8 UIT Hitchcock tegenover Glastra van Loon, ofwel een burgerlijk drama tegenover een flirt met de fantasiewereld. Voorbeel den zijn te zien in het Schelde- theater in Terneuzen en de Stadsschouwburg Middelburg. Van oudsher heb je de tragedie en de komedie. De persona ges en de thema's liggen vast. Het publiek is toeschouwer, buitenstaander. Daarnaast heb je sinds de 18e eeuw het burgerlijk drama. Niet langer zijn het koningen en helden (of hun tegen delen) die de hoofdrol krijgen. Moed en trouw of andere maatschappelijke deugden (of hun tegendelen) zijn de thema's niet meer. Het gaat voortaan om mensen zoals jij en ik, en om gevoelens die niet per se heel verheven zijn, maar wel verschrikke lijk levensecht. 'De passievrucht' (van Karei Glastra van Loon, uit 1999) vind ik een verhaal dat alle kenmerken van 'burgerlijk drama' op een fantastische manier in een maximale vorm in zich draagt. Of het nu als boek, film of toneelstuk (dat kan dus nu...) tot je komt. Wat een verhaal: iemand hertrouwt na zijn eerste vrouw te hebben verloren, en omdat het nieuwe koppel graag nog een kind heeft (wat niet meteen lukt), volgt een vruchtbaarheidsonderzoek. De man blijkt onvruchtbaar, en dat al heel zijn leven. Maar hij hééft al een zoon, uit zijn eerste huwelijk!? Wie is daarvan dan de vader? En wat dreef de moeder, inmiddels een zwij gende schim uit een vergrijsd verleden? Eén uitslag van een onderzoek en héél je wereld staat op zijn kop. Jaloezie giert door je lijf, woede explodeert diep van binnen, nageslachtsdrift hangt plots machteloos slap. Dat is nog maar het begin, op zoek naar de waarheid moeten nog heel wat emoties doorstaan worden. En heel die ge schiedenis kan jou of jouw partner even goed overkomen, dit is behoorlijk levens echt. En het roept veel indringende vragen op: moet je wel altijd overal het naadje van de kous van willen weten? Bestaat de waar heid? Is het mogelijk om dingen uit het ver leden te laten rusten? En hoe dan? 'De passievrucht' is nu (na de film uit 2003) dus ook tot toneelstuk bewerkt, van avond (9 januari) te zien in de Stads schouwburg van Middelburg. De bewer king en regie zijn van Ignace Cornelissen, die eerder (2010) als eens de winnaar was van de Toneel Publieksprijs met 'Oog om Oog'. En hoewel ik zelf vaak even moet slik ken, is het voor veel mensen geloof ik wel een aanbeveling dat de acteurs ook veel op tv te zien zijn. Welnu, de hoofdrollen zijn voor Victor Reinier en Oda Spelbos. Twee prima acteurs, ook al ben ik dan geen fan van hun 'Flikken Maastricht'. Levensecht (de herkenbare problematiek, de personages van jouw kaliber) blijft bij toneel altijd opnieuw flirten met 'make be lief. De spanning tussen die twee is essen tieel voor de beleving. Theater is suggestie, en hoe sterker die is, hoe groter de vervoe ring. Die andere kant van dezelfde 'toneel theorie' komt juist weer uitgebreid aan bod in 'De man die het wist' van Het Thril lertheater (11 januari, Scheldetheater, Ter- neuzen). „In een piepklein theatertje heb ben vijf acteurs het plan opgevat om in één voorstelling het volledige oeuvre van Hitch cock na te spelen. In een doldwaas verhaal komen fragmenten voorbij uit zijn films." Het Thrillertheater heeft nooit de grote middelen gehad, en heeft dus wel vaker heel erg moeten vertrouwen op de wer king van suggestie. Ze zijn daar soms heel inventief in geworden, en geven daar nu een knappe demonstratie van door vijf ac teurs 30 rollen te laten spelen. Wie vorig jaar (onder andere in Goes) 'Dial M for Murder' met plezier heeft gezien, moet zeker weer gaan, want deze voorstel ling is het slot van een Hitchcock-trilogie. En van een tijdperk, want dit jonge, specia listische gezelschap gaat stoppen. Laatste kans dus. Bankzitten met Eva Crutzen is geen straf Om de beste te zijn, sprinten we ons een slag in de rondte. Eva Crutzen zit met Bankzitten even stil, 'maar dan begin je pas echt te zweten'. Crutzen won vorig jaar de publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Haar programma werd door de jury getypeerd als 'een fraaie eenheid van hilarische sketches, scherpe waarne mingen en mooi gezongen liedjes.' Donderdag 9 januari, Vestzaktheater, Vlissingen, 20.15 uur En avant la Muzik klinkt op twee plaatsen in Zeeland De Vlaming Johan Verminnen is nog lang niet uitgezongen. Het boegbeeld van het Nederlandstalige lied staat be kend als de leermeester van Stef Bos. Maar ook als de maker van de Clou- seau-hit Laat me nu toch niet alleen. Verminnen gaat keihard door. In het Verminnen-Brussels klinkt de strijd kreet 'En avant la muzik!'. Vrijdag 10 januari, Ledeltheater Oost burg, 20.15 uur. 11 januari De Weg wijzer, Nieuwland, 20.30 uur Slagwerkers en elektronische klanken staan in het licht Met een speciale Art, Sound Light Performance wordt zowel naar de overeenkomsten als de verschillen ge zocht tussen de elementen aarde, vuur en water. Ook worden de digita le geluid- en lichttechnieken verkend en zijn er zijn her en der vuurplaat- sen. Slagwerkers vullen de elektroni sche klanken aan. Zaterdag 11 januari, de beeldentuin aan de Panhoeveweg, 's-Heer Arends- kerke, 19.30 uur. Stevige rockband aangevuld met folkinstrumenten Scrum brengt een anderhalf uur du rend powerfolkfeest, geïnspireerd door ondere meer The Dubliners, Flogging Molly en Dropkick Murphys. Een uitgewerkte balans tussen eigen werk en Schotse en Ierse folktraditio- nals. Een stevige rockband aangevuld met authentieke folkinstrumenten zo als viool, tin whistle, bagpipe, banjo en mandoline. Zaterdag 11 januari, Dorpshuis, Renes- se, 20.15 uur. Freek de Jonge zingt van zijn cd Zondermeer Freek de Jonge speelt de voorstelling Zondermeer met liedjes van zijn cd Zonde. Hij wordt begeleid door een viermansband onder leiding van Re- ijer Zwart. De liedjes zijn volgens criti ci allemaal zeer de moeite waard. De cabaretier zingt niet alleen, hij houdt ook conferences. De Jonge heeft iets met Porgy, waar hij in zijn jeugd al kwam, toen hij in Goes woonde. Dinsdag 14 januari, Porgy en Bess Ter- neuzen, 20.00 uur. Tussen levensecht en fantasie Willem Nijssen Het Thrillertheater speelt het volledige oeuvre De Passievrucht, vanavond in de schouwburg in Middelburg, aanvang 20.00 uur. Sandra Mattie geeft om 19.00 uur een toelichting. Bewerking en regie: Ignace Cornelissen. De man die het wist', van Het Thrillertheater in het Scheldetheater, Terneuzen. Zaterdag 11 ja nuari, 20.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. van Alfred Hitchcock in 'De man die het wist', foto Joris van Bennekom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 48