TtT?
LJ
i t 'J
V A
i Jê 11 i
Een schoudertas staat natuurlijk veel leuker
Als je lichaam niet altijd doet wat je wil, kan
het moeilijk zijn om mee te komen op een
reguliere school. Gelukkig zijn er hulpmiddelen
die je kansen als leerling vergroten.
Ik luister
16
Een pen met gripper voor ie
mand die moeite heeft met het
vasthouden van een gewone,
een koffer vol producten om te
werken aan de kleine motoriek
of een balansbord voor een leerling die
kampt met evenwichtsproblemen. Het is
een greep uit de hulpmiddelen die Dienst
Ambulante Begeleiding (DAB) van Stich
ting De Korre uit 's-Heer Arendskerke
haar cliënten biedt.
Chantal Oude Elferink is één van de vijf
tien ambulant begeleiders die werkzaam
is bij De Korre. Zij werken met lichame
lijk beperkte, al dan niet meervoudig
en/of langdurig zieke of zeer moeilijk le
rende kinderen. Oude Elferink werkt
vooral met kinderen en jongeren uit die
laatste categorie, maar houdt zich ook be
zig met het geven en ontwikkelen van
cursussen aan bijvoorbeeld docenten. Dat
doet ze op speciale scholen en gewone
scholen in het basis- en voortgezet onder
wijs en het middelbaar beroepsonderwijs
(mbo) in de hele provincie. In haar werk
krijgt ze te maken met heel verschillende
leerlingen, die allemaal op een andere ma
nier begeleid moeten worden.
Om zo goed mogelijk mee te kunnen ko
men, hebben sommigen baat bij hulpmid
delen zoals een ergonomische muis, een
laptop of oefeningen om de kleine moto
riek te trainen. Oude Elferink: „Als je
door een beperking moeite hebt om een
pen vast te houden, dan kunnen wij er
voor zorgen dat je er één krijgt waar je
wel mee kunt werken. Maar er is nog veel
meer. Zo hebben we bij DAB de 'Koffer
Kleine Motoriek' ontwikkeld met daarin
lesbrieven en klein materiaal zoals plastic
muntgeld, pionnen van spelletjes en knik
kers. Die kleine of fijne motoriek omvat
de bewegingen die we met onze handen
en vingers maken, zoals schrijven. Met de
producten in de koffer trainen we de ze
ven kernactiviteiten, zoals kracht en
krachtdosering, oog-handcoördinatie, tast
en handsamenwerking."
Kinderen die veel moeite hebben met le
ren, steken het het meest op in reguliere
situaties zoals in de klas, op het school
plein, maar ook thuis. DAB heeft daarom
'Denk mee, Doe mee-kaartjes' ontwik
keld voor in het basisonderwijs en prak
tijkonderwijs als geheugensteuntjes voor
hoe je denkgewoonten moet toepassen in
bepaalde situaties. Dit helpt intelligenter
gedrag te stimuleren en probleemoplos
send gedrag te vergroten.
De hulpmiddelen van Dienst Ambulante
Begeleiding zijn behalve voor kinderen
ook bedoeld voor leerkrachten, docenten
en ouders. Zo is 'Bij de hand' een gids vol
informatie over de motorische ontwikke
ling van kinderen. De map bevat bijvoor
beeld informatie over schrijven en de aan
schaf van meubilair.
Regina Bakker, ook ambulant begeleider
bij DAB, vooral van leerlingen met een li
chamelijk beperking: „Om ervoor te zor
gen dat onze leerlingen zo goed mogelijk
kunnen meekomen op een reguliere
school, is het ook belangrijk dat we docen
ten en zorgcoördinatoren, maar soms ook
ouders vaardiger maken in de omgang
met die leerlingen. We bieden daar cur
sussen en studiedagen voor aan, maar ook
handboeken om problemen mee te kun
nen signaleren."
Ook voor leerlingen zijn er cursussen, bij
voorbeeld voor leerlingen uit groep 8 om
ze voor te bereiden op het voortgezet on
derwijs. Bakker: „Naar de brugklas gaan is
voor alle kinderen een grote stap, maar
voor iemand met een lichamelijke beper
king kan het extra zwaar wegen. Op de ba
sisschool zit je misschien in een veilige
omgeving waar je goed kunt functioneren
ondanks je beperking. Als je naar het
voortgezet onderwijs gaat, wordt alles in
eens weer anders. Je kunt je afvragen hoe
je nieuwe leraren en klasgenoten met je
beperking omgaan en of je wel aan alle
lessen kunt meedoen. Er komt veel op
zo'n kind af. Middels de cursus 'De brug
klas 18die aan de hele groep van deze
leerling gegeven wordt, maken we leerlin
gen weerbaarder en geven ze een positie
ve instelling mee, zodat ze denken: 'Ik ga
dit doen'!"
Naam: Fleur Jeremic
Woonplaats: Moriaanshoofd
Klas: ïF
School: Pontes Pieter Zeeman Zierikzee
„Vandaag heb ik geschiedenis en aard
rijkskunde in mijn tas. Zowel lesboe
ken als tekstboeken.
Het zijn maar twee vakken, maar toch
een flinke berg dus. Ook heb ik mijn
broodtrommel en bril bij me. Die laat
ste mag niet ontbreken, want anders
kan ik niet zo goed zien wat er voorin
de klas gebeurt.
Ik heb natuurlijk nog meer te doen van
daag, maar gelukkig heb ik een kluisje.
Iedereen hier op school trouwens. Daar
door is mijn tas nooit heel zwaar. Ik
ben best gehecht aan mijn tas.
Hij is lekker groot en ik vind het leuk
dat hij wit is. Dat zie je niet zo vaak.
Ik gebruik hem bijna elke dag. Na lang
zoeken vond ik hem op internet
Ik houd niet van een rugtas, daar krijg
ik last van in mijn rug.
En een schoudertas staat natuurlijk ook
veel leuker."
onderwijs
Steuntjes in de rug
door Wendy de Jong
j
t H
TÉ
Een 'Denk mee, doe mee'-kaartje.
Een balansbord waarmee het evenwicht getraind kan worden.
11 Fleur Jeremic foto Dirk-jan Gjelterna
Een kijkje in de 'Koffer Kleine Motoriek', foto's Mechteld Jansen