Eefje de Visser begint vrijdag Spot in Middelburg. De sin- ger-songwriter ziet haar show als een try-out. Ze waakt voor een herhaling van zetten. „Zo maak je het steeds weer inte ressant, ook voor de band." Het is mooi als je als muzi kant jezelf kunt blijven ter wijl je muziek langzaam verandert. Dat lukt Eefje de Visser (1986) op haar tot nu toe verschenen twee Neder landstalige albums. De eer ste (De Koek, 2011) als een vat vol hersen spinsels en de tweede ('Het Is', 2013) als een zwoele langgerekte zomerdag waarop onweer alleen als dreiging in de lucht hangt. De muziek van Eefje drijft op haar stem die ogenschijnlijk simpele woorden in vaak lange melodieuze klanken aaneenrijgt tot ze een nieuwe betekenis en eigen ritme krijgen. Dichtbij haar manier waarop ze een chaotische wereld ervaart en die met bijna intuïtieve gedachten in woorden en melodieën wil ordenen. Muziek die klinkt als een harmonische stroom van dromen. De Nederlandstalige teksten liggen op de grens van poëtisch en argeloos. Geen mu ziek uit de eindejaarslijstjes waar namen als Arcade Fire, Nick Cave, Beyoncé en Ka- nye West in voorkomen. Eefje maakt mu ziek van een andere orde die niet 1,2,3 is te definiëren en waarmee ze haar eigen 'bui tencategorie' bedacht. „Door met Neder landstalige teksten te werken, dreig je in een hoekje met een stempel terecht te ko men. Dat wilde ik voorkomen. Het moest 'on-Hollands' klinken. Muziek van de Au stralische Sia of de Canadese Feist waren eerder inspiratiebronnen dan iets van Ne derlandstalige singer-songwriters." Eefje de Visser had al een geschiedenis als 'jong talent' achter de rug voordat ze als Ne derlandstalige singer-songwriter de Grote Prijs van Nederland won in 2009. Ze experi menteerde, deed veel podiumervaring op en had - ook al was het nog deels onbe wust - al een muzikale weg voor ogen. Dan komt het eerste album met loftuitingen, voorspellingen en bijbehorend voetstuk. Vaak desastreus om een opvolger van min stens dezelfde kwaliteit te maken. Na het succes, de festivals het toeren met een ei gen band in Nederland en België was er al lerminst sprake van een vrijheidbeperken- de druk. „Het gaat er uiteindelijk toch om welke muziek je zelf wilt maken." Na het toeren en alle media-aandacht wa ren er de stilte en de scherven van een ge broken relatie, maar ook een leegte die ze met creativiteit te lijf ging. „De muziek van het tweede album moest vooral een mystie ke en warme sfeer oproepen. Daar passen geen uitbundige, scherpe woorden bij, eer der zachte en ronde. Het musiceren begint vaak met melodielijnen en dan een tekst die als een soort brainstorm en vanzelfspre kendheid ontstaat. Een eerste demo van het nummer 'Lise' zette de toon die ik het album wilde meegeven. Niet zoals op het eerste album een verzameling afzonderlij ke nummers. Op 'Het Is' zijn de nummers eerder puzzelstukjes die in elkaar passen." Volgende week staat ze op de planken bij Eurosonic/Noorderslag en ook Belgische podia staan in de speellijst. Ze ziet haar show in Middelburg als een try-out. „Een live-show vereist energie en moet iets mee slepends krijgen." „In mijn carrière heb ik geleerd dat niet al les vanzelfsprekend is. Leren loslaten van patronen en durven dwalen. Het ongrijpba re transparant maken. Als er een terugke rend thema in het laatste album en de shows zit, is dat het." Donderdag 9 januari tot en met woensdag 15 januari 2014 UitGids Restaurant Margarita is veranderd in Le Beau PAGINA 3 en 4 The wolf of Wall Street vertolkt door Di Caprio PAGINA 6 en 7 aaii ccn iiicuwc sci ic iii uc door René de Dreu Zangeres Eefje de Visser treedt op in De Spot in Middelburg en volgende week op het festival Noorderslag. foto Cuy Kokken Stroom van dromen Kunst- en cultuurcentrum De Spot, Bedde- wijkstraat 15 in Middelburg. Vrijdag 10 januari, zaal open 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41