Nog een keer de oude meesters zien Theo Kuijpers gevangen door Australië
Rob Scholte
schildert al bijna 35
jaar. In Dordrecht
toont de kunstenaar
'The Best of in
galerie De
Compagnie en is
zijn werk te zien in
het Dordrechts
Museum.
burg vormen een soort visuele neerslag
van dat verblijf. Niet alleen het Australi-
sche landschap, ook de cultuur van de abo-
riginals is een bron van inspiratie. De fasci
natie voor hun kunst is te zien in een
soort beweeglijke ritmiek van de verfstre
ken, in de kleurkeuze en in het gebruik -
van expressieve tekens. Daar komt nog bij
dat hij vaak knipoogt naar de architectuur.
Kuijpers zit met zijn schilderkunst op de
grens van figuratie en abstractie. De sensa
tie van oranjerode zandvlakten of de dicht
heid van de rimboe vallen samen in krach
tige kleuren, vaak ook kernachtige vormen
en ongebruikelijke materialen.
Het is de laatste kans om de tentoon
stelling Dat kan beter? van Rem
brandt en de oude meesters te zien
in de nieuwe vleugel van het Rembrandt-
huis in Amsterdam. Aan de hand van ruim
honderdtwintig prenten wordt aanschou
welijk gemaakt hoe Rembrandt in zijn et-
sen het werk van zijn tijdgenoten navolg
de en verbeterde. Er worden ook nog pren
ten getoond van oude meesters als Al-
brecht Dürer, Lucas van Leyden, Annibale
Carracci, Hendrick Goltzius, Peter Paul Ru
bens, Jacques Callot en Jan Lievens.
Dat kan beter, moet Rembrandt gedacht
hebben bij het zien van een aantal pren
ten. Uit de boedelinventaris van Rem-
brandts faillissement in 1656 kon opge
maakt worden dat hij toen ruwweg 4000
prenten in bezit had. Daaronder waren gra
fieken van Italiaanse, vroege Duitse,
Vlaamse, Franse en Nederlandse meesters
uit de zestiende en zeventiende eeuw.
In het centrum voor Beeldende Kunst
De Pont in Tilburg is een tentoontel-
ling van Theo Kuijpers te zien. De ope
ning is vrijdag 17 januari.
Theo Kuijpers (Helmond, 1939) heeft iets
met Australië. In 2009 ging hij er voor de
derde keer naartoe. De schilderijen in Til-
Op een opening
volgt een afslui
ting en dan is
het voorbij.
Maar dit keer
niet. Na de ten
toonstelling in
het Dordrechts Museum van Stop
Making Sense waarin werk van
Rob Scholte en tachtigers als Du
mas en Daniels werd vertoond,
gaat Scholte door. Bij galerie De
Compagnie in Dordrecht wordt
het beste werk van Scholte door
de jaren heen getoond. Zondag 12
januari is de enige dag dat zowel
de expositie als de tentoonstelling
te zien zijn.
Victor DeConinck, mediaman en
galeriehouder van De Compag
nie, voelt Rob Scholte zondag aan
de tand. Dat gebeurt in het Dor
drechts Museum, aanvang 14.30
uur. Scholte (1958) was deze week
druk in de weer om de expositie
bij galerie De Compagnie in te
richten. Over zijn schilderijen zei
hij wat cryptisch: „Soms kan een
schilderij beter begrepen worden
door de kijker dan de schilder be
doeld heeft. Als je begrijpt wat ik
bedoel." Hij vervolgt: „Ik maak
een schilderij en als het af is, is
het af. Dan laat ik het aan het pu
bliek zien en iedereen kan daar
iets van zichzelf in stoppen. De
schoonheid van een schilderij ont
staat pas in de ogen van de kij
ker."
Ofwel iedereen kijkt naar een
schilderij vanuit zijn eigen leefwe
reld. „En bij het kijken naar een
kunstwerk kan een nieuw werk
ontstaan. Een schilderij moet
groeien." Scholtes eerste soloten
toonstelling was in een kraak
pand in Amsterdam in 1982. Daar
na volgden Musée St. Pierre in
Lyon en andere musea als het Boij-
mans-van Beuningen in Rotter
dam. Hij was hoogleraar aan de
Universiteit van Kassei in Duits
land van 1991 tot 1999 en hij vol
tooide in Japan in 1995 zijn mag
num opus, de beschildering van
de koepelvormige Oranje-zaal in
de replica van het paleis Huis ten
Bosch. Het is een gigantisch pano
rama met VOC-taferelen.
Scholte laat in Dordrecht ook
nieuw werk zien dat nog niet eer
der is vertoond. Het zijn schilde
rijen van een Delfts straatje, waar
Johannes Vermeer heeft ge
woond. „Ik hoop dat de bezoekers
niet van tevoren stelling nemen
over mijn werk en dat ze met een
open blik kijken. Als je openstaat
voor een dialoog valt er heel veel
te zien. Er hangt in elk geval ge
noeg van mij."
Stop Making Sense in het Dor
drechts Museum houdt na zon
dag op. Daar hingen vier 'belang
rijke werken van mij'. Victor De
Coninck noemt Scholte brutaal
en cruciaal, kortom: „Scholte is
een klassieker geworden.
door Edith Ramakers
Rob Scholte: De schoonheid van een schilderij ontstaat pas in de ogen van de kijker, foto Michiel van Nijkerk
DONDERDAG 9 JANUARI 2014
Een
De Pont, Wilhelminapark 1 Tilburg. Openingstij
den dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot
17.00 uur. Tot 16 maart. Elke derde donderdag
van de maand gratis van 17.00 tot 20.00 uur.
Rembrandt, Jupiter en Antiope.
schilderij
moet
groeien
Dat kan beter! Rembrandt en de oude meesters
loopt tot en met 19 januari. Museum Het Rem-
brandthuis, Jodenbreestraat 4 in Amsterdam.
Openingstijden: Dagelijks van 10 tot 18 uur.
Sign for Magic Theo Kuijpers De Pont.
Rob Scholte met The Best of in Gale
rie De Compagnie van 12 januari tot
en met 2 maart (Kuipershaven 21,
Dordrecht). Tot en met 12 januari
nog enkele werken te zien in het Dor
drechts Museum, Museumstraat 40 in
Dordrecht, Stop Making Sense.