Eefje de Visser begint vrijdag
Spot in Middelburg. De sin-
ger-songwriter ziet haar show
als een try-out. Ze waakt voor
een herhaling van zetten. „Zo
maak je het steeds weer inte
ressant, ook voor de band."
Het is mooi als je als muzi
kant jezelf kunt blijven ter
wijl je muziek langzaam
verandert. Dat lukt Eefje de
Visser (1986) op haar tot nu
toe verschenen twee Neder
landstalige albums. De eer
ste (De Koek, 2011) als een vat vol hersen
spinsels en de tweede ('Het Is', 2013) als
een zwoele langgerekte zomerdag waarop
onweer alleen als dreiging in de lucht
hangt.
De muziek van Eefje drijft op haar stem
die ogenschijnlijk simpele woorden in
vaak lange melodieuze klanken aaneenrijgt
tot ze een nieuwe betekenis en eigen ritme
krijgen. Dichtbij haar manier waarop ze
een chaotische wereld ervaart en die met
bijna intuïtieve gedachten in woorden en
melodieën wil ordenen. Muziek die klinkt
als een harmonische stroom van dromen.
De Nederlandstalige teksten liggen op de
grens van poëtisch en argeloos. Geen mu
ziek uit de eindejaarslijstjes waar namen
als Arcade Fire, Nick Cave, Beyoncé en Ka-
nye West in voorkomen. Eefje maakt mu
ziek van een andere orde die niet 1,2,3 is te
definiëren en waarmee ze haar eigen 'bui
tencategorie' bedacht. „Door met Neder
landstalige teksten te werken, dreig je in
een hoekje met een stempel terecht te ko
men. Dat wilde ik voorkomen. Het moest
'on-Hollands' klinken. Muziek van de Au
stralische Sia of de Canadese Feist waren
eerder inspiratiebronnen dan iets van Ne
derlandstalige singer-songwriters."
Eefje de Visser had al een geschiedenis als
'jong talent' achter de rug voordat ze als Ne
derlandstalige singer-songwriter de Grote
Prijs van Nederland won in 2009. Ze experi
menteerde, deed veel podiumervaring op
en had - ook al was het nog deels onbe
wust - al een muzikale weg voor ogen. Dan
komt het eerste album met loftuitingen,
voorspellingen en bijbehorend voetstuk.
Vaak desastreus om een opvolger van min
stens dezelfde kwaliteit te maken. Na het
succes, de festivals het toeren met een ei
gen band in Nederland en België was er al
lerminst sprake van een vrijheidbeperken-
de druk. „Het gaat er uiteindelijk toch om
welke muziek je zelf wilt maken."
Na het toeren en alle media-aandacht wa
ren er de stilte en de scherven van een ge
broken relatie, maar ook een leegte die ze
met creativiteit te lijf ging. „De muziek van
het tweede album moest vooral een mystie
ke en warme sfeer oproepen. Daar passen
geen uitbundige, scherpe woorden bij, eer
der zachte en ronde. Het musiceren begint
vaak met melodielijnen en dan een tekst
die als een soort brainstorm en vanzelfspre
kendheid ontstaat. Een eerste demo van
het nummer 'Lise' zette de toon die ik het
album wilde meegeven. Niet zoals op het
eerste album een verzameling afzonderlij
ke nummers. Op 'Het Is' zijn de nummers
eerder puzzelstukjes die in elkaar passen."
Volgende week staat ze op de planken bij
Eurosonic/Noorderslag en ook Belgische
podia staan in de speellijst. Ze ziet haar
show in Middelburg als een try-out. „Een
live-show vereist energie en moet iets mee
slepends krijgen."
„In mijn carrière heb ik geleerd dat niet al
les vanzelfsprekend is. Leren loslaten van
patronen en durven dwalen. Het ongrijpba
re transparant maken. Als er een terugke
rend thema in het laatste album en de
shows zit, is dat het."
Donderdag 9 januari tot en met woensdag 15 januari 2014
UitGids
Restaurant Margarita is
veranderd in Le Beau
PAGINA 3 en 4
The wolf of Wall Street
vertolkt door Di Caprio
PAGINA 6 en 7
aaii ccn iiicuwc sci ic iii uc
door René de Dreu
Zangeres Eefje de Visser treedt op in De Spot in Middelburg en volgende week op het festival Noorderslag. foto Cuy Kokken
Stroom van dromen
Kunst- en cultuurcentrum De Spot, Bedde-
wijkstraat 15 in Middelburg. Vrijdag 10 januari,
zaal open 21.00 uur.