Professor Bram Nauta kent de technische moge
lijkheden van nu en die van de nabije toekomst.
Aan het begin van het nieuwe jaar ziet hij een
stroom aan ontwikkelingen. „Maar wacht niet af,
ga het experiment aan."
SPECTRUM 7
interview Bram'
Een bijzondere ontwikkeling vindt
hij de drones, zoals de kleine, vliegen
de helikopters. „Iedere slimme scho
lier kan zo'n ding maken. Het is wach
ten op het filmpje, dat iemand heeft
gemaakt van de knappe buurvrouw
die in bad zit."
Met zo'n drone kun je navigeren,
maar hij kan ook beschikken over gps,
een camera, geheugen. „Nu wordt er
nog mee gespeeld, maar denk je de
mogelijkheden eens in. ]e bent er
gens, stuurt dat ding 20,30 meter de
lucht in en je ziet alles om je heen.
Het zijn ogen op een stokje. Je kunt
de drone naar een winkel laten vlie
gen, iets kleins laten kopen en hem te
rug laten vliegen naar waar je bent.
We kunnen ons geen voorstelling ma
ken van de toepassingen. Dat wordt
heel wild hoor, let maar op. Het ge
volg is dat die dingen elkaar gaan ra
ken in de lucht. Dus de vraag is vervol
gens of je daar een vliegvergunning
voor nodig hebt. Wat mag wel en wat
niet, en waar mag je vliegen? Wat
voor gedoe komt ervan? Want men
sen gaan geen schutting bouwen van
100 meter hoog om drones tegen te
houden. Komen er dan anti-drones?"
Een mooie toepassing voor drones ligt Bram Nauta
er voor tv en film. „Stel je een heel werd geboren
kleine drone voor die filmopnamen in 1964 in Hen-
maakt tussen de voetballers in. Of wel- gelo. Hij deed
ke sport dan ook. Dat geeft geweldige mavo en vwo
opnamen. Het is moeilijk te voorspel- en slaagde in
len wat dat voor tv oplevert." 1987 cum lau-
Een andere ontwikkeling: de zelfrij- de in elektro-
dende auto, propvol elektronica. „Het techniek aan de
systeem kent de chauffeur, weet wie Universiteit
ik ben en dat ik erin zit. Ik kan als Twente. Van
chauffeur niet om de bocht heen kij- 1991 tot 1998
ken, maar de auto weet wat er in een was hij onder-
straal van een paar kilometer rond- zoeker bij het
rijdt. Allé verkeerslichten kunnen mis- Philips Natuur-
schien weg. Auto's weten immers kundig Labora-
waar ze zijn, hoe hard ze rijden en torium.
wie er het eerst op een kruispunt is. Sinds 1998 is
Ze geven elkaar voorrang." hij hoogleraar
De auto moderne stijl is veel veiliger IC Design aan
dan de mens, denkt Nauta. „Mensen de UT.
maken fouten. Ze zijn afgeleid, ver- Nauta woont in
moeid, duizelig, stappen dronken ach- Borne, is ge-
ter het stuur, rijden te hard, letten trouwd en
niet op. Autorijden wordt heel leuk. Je heeft twee kin-
kunt wat drinken, kijkt naar een film- deren,
pje, kletst wat. Verkeersongevallen ne
men af. Dat heeft gevolgen voor de
verzekeringsmaatschappijen, de scha-
debedrijven, de garages."
Bedrijven, is zijn indruk, kijken ech
ter niet echt ver vooruit. „Nu wordt
heel langzaam duidelijk dat onder in
vloed van internet winkelgebieden in
binnensteden leeg kunnen komen te
staan. Veel bedrijven wachten te lang
af. Ze hebben dikwijls geen flauw be
nul wat technisch mogelijk is. Ga het
experiment eens aan. Dat moet toch
inspirerend voor jonge ondernemers
zijn? Je wordt meestal rijk van slim
me toepassingen, niet eens zo zeer
van de slimme uitvindingen zelf."
En ja, hij geeft het toe, dat gaat banen
kosten. Maar nieuwe toepassingen le
veren weer nieuwe banen op. „Je
moet niet alles willen houden zoals
het is. De stoker en de machinist zijn
er ook niet meer. Ga eens na wat in
een eeuw tijd aan beroepen is verdwe
nen. Dat zijn er talloze. Ik vraag me
wel eens af: waarom loopt er nog een
serveerster in een restaurant te stres
sen? Dat kunnen drones of robot jes
straks ook. Die zijn veel goedkoper en
efficiënter."
Toch zijn er genoeg technische ont
wikkelingen geweest die nooit tot
groot succes hebben geleid. Nauta:
„De beeldtelefoon is daar een prachtig
voorbeeld van. Al jaren kunnen we te
lefoneren, terwijl we de persoon zou
den kunnen zien met wie we praten.
Skype is daar een modern voorbeeld
van. Maar het is niet zo dat we altijd
willen bellen met iemand in het
zicht. Meestal niet zelfs." De reden:
mensen hebben er geen behoefte aan
dat ze de ander zien terwijl ze met el
kaar bellen. „Je wilt niet laten zien dat
je haar niet goed zit, dat je tegelijker
tijd de vaatwasser uitruimt of aan je
neus krabt."
Niet alles wat slim en handig lijkt, is
dat ook. De vooruitgang kan soms uit
onverwachte hoek komen. Nauta:
„Een mooie uitspraak is van Henri
Ford: 'Als ik iets had moeten maken
wat de mensen destijds graag wilden,
dan had ik snellere paarden moeten
fokken'. Maar hij ging auto's produce
ren en dat bleek toch een veel beter
idee."
ZATERDAG 4 JANUARI 2014
'Ooit vonden
we een
mobielt j e
belacheli j k'
4"* reageren?
spectrum@depersdienst.nl