Chinees bloesemmotiejje zie je niet zo vaak voorbijkomen
18
Geen schoolklas of er zitten wel kinderen
in met leerproblemen, stoornissen of
ziektebeelden waar de leerkracht
rekening mee moet houden. Veelal worden ze
aangeduid met afkortingen als AD(H)D en ASS.
Wat gaat er achter die namen schuil? De meest
voorkomende op een rij.
ADHD
(attention deficit hyperactivity disorder)
Is wel de meest bekende. Deze kinderen zijn snel
afgeleid, hebben last van lichamelijke en/of innerlijke
onrust en impulsiviteit.
ADD
Een subtype van ADHD waarbij het vooral gaat om de
aandachtsstoornis, die hen vaak dromerig en ongeïn
teresseerd doen overkomen. Er is een enorme gedach-
tenstroom die het moeilijk maakt zich te concentre
ren op wat op dat moment het meest belangrijk is. Ze
ervaren het als luisteren naar een gesprek op de radio,
terwijl er voortdurend ruis is.
PDD-NOS
(pervasive developmental disorder not otherwise specified)
Is een variant op het klassiek autisme. De diagnose
betekent dat niet alle kenmerken van autisme aanwe
zig zijn, maar wel een aantal. Ook autisme dat zich pas
op latere leeftijd voordoet, valt eronder.
ASS
(autisme spectrum stoornis)
Is de officiële benaming voor alle vormen van
autisme. Bij autisme is de manier waarop informatie
verwerkt wordt, verstoord.
Klassiek autisme kenmerkt zich door een achterblij
vende ontwikkeling in sociale contacten, communica
tie, taal en gedragsontwikkeling. Het kind kan zich
moeilijk verplaatsen in anderen, kan niet fantaseren
en neemt alles letterlijk. Herhaling van handelingen
of gedrag is typerend, de belangstelling is toegespitst
op bepaalde onderwerpen.
DCD
(development coordination disorder)
Komt vaak voor in combinatie met AD(H)D, PDD-
NOS of leerpróblemen. Typerend is de onhandigheid;
het zijn typische brekebenen. Spieren van kinderen
met DCD zijn wat slapper en het duurt langer voor ze
dingen als fietsen of zwemmen onder de knie krijgen
(grove motoriek). Ook schrijven en priegelwerkjes
zoals iets dichtknopen kost meer moeite (fijne
motoriek). Deze kinderen zijn vaak onrustiger en
angstiger.
Dyslexie
(letterlijk: niet kunnen lezen, uit het Grieks)
Kan zowel lees- als spellingsproblemen betekenen,
afzonderlijk of in combinatie. Kenmerkend is dat het
lezen, spellen en zelf schrijven moeizaam gaat en
daardoor onder het niveau blijft dat voor de leeftijd en
het onderwijsniveau normaal is (bij een normale
intelligentie).
McDD
(multiplex(complex) developmental disorder)
Is een subtype van PDD-NOS. Ze hebben als
'extra' moeite om hun emoties te beheersen. Vaak
zijn ze extreem angstig, ze hebben een sterke
fantasie en kunnen in hun hoofd zo doordraven
dat werkelijkheid en fantasie door elkaar gaan
lopen.
Asperger
Een autistische stoornis waarbij praten en leren
geen probleem zijn, maar sociale contacten
moeizaam verlopen. Dat komt doordat mensen
met Asperger zich niet goed kunnen indenken wat
andere mensen voelen en denken. Oogcontact is
moeilijk. Ook hier worden weinig activiteiten
ondernomen en zijn de interesses beperkt, maar
dan wel diepgaand tot obsessief.
Dyscalculie
(letterlijk: niet kunnen berekenen)
Ook hier is het kind intelligent genoeg, maar toch
niet in staat te rekenen op het niveau dat normaal
is. Overigens kan een kind door dyslexie ook
rekenproblemen krijgen, doordat de huidige
lesmethoden erg 'talig' zijn: om de opdrachten te
snappen moet je goed kunnen lezen. Er is dan dus
geen sprake van dyscalculie.
Overige
Minder voorkomende ziektebeelden en stoornis
sen zijn: NAH (niet aangeboren hersenletsel),
spierziekten, syndromen (zoals Down), spina
bifida ('open ruggetje'), cerebrale parese, DCD
(gestoorde motorische functies) en langdurig zieke
kinderen met bijvoorbeeld kanker, reuma, diabetes
en stofwisselingsziekten.
Naam: Anne van Zon (12)
Woonplaats: Hulst
Klas: 1 vmbo-t/havo
School: Reynaertcollege Hulst
Ook Anne van Zon gaat mee in de East-
pak-hype, het is al jaren het it-merk
voor rugtassen op scholen.
Die van Anne is zwart met een decor
van rood en blauwe bloesem en doet
een beetje Chinees aam „Ja leuk hè? Ik
vond hem zelf ook heel erg mooi. Je ziet
deze niet zo heel vaak, maar een paar
andere meisjes op school hebben deze
ook en dan ook nog een slagje groter,
maar dat vond ik niet nodig."
Zolang er maar ruimte is voor haar bo
terhamtrommel, haar pennenzak en
haar 'oortjes' voor in haar mobiele tele
foon, is Anne al tevreden.
De tas is dan nog lang niet vol. Er zou
nog ruimte genoeg zijn voor allerhande
meisjesspullen, vrouwen staan er im
mers om bekend hun (hand)tas hele
maal vol te stouwen, van Labello tot
een oogpotlood. Zo niet bij Anne. „Mijn
borstel enzo zit al in mijn gymtas."
ADHD, DCD, dyslexie: wat is dat?
tekst Ondine van der Vleuten illustratie Rolant Quist
I Anne van Zon foto Mark Neelemans