Goede hoop op deugdelijk filter varkensstal "Vormgeving en technologie met een doel" SCHOUWEN-DUIVELAND 27 4 4Yf 4 4 Goes: Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40.Oostburg: Van de Ree Oostburg B.V., 0117 - 38 32 30. Terneuzen: Van Putten Zn. B.V., 0115 - 61 38 57. Vlissingen: Autobedrijf Joosse, 0118 - 41 94 20. Zierikzee: Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 - 41 72 16. DONDERDAG 9 JANUARI 2014 SCHERPENISSE - Officiële gegevens zijn niet bekend, maar je hebt uit sluitend je neus nodig om te we ten dat het biobedfilter, dat sinds maart 2013 bij een varkensstal aan de Noormansweg in Scherpenisse wordt getest, effect heeft. Op z'n laatst begin volgende maand wordt de laatste van een serie van zes testen uitgevoerd. Maar daar mee is de klus nog niet geklaard. Een week of drie geleden is een tweede proef gestart in Lottum, een plaatsje in de gemeente Horst aan de Maas. Die tweede proef is nodig om het filter op de lijst van 'best beschikbare technieken' (en dus officieel bruikbaar) te krijgen. De Thoolse wethouder Cees van Dis was in eerste instantie verbol gen door die gang van zaken. Na dat de gemeenteraad het college in 2006 opdracht had gegeven om in nauw overleg met de varkens sector te kijken hoe de geurover- last op Tholen kon worden terug gedrongen, werd een doelbewus te koers gevaren. Welke techni sche mogelijkheden waren er om het stankprobleem op Tholen op te lossen? In samenwerking met adviseur Wim Wielaard van Wiel aard Techniek uit Nieuw-Vosse- meer werd een marktonderzoek naar beschikbare technieken ge start. Het biobedfilter was al be proefd in Duitsland, Denemarken en Zwitserland en leek tot 'buiten gewone prestaties' in staat. Dat ZO WERKT HET BIOFILTER J- bleek tot verbazing van Van Dis echter niet voldoende om het fil ter op Nederlandse bodem te kun nen introduceren. „Ik dacht: hoe zo niet? Het is toch één Europa? Maar inmiddels weet ik: aanvul lend onderzoek heeft toch toege voegde waarde", blikt Van Dis op die beginperiode terug. Sinds het filter twee jaar geleden in Scher penisse is gebouwd, zijn de be trokkenen een paar keer met te genvallers geconfronteerd die een tussentijdse aanpassing van on der meer opbouw en beregening van het filter noodzakelijk maak ten. Aanvankelijk is de test met vier filters begonnen, alle zo'n twee meter breed en negentig me ter lang. Eén van die filters is ge optimaliseerd waarna het testen in maart vorig jaar echt kon begin nen, vertelt Wielaard. Dat optima liseren was noodzakelijk omdat met een goed werkend filter veel voordeel valt te behalen. Van Dis: „Bij ons is het begonnen om geur- hinder, maar het gaat ook om stof- reductie en bijvoorbeeld het te rugdringen van ammoniak." Vol gens Wielaard zijn methaan, stik stofoxiden en C02-uitstoot de drie overige criteria waarop geme ten wordt. Hoe blij de buren ook mogen zijn als het stankprobleem is opgelost, het biobedfilter krijgt geen groen licht als niet ook de ammoniakuitstoot wordt geredu ceerd. Het afgelopen jaar kwamen onderzoekers van de animal scien ce group van Universiteit Wage- ningen eens in de zes tot acht we ken met geavanceerde apparatuur naar Scherpenisse om daar 24 uur lang te meten. Over de uitslagen wordt tijdens het onderzoek niets bekend gemaakt, vertelt Van Dis. Maar hij is. vol vertrouwen. „Tot het tegendeel bewezen is, jazeker. Je merkt het natuurlijk ook wel in de omgeving. En er is een bus met mensen uit Horst aan de Maas langs geweest om te ruiken; mensen van de gemeente maar ook buurtbewoners. Die zeiden: dit is dé oplossing. Dus ja, de voor uitzichten zijn positief." Wielaard, die ook betrokken is bij het testen van biobedfilters in de pluimveehouderij, ziet eveneens veel potentie. „Als het biobedfil ter de komende jaren dezelfde ontwikkelingstijd krijgt als chemi sche filters hebben gehad, dan ligt er straks een goed bruikbaar systeem." powered by Ford EcoBoost connected by SYNC De nieuwe Ford Transit Connect Verkozen tot International Van of the Year 2014. Een reeks geavanceerde en intelligente technologieën maken uw werkdag eenvoudiger, productiever en minder stressvol. En door de combinatie met moderne vormgeving is de Transit Connect zowel een efficiënte bedrijfswagen als een praktisch, comfortabel kantoor op wielen. Bovendien is de nieuwe Transit Connect leverbaar in twee lengtes en diverse uitvoeringen zodat er altijd een Transit Connect model past bij uw bedrijfsactiviteiten en budget. 20% bijtelling door Esme Soesman Sproeiers zorgen voor bevochtiging van het filter. Gefilterde lucht verlaat de bak. Het Filter Het biofilter is vaak een betonnen bak. Deze heeft onderin een holle ruimte met daarboven een laag biomassa, bijvoorbeeld houtsnip pers. De laag is tussen de 50 en 100 centimeter dik. De ventilator De stal heeft een temperatuurvoeler (die meet wanneer er frisse lucht bij moet), ventilatoren en een regelventilator. Deze laatste zorgt ervoor dat de kleppen goed worden afgesteld, want hoe harder je ventileert, hoe harder het waait. Vuile lucht wordt door de ventilator naar de drukkamer gevoerd en vervolgens door het biofilter geblazen. Q De stal Varkensstallen zijn opgedeeld in verschillende ruimtes. In het geval van Scherpenisse gaat het om 39 afdelingen. Elke afdeling telt 132 varkens. Boven de stal zit een geperforeerd plafond. Tussen plafond en dak zit verse lucht. Er wordt verse lucht van buiten naar binnen getrokken. Dat is lucht die kouder is en dus daalt. De varkensstallen aan de Noormansweg in Scherpenisse foto Leo Adriaansen j graphic Rob Paardekaift Exclusieve introductieaanbieding. O.a. met parkeer- sensoren achter Active City Stop SYNC: Bluetooth Voice Control zes airbags. Normaal 1.575,- Alle prijzen in euro's. Prijzen zijn excl. BTW/BPM, exd. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage, tenzij anders aangegeven. Wijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl. Afgebeelde auto kan afwijken van standaardspecificaties. Ford Lease prijzen gebaseerd op 20.000 km/72 mnd. en op full operational lease, exd. BTW, brandstof en vervangend vervoer. Tijdelijk 500,- Uw voordeel 1.075,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 57