TtT? LJ i t 'J V A i Jê 11 i Een schoudertas staat natuurlijk veel leuker Als je lichaam niet altijd doet wat je wil, kan het moeilijk zijn om mee te komen op een reguliere school. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die je kansen als leerling vergroten. Ik luister 16 Een pen met gripper voor ie mand die moeite heeft met het vasthouden van een gewone, een koffer vol producten om te werken aan de kleine motoriek of een balansbord voor een leerling die kampt met evenwichtsproblemen. Het is een greep uit de hulpmiddelen die Dienst Ambulante Begeleiding (DAB) van Stich ting De Korre uit 's-Heer Arendskerke haar cliënten biedt. Chantal Oude Elferink is één van de vijf tien ambulant begeleiders die werkzaam is bij De Korre. Zij werken met lichame lijk beperkte, al dan niet meervoudig en/of langdurig zieke of zeer moeilijk le rende kinderen. Oude Elferink werkt vooral met kinderen en jongeren uit die laatste categorie, maar houdt zich ook be zig met het geven en ontwikkelen van cursussen aan bijvoorbeeld docenten. Dat doet ze op speciale scholen en gewone scholen in het basis- en voortgezet onder wijs en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in de hele provincie. In haar werk krijgt ze te maken met heel verschillende leerlingen, die allemaal op een andere ma nier begeleid moeten worden. Om zo goed mogelijk mee te kunnen ko men, hebben sommigen baat bij hulpmid delen zoals een ergonomische muis, een laptop of oefeningen om de kleine moto riek te trainen. Oude Elferink: „Als je door een beperking moeite hebt om een pen vast te houden, dan kunnen wij er voor zorgen dat je er één krijgt waar je wel mee kunt werken. Maar er is nog veel meer. Zo hebben we bij DAB de 'Koffer Kleine Motoriek' ontwikkeld met daarin lesbrieven en klein materiaal zoals plastic muntgeld, pionnen van spelletjes en knik kers. Die kleine of fijne motoriek omvat de bewegingen die we met onze handen en vingers maken, zoals schrijven. Met de producten in de koffer trainen we de ze ven kernactiviteiten, zoals kracht en krachtdosering, oog-handcoördinatie, tast en handsamenwerking." Kinderen die veel moeite hebben met le ren, steken het het meest op in reguliere situaties zoals in de klas, op het school plein, maar ook thuis. DAB heeft daarom 'Denk mee, Doe mee-kaartjes' ontwik keld voor in het basisonderwijs en prak tijkonderwijs als geheugensteuntjes voor hoe je denkgewoonten moet toepassen in bepaalde situaties. Dit helpt intelligenter gedrag te stimuleren en probleemoplos send gedrag te vergroten. De hulpmiddelen van Dienst Ambulante Begeleiding zijn behalve voor kinderen ook bedoeld voor leerkrachten, docenten en ouders. Zo is 'Bij de hand' een gids vol informatie over de motorische ontwikke ling van kinderen. De map bevat bijvoor beeld informatie over schrijven en de aan schaf van meubilair. Regina Bakker, ook ambulant begeleider bij DAB, vooral van leerlingen met een li chamelijk beperking: „Om ervoor te zor gen dat onze leerlingen zo goed mogelijk kunnen meekomen op een reguliere school, is het ook belangrijk dat we docen ten en zorgcoördinatoren, maar soms ook ouders vaardiger maken in de omgang met die leerlingen. We bieden daar cur sussen en studiedagen voor aan, maar ook handboeken om problemen mee te kun nen signaleren." Ook voor leerlingen zijn er cursussen, bij voorbeeld voor leerlingen uit groep 8 om ze voor te bereiden op het voortgezet on derwijs. Bakker: „Naar de brugklas gaan is voor alle kinderen een grote stap, maar voor iemand met een lichamelijke beper king kan het extra zwaar wegen. Op de ba sisschool zit je misschien in een veilige omgeving waar je goed kunt functioneren ondanks je beperking. Als je naar het voortgezet onderwijs gaat, wordt alles in eens weer anders. Je kunt je afvragen hoe je nieuwe leraren en klasgenoten met je beperking omgaan en of je wel aan alle lessen kunt meedoen. Er komt veel op zo'n kind af. Middels de cursus 'De brug klas 18die aan de hele groep van deze leerling gegeven wordt, maken we leerlin gen weerbaarder en geven ze een positie ve instelling mee, zodat ze denken: 'Ik ga dit doen'!" Naam: Fleur Jeremic Woonplaats: Moriaanshoofd Klas: ïF School: Pontes Pieter Zeeman Zierikzee „Vandaag heb ik geschiedenis en aard rijkskunde in mijn tas. Zowel lesboe ken als tekstboeken. Het zijn maar twee vakken, maar toch een flinke berg dus. Ook heb ik mijn broodtrommel en bril bij me. Die laat ste mag niet ontbreken, want anders kan ik niet zo goed zien wat er voorin de klas gebeurt. Ik heb natuurlijk nog meer te doen van daag, maar gelukkig heb ik een kluisje. Iedereen hier op school trouwens. Daar door is mijn tas nooit heel zwaar. Ik ben best gehecht aan mijn tas. Hij is lekker groot en ik vind het leuk dat hij wit is. Dat zie je niet zo vaak. Ik gebruik hem bijna elke dag. Na lang zoeken vond ik hem op internet Ik houd niet van een rugtas, daar krijg ik last van in mijn rug. En een schoudertas staat natuurlijk ook veel leuker." onderwijs Steuntjes in de rug door Wendy de Jong j t H TÉ Een 'Denk mee, doe mee'-kaartje. Een balansbord waarmee het evenwicht getraind kan worden. 11 Fleur Jeremic foto Dirk-jan Gjelterna Een kijkje in de 'Koffer Kleine Motoriek', foto's Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56