Zuiniger én snel dankzij negentraps automaat ZF AUTO 15 TW Steel haakt in Tesla opent Design op zeges Coronel store Amsterdam Lamborghini heeft 'gouden' kledinglijn Bentley voor hem, handtas voor haar RIJTEST FORD FOCUS ELECTRIC GADGETS RIJ-IMPRESSIE RANGE ROVER EVOQUE Renault Zoe FORD FOCUS ELECTRIC EN ZIJN CONCURRENTEN dan 95 kilometer. Bij een vlotte rijstijl en winterse temperaturen zakt het te rijden aantal kilome ters daar nog flink onder. Op het rijgedrag valt weinig aan te merken. De 145 pk sterke elek tromotor met 250 Nm koppel trekt als een lier en brengt de liefst 1.644 kilogram wegende au to in 11,4 seconden van o naar naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid begrenst Ford heel verstandig op 135. Ook de elektrische versie profi teert van het uitstekende onder stel, zoals bekend van de comple te Focus-familie. Wel blijkt het wennen aan de remmen; het pe daal licht aanraken, heeft direct een forse vertraging tot resultaat. Een elektrische auto remt sterk af bij gas los en wie daarmee leert spelen, hoeft nauwelijks meer het rempedaal te gebruiken. Is de actieradius al beneden de maat en beperkt de plaatsing van de batterij de functionaliteit enorm, met een prijs van 39.990 euro neemt Ford ook elk logisch argument voor aanschaf van een Focus Electric weg. Als het merk deze punten bij een volgende ge neratie weet te verbeteren en het rijgedrag behoudt, dan komen de verwachtingen veel hoger uit. Land Rover introduceert een nieuw ontwikkelde, negentraps automati sche transmissie, afkom stig van specialist ZF. Het be drijf heeft die bak afgestemd op de Range Rover Evoque. Minder milieubelasting, vlotte re acceleratie en betere terrein capaciteiten liggen ten grond slag aan de ontwikkeling van de transmissie. De brandstofbe sparing is maximaal 11,4 pro cent, de C02-emissie vermin dert tot 9,5 procent. Gekoppeld aan de 2.2 liter diesel (150 pk) is de uitstoot van de Evoque Coupé 153 gram per kilometer. Tijdens de kennismaking komt de Evoque met deze diesel snel en relatief zuinig (5,8 liter per 100 kilometer) voor de dag. Nieuwe bestuurderondersteu nende en gemaksverhogende functies (modeljaar 2014) leve ren op de achtergrond ook een belangrijke bijdrage aan het rij- comfort. De driedeurs Evoque Coupé met negentraps auto maat is er vanaf 55.000 euro. 1 ie niet beter weet, stapt in na het centraal ope nen van de portieren, draait de contactsleutel om en rijdt weg als of het een gewone Ford Focus is met een automaat. In de opzet dat een elektrische auto moet functio neren als iedere andere auto, lijkt Ford met deze Focus geslaagd. Een blik op het instrumentarium leert meteen dat deze auto niet op benzine of diesel loopt. Naast de centraal geplaatste snelheids meter zit links een zogenaamde energiecoach, die op grafische wij ze weergeeft welke energie tij dens het rijden wordt gespen deerd aan optrekken, remmen en rijden. Meteen daarnaast geeft de auto aan hoe groot de actieradius was bij wegrijden met een volle batterij en wat daarvan in de prak tijk terechtkomt. Rechts op het dashboard zit een display van hetzelfde formaat. Als de auto zuiniger rijdt dan aanvan kelijk berekend, verzamelt de be rijder hier vlinders die vrolijk in blauwe kleuren in beeld worden gebracht. Overdreven? Beslist! Het interieur van de Focus Elec tric ziet er verder vertrouwd uit. De auto ontpopt zich als een vol doende ruime middenklasser met plaats voor vier tot vijf personen. Koffers achterin en eropuit! Maar dan gaan we iets te snel. Het openen van de achterklep levert een deceptie op. In plaats van een normaal bagagevolume stuit de gebruiker op een groot blok waar in de batterij is verstopt. Die ligt niet-ongunstig weggewerkt on der de vloer, maar neemt 126 liter aan bagagevolume weg én belet een doorlopende laadvloer als de achterbank wordt neergeklapt. Of ficieel blijft er nog 237 liter over, maar die ruimte moet wel bij el kaar gesprokkeld worden in alle hoekjes en gaatjes. En eropuit, dat moet ook met een korreltje zout worden genomen. Op een volle batterij haalt de Focus niet meer Waar de ene fabrikant elektrische auto's vanaf een leeg vel papier ont wikkelt, kiest de andere bestaande modellen die worden geëlektrificeerd. Zoals bij de Ford Focus. VRIJDAG 3 JANUARI 2014 Vlinders in de buik? TW Steel brengt vierhonderd exemplaren van het Tom Coronel WTCC-horloge op de markt. Daar mee staat het horlogemerk stil bij de tweehonderdste zege van Coro nel in een WTCC-autorace. Enkele kenmerken zijn een kastdoorsnede van 48 millimeter, gehard mineraal glas en een blauwe siliconenband met witte striping. De adviesprijs is 329 euro. www.blinckers.com Tesla heeft de aanwezigheid in Ne derland uitgebreid met een Design store. De 'store' biedt klanten de kans met behulp van interactieve displays en een designstudio de auto naar eigen smaak vorm te ge ven. Behalve de vestigingen in Til burg, Amsterdam en Eindhoven komen nieuwe Tesla-showrooms in Den Haag, Utrecht en de regio Arnhem, www.teslamotors.com Ford Focus Electric Bagage 237-1.125 liter, gewicht 1.644 kg. Elek trisch 145 pk. Vanaf 39.990 euro, inclusief batterij. BMW i3 Bagage 260-1.100 liter, gewicht 1.170 kg. Elek trisch 170 pk. Vanaf 35.500 euro, inclusief batterij. Nissan Leaf Bagage 355-680 liter, gewicht 1.512 kg. Elek trisch 109 pk. Vanaf 23.890 euro. Bagage 338-1.225 liter, gewicht 1.403 kg. Elek trisch 88 pk. Vanaf 20.990 euro, Zen 22.990 euro. Voor maatwerk: Tesla Design store in Amsterdam, foto Tesla Startnummer 15 is verwerkt in de chronograaf, foto TW Steel Een Bentley voor meneer, een bij passende handtas voor de echtge note. Met de tas-modellen Barnato en Continental begeeft het chique automerk zich op nieuw terrein. Er is samengewerkt met Vincent du Sartel, ontwerper van luxe le ren tassen. De Barnato is te koop vanaf 5.500 euro, de Continental vanaf 4.500 euro. www.bentley- handbagcollection.com Het vijftigjarig bestaan van Lam borghini dient als inspiratiebron voor een nieuwe serie poloshirts, sweatshirts en pantalons (vanaf 49 euro). Alle kleding is voorzien van emblemen van het oprichtings jaar 1963, de Italiaanse vlag en de bekende 'Raging buil'. Opvallend item is een jack van hightech water afstotend materiaal (443 euro). www.lamborghinistore.com De luxueuze Bentley-handtas Continental Onyx. foto Bentley Aan de buitenkant onderscheidt de elektrische Ford Focus zich van zijn benzine- of dieselgestookte broers door een andere grille. foto's Automedia Lamborghini-lijn ter ere vijftigja rig bestaan, foto Lamborghini door Willem de Volder De Land Rover Evoque profiteert van de nieuwe automaat, foto WdV door Tony Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 77