be taalbare parkeerplaatsen en een aantal openbare toiletten zorgt, is de MVS geheel tevreden. PZC-verslaggevers Sheila van Doors- selaer en Raymond de Frel hebben zich een gezamenlijk doel gesteld: eind mei beklimmen ze de Alpe d'Huez. Ze haken aan bij het Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes- terchallenge. Zij berichten in deze rubriek over hun drijfveer om meer te sporten en anders te eten. Uren en uren rijden zonder huizen te zien door Harmen van der Werf Jovan Dierkx, Terneuzen door Raymond de Frel TERNEUZEN - De gemeente Terneu zen heeft een lijst met regels opge steld voor het starten van een bed breakfast binnen de bebouwde kom. meer breedte, meer diepte Bas Koning sectie onroerend goed A Claushqf 2, Terneuzen I T 0115 6179 77 door René Hoonhorst SLUIS - De Kaai van Sluis dreigt bin nen enkele jaren in te storten als de gemeente niet snel actie onder neemt. „De bomen groeien zij waarts uit de muren", zei voorzit ter Sancho Jansen van Midden standsvereniging Sluis (MVS) tij dens zijn nieuwjaarsspeech.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 128