Spiertraining in strijd
tegen hangend vel
66 Het was vrij warm
voor de tijd van
het jaar, dan krijg
je sneeuw, heel
veel sneeuw
28 ZEEUWS-VLAANDEREN
SCAN COVERY TRIAL
Mogelijk zwemmen in Brugse reien
Jovan Dierkx en Leendert Muller
volbrengen zevenduizend kilometer
lange tocht door Scandinavië.
Terneuzen maakt beleid voor
groeiend aanbod bed breakfast
axent notarissen
Restauratie 'vervallen' Kaai Sluis
pas na grondig onderzoek dit jaar
Hai Raymond,
Terwijl ik voor de spiegel mijn
haar stond te borstelen, zag ik7e
opeens. Twee bobbels waarvan ik
zeker wist dat ik ze een paar we
ken geleden nog niet had; biceps!
Een zichtbaar resultaat van de eer
ste weken drie keer per week trai
nen.
Het is alleen niet het resultaat
waar ik op zat te wachten.
Ik heb niet net zoals jij een fit
heidstest moeten doen, Ray. Dat
het met mijn conditie abomina
bel gesteld is, weet ik zelf ook
wel. Hoefik geen grafiekje van.
Hetzelfde geldt voor mijn vetper
centage. Laat ik je een treffend
voorbeeldje geven: vorig jaar
moest een medewerker van De Ef-
teling op de veiligheidsbeugel van
het karretje van achtbaan Joris en
de Draak gaan staan om hem bij
mij vast te krijgen. Ik zag bijkans
paars na de rit. Die uren trainen
bij Bodyline spendeer ik dus het
liefst aan vetverbrandende, calo-
rieverslindende en conditie op
bouwende oefeningen. Bodyline-
coach en trainer Bauke laat ons
echter ook veel spieropbouwende
oefeningen doen. Bodypump bij
voorbeeld: met een halter allerlei
marteloefeningen doen. Op lekke
re muziek. Dat dan weer wel. Of
Funxticfn; een parcours met aller
lei rotopdrachten, zoals tig keer
met twee benen tegelijk over een
zak springen, buikspieroefenin
gen doen met een grote bal of op
topsnelheid de chachacha doen
op een horizontale ladder. Het
enige Funxtion-onderdeel wat ik
leuk vind, is boksen. Handschoe
nen aan en beuken op die zak.
Het reageert zo heerlijk af...
Veel liever doe ik cardio. Daar val
je tenminste van af. Fietsen, ren
nen op de loopband en, mijn favo
riet, roeien. De crosstrainer laat ik
liever ongebruikt. Ik krijg het rit
me op dat kreng maar niet onder
de knie. Ik heb geprobeerd om on
der die verschrikkelijke spierop
bouwende marteloefeningen uit
te komen. „Mag ik asjeblieft een
half uur roeien als jullie bodypum-
pen of Funxtion doen?" Nou, ver
geet het maar. Een medewerkster
van de sportschool legde me
bloedeerlijk uit waarom dat niet
verstandig is: hangend vel.
Ik moet ook aan mijn spieren wer
ken om later letterlijk goed in
mijn vel te zitten. Ik snap nu ook
waarom niet alleen wekelijks
mijn gewicht, maar ook mijn
buikomvang wordt gemeten. Vet-
gewicht wordt spiergewicht en zo
lijkt het alsof je niet afvalt. Maar
wegsmeltende centimeters moe
ten toch het bewijs leveren dat ik
goed bezig ben. Mijn riem zit in
middels op het laatste gaatje! Het
was wel een heel lange riem...
Sheila
BRUCCE - De gemeente Brugge be
kijkt of vanaf komende zomer
zwemmen in de reien (de kanaal
tjes in de binnenstad) mogelijk is.
De gemeente gaat daarover met
zwemclubs in overleg.
Zwemmen in de reitjes is een
wens van jongeren: er kwam vo
rig jaar al een officieel verzoek
van de plaatselijke jeugdraad. De
gemeente vindt het echter te ge
vaarlijk. Dat zou op te lossen zijn
door toezichthouders aan te stel
len. De waterkwaliteit, die vroe
ger erbarmelijk was, is geen pro
bleem meer: het water is de afge
lopen jaren een stuk schoner ge
worden.
TERNEUZEN - Het zit er bijna op
voor Jovan Dierkx en Leendert
Muller uit Terneuzen. Vanavond
hopen ze thuis te komen, na een
'monstertocht' van een week door
Scandinavië. „Het eerste wat ik
doe, is een biertje pakken", zegt
Leendert telefonisch vanuit de au
to in het zuiden van Zweden.
„Maar het was schitterend, de on
gerepte natuur, dat je uren rijdt
zonder dorpen tegen te komen.
Schitterend."
Jovan, eigenaar van Tidi Graphics
en Leendert, eigenaar van Terneu
zen Port Service, zijn echte auto
liefhebbers. Ze hoorden van één
van de zwaarste toertochten in
Europa, de Scan Covery Trial, en
besloten mee te doen. Jovan nam
eerder met stadgenoot Erik Ver
hoef deel aan de Carbagerun, een
toertocht van tweeduizend kilo
meter door de Alpen. Hij kreeg de
smaak te pakken en vond Leen
dert bereid mee te gaan naar Scan
dinavië.
„De Carbagerun was leuk, maar
wat we hier de laatste dagen heb
ben beleefd, is het echte autorij
den", vertelt Jovan ook vanuit de
auto. „De Carbagerun ging veel
meer om de fun. Je moest daar
ook in een oude auto van hooguit
vijfhonderd euro aan meedoen.
Die van ons ging bovendien on
derweg kapot. Nu hebben we een
pickupwagen, met vier keer vier-
wielaandrijving, die lekker hoog -
twintig centimeter - boven de
weg ligt."
Dat was wel nodig ook met alle
sneeuw die ze onderweg zijn te
gengekomen. De 75 teams uit heel
Nederland die aan de Scan
Covery Trial meedoen, vertrok
ken vorige week zaterdag in En
schede. Afgelopen maandag pas
seerden ze hoog in Noorwegen al
de Poolcirkel. De dagen ervoor wa
ren zwaar. 'Ruim 48 uur zonder
slapen', melden Jovan en Leen
dert op hun Facebook-pagina
team De Zeeuwen, Terneuzen,
'en 30 uur non stop in de auto
zijn we ruim 2.100 kilometer door
Scandinavië gereden om in Mo I
Rana aan te komen'. Mo I Rana
ligt bijna duizend kilometer ten
noorden van Oslo.
De rit ging vervolgens nog verder
naar het noorden, tot ver in Lap
land. Min dertig graden kan het
daar rond deze tijd zijn, maar niet
de afgelopen dagen. Leendert:
„Het was er zoals in heel Europa
warm, min zes a zeven graden.
Dan kun je ervan verzekerd zijn
dat er veel sneeuw valt. Die viel
er ook. Nogal wat auto's beland
den naast de weg. Wij gelukkig
niet, trouwens."
Minder geluk hadden Jovan en
Leendert met het navigeren, waar
het om draait bij de Scan Covery
Trial. De deelnemers maken dage
lijks meerdere etappes. De organi
satie geeft het eindpunt aan. De
teams moeten daar arriveren bin
nen een tijd die de organisatie
stelt. Jovan: „We hebben vier navi
gatiesystemen aan boord om goed
te kunnen rijden, maar je moet
van te voren alles heel goed uitre
kenen. Dat ging niet altijd even
goed. En denk je het systeem
door te hebben, dan kan er altijd
nog iets misgaan; zoals een lange
wachttijd voor een of andere veer
boot. Om op tijd te zijn, moet je
ook behoorlijk hard rijden, en dat
kan niet altijd. Harder rijden dan
de maximumsnelheid kan ook
niet, want je wordt onderweg ge
controleerd."
Leendert en Jovan, die samen het
team De Zeeuwen vormen, ston
den gisteren op de 34e plek met
299 strafpunten. Hun slechtste
prestatie zetten ze maandag neer
tijdens de eerste etappe, waarin
ze als 70e finishten. In andere
etappes eindigden ze veelal in de
middenmoot, maar donderdag
was het in de derde etappe (295 ki-
De behoefte om extra inkomsten
te genereren via een bed break
fast groeit in de gemeente Terneu
zen, constateert het college van
B en W. Binnen de bestemmings
plannen van de gemeente was het
runnen van zo'n overnachtings
voorziening alleen geregeld in het
buitengebied.
In een beleidsnotitie is onder
meer vervat dat Terneuzen er
voor kiest dat maximaal vijftig
procent van het aantal slaapka
mers (tot een maximum van ze
ven kamers) mag worden ge
bruikt voor een bed breakfast.
Daarmee blijft het ruimtegebruik
voor de toeristische voorziening
ondergeschikt aan aan het totale
gebruik van de woning. Ook is
vastgelegd dat het uitsluitend
mag gaan om kortdurend verblijf.
Permanent wonen of seizoensre
creatie is niet toegestaan. In een
bed breakfast mag maximaal
twee weken achtereen worden
overnacht door dezelfde perso
nen.
De raadscommissie Omgeving
buigt zich woensdag vanaf 19.30
uur in het Terneuzense stadhuis
over de notitie.
Trots op mijn nieuwe axent!
axentnotarissen.nl
Jansen sprak de hoop uit dat Sluis
niet wordt geconfronteerd met
Utrechtse toestanden (daar stort
te een deel van de kade afgelopen
najaar in, red). Volgens wethou
der Conny Almekinders hoeven
de Sluise ondernemers daar niet
bang voor te zijn. „Er komt dit
jaar een onderzoek naar de moge
lijkheden en kosten van restaura
tie. Voor dat onderzoek heeft de
raad al geld beschikbaar gesteld."
Het zal nog wel even duren voor
de kade wordt opgeknapt, ver
wacht de wethouder, die er al re
kening mee houdt dat een grondi
ge opknapbeurt om en nabij een
miljoen euro kost. „Restauratie
van de kade zal niet vóór 20x6 of
2017 op de rol staan. Wel kunnen
we eventueel de aanleg van een
bruggetje over de Kaai (van het
Walplein naar de kruising
Kaai/Kalkboei) gelijk meene
men", verwacht Almekinders.
Als de gemeente dit jaar voor be
taalbare parkeerplaatsen en een
aantal openbare toiletten zorgt, is
de MVS geheel tevreden.
PZC-verslaggevers Sheila van Doors-
selaer en Raymond de Frel hebben
zich een gezamenlijk doel gesteld:
eind mei beklimmen ze de Alpe
d'Huez. Ze haken aan bij het
Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes-
terchallenge. Zij berichten in deze
rubriek over hun drijfveer om meer
te sporten en anders te eten.
Uren en uren
rijden zonder
huizen te zien
door Harmen van der Werf
Jovan Dierkx, Terneuzen
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De gemeente Terneu
zen heeft een lijst met regels opge
steld voor het starten van een bed
breakfast binnen de bebouwde
kom.
meer breedte, meer diepte
Bas Koning
sectie onroerend goed
A
Claushqf 2, Terneuzen I T 0115 6179 77
door René Hoonhorst
SLUIS - De Kaai van Sluis dreigt bin
nen enkele jaren in te storten als
de gemeente niet snel actie onder
neemt. „De bomen groeien zij
waarts uit de muren", zei voorzit
ter Sancho Jansen van Midden
standsvereniging Sluis (MVS) tij
dens zijn nieuwjaarsspeech.