i i SI: :l Nymphomaniac prikkelt als een steentje in je schoen UIT 7 Emotionele worsteling na de verwisseling van twee zonen S wÊÊÈBÊ*m ll'Si twHÊSÊ ben gezien? „Het zijn toch geen huisdie ren?", vraagt een van de vaders. Verder wordt er weinig uitgesproken. Het is niet voor het eerst dat Kore-eda zich buigt over familiebanden. In het meester werk 'Nobody knows' volgde hij drie kin deren die het alleen moesten zien te red den nadat zij in de steek waren gelaten door hun moeder. 'Like father, like son' - op het filmfestival van Cannes bekroond door een jury onder leiding van Steven Spielberg - is toeganke lijker dan het eerdere werk van de filmma ker. Het drama mikt ongegeneerd op het hart van de kijker: een schot in de roos. irt met een gouden speen gebo- waarin de gedrogeerde miljar- :el ren. Hij heeft zich vanuit het dair totaal de weg kwijt is en de niets opgewerkt tot een slim- strompelend bij zijn Lambor- e- me zakenman. ghini probeert te komen, is ;k' Zijn team bestond uit straat- een ongekend hilarisch tafereel schoffies, onbehouwen lompe- en een klassieker in wording, iel riken die toevallig goed konden De laatste scène verraadt dat ag praten en verkooptechnieken het Scorsese niet ging om ver- ij. leerden, waar de meest wan- heerlijking van het stuitende et' trouwige klanten nog in trap- gedrag van Belfort, maar om en ten. Ze bouwden geheel tegen het prijzen van zijn lef, creativi- ap de verwachtingen in een geld- teit en ontembare ambitie. De e- scheppend imperium op. Als inspiratieloze moderne zaken- is dit niet de Amerikaanse droom man van nu heeft het nakijken, ge is, wat dan wel? iw De zaakjes van Belfort zijn veel- ur al dubieus en binnen no time k voel niets!" Met die verbijs terde constatering van de on verzadigbare nymfomane Joe eindigde het eerste deel van Lars von Triers 'Nymphomaniac'. We weten inmiddels dat het Deense enfant terrible ons met een uitge kiende marketingcampagne aar dig op het verkeerde been had ge zet. In plaats van een artistieke seksfilm kregen we een eigenge reide speurtocht door het rijk der zinnen voorgeschoteld. Een idee- ënfilm met genoeg stof voor min stens tien forumdiscussies. In het tweede deel komen de meer duis tere kanten aan bod en stevenen we af op conclusies die niet altijd even vrolijk zijn. Na als 12-jarige het wonder van een spontaan or gasme te hebben meegemaakt, is dat verslavende genot bij Joe nu op even raadselachtige wijze ver dwenen. De jacht op dit verloren paradijs blijkt verstrekkende gevolgen te hebben, met onderwerping aan sm als wanhoopspoging. Door trouw aan zichzelf te blijven, plaatst Joe zich buiten de samenle ving. Maar ontsnappen aan haar drijfveren en verlangens kan ze niet. Die worsteling lijkt op een fa bel over de (tegen)krachten die seks kan oproepen. Grimmig, ont roerend, provocerend en onver wacht humoristisch. Von Trier heeft een film gemaakt die prik kelt 'als een steentje in je schoen'. Hoe wordt een kind jouw eigen kind? Door er voor te zorgen of door een bloedband? En wat maakt een man tot vader? De Japanse cineast Hirokazu Ko re-eda vraagt het zich af in het filmdrama 'Like father like son'. Twee gezinnen horen dat hun zonen zes jaar geleden verwisseld zijn na de geboor te. Het ene ouderpaar is rijk en burgerlijk, de andere ouders zijn kleine middenstan ders. Zo'n uitgangspunt leverde in het ver leden meerdere (kleffe) Amerikaanse tele visiedrama's op. Hirokazu Kore-eda pakt het anders aan. In zijn kenmerkende obser verende stijl laat hij zien hoe emotioneel gereserveerde Japanners worstelen met de complexe nieuwe situatie. Moeten ze de kinderen verwisselen? Of houden ze het kind dat ze al die jaren als hun zoon heb- DONDERDAG 9 JANUARI 2014 Like father, like son; regie: Hirokazu Kore-eda Met: Masaharu Fukuyama en Machiko Ono; te zien in: Middelburg. wordt de boel in de gaten ge- The Wolf of Wall Street' Regie: le- houden door de FBI. Belfort Martin Scorsese Met: Leonardo Di do zelf glijdt af in een delirium Caprio, Jonah Hill. Te zien in Vlissin- iet van drugsgebruik. De scène gen, Goes, Terneuzen. door Leo Bankersen Nymphomaniac part 2 Regie: Lars von Trier Met: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Shia La- Beouf. Te zien in Antwerpen. Wall Street door Fritz de Jong Scène uit 'Like father, like son', foto PR Scène uit 'Nymphomaniac' met onder meer Charlotte Gainsbourg. foto Christian Geisnaes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47