Nog een keer de oude meesters zien Theo Kuijpers gevangen door Australië Rob Scholte schildert al bijna 35 jaar. In Dordrecht toont de kunstenaar 'The Best of in galerie De Compagnie en is zijn werk te zien in het Dordrechts Museum. burg vormen een soort visuele neerslag van dat verblijf. Niet alleen het Australi- sche landschap, ook de cultuur van de abo- riginals is een bron van inspiratie. De fasci natie voor hun kunst is te zien in een soort beweeglijke ritmiek van de verfstre ken, in de kleurkeuze en in het gebruik - van expressieve tekens. Daar komt nog bij dat hij vaak knipoogt naar de architectuur. Kuijpers zit met zijn schilderkunst op de grens van figuratie en abstractie. De sensa tie van oranjerode zandvlakten of de dicht heid van de rimboe vallen samen in krach tige kleuren, vaak ook kernachtige vormen en ongebruikelijke materialen. Het is de laatste kans om de tentoon stelling Dat kan beter? van Rem brandt en de oude meesters te zien in de nieuwe vleugel van het Rembrandt- huis in Amsterdam. Aan de hand van ruim honderdtwintig prenten wordt aanschou welijk gemaakt hoe Rembrandt in zijn et- sen het werk van zijn tijdgenoten navolg de en verbeterde. Er worden ook nog pren ten getoond van oude meesters als Al- brecht Dürer, Lucas van Leyden, Annibale Carracci, Hendrick Goltzius, Peter Paul Ru bens, Jacques Callot en Jan Lievens. Dat kan beter, moet Rembrandt gedacht hebben bij het zien van een aantal pren ten. Uit de boedelinventaris van Rem- brandts faillissement in 1656 kon opge maakt worden dat hij toen ruwweg 4000 prenten in bezit had. Daaronder waren gra fieken van Italiaanse, vroege Duitse, Vlaamse, Franse en Nederlandse meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw. In het centrum voor Beeldende Kunst De Pont in Tilburg is een tentoontel- ling van Theo Kuijpers te zien. De ope ning is vrijdag 17 januari. Theo Kuijpers (Helmond, 1939) heeft iets met Australië. In 2009 ging hij er voor de derde keer naartoe. De schilderijen in Til- Op een opening volgt een afslui ting en dan is het voorbij. Maar dit keer niet. Na de ten toonstelling in het Dordrechts Museum van Stop Making Sense waarin werk van Rob Scholte en tachtigers als Du mas en Daniels werd vertoond, gaat Scholte door. Bij galerie De Compagnie in Dordrecht wordt het beste werk van Scholte door de jaren heen getoond. Zondag 12 januari is de enige dag dat zowel de expositie als de tentoonstelling te zien zijn. Victor DeConinck, mediaman en galeriehouder van De Compag nie, voelt Rob Scholte zondag aan de tand. Dat gebeurt in het Dor drechts Museum, aanvang 14.30 uur. Scholte (1958) was deze week druk in de weer om de expositie bij galerie De Compagnie in te richten. Over zijn schilderijen zei hij wat cryptisch: „Soms kan een schilderij beter begrepen worden door de kijker dan de schilder be doeld heeft. Als je begrijpt wat ik bedoel." Hij vervolgt: „Ik maak een schilderij en als het af is, is het af. Dan laat ik het aan het pu bliek zien en iedereen kan daar iets van zichzelf in stoppen. De schoonheid van een schilderij ont staat pas in de ogen van de kij ker." Ofwel iedereen kijkt naar een schilderij vanuit zijn eigen leefwe reld. „En bij het kijken naar een kunstwerk kan een nieuw werk ontstaan. Een schilderij moet groeien." Scholtes eerste soloten toonstelling was in een kraak pand in Amsterdam in 1982. Daar na volgden Musée St. Pierre in Lyon en andere musea als het Boij- mans-van Beuningen in Rotter dam. Hij was hoogleraar aan de Universiteit van Kassei in Duits land van 1991 tot 1999 en hij vol tooide in Japan in 1995 zijn mag num opus, de beschildering van de koepelvormige Oranje-zaal in de replica van het paleis Huis ten Bosch. Het is een gigantisch pano rama met VOC-taferelen. Scholte laat in Dordrecht ook nieuw werk zien dat nog niet eer der is vertoond. Het zijn schilde rijen van een Delfts straatje, waar Johannes Vermeer heeft ge woond. „Ik hoop dat de bezoekers niet van tevoren stelling nemen over mijn werk en dat ze met een open blik kijken. Als je openstaat voor een dialoog valt er heel veel te zien. Er hangt in elk geval ge noeg van mij." Stop Making Sense in het Dor drechts Museum houdt na zon dag op. Daar hingen vier 'belang rijke werken van mij'. Victor De Coninck noemt Scholte brutaal en cruciaal, kortom: „Scholte is een klassieker geworden. door Edith Ramakers Rob Scholte: De schoonheid van een schilderij ontstaat pas in de ogen van de kijker, foto Michiel van Nijkerk DONDERDAG 9 JANUARI 2014 Een De Pont, Wilhelminapark 1 Tilburg. Openingstij den dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Tot 16 maart. Elke derde donderdag van de maand gratis van 17.00 tot 20.00 uur. Rembrandt, Jupiter en Antiope. schilderij moet groeien Dat kan beter! Rembrandt en de oude meesters loopt tot en met 19 januari. Museum Het Rem- brandthuis, Jodenbreestraat 4 in Amsterdam. Openingstijden: Dagelijks van 10 tot 18 uur. Sign for Magic Theo Kuijpers De Pont. Rob Scholte met The Best of in Gale rie De Compagnie van 12 januari tot en met 2 maart (Kuipershaven 21, Dordrecht). Tot en met 12 januari nog enkele werken te zien in het Dor drechts Museum, Museumstraat 40 in Dordrecht, Stop Making Sense.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51