Professor Bram Nauta kent de technische moge lijkheden van nu en die van de nabije toekomst. Aan het begin van het nieuwe jaar ziet hij een stroom aan ontwikkelingen. „Maar wacht niet af, ga het experiment aan." SPECTRUM 7 interview Bram' Een bijzondere ontwikkeling vindt hij de drones, zoals de kleine, vliegen de helikopters. „Iedere slimme scho lier kan zo'n ding maken. Het is wach ten op het filmpje, dat iemand heeft gemaakt van de knappe buurvrouw die in bad zit." Met zo'n drone kun je navigeren, maar hij kan ook beschikken over gps, een camera, geheugen. „Nu wordt er nog mee gespeeld, maar denk je de mogelijkheden eens in. ]e bent er gens, stuurt dat ding 20,30 meter de lucht in en je ziet alles om je heen. Het zijn ogen op een stokje. Je kunt de drone naar een winkel laten vlie gen, iets kleins laten kopen en hem te rug laten vliegen naar waar je bent. We kunnen ons geen voorstelling ma ken van de toepassingen. Dat wordt heel wild hoor, let maar op. Het ge volg is dat die dingen elkaar gaan ra ken in de lucht. Dus de vraag is vervol gens of je daar een vliegvergunning voor nodig hebt. Wat mag wel en wat niet, en waar mag je vliegen? Wat voor gedoe komt ervan? Want men sen gaan geen schutting bouwen van 100 meter hoog om drones tegen te houden. Komen er dan anti-drones?" Een mooie toepassing voor drones ligt Bram Nauta er voor tv en film. „Stel je een heel werd geboren kleine drone voor die filmopnamen in 1964 in Hen- maakt tussen de voetballers in. Of wel- gelo. Hij deed ke sport dan ook. Dat geeft geweldige mavo en vwo opnamen. Het is moeilijk te voorspel- en slaagde in len wat dat voor tv oplevert." 1987 cum lau- Een andere ontwikkeling: de zelfrij- de in elektro- dende auto, propvol elektronica. „Het techniek aan de systeem kent de chauffeur, weet wie Universiteit ik ben en dat ik erin zit. Ik kan als Twente. Van chauffeur niet om de bocht heen kij- 1991 tot 1998 ken, maar de auto weet wat er in een was hij onder- straal van een paar kilometer rond- zoeker bij het rijdt. Allé verkeerslichten kunnen mis- Philips Natuur- schien weg. Auto's weten immers kundig Labora- waar ze zijn, hoe hard ze rijden en torium. wie er het eerst op een kruispunt is. Sinds 1998 is Ze geven elkaar voorrang." hij hoogleraar De auto moderne stijl is veel veiliger IC Design aan dan de mens, denkt Nauta. „Mensen de UT. maken fouten. Ze zijn afgeleid, ver- Nauta woont in moeid, duizelig, stappen dronken ach- Borne, is ge- ter het stuur, rijden te hard, letten trouwd en niet op. Autorijden wordt heel leuk. Je heeft twee kin- kunt wat drinken, kijkt naar een film- deren, pje, kletst wat. Verkeersongevallen ne men af. Dat heeft gevolgen voor de verzekeringsmaatschappijen, de scha- debedrijven, de garages." Bedrijven, is zijn indruk, kijken ech ter niet echt ver vooruit. „Nu wordt heel langzaam duidelijk dat onder in vloed van internet winkelgebieden in binnensteden leeg kunnen komen te staan. Veel bedrijven wachten te lang af. Ze hebben dikwijls geen flauw be nul wat technisch mogelijk is. Ga het experiment eens aan. Dat moet toch inspirerend voor jonge ondernemers zijn? Je wordt meestal rijk van slim me toepassingen, niet eens zo zeer van de slimme uitvindingen zelf." En ja, hij geeft het toe, dat gaat banen kosten. Maar nieuwe toepassingen le veren weer nieuwe banen op. „Je moet niet alles willen houden zoals het is. De stoker en de machinist zijn er ook niet meer. Ga eens na wat in een eeuw tijd aan beroepen is verdwe nen. Dat zijn er talloze. Ik vraag me wel eens af: waarom loopt er nog een serveerster in een restaurant te stres sen? Dat kunnen drones of robot jes straks ook. Die zijn veel goedkoper en efficiënter." Toch zijn er genoeg technische ont wikkelingen geweest die nooit tot groot succes hebben geleid. Nauta: „De beeldtelefoon is daar een prachtig voorbeeld van. Al jaren kunnen we te lefoneren, terwijl we de persoon zou den kunnen zien met wie we praten. Skype is daar een modern voorbeeld van. Maar het is niet zo dat we altijd willen bellen met iemand in het zicht. Meestal niet zelfs." De reden: mensen hebben er geen behoefte aan dat ze de ander zien terwijl ze met el kaar bellen. „Je wilt niet laten zien dat je haar niet goed zit, dat je tegelijker tijd de vaatwasser uitruimt of aan je neus krabt." Niet alles wat slim en handig lijkt, is dat ook. De vooruitgang kan soms uit onverwachte hoek komen. Nauta: „Een mooie uitspraak is van Henri Ford: 'Als ik iets had moeten maken wat de mensen destijds graag wilden, dan had ik snellere paarden moeten fokken'. Maar hij ging auto's produce ren en dat bleek toch een veel beter idee." ZATERDAG 4 JANUARI 2014 'Ooit vonden we een mobielt j e belacheli j k' 4"* reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 63