i i
SI: :l
Nymphomaniac prikkelt als
een steentje in je schoen
UIT 7
Emotionele worsteling na de verwisseling van twee zonen
S wÊÊÈBÊ*m ll'Si
twHÊSÊ
ben gezien? „Het zijn toch geen huisdie
ren?", vraagt een van de vaders. Verder
wordt er weinig uitgesproken.
Het is niet voor het eerst dat Kore-eda zich
buigt over familiebanden. In het meester
werk 'Nobody knows' volgde hij drie kin
deren die het alleen moesten zien te red
den nadat zij in de steek waren gelaten
door hun moeder.
'Like father, like son' - op het filmfestival
van Cannes bekroond door een jury onder
leiding van Steven Spielberg - is toeganke
lijker dan het eerdere werk van de filmma
ker. Het drama mikt ongegeneerd op het
hart van de kijker: een schot in de roos.
irt met een gouden speen gebo- waarin de gedrogeerde miljar-
:el ren. Hij heeft zich vanuit het dair totaal de weg kwijt is en
de niets opgewerkt tot een slim- strompelend bij zijn Lambor-
e- me zakenman. ghini probeert te komen, is
;k' Zijn team bestond uit straat- een ongekend hilarisch tafereel
schoffies, onbehouwen lompe- en een klassieker in wording,
iel riken die toevallig goed konden De laatste scène verraadt dat
ag praten en verkooptechnieken het Scorsese niet ging om ver-
ij. leerden, waar de meest wan- heerlijking van het stuitende
et' trouwige klanten nog in trap- gedrag van Belfort, maar om
en ten. Ze bouwden geheel tegen het prijzen van zijn lef, creativi-
ap de verwachtingen in een geld- teit en ontembare ambitie. De
e- scheppend imperium op. Als inspiratieloze moderne zaken-
is dit niet de Amerikaanse droom man van nu heeft het nakijken,
ge is, wat dan wel?
iw De zaakjes van Belfort zijn veel-
ur al dubieus en binnen no time
k voel niets!" Met die verbijs
terde constatering van de on
verzadigbare nymfomane Joe
eindigde het eerste deel van Lars
von Triers 'Nymphomaniac'. We
weten inmiddels dat het Deense
enfant terrible ons met een uitge
kiende marketingcampagne aar
dig op het verkeerde been had ge
zet. In plaats van een artistieke
seksfilm kregen we een eigenge
reide speurtocht door het rijk der
zinnen voorgeschoteld. Een idee-
ënfilm met genoeg stof voor min
stens tien forumdiscussies. In het
tweede deel komen de meer duis
tere kanten aan bod en stevenen
we af op conclusies die niet altijd
even vrolijk zijn. Na als 12-jarige
het wonder van een spontaan or
gasme te hebben meegemaakt, is
dat verslavende genot bij Joe nu
op even raadselachtige wijze ver
dwenen.
De jacht op dit verloren paradijs
blijkt verstrekkende gevolgen te
hebben, met onderwerping aan
sm als wanhoopspoging. Door
trouw aan zichzelf te blijven,
plaatst Joe zich buiten de samenle
ving. Maar ontsnappen aan haar
drijfveren en verlangens kan ze
niet. Die worsteling lijkt op een fa
bel over de (tegen)krachten die
seks kan oproepen. Grimmig, ont
roerend, provocerend en onver
wacht humoristisch. Von Trier
heeft een film gemaakt die prik
kelt 'als een steentje in je schoen'.
Hoe wordt een kind jouw eigen kind?
Door er voor te zorgen of door een
bloedband? En wat maakt een man
tot vader? De Japanse cineast Hirokazu Ko
re-eda vraagt het zich af in het filmdrama
'Like father like son'.
Twee gezinnen horen dat hun zonen zes
jaar geleden verwisseld zijn na de geboor
te. Het ene ouderpaar is rijk en burgerlijk,
de andere ouders zijn kleine middenstan
ders. Zo'n uitgangspunt leverde in het ver
leden meerdere (kleffe) Amerikaanse tele
visiedrama's op. Hirokazu Kore-eda pakt
het anders aan. In zijn kenmerkende obser
verende stijl laat hij zien hoe emotioneel
gereserveerde Japanners worstelen met de
complexe nieuwe situatie. Moeten ze de
kinderen verwisselen? Of houden ze het
kind dat ze al die jaren als hun zoon heb-
DONDERDAG 9 JANUARI 2014
Like father, like son; regie: Hirokazu Kore-eda
Met: Masaharu Fukuyama en Machiko Ono; te
zien in: Middelburg.
wordt de boel in de gaten ge- The Wolf of Wall Street' Regie:
le- houden door de FBI. Belfort Martin Scorsese Met: Leonardo Di
do zelf glijdt af in een delirium Caprio, Jonah Hill. Te zien in Vlissin-
iet van drugsgebruik. De scène gen, Goes, Terneuzen.
door Leo Bankersen
Nymphomaniac part 2
Regie: Lars von Trier Met: Charlotte
Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Shia La-
Beouf. Te zien in Antwerpen.
Wall Street
door Fritz de Jong
Scène uit 'Like father, like son', foto PR
Scène uit 'Nymphomaniac' met onder meer Charlotte Gainsbourg. foto Christian Geisnaes