Goede hoop op deugdelijk filter varkensstal
"Vormgeving
en technologie met een doel"
SCHOUWEN-DUIVELAND 27
4 4Yf 4 4
Goes: Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40.Oostburg: Van de Ree
Oostburg B.V., 0117 - 38 32 30. Terneuzen: Van Putten Zn. B.V.,
0115 - 61 38 57. Vlissingen: Autobedrijf Joosse, 0118 - 41 94 20.
Zierikzee: Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 - 41 72 16.
DONDERDAG 9 JANUARI 2014
SCHERPENISSE - Officiële gegevens
zijn niet bekend, maar je hebt uit
sluitend je neus nodig om te we
ten dat het biobedfilter, dat sinds
maart 2013 bij een varkensstal aan
de Noormansweg in Scherpenisse
wordt getest, effect heeft. Op z'n
laatst begin volgende maand
wordt de laatste van een serie van
zes testen uitgevoerd. Maar daar
mee is de klus nog niet geklaard.
Een week of drie geleden is een
tweede proef gestart in Lottum,
een plaatsje in de gemeente Horst
aan de Maas. Die tweede proef is
nodig om het filter op de lijst van
'best beschikbare technieken' (en
dus officieel bruikbaar) te krijgen.
De Thoolse wethouder Cees van
Dis was in eerste instantie verbol
gen door die gang van zaken. Na
dat de gemeenteraad het college
in 2006 opdracht had gegeven om
in nauw overleg met de varkens
sector te kijken hoe de geurover-
last op Tholen kon worden terug
gedrongen, werd een doelbewus
te koers gevaren. Welke techni
sche mogelijkheden waren er om
het stankprobleem op Tholen op
te lossen? In samenwerking met
adviseur Wim Wielaard van Wiel
aard Techniek uit Nieuw-Vosse-
meer werd een marktonderzoek
naar beschikbare technieken ge
start. Het biobedfilter was al be
proefd in Duitsland, Denemarken
en Zwitserland en leek tot 'buiten
gewone prestaties' in staat. Dat
ZO WERKT HET BIOFILTER
J-
bleek tot verbazing van Van Dis
echter niet voldoende om het fil
ter op Nederlandse bodem te kun
nen introduceren. „Ik dacht: hoe
zo niet? Het is toch één Europa?
Maar inmiddels weet ik: aanvul
lend onderzoek heeft toch toege
voegde waarde", blikt Van Dis op
die beginperiode terug. Sinds het
filter twee jaar geleden in Scher
penisse is gebouwd, zijn de be
trokkenen een paar keer met te
genvallers geconfronteerd die een
tussentijdse aanpassing van on
der meer opbouw en beregening
van het filter noodzakelijk maak
ten. Aanvankelijk is de test met
vier filters begonnen, alle zo'n
twee meter breed en negentig me
ter lang. Eén van die filters is ge
optimaliseerd waarna het testen
in maart vorig jaar echt kon begin
nen, vertelt Wielaard. Dat optima
liseren was noodzakelijk omdat
met een goed werkend filter veel
voordeel valt te behalen. Van Dis:
„Bij ons is het begonnen om geur-
hinder, maar het gaat ook om stof-
reductie en bijvoorbeeld het te
rugdringen van ammoniak." Vol
gens Wielaard zijn methaan, stik
stofoxiden en C02-uitstoot de
drie overige criteria waarop geme
ten wordt. Hoe blij de buren ook
mogen zijn als het stankprobleem
is opgelost, het biobedfilter krijgt
geen groen licht als niet ook de
ammoniakuitstoot wordt geredu
ceerd. Het afgelopen jaar kwamen
onderzoekers van de animal scien
ce group van Universiteit Wage-
ningen eens in de zes tot acht we
ken met geavanceerde apparatuur
naar Scherpenisse om daar 24 uur
lang te meten. Over de uitslagen
wordt tijdens het onderzoek niets
bekend gemaakt, vertelt Van Dis.
Maar hij is. vol vertrouwen. „Tot
het tegendeel bewezen is, jazeker.
Je merkt het natuurlijk ook wel in
de omgeving. En er is een bus
met mensen uit Horst aan de
Maas langs geweest om te ruiken;
mensen van de gemeente maar
ook buurtbewoners. Die zeiden:
dit is dé oplossing. Dus ja, de voor
uitzichten zijn positief."
Wielaard, die ook betrokken is bij
het testen van biobedfilters in de
pluimveehouderij, ziet eveneens
veel potentie. „Als het biobedfil
ter de komende jaren dezelfde
ontwikkelingstijd krijgt als chemi
sche filters hebben gehad, dan
ligt er straks een goed bruikbaar
systeem."
powered by Ford EcoBoost
connected by SYNC
De nieuwe Ford Transit Connect
Verkozen tot International Van of the Year 2014. Een reeks geavanceerde en
intelligente technologieën maken uw werkdag eenvoudiger, productiever en
minder stressvol. En door de combinatie met moderne vormgeving is de Transit
Connect zowel een efficiënte bedrijfswagen als een praktisch, comfortabel
kantoor op wielen. Bovendien is de nieuwe Transit Connect leverbaar in twee
lengtes en diverse uitvoeringen zodat er altijd een Transit Connect model past bij
uw bedrijfsactiviteiten en budget.
20% bijtelling
door Esme Soesman
Sproeiers zorgen
voor bevochtiging
van het filter.
Gefilterde lucht verlaat de bak.
Het Filter
Het biofilter is vaak een betonnen
bak. Deze heeft onderin een holle
ruimte met daarboven een laag
biomassa, bijvoorbeeld houtsnip
pers. De laag is tussen de 50 en
100 centimeter dik.
De ventilator
De stal heeft een temperatuurvoeler (die meet wanneer er frisse
lucht bij moet), ventilatoren en een regelventilator. Deze laatste
zorgt ervoor dat de kleppen goed worden afgesteld, want hoe
harder je ventileert, hoe harder het waait.
Vuile lucht wordt door de ventilator naar de drukkamer gevoerd
en vervolgens door het biofilter geblazen.
Q
De stal
Varkensstallen zijn opgedeeld in verschillende
ruimtes. In het geval van Scherpenisse gaat het
om 39 afdelingen. Elke afdeling telt 132 varkens.
Boven de stal zit een geperforeerd plafond.
Tussen plafond en dak zit verse lucht. Er wordt
verse lucht van buiten naar binnen getrokken.
Dat is lucht die kouder is en dus daalt.
De varkensstallen aan de Noormansweg in Scherpenisse foto Leo Adriaansen j graphic Rob Paardekaift
Exclusieve introductieaanbieding. O.a. met parkeer-
sensoren achter Active City Stop SYNC: Bluetooth
Voice Control zes airbags. Normaal 1.575,-
Alle prijzen in euro's. Prijzen zijn excl. BTW/BPM, exd. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage, tenzij anders aangegeven.
Wijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden ford.nl. Afgebeelde auto kan afwijken van standaardspecificaties. Ford Lease
prijzen gebaseerd op 20.000 km/72 mnd. en op full operational lease, exd. BTW, brandstof en vervangend vervoer.
Tijdelijk 500,-
Uw voordeel 1.075,-