8 UIT
Hitchcock tegenover Glastra
van Loon, ofwel een burgerlijk
drama tegenover een flirt met
de fantasiewereld. Voorbeel
den zijn te zien in het Schelde-
theater in Terneuzen en de
Stadsschouwburg Middelburg.
Van oudsher heb je de tragedie
en de komedie. De persona
ges en de thema's liggen vast.
Het publiek is toeschouwer,
buitenstaander. Daarnaast
heb je sinds de 18e eeuw het
burgerlijk drama. Niet langer
zijn het koningen en helden (of hun tegen
delen) die de hoofdrol krijgen. Moed en
trouw of andere maatschappelijke deugden
(of hun tegendelen) zijn de thema's niet
meer. Het gaat voortaan om mensen zoals
jij en ik, en om gevoelens die niet per se
heel verheven zijn, maar wel verschrikke
lijk levensecht.
'De passievrucht' (van Karei Glastra van
Loon, uit 1999) vind ik een verhaal dat alle
kenmerken van 'burgerlijk drama' op een
fantastische manier in een maximale vorm
in zich draagt. Of het nu als boek, film of
toneelstuk (dat kan dus nu...) tot je komt.
Wat een verhaal: iemand hertrouwt na zijn
eerste vrouw te hebben verloren, en omdat
het nieuwe koppel graag nog een kind
heeft (wat niet meteen lukt), volgt een
vruchtbaarheidsonderzoek. De man blijkt
onvruchtbaar, en dat al heel zijn leven.
Maar hij hééft al een zoon, uit zijn eerste
huwelijk!? Wie is daarvan dan de vader? En
wat dreef de moeder, inmiddels een zwij
gende schim uit een vergrijsd verleden?
Eén uitslag van een onderzoek en héél je
wereld staat op zijn kop. Jaloezie giert door
je lijf, woede explodeert diep van binnen,
nageslachtsdrift hangt plots machteloos
slap. Dat is nog maar het begin, op zoek
naar de waarheid moeten nog heel wat
emoties doorstaan worden. En heel die ge
schiedenis kan jou of jouw partner even
goed overkomen, dit is behoorlijk levens
echt. En het roept veel indringende vragen
op: moet je wel altijd overal het naadje van
de kous van willen weten? Bestaat de waar
heid? Is het mogelijk om dingen uit het ver
leden te laten rusten? En hoe dan?
'De passievrucht' is nu (na de film uit
2003) dus ook tot toneelstuk bewerkt, van
avond (9 januari) te zien in de Stads
schouwburg van Middelburg. De bewer
king en regie zijn van Ignace Cornelissen,
die eerder (2010) als eens de winnaar was
van de Toneel Publieksprijs met 'Oog om
Oog'. En hoewel ik zelf vaak even moet slik
ken, is het voor veel mensen geloof ik wel
een aanbeveling dat de acteurs ook veel op
tv te zien zijn. Welnu, de hoofdrollen zijn
voor Victor Reinier en Oda Spelbos. Twee
prima acteurs, ook al ben ik dan geen fan
van hun 'Flikken Maastricht'.
Levensecht (de herkenbare problematiek,
de personages van jouw kaliber) blijft bij
toneel altijd opnieuw flirten met 'make be
lief. De spanning tussen die twee is essen
tieel voor de beleving. Theater is suggestie,
en hoe sterker die is, hoe groter de vervoe
ring. Die andere kant van dezelfde 'toneel
theorie' komt juist weer uitgebreid aan
bod in 'De man die het wist' van Het Thril
lertheater (11 januari, Scheldetheater, Ter-
neuzen). „In een piepklein theatertje heb
ben vijf acteurs het plan opgevat om in één
voorstelling het volledige oeuvre van Hitch
cock na te spelen. In een doldwaas verhaal
komen fragmenten voorbij uit zijn films."
Het Thrillertheater heeft nooit de grote
middelen gehad, en heeft dus wel vaker
heel erg moeten vertrouwen op de wer
king van suggestie. Ze zijn daar soms heel
inventief in geworden, en geven daar nu
een knappe demonstratie van door vijf ac
teurs 30 rollen te laten spelen.
Wie vorig jaar (onder andere in Goes) 'Dial
M for Murder' met plezier heeft gezien,
moet zeker weer gaan, want deze voorstel
ling is het slot van een Hitchcock-trilogie.
En van een tijdperk, want dit jonge, specia
listische gezelschap gaat stoppen. Laatste
kans dus.
Bankzitten met Eva Crutzen is
geen straf
Om de beste te zijn, sprinten we ons
een slag in de rondte. Eva Crutzen zit
met Bankzitten even stil, 'maar dan
begin je pas echt te zweten'. Crutzen
won vorig jaar de publieksprijs van
het Amsterdams Kleinkunst Festival.
Haar programma werd door de jury
getypeerd als 'een fraaie eenheid van
hilarische sketches, scherpe waarne
mingen en mooi gezongen liedjes.'
Donderdag 9 januari, Vestzaktheater,
Vlissingen, 20.15 uur
En avant la Muzik klinkt op twee
plaatsen in Zeeland
De Vlaming Johan Verminnen is nog
lang niet uitgezongen. Het boegbeeld
van het Nederlandstalige lied staat be
kend als de leermeester van Stef Bos.
Maar ook als de maker van de Clou-
seau-hit Laat me nu toch niet alleen.
Verminnen gaat keihard door. In het
Verminnen-Brussels klinkt de strijd
kreet 'En avant la muzik!'.
Vrijdag 10 januari, Ledeltheater Oost
burg, 20.15 uur. 11 januari De Weg
wijzer, Nieuwland, 20.30 uur
Slagwerkers en elektronische
klanken staan in het licht
Met een speciale Art, Sound Light
Performance wordt zowel naar de
overeenkomsten als de verschillen ge
zocht tussen de elementen aarde,
vuur en water. Ook worden de digita
le geluid- en lichttechnieken verkend
en zijn er zijn her en der vuurplaat-
sen. Slagwerkers vullen de elektroni
sche klanken aan.
Zaterdag 11 januari, de beeldentuin
aan de Panhoeveweg, 's-Heer Arends-
kerke, 19.30 uur.
Stevige rockband aangevuld met
folkinstrumenten
Scrum brengt een anderhalf uur du
rend powerfolkfeest, geïnspireerd
door ondere meer The Dubliners,
Flogging Molly en Dropkick Murphys.
Een uitgewerkte balans tussen eigen
werk en Schotse en Ierse folktraditio-
nals. Een stevige rockband aangevuld
met authentieke folkinstrumenten zo
als viool, tin whistle, bagpipe, banjo
en mandoline.
Zaterdag 11 januari, Dorpshuis, Renes-
se, 20.15 uur.
Freek de Jonge zingt van zijn cd
Zondermeer
Freek de Jonge speelt de voorstelling
Zondermeer met liedjes van zijn cd
Zonde. Hij wordt begeleid door een
viermansband onder leiding van Re-
ijer Zwart. De liedjes zijn volgens criti
ci allemaal zeer de moeite waard. De
cabaretier zingt niet alleen, hij houdt
ook conferences. De Jonge heeft iets
met Porgy, waar hij in zijn jeugd al
kwam, toen hij in Goes woonde.
Dinsdag 14 januari, Porgy en Bess Ter-
neuzen, 20.00 uur.
Tussen levensecht en fantasie
Willem Nijssen
Het Thrillertheater speelt het volledige oeuvre
De Passievrucht, vanavond in de schouwburg in
Middelburg, aanvang 20.00 uur. Sandra Mattie
geeft om 19.00 uur een toelichting. Bewerking
en regie: Ignace Cornelissen.
De man die het wist', van Het Thrillertheater in
het Scheldetheater, Terneuzen. Zaterdag 11 ja
nuari, 20.00 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
van Alfred Hitchcock in 'De man die het wist', foto Joris van Bennekom