SPECTRUM 5 v--' den zijn, komt een proef met zogehe ten blauwe energie: het opwekken van energie door het mengen van zoet en zout water. Over twee jaar moeten zo vijfhonderd huishoudens van energie worden voorzien. Belangrijker is echter dat deze tech niek een exportproduct kan worden. Op de Afsluitdijk zouden dit soort in novatieve ideeën ontwikkeld moeten worden die elders in de wereld mis schien wel veel meer energie kunnen opwekken. Zo wordt in de spuislui- zen ook geëxperimenteerd met ener gieopwekking uit stromend water en getijdenbewegingen. En mogelijk ko men er zonnepanelen op of in de dijk of misschien zelfs een fietspad ge maakt van zonnepanelen. Voor de noordelijke provincies is werkgelegenheid de belangrijkste drijfveer voor de plannen. Friesland en het puntje van Noord-Holland zijn dun bezaaid met banen. „We hebben een voorzichtige berekening gemaakt dat alle projecten op het gebied van duurzame energie, recreatie en visse rij zo'n 150 tot 200 banen gaan opleve ren", vertelt de Friese gedeputeerde Ti neke Schokker. Vanuit dezelfde gedachte wordt onder zocht of bij Kornwerderzand een nieu we sluis kan worden gebouwd, die groot genoeg is voor de miljoenenjach ten van 30 tot 90 meter die onder meer in Makkum (Friesland) en Vol- lenhove (Overijssel) gebouwd wor den. Die worden nu in delen langs de Afsluitdijk gébracht om daarna pas in elkaar gezet te worden. De regio loopt hierdoor inkomsten mis, omdat de schepen te groot zijn om terug te ke ren voor onderhoud en renovatie. Al met al zijn voor het realiseren van de plannen honderden miljoenen no dig. Gedeputeerde Schokker vindt het project desondanks verantwoord, ook in deze economisch minder goede tij den. „Het zou toch ontzettend jam mer zijn als we na de crisis terugkij ken en denken: 'wat een gemiste kans'. Sommige projecten moet je juist tegelijkertijd uitvoeren met de re novatie van de dijk. Want werk met werk combineren, is goedkoper. Maar niet alles hoeft meteen, sommige pro jecten kunnen ook later. Het is een grote investering, dus we kijken wat kan." In de plannenmakerij speelt het toeris me een belangrijke rol. De meeste mensen die nu over de Afsluitdijk rij den, zien de dijk als een lange strook asfalt, bedoeld om van A naar B te rei zen. Op deze zonnige dag in decem ber staat slechts een enkele auto in De Afsluitdijk was eigenlijk een ecologische ramp een van de parkeerhavens, vanwaar je kunt genieten van het schitterende IJs- selmeer. Bij de uitkijktoren en het beeld van Cornelis Lely trotseren drie jongens in dikke winterjacks de wind om een paar foto's te maken. Maar de zeemeeuwen zijn nog veruit in de meerderheid. Ze doen zich tegoed aan de vissen die zich voor de dijk verza melen, maar het begeerde zoete water niet kunnen bereiken. De Afsluitdijk trekt jaarlijks zo'n 250.000 toeristen. Vooral buitenlan ders interesseren zich voor dit indruk wekkende staaltje Nederlandse water bouwkunde. Toch is het nog niet ge noeg, vinden de aangrenzende provin cies en gemeenten. Het moeten er meer worden en ze moeten vooral lan ger blijven hangen om meer geld uit te geven. Terwijl het Rijk voorberei dingen treft om de ruim tachtig jaar oude Afsluitdijk te renoveren, hebben lokale en regionale overheden behal ve de plannen voor innovatieve projec ten ook ideeën om het toerisme een flinke impuls te geven. Het oude informatiecentrum is exem plarisch voor de inrichting van de dijk: het is een technisch bouwwerk en was niet bedoeld voor toerisme. Het centrum, gebouwd toen de dijk 75 jaar werd, is al een jaar of twee dicht. Het liep niet. Geen wonder: het is vanaf de snelweg nauwelijks te zien door de grote dennenbomen die er voor staan. Manager Doornbos van het project De Nieuwe Afsluitdijk wijst naar het Kazemattenmuseum met bunkers en afweergeschut die de dijk in tijden van oorlog moesten beschermen. „Om daar te komen moet je jong of in ieder geval vitaal zijn. In een rolstoel lukt het sowieso niet, want je moet trap af, onder de brug door, trap op, langs de snelweg, trap af, onder de brug door en trap op." Met de lege kazematten valt veel meer te doen. Projectleider toerisme Elzinga denkt aan „nieuwe bestem mingen, zoals bijzondere overnachtin gen, kunstateliers, een museum." De camperplaatsen, nu gedoogd op een weinig romantisch terrein dat tegelij kertijd dient als opslagplaats voor ma terialen, moeten bijvoorbeeld een loosplek krijgen. Het moet dus an ders. Soms kan dat met relatief kleine aanpassingen. Elzinga: „Het fietspad ligt nu pal naast de snelweg. Heel erg jammer. Je beleeft vooral de snelweg, maar niet het Waddengebied dat aan de andere kant van de dijk ligt," Een fietspad óp de dijk is dus het idee, met mogelijk ook nog het oude pad in geval van tegenwind. Kosten ZATERDAG 4 JANUARI 2014 moet wereld veroveren Jan Doornbos reageren? ïwr spectrum@depersdienst.nl Tijdschema 2017: start werkzaamheden om Afsluitdijk te versterken. De dijk krijgt een toplaag die bestand is tegen overslaande golven 2021: gepland einde van de werkzaamheden voor dijkherstel 2025: gepland einde van het totale project 'De Nieuwe Afsluitdijk' Renovatie Afsluitdijk: 800 miljoen euro (plus eventueel een grotere sluis bij Kornwerderzand a 50 miljoen) Project De Nieuwe Afsluitdijk: 500 miljoen, bestaande uit onder andere: een vismigratierivier (kosten 60 tot 75 miljoen) experimenten met blauwe energie (12 miljoen), stromingsenergie (1,9 miljoen) en met zonne-energie (2,1 miljoen) stimuleren toerisme (4,9 miljoen) informatiecentrum (200.000 euro) 0 DE LORENTZSLUIZEN BIJ KORNWERDERZAND foto Raymond Rutting/bb

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 61