Oprichting van EU-leger is onaanvaardbaar Europa wil een eigen leger. Daarmee dreigt Nederland de zeggenschap over de eigen troepen kwijt te raken. SPECTRUM 15 4_ ,-v ls zen van tafel geveegd, meestal terecht. En wat doet de raad nu? Twee dagen na Melle Daamens bombrief komt voorzitter Daalmeijer met de reactie dat Daamen een ongeduldige onder nemer is, die graag haast maakt. De raad zelf vond, volgens hem, overi gens misschien ook wel dat er een bal letgezelschap een beetje weg kon, maar zou daar pas in april 2014 iets over zeggen. Misschien. Zachtjes. Hij was nog niet uitgesproken of Jet Bus- semaker maakte gehakt van de brief van Melle Daamen, en dus ook van de slappe verdediging van Daalmeijer. Toegejuicht door talloze kunstenaars. Dat is vernederend. Voor de brief schrijver, maar vooral voor diens voor zitter. Als de brief van Daamen al een opzet je van de Raad voor Cultuur was, dan is die proefballon nu met een geweldi ge klap in het gezicht van precies die raad ontploft. Maar de raad moet nu wel iets doen. De politiek is onrustig. De kans op een minder subsidievrien- delijke regering na dit kabinet is le vensgroot, dus de Raad voor Cultuur moet snel met echt scherpe keuzes ko men om een nieuwe kaasschaaf voor te zijn. Maar de eerste keus is daarbij wel aan de voorzitter: blijven of niet? uropa staat aan de voora vond van intensieve mili taire samenwerking. Plan nen hiervoor zijn tijdens de Europese top van 19 en 20 december besproken. Er gaan zelfs stemmen op om een heus EU-leger op te richten. Het Europees Parle ment heeft een reeks aanbevelingen gedaan die hier inderdaad naartoe werken. Gezien de gewichtigheid van dit onderwerp heeft de burger er recht op te weten hoe Nederlandse po litieke partijen in dit dossier staan. De voorstellen in het Europees Parle ment pleiten onder meer voor: EU-gevechtsgroepen Een permanent militair hoofdkwar tier van de EU De gemeenschappelijke financie ring van 'snelle-reactie-operaties' Meer financiering voor het Euro pees Defensieagentschap (EDA) Een geharmoniseerd EU-defensie- plannings- en aanschafproces Een witboek voor veiligheid en de fensie (witboeken vormen de aanzet tot EU-wetsvoorstellen) Verdere uitwerking van de EU-clau- sules inzake 'wederzijdse verdediging' en 'solidariteit' die lidstaten de 'plicht' opleggen om 'met alle midde len' te reageren indien een lidstaat wordt aangevallen. Europees te ontwikkelen drones Van de Nederlandse partijen zijn D66 en het CDA de meest uitgesproken voorstanders van de Europese plan nen. Deze partijen hebben alle boven genoemde voorstellen gesteund. Maar dan de WD: „De WD is niet voor de oprichting van een Europees leger", prijkt prominent in het WD-con- cept-verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen. Wat blijkt: ook de WD heeft bovenstaande voor stellen volledig gesteund. Dat de WD tegenstander zou zijn van een EU-le ger, is dan ook klinkklare onzin. De oprichting van een Europees leger is onzinnig en ronduit onaanvaard baar. Nederland is al lid is van het NA- VO-bondgenootschap dat sinds 1949 met groot succes vrede en veiligheid in Europa waarborgt. De Nederlandse krijgsmacht moet volledig in nationa ls Nederland riskeert te worden meegezogen in buitenlandse avonturen van de EU le handen blijven. Waar Nederland sa menwerkt, doet het dit bilateraal (bij voorbeeld met het Duits-Nederlandse legerkorps en de Brits-Nederlandse amfibische groep) of in NAVO-ver- band. Het belang om de Nederlandse krijgs macht uit handen van de EU te hou den, mag daarbij niet worden onder schat. Waar de NAVO een'intergou- vernementeel samenwerkingsver band betreft tussen volledig soeverei ne staten, probeert de EU dit nu te ver vangen door een Europese militaire or- ganisatie als onderdeel van de supra nationale EU. Daaraan zijn grote risi co's voor Nederland verbonden. De zogenaamde snelle-reactie-opera ties en de stand-by-kosten van ge vechtsgroepen komen, wat het Euro- pees Parlement betreft, voor rekening van het EU-budget. Ook de admini stratieve en personeelskosten verbon den aan de permanente militaire sa menwerking dienen toegang te heb ben tot de EU-begroting. Hoewel het creëren van militaire capa citeit voor de EU wordt gebracht als kostenbesparing, zal het dupliceren van NAVO-infrastructuur echt geen besparingen opleveren, maar juist een hoop extra Brusselse bureaucratie creëren. Het zal leiden tot een verho ging van het EU-budget en daarmee de Nederlandse afdracht aan Brussel. Het is de EU in werkelijkheid ook niet te doen om kostenbesparingen, dat is slechts een gelegenheidsargu ment. De belangrijkste drijfVeer voor eigen militaire capaciteit is dat de EU zich als globale actor wil profileren. Met haar eigen militaire capaciteiten creëert de EU de mogelijkheid om zich op het wereldtoneel te doen gel- den. Hiermee riskeert Nederland te worden meegezogen in buitenlandse avonturen van de EU. Tot slot dreigt de nationale zeggen schap over de Nederlandse krijgs macht te eroderen, wanneer de EU zich meer en meer militaire taken toeëigent. We kennen namelijk de mo dus operandi van de EU als het gaat om het toeëigenen van bevoegdheden ten koste van de lidstaten. Het verlies van budgettaire soevereiniteit van na tionale staten omwille van de euro is daarvan een typerend voorbeeld. De overdracht van nationale soevereini teit aan Brussel vindt altijd plaats op een hellend vlak. Laat er dan ook in dit geval geen enke le twijfel over bestaan: het is een breed gedragen federale ambitie om een Europese staat te ontwikkelen die de beschikking heeft over een geheel eigen leger. Nu hebben lidstaten nog de zeggenschap over de inzet van hun troepen, maar voor hoe lang nog? ZATERDAG 4 JANUARI 2014 Laurence Stas- sen is delegatie leider van de PW in het Euro pees parle ment. Als euro parlementariër houdt zij zich bezig met bui tenlandse be trekkingen. Eer der was zij lid van de Provin ciale Staten van Limburg. illustratie Censuur reageren? >Ür opinie@depers.dienst.nl door Laurence Stassen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71