Ik heb hem gekocht vanwege de bloemen en kleuren Ambulant begeleider Stefan van der Linden wil dat zijn leerlingen slagen op school naar keuze. Naam: Veronica Lukasik (13) Woonplaats: Westkapelle Klas: havo/vwo 1 School: CSW Middelburg Een grote tas met veel bloemen en kleu ren. De O'Neill tas van Veronica heeft het allemaal. „Daar heb ik hem eigenlijk wel voor gekocht", zegt ze. Ik hou daar wel van." Als brugklasser is alles wat ze nodig heeft voor school nog vrij nieuw, zo ook haar schooltas. „Ik heb hem ei genlijk nog maar net Vanaf het begin van het schooljaar." De grootte van de tas is natuurlijk han dig, maar ze maakt ook dankbaar ge bruik van haar kluisje op schooL Daar gaat eigenlijk alles in, in plaats van in haar tas. En boeken sowieso niet, want die gebruiken ze niet meer. Wat over blijft zijn haar tablet, etui en schriften. „Het werkt wel anders dan met boeken, maar soms geeft het wel problemen", zegt ze. Ook het gewicht van de tasin- houd valt nog wel mee. „Ik denk dat het niet veel uitmaakt of ik veel of weinig uren heb. Hij voelt even zwaar." Dat hij PDD-NOS heeft wist Tom Walhout (15) wel. Maar dat die stoornis in het autistisch spectrum met de hersenen te maken heeft en ervoor zorgt dat je prikkels versterkt voelt, wist hij tot een jaar geleden niet. In de eerste klas van het vwo op het Ostrea Lyceum in Goes zat Tom niet lekker in zijn vel. Hij had last van woedeaanvallen en werd ook gepest. Daarom werd voor hem in het tweede jaar een 'rugzakje' aan gevraagd. Om hem te helpen ondanks zijn stoornis toch 'normaal onderwijs' te kunnen blij ven volgen, kreeg de scholier Stefan van der Linden van Qwestor toegewezen als zijn ambulant begeleider. Van der Linden leerde hem inzicht te krijgen in PDD-NOS waarna de twee er op verzoek van Tom ook een presentatie over gaven voor zijn klasgenoten. Inmiddels zit hij in het derde jaar en gaat het goed. Tom: „Ik heb het zwaar gehad in mijn eerste jaar, maar sindsdien gaat het alleen maar be ter. Als ik voel aankomen dat het allemaal te veel voor me wordt, dan weet ik dat ik moet afkoelen. Dit jaar heb ik nog geen woedeuitbarsting gehad. Dat ik aan mijn klas heb uitgelegd wat PDD-NOS is, waar mijn woedeaanvallen vandaan komen en hoe zij daar mee om moeten gaan, was een hele opluchting." Stefan van der Linden begeleidt verschil lende leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs die kampen met ge dragsproblemen door bijvoorbeeld autis me of ADHD. Zijn dagelijks werk omvat verschillende taken. Zo voert hij gesprek ken met scholieren, observeert lessitua ties en spreekt veel met ouders en docen ten. Van der Linden: „Mijn persoonlijke doel is om leerlingen die moeite hebben met school door gedragsproblemen hun diploma te laten halen op de school die zij willen. Ik zie mezelf als iemand die de deur voor kinderen op een kier kan zet ten, zodat ze toch naar binnen kunnen." Ruben van Solm (14) zit in het tweede jaar van de vmbo-sportklas op het Ostrea Lyceum. Omdat hij ADHD heeft, wil hij nogal eens te enthousiast door de klas roe pen. En dat levert hem regelmatig conflic ten met docenten op. Daarom is ook voor hem drie jaar geleden een rugzakje aange vraagd. Ruben: „Ik moet mijn vinger op steken als ik iets wil zeggen en niet door de klas schreeuwen. Ik heb nu van Stefan geleerd dat ik van één tot tien moet tellen als ik de neiging krijg om iets te roepen en dat ik niet tegen docenten in moet gaan als ze zeggen dat ik iets fout doe, want dan worden ze alleen maar bozer. Ik heb deze week nog geen slechte opmer kingen van docenten in mijn weekrap- port. Als ik dat twee weken volhoud, krijg ik van Stefan iets lekkers." Net zoals bij Tom begon de begeleiding van Ruben ook met bewustwording over zijn stoornis. Ruben: „Ik weet nu beter waarom ik doe wat ik doe en wat ik erte gen kan doen. Als Stefan er niet was ge weest, dan was ik misschien wel op de Vliedberg (Orthopedagogisch en Didac tisch Centrum) terechtgekomen en dat wil ik echt niet. Ik wil naar het CIOS als ik hier klaar ben."' Stefan richt zich tot Ruben: „Je bent de oudste van de klas en omdat je je in veel dingen mengt, heb je ook invloed op je klas. Die eigenschap kun je ook gebruiken om iets positiefs mee te bereiken. Ruben: „Ik ben al eens opgekomen voor een jon gen die gepest werd. Dat gebeurt nu iiiet - meer." Waar kinderen met een zorgbehoefte nu in aanmerking kunnen komen voor een 'rugzakje', is er vanaf augustus 2014 het passend onderwijs. Stefan: „Als scholen straks zelf mogen beslissen welke onder steuning ze inkopen, betekent dat mis schien voor mij dat ik nog creatiever met tijd en hulpvragen moet omgaan. Doordat de financiering niet meer leerlinggebon den, maar schoolgebonden is, kunnen hulpvragen meer gericht zijn op de totale schoolomgeving in plaats van op de leer ling zelf. Dat kan goed uitpakken." WOENSDAG 8 JANUARI 2014 Ik zet de deur op een kier door Wendy de Jong i Stefan van der Linden (midden) aan tafel met Tom (links) en Ruben (rechts), foto Mechteld Jansen Veronica Lukasik foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 59