AADLIAAl UT Travalje is bekend Emotionele recital in Russische sfeer 1 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Gastdirigent Marien van Staalen roemt bij de nieuwjaarsconcerten waardevolle werkwijze van het Zeeuws Orkest. EP Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De smederij en de bij behorende travalje in de opgave van vo rige week waren voor veel inzenders een aanknooppunt. „Op de raadkaart is volgens mij de smederij van P. Braam te 's-Heer Abtskerke afgebeeld. Deze bevindt zich in de hoek van de Kerkring aan het begin van de Kloetingse- weg", schrijft Kees Fraanje. „De smederij kan ik me nog goed her inneren, ik weet nog goed als kind dat de boeren uit de omgeving daar hun paarden lieten beslaan, wat altijd een bijzondere geur ver spreidde. Later is met de mechani satie in de landbouw de smederij nog een loodgietersbedrijfje gewor den." Ook voor IJ. Luteijn is het afgebeel de plaatje bekend terrein: „Menig keer ben ik als io-/i2-jarige met een paard naar de smid geweest. Als het paard van nieuwe hoefij zers was voorzien, hielp de smid me weer op het paard. Dat was rond 1950, maar de foto is ouder: ik denk 1920. Dan is er verder het huis waar oom Jan Drijgers en tan te Maria in woonden en vervol gens het huis en snoepwinkeltje van Lee Drijgers. Dan de timmer manswerkplaats van oom Jan en tenslotte het huis van A. Drijgers. In het huis van oom Jan was ook Ê&i&v&ï MIDDELBURG - Hij is op z'n zachtst gezegd 'verbaasd' over het feit dat er niet wat functioneler gebruik wordt gemaakt van een uitsteken de organisatie als het Zeeuws Or kest. Musicus en dirigent Marien van Staalen deelt daarmee op ver fijnde wijze een sneer uit naar het rijksbeleid. Daarin werd be paald dat de twee zuidelijke orkes ten in Nederland samengevoegd moesten worden tot het Philhar- monisch Orkest Zuid-Nederland. „Dat orkest moet nu een gebied gaan coveren van Vlissingen tot aan Maastricht. Dat is ongelooflijk als je beseft wat het Zeeuws Or kest allemaal te bieden heeft." Natuurlijk weet hij dat er allerlei factoren bij komen als je met een orkest gaat reizen en over de fi nanciële kant kan hij zich niet uit laten, maar inhoudelijk doet het Zeeuws Orkest zeker met de im mer originele programmering vol gens hem absoluut niet onder voor het Philharmonisch Orkest Zuid-Nederland. „Ik ben zelf heel lang solo-cellist geweest van het Rotterdams Phil harmonisch Orkest dus heb jaren lang ervaring met het werken in een groot symfonie orkest. Mis schien kan ik dus een klein beetje beoordelen dat mensen goed spe len of niet", aldus Van Staalen. Hij heeft grote waardering voor de werkwijze van het Zeeuws Or de kamer van de burgemeester en de gemeentesecretaris. Rechts ziet u de ijzeren tuin van de pastorie." Kees Stevense herkende ook de zaak van Braam, maar stuurt ons ook direct een stukje historie van het dorp: „De laatste kaart van dit jaar komt uit het dorpje 's-Heer Abtskerke, in de volksmond Schrabbekerke genoemd. De oude naam van dit in het natuurgebied De Poel gelegen dorpje was Vers- vliet. In de 13e eeuw kwam dit ge bied in handen van de abdij van Middelburg, die in de 14e eeuw de in gotische stijl gebouwde en aan de Heilige Johannes de Doper ge wijde kerk stichtte. Het dorpje kreeg toen de huidige naam: Kerk van Heer Abt, of's-Heer Abtsker ke. Op zondagavond 31 oktober 1943 werd het dorpje opgeschrikt door de onheilstijding dat de 71-jarige landbouwer Adriaan Constant op gruwelijke wijze om het leven was gebracht. De dader vluchtte weg op de fiets van de huishoudster, maar kon spoedig in de kraag wor den gegrepen. Bij zijn arrestatie be kende hij dadelijk: 'Jullie hebben de ware te pakken', zei hij. Hij kreeg 15 jaar gevangenisstraf!" kest. „Aan elke lessenaar zit een professional en een niet-professio- nal. Dat geeft dus niet-professio- nals een fantastische gelegenheid op het hoogst mogelijke niveau met het plezier van een professio nal naast je te functioneren. Dat is een waardevolle combinatie die het verdient breder te worden uit gedragen." Van Staalen treedt voor de derde keer op als gastdirigent bij het Zeeuws Orkest dat deze week uit pakt met drie uitvoeringen van het nieuwjaarspromconcert: in Terneuzen, Vlissingen en Goes. Belangstellenden mochten gister middag al voorproeven tijdens de openbare repetitie in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. In overleg met Marco Mol (klari net) en Jos van Duimen (tuba) kwam de gastdirigent tot een ver rassende programmering. „We hebben gekozen voor een reeks kleinere stukken, niet voor een re gulier concert met grote symfo nie. Ook niet voor een concert waarbij je zo origineel program meert dat het publiek denkt 'Goh, wat zou dat wel zijn?' Nee, we zijn uitgegaan van muziek die het publiek ook associeert met nieuw jaarsconcerten. En waar tegelijker tijd ook iets eigens in zit." Het resultaat is een mix van Hon gaarse en Slavische muziek. Het is niet allemaal vrolijke muziek, soms weerklinkt de ernst. Daar naast biedt dit promconcert een 'volkomen knots stuk'zoals Van Staalen het omschrijft. Dat is de Grand, grand ouverture van Sir Mal colm Arnold met drie stofzuigers en een speciale vloerbezem als op merkelijke instrumenten. Het Zeeuws Orkest heeft Han Pol man, commissaris van de koning en de Goese burgemeester René Verhulst bereid gevonden een stofzuiger te bespelen tijdens de concerten in respectievelijk Ter- Haydn beschreef ooit het strijkkwartet als een con versatie tussen vier intel ligente mensen. Een strijkkwartet is kamermuziek met een privaat karakter. De musici moeten el kaar naadloos aanvoelen. Ook moet er stijlvol en eerlijk gemusi ceerd worden. Het nog vrij jonge Dudok Kwartet, dat bestaat uit Ju dith van Driel en Marleen Wester (violen), Mark Mulder (altviool) en David Faber (cello), heeft dit in de vingers. Het Strijkkwartet nr. 1 in b (Russische) van Haydn werd stilistisch knap vertolkt, met een mooie toonvoering. Haydn schreef een serie van zes kwartetten voor de toekomstige tsaar. Dat zijn werk niet werd uit gevoerd in Rusland lag aan de voorkeur van tsarina Catharina, die nu eenmaal weg was van Itali aanse muziek en kunst. Het werk werd met enkele opmerkelijke ef fecten strak en vakkundig uitge voerd. De imitatie dialoog tussen viool en cello in het Andante kwam romantisch, lieflijk over. Heel anders was de sfeer in het Strijkkwartet nr.to opus 118 van Sjostakovitsj. In dit werk is te mer ken, zoals ook in zijn symfonieën, dat hij vanwege het regime nooit helemaal vrij kon componeren. Toch ziet de componist kans om zijn eigen emotie te laten door dringen in zijn tiende strijkkwar tet, zoals de bijtende satire in het overrompelende, onstuimige Alle gretto (deel 2). Dit tweede deel, door Sjostako vitsj Allegretto furioso genoemd, vormde een enorm contrast met het Andante. In het Allegretto klonk de muziek rauw, als een soort aanklacht. Het Dudok Kwar tet is een hecht ensemble en speelde deze beklijvende muziek met een intense spanning. Het Adagio met schrijnende tonen is een klaagzang vol emotie. Het Kwartet speelde het werk correct/keurig. Ik denk dat Dudok het over enkele jaren losser en met meer emotie zal vertolken. Na de pauze schoven twee inter nationaal bekende musici: Mik hail Zemtsov (altviool) en Dmitri Ferschtman (cello) aan. Vertolkt werd het Strijksextet Souvenir de Florence van Tsjaikovski. De com ponist schreef dit transparante en heldere strijksextet in 1890. In de gloedvolle serenade komen de zes instrumenten afzonderlijk goed uit. In het Adagio was een zoete, bijna smachtende minnezang te horen tussen de viool en de cello. In de twee laatste delen werden volksmelodieën gebruikt en kwam de Russische nostalgie goed uit. De fuga kwam wat bleek- m jes over, ondanks de prachtige klankkleuren. De gelijkgestemd heid van het ensemble was frap pant. iHtógT AiSéK';TH 'Zeeuws Orkest verdient meer' door Ali Pankow Winnaars: Manon Markusse uit 's-Heer- Abtskerke; J. Zuidhof uit 's-Gravenpol- der en fam. Van Damme uit Heinkens- zand. I Gastdirigent bij het Zeeuws Orkest Marien van Staalen RECENSIE door jeanette Vergouwen Kamermuziek Zeeland Werken van Haydn, Sjostakovitsj en Tsjaikovski. Door Dudok kwartet, Mik hail Zemtsov en Dmitri Ferschtman. Gehoord vrijdag 3 januari in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 44