f m Een flink bedragmaar dan heb je ook wat 15 Gorik Hageman uit Sint-Niklaas werd in december verkozen tot beste leraar van Zeeland 2013. pplaus en gejoel klonken vlak voor de kerstvakantie in de kantine van het Reynaertcol- lege in Hulst. )a, ook op het moment dat Gorik Hageman (32) de PZC-wisselbokaal kreeg uitge reikt, maar vooral toen zijn vader het po dium opklom. Jo Hageman, gepensio neerd bakker uit Clinge, had als verras sing zijn befaamde schuimtaart gemaakt voor zijn zoon. 'Yes, den bestel', stond er in sierlijke letters op. „Dat mijn vader er was en dat ik hem een knuffel gaf, heeft enorm veel indruk gemaakt op de leerlin gen", blikt Gorik terug. „Ze vonden dat zó enorm lief. En ik was zelf ook ontroerd." Het is twee wéken later. De beste leraar van Zeeland 2013 zit in een café in Zoute- lande, waar hij een deel van de kerstva kantie doorbrengt met zijn vrouw Goedele, zoon Johannes (4) en dochter Bente (2). Hij is bedolven onder reacties. Zo kreeg hij een e-mail van een lerares Duits van het Ostrea Lyceum in Goes. „Zij schreef, nog voordat ik gewonnen had: 'ik ben enorm blij dat er eindelijk een leraar Duits genomineerd is. Ook wij kunnen grapjes maken'." Het is waar: leerlingen van het Reynaert- college schreven de PZC-redactie dat ze al tijd uitkijken naar de lessen Duits van Gorik Hageman. „Als ik een les Duits heb dan weet ik gewoon meteen dat het weer een gezellige en leerzame les gaat worden", mail de Javi. Gorik glimlacht. „Duits is meer dan alleen naamvallen. Ik probeer in mijn lessen veel van Duitsland te laten zien. Mijn echtgenote geeft ook Duits op het Reynaertcollege. We zijn allebei vak- freaks. Afgelopen zomer reisden we vier weken langs de grens van de voormalige DDR. We hadden in een tussenuur op school op de kaart de reis uitgestippeld. We wilden meer te weten komen over de DDR, omdat we die tijd zelf niet bewust meemaakten. Onderweg spraken we veel interessante mensen. Hun verhalen ko men regelmatig terug in de les." Hij praat bijna onafgebroken, maar wel op een rustig tempo en met een charmant Vlaams accent. „Ik vind het leuk om te vertellen, dat ligt in mijn aard. Soms zeg gen leerlingen: 'oh, daar héb je weer zo'n DDR-verhaal'. Maar ik wil zo een link leg gen met de theorie. Dan blijft de stof be ter hangen, hoop ik. Ik hoorde tijdens die reis ook muziek van Duitse bands, die in Nederland totaal onbekend zijn. Die heb ik gebruikt. Ik liet leerlingen bijvoorbeeld een nieuwe Duitse hit uitzoeken en er een presentatie over geven. Dat was een enorm succes. Zelfs een jongen die van rap houdt, was enthousiast. Fantastisch! Ik kreeg ze aan het praten in het Duits." Zijn eigen verhalen zijn belangrijk in zijn lessen, maar die van leerlingen zeker ook. „Soms ben ik echt verbaasd over ze. Hoe goed een leerling een muziekinstrument kan spelen bijvoorbeeld. Als iemand iets meegemaakt heeft en een verhaal wil ver tellen, dan leg ik de les stil en laat ik hem of haar aan het woord. Ik ben persoonlijk geïnteresseerd, maar ik vind het ook be langrijk dat leerlingen zich in mijn lessen veilig voelen. Ze weten dat ze bij mij hun ei kwijt kunnen." Het is duidelijk: Gorik voelt zich als een vis in het water in de klas. En dan te be denken dat het lerarenvak eigenlijk zijn plan B was. „Wat plan A was, heb ik eigen lijk nooit ontdekt. Mijn tante Ans, met wie ik een hele goede band had, overleed in 1998. Op haar sterfbed zei ze tegen mij: 'jij moet het onderwijs in gaan'. Ik was 16, maar zij moet dat toen al in mij gezien hebben. Waarom weet ik niet, maar ik heb het altijd onthouden." Zijn tante kreeg gelijk. Gorik studeerde Duits en Engels aan de universiteit Ant werpen, promoveerde en kwam via een omweg bij een vmbo-school in Breda te recht. Na een jaar stapte hij over naar het Reynaertcollege. „Ik vind het schitterend om leerlingen te zien evolueren. Deze va kantie was ik een brieftoets aan het nakij ken. Dan denk ik: goh, vier jaar geleden konden ze niets, en nu kunnen ze een def tige brief produceren in het Duits. Dat vind ik heel erg knap. En ik ben blij te zien dat ze mijn tips gebruiken. Ja, ik be gin zo langzamerhand te denken dat lesge ven misschien echt wel mijn ding is." Naam: Bo Schults Woonplaats: Burgh-Haamstede Klas: lF School: Pontes Pieter Zeeman Zierikzee „Deze tas is heilig voor mij. Het is een echte leren Cowboysbag. Dat is best een hip merk. Duur ook. Ik moest er een flink bedrag voor neerleggen, maar dan heb je ook iets heel moois, zoals je ziet Toen ik deze tas op het internet zag, wist ik dat ik hem hoe dan ook moest hebben. Ik ben toen gaan sparen en na een paar maanden had ik het bedrag bij elkaar." Naast dat haar tas mooi is, kan er ook heel veel in, zegt Bo. „Al is dat door de kluisjes hier op school nooit echt nodig. Alleen op vrijdag, als je alles mee naar huis neemt voor het weekend. In mijn tas zitten nu, net als bij mijn klasgenoot je Fleur, aardrijkskunde- en geschiede nisboeken." En mijn portemonnee en telefoon niet te vergeten", vervólgt Bo. „Die doe ik in één van de handige vakjes van mijn Cowboysbag." WOENSDAG 8 JANUARI 2014 HB—MM derwij Lessen met verhalen door Cornelleke Blok Gorik Hageman, beste leraar: „Leerlingen weten dat ze bij mij hun ei kwijt kunnen.' foto Mechteld Jansen ÉBo Schults foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 55