Zuiniger én snel dankzij
negentraps automaat ZF
AUTO 15
TW Steel haakt in Tesla opent Design
op zeges Coronel store Amsterdam
Lamborghini heeft
'gouden' kledinglijn
Bentley voor hem,
handtas voor haar
RIJTEST FORD FOCUS ELECTRIC
GADGETS
RIJ-IMPRESSIE RANGE ROVER EVOQUE
Renault Zoe
FORD FOCUS ELECTRIC EN ZIJN CONCURRENTEN
dan 95 kilometer. Bij een vlotte
rijstijl en winterse temperaturen
zakt het te rijden aantal kilome
ters daar nog flink onder.
Op het rijgedrag valt weinig aan
te merken. De 145 pk sterke elek
tromotor met 250 Nm koppel
trekt als een lier en brengt de
liefst 1.644 kilogram wegende au
to in 11,4 seconden van o naar
naar 100 kilometer per uur. De
topsnelheid begrenst Ford heel
verstandig op 135.
Ook de elektrische versie profi
teert van het uitstekende onder
stel, zoals bekend van de comple
te Focus-familie. Wel blijkt het
wennen aan de remmen; het pe
daal licht aanraken, heeft direct
een forse vertraging tot resultaat.
Een elektrische auto remt sterk af
bij gas los en wie daarmee leert
spelen, hoeft nauwelijks meer het
rempedaal te gebruiken.
Is de actieradius al beneden de
maat en beperkt de plaatsing van
de batterij de functionaliteit
enorm, met een prijs van 39.990
euro neemt Ford ook elk logisch
argument voor aanschaf van een
Focus Electric weg. Als het merk
deze punten bij een volgende ge
neratie weet te verbeteren en het
rijgedrag behoudt, dan komen de
verwachtingen veel hoger uit.
Land Rover introduceert
een nieuw ontwikkelde,
negentraps automati
sche transmissie, afkom
stig van specialist ZF. Het be
drijf heeft die bak afgestemd
op de Range Rover Evoque.
Minder milieubelasting, vlotte
re acceleratie en betere terrein
capaciteiten liggen ten grond
slag aan de ontwikkeling van
de transmissie. De brandstofbe
sparing is maximaal 11,4 pro
cent, de C02-emissie vermin
dert tot 9,5 procent. Gekoppeld
aan de 2.2 liter diesel (150 pk)
is de uitstoot van de Evoque
Coupé 153 gram per kilometer.
Tijdens de kennismaking komt
de Evoque met deze diesel snel
en relatief zuinig (5,8 liter per
100 kilometer) voor de dag.
Nieuwe bestuurderondersteu
nende en gemaksverhogende
functies (modeljaar 2014) leve
ren op de achtergrond ook een
belangrijke bijdrage aan het rij-
comfort. De driedeurs Evoque
Coupé met negentraps auto
maat is er vanaf 55.000 euro.
1 ie niet beter
weet, stapt
in na het
centraal ope
nen van de
portieren,
draait de
contactsleutel om en rijdt weg als
of het een gewone Ford Focus is
met een automaat. In de opzet dat
een elektrische auto moet functio
neren als iedere andere auto, lijkt
Ford met deze Focus geslaagd.
Een blik op het instrumentarium
leert meteen dat deze auto niet
op benzine of diesel loopt. Naast
de centraal geplaatste snelheids
meter zit links een zogenaamde
energiecoach, die op grafische wij
ze weergeeft welke energie tij
dens het rijden wordt gespen
deerd aan optrekken, remmen en
rijden. Meteen daarnaast geeft de
auto aan hoe groot de actieradius
was bij wegrijden met een volle
batterij en wat daarvan in de prak
tijk terechtkomt.
Rechts op het dashboard zit een
display van hetzelfde formaat. Als
de auto zuiniger rijdt dan aanvan
kelijk berekend, verzamelt de be
rijder hier vlinders die vrolijk in
blauwe kleuren in beeld worden
gebracht. Overdreven? Beslist!
Het interieur van de Focus Elec
tric ziet er verder vertrouwd uit.
De auto ontpopt zich als een vol
doende ruime middenklasser met
plaats voor vier tot vijf personen.
Koffers achterin en eropuit!
Maar dan gaan we iets te snel. Het
openen van de achterklep levert
een deceptie op. In plaats van een
normaal bagagevolume stuit de
gebruiker op een groot blok waar
in de batterij is verstopt. Die ligt
niet-ongunstig weggewerkt on
der de vloer, maar neemt 126 liter
aan bagagevolume weg én belet
een doorlopende laadvloer als de
achterbank wordt neergeklapt. Of
ficieel blijft er nog 237 liter over,
maar die ruimte moet wel bij el
kaar gesprokkeld worden in alle
hoekjes en gaatjes. En eropuit, dat
moet ook met een korreltje zout
worden genomen. Op een volle
batterij haalt de Focus niet meer
Waar de ene fabrikant
elektrische auto's vanaf
een leeg vel papier ont
wikkelt, kiest de andere
bestaande modellen die
worden geëlektrificeerd.
Zoals bij de Ford Focus.
VRIJDAG 3 JANUARI 2014
Vlinders
in de buik?
TW Steel brengt vierhonderd
exemplaren van het Tom Coronel
WTCC-horloge op de markt. Daar
mee staat het horlogemerk stil bij
de tweehonderdste zege van Coro
nel in een WTCC-autorace. Enkele
kenmerken zijn een kastdoorsnede
van 48 millimeter, gehard mineraal
glas en een blauwe siliconenband
met witte striping. De adviesprijs
is 329 euro. www.blinckers.com
Tesla heeft de aanwezigheid in Ne
derland uitgebreid met een Design
store. De 'store' biedt klanten de
kans met behulp van interactieve
displays en een designstudio de
auto naar eigen smaak vorm te ge
ven. Behalve de vestigingen in Til
burg, Amsterdam en Eindhoven
komen nieuwe Tesla-showrooms
in Den Haag, Utrecht en de regio
Arnhem, www.teslamotors.com
Ford Focus Electric
Bagage 237-1.125 liter,
gewicht 1.644 kg. Elek
trisch 145 pk. Vanaf
39.990 euro, inclusief
batterij.
BMW i3
Bagage 260-1.100 liter,
gewicht 1.170 kg. Elek
trisch 170 pk. Vanaf
35.500 euro, inclusief
batterij.
Nissan Leaf
Bagage 355-680 liter,
gewicht 1.512 kg. Elek
trisch 109 pk. Vanaf
23.890 euro.
Bagage 338-1.225 liter,
gewicht 1.403 kg. Elek
trisch 88 pk. Vanaf
20.990 euro, Zen
22.990 euro.
Voor maatwerk: Tesla Design
store in Amsterdam, foto Tesla
Startnummer 15 is verwerkt in
de chronograaf, foto TW Steel
Een Bentley voor meneer, een bij
passende handtas voor de echtge
note. Met de tas-modellen Barnato
en Continental begeeft het chique
automerk zich op nieuw terrein.
Er is samengewerkt met Vincent
du Sartel, ontwerper van luxe le
ren tassen. De Barnato is te koop
vanaf 5.500 euro, de Continental
vanaf 4.500 euro. www.bentley-
handbagcollection.com
Het vijftigjarig bestaan van Lam
borghini dient als inspiratiebron
voor een nieuwe serie poloshirts,
sweatshirts en pantalons (vanaf
49 euro). Alle kleding is voorzien
van emblemen van het oprichtings
jaar 1963, de Italiaanse vlag en de
bekende 'Raging buil'. Opvallend
item is een jack van hightech water
afstotend materiaal (443 euro).
www.lamborghinistore.com
De luxueuze Bentley-handtas
Continental Onyx. foto Bentley
Aan de buitenkant onderscheidt
de elektrische Ford Focus zich van
zijn benzine- of dieselgestookte
broers door een andere grille.
foto's Automedia
Lamborghini-lijn ter ere vijftigja
rig bestaan, foto Lamborghini
door Willem de Volder
De Land Rover Evoque profiteert van de nieuwe automaat, foto WdV
door Tony Vos