Chinees bloesemmotiejje zie je niet zo vaak voorbijkomen 18 Geen schoolklas of er zitten wel kinderen in met leerproblemen, stoornissen of ziektebeelden waar de leerkracht rekening mee moet houden. Veelal worden ze aangeduid met afkortingen als AD(H)D en ASS. Wat gaat er achter die namen schuil? De meest voorkomende op een rij. ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) Is wel de meest bekende. Deze kinderen zijn snel afgeleid, hebben last van lichamelijke en/of innerlijke onrust en impulsiviteit. ADD Een subtype van ADHD waarbij het vooral gaat om de aandachtsstoornis, die hen vaak dromerig en ongeïn teresseerd doen overkomen. Er is een enorme gedach- tenstroom die het moeilijk maakt zich te concentre ren op wat op dat moment het meest belangrijk is. Ze ervaren het als luisteren naar een gesprek op de radio, terwijl er voortdurend ruis is. PDD-NOS (pervasive developmental disorder not otherwise specified) Is een variant op het klassiek autisme. De diagnose betekent dat niet alle kenmerken van autisme aanwe zig zijn, maar wel een aantal. Ook autisme dat zich pas op latere leeftijd voordoet, valt eronder. ASS (autisme spectrum stoornis) Is de officiële benaming voor alle vormen van autisme. Bij autisme is de manier waarop informatie verwerkt wordt, verstoord. Klassiek autisme kenmerkt zich door een achterblij vende ontwikkeling in sociale contacten, communica tie, taal en gedragsontwikkeling. Het kind kan zich moeilijk verplaatsen in anderen, kan niet fantaseren en neemt alles letterlijk. Herhaling van handelingen of gedrag is typerend, de belangstelling is toegespitst op bepaalde onderwerpen. DCD (development coordination disorder) Komt vaak voor in combinatie met AD(H)D, PDD- NOS of leerpróblemen. Typerend is de onhandigheid; het zijn typische brekebenen. Spieren van kinderen met DCD zijn wat slapper en het duurt langer voor ze dingen als fietsen of zwemmen onder de knie krijgen (grove motoriek). Ook schrijven en priegelwerkjes zoals iets dichtknopen kost meer moeite (fijne motoriek). Deze kinderen zijn vaak onrustiger en angstiger. Dyslexie (letterlijk: niet kunnen lezen, uit het Grieks) Kan zowel lees- als spellingsproblemen betekenen, afzonderlijk of in combinatie. Kenmerkend is dat het lezen, spellen en zelf schrijven moeizaam gaat en daardoor onder het niveau blijft dat voor de leeftijd en het onderwijsniveau normaal is (bij een normale intelligentie). McDD (multiplex(complex) developmental disorder) Is een subtype van PDD-NOS. Ze hebben als 'extra' moeite om hun emoties te beheersen. Vaak zijn ze extreem angstig, ze hebben een sterke fantasie en kunnen in hun hoofd zo doordraven dat werkelijkheid en fantasie door elkaar gaan lopen. Asperger Een autistische stoornis waarbij praten en leren geen probleem zijn, maar sociale contacten moeizaam verlopen. Dat komt doordat mensen met Asperger zich niet goed kunnen indenken wat andere mensen voelen en denken. Oogcontact is moeilijk. Ook hier worden weinig activiteiten ondernomen en zijn de interesses beperkt, maar dan wel diepgaand tot obsessief. Dyscalculie (letterlijk: niet kunnen berekenen) Ook hier is het kind intelligent genoeg, maar toch niet in staat te rekenen op het niveau dat normaal is. Overigens kan een kind door dyslexie ook rekenproblemen krijgen, doordat de huidige lesmethoden erg 'talig' zijn: om de opdrachten te snappen moet je goed kunnen lezen. Er is dan dus geen sprake van dyscalculie. Overige Minder voorkomende ziektebeelden en stoornis sen zijn: NAH (niet aangeboren hersenletsel), spierziekten, syndromen (zoals Down), spina bifida ('open ruggetje'), cerebrale parese, DCD (gestoorde motorische functies) en langdurig zieke kinderen met bijvoorbeeld kanker, reuma, diabetes en stofwisselingsziekten. Naam: Anne van Zon (12) Woonplaats: Hulst Klas: 1 vmbo-t/havo School: Reynaertcollege Hulst Ook Anne van Zon gaat mee in de East- pak-hype, het is al jaren het it-merk voor rugtassen op scholen. Die van Anne is zwart met een decor van rood en blauwe bloesem en doet een beetje Chinees aam „Ja leuk hè? Ik vond hem zelf ook heel erg mooi. Je ziet deze niet zo heel vaak, maar een paar andere meisjes op school hebben deze ook en dan ook nog een slagje groter, maar dat vond ik niet nodig." Zolang er maar ruimte is voor haar bo terhamtrommel, haar pennenzak en haar 'oortjes' voor in haar mobiele tele foon, is Anne al tevreden. De tas is dan nog lang niet vol. Er zou nog ruimte genoeg zijn voor allerhande meisjesspullen, vrouwen staan er im mers om bekend hun (hand)tas hele maal vol te stouwen, van Labello tot een oogpotlood. Zo niet bij Anne. „Mijn borstel enzo zit al in mijn gymtas." ADHD, DCD, dyslexie: wat is dat? tekst Ondine van der Vleuten illustratie Rolant Quist I Anne van Zon foto Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58